milli Startet 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2010 Er det noen som vet om det lar seg gjøre å "trimme" opp en 2003 mod Tohatsu 9.8 totakter,og i tilfelle hvordan ? Sitér dette innlegget Link to post
torandrerosland Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 tohatsu er verdens enkleste motorer å trimme,det eneste du trenger er en ny plastplate som åpner gasspjeldet mer når du gir gass. dette fåes kjøpt hos forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Nokon er enkle å "trimme" fordi de er plombert for å lettere møte ei kjøpegruppe. Man kan enkelt bytte deler, eller fjerne deler. Nokon motorer er levert std med full effekt, dvs at de ikkje er plombert og yter normalmax fra fabrikk. Tohatsu 9,9 kan man montere ny del som svrir gasspjeld iht tenninga+justere litt. Tohatsu 9,8 meiner eg er levert uten plombe og yter det den kan. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bearded Beast Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 6 - 8 - 9.8 har felles slagvolum på 169cc. Mao er 9.8 den største tilgjengelige effekten på den motoren. Intet å hente da den allerede er 'opptrimmet' ellers er 9.9 - 15 felles med sine 247cc. Någet større den altsåå. Ellers skal det også nevnes at 9.8 veier 26 kg! mens 9.9 veier inn med 41 kg. Må være perfekt for gummibåter den der gitt Sitér dette innlegget Link to post
wilhelmb Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Som tidligere nevnt er 9.8 i motsetning til 9.9 ikke plombert og kan derfor ikke trimmes bare ved å fjerne en "pling og en plong" men den kan selvfølgelig trimmes som alle andre motorer. Plane topp, nye stempler, trimveiv, borre sylinder (bytte sylinder), porte innsug, nye reed-valve, bedre eksosanlegg, eksos og skylleporter, større forgasser, bedre tenning, rett propell-dim, kjør på metanol... eller du kan kjøpe større motor... Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 eller du kan kjøpe større motor... Det er absolut det bedste råd. At trimme en to-takt til brug i en båd, er sjældent en god idé. En bådmotor skal helst levere sit moment i en flad kurve, og er det noget en trimmet to-takter ikke gør, er det netop det. Jo mere den er trimmet, jo mere "hysterisk" er den. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Ellers skal det også nevnes at 9.8 veier 26 kg! mens 9.9 veier inn med 41 kg. I følge original-manual til Tohatsu så veier 9,9, 15 og 18hk alle 37kg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
step Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Kjøp 25 HK Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
jada Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 ...det eneste du trenger er en ny plastplate som åpner gasspjeldet mer når du gir gass. dette fåes kjøpt hos forhandler. Høres jo enkelt ut. Spør jeg bare forhandler om denne "plastplaten" ?? 6 - 8 - 9.8 har felles slagvolum på 169cc. Så min 2001 modell 8hk Tohatsu kan enkelt bli til 9,8 hk med den nye plastplaten som er nevnt over her? En bådmotor skal helst levere sit moment i en flad kurve, og er det noget en trimmet to-takter ikke gør, er det netop det. Jo mere den er trimmet, jo mere "hysterisk" er den. Vil min 8 hk Tohasu bli "hysterisk" ved at den yter 9,8 hk ? Eller kan jeg greit øke effekten på min uten at det vil by på problemer, kun en litt sprekere motor ?? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Det han snakker om er konvensjonell trimming. Disse inngrepene som er beskrevet i innlegg #5. Det du tenker å gjøre er ikke trimming i den forstand, så det gjør ikke noe. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
jada Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Ok, så den omtalte plastplaten kan være en enkel og grei (og kanskje billig ) måte å få 9,8 hk ut av min Tohatsu 8. Skulle tro at det hjelper litt, selv om jeg synes 8 hk har vært greit nok på min 3 meters gummijolle. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 DERSOM 8 hk kan bli 9,8hk men å skifte sånn plastdings, så meiner eg de kaller den for : kam, evt gass-kam Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
arnearmoa Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) Det er ikke enkelt. Har en 8hk på 26kg selv, som jeg igrunn er meget fornøyd med. Men jeg tenkte at 9,8hk måtte jo være enda bedre. Etterhvert fant jeg ut at det er litt mer komplisert og dyrt, med bytte av forgasser osv. osv. Dessuten føles visst ikke 9.8hk så forskjellig fra 8hk bortsett fra 1-2 knop mer toppfart,(ref. dette innlegget), og det er jo ikke det viktigste. Jeg får 18knop på min Quicksilver 270 gummijolle. Glad jeg ikke har en firetakter med nesten dobbel vekt... Redigert 14.Juni.2010 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 I følge original-manual til Tohatsu så veier 9,9, 15 og 18hk alle 37kg. Men en orginal manual for 9.9, 15 og 18hk beskriver vel ikke 9.8 hesteren så godt Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Men en orginal manual for 9.9, 15 og 18hk beskriver vel ikke 9.8 hesteren så godt Jeg er meget imponert over din observasjonsevne men for ordens skyld så siterer jeg igjen det innlegget jeg kommenterte: Ellers skal det også nevnes at 9.8 veier 26 kg! mens 9.9 veier inn med 41 kg. At du ikke ser det som relevant, eller interessant, at en motor faktisk har en vekt som er 4kg mindre enn opplyst får stå for din egen regning. For de fleste så er nok ytelse og vekt høyst relevant, ikke minst når det er snakk om motor til en gummibåt som kanskje hyppig skal på/av og da kan det jo sågar være greit å vite litt om hva mulige alternativer kan være for det ville ikke være første gang at noen vurderer et salg/kjøp for å få den optimale motor, og da kan jo god/riktig info være av interesse vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Jeg ville helt klart gått for den på 26kg, når jeg tenker meg om så er det jo den jeg har Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) ja om manualen din sier 37 kg så stemmer det vel da. Eg brukte denne som kilde og må bare gå ut fra det va korrekt. http://www.tohatsu-uk.net/EnginesNew/2StrokeFrame.htm Redigert 14.Juni.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Eg brukte denne som kilde og må bare gå ut fra det va korrekt.http://www.tohatsu-uk.net/EnginesNew/2StrokeFrame.htm Din "kilde" ser jo også ut til å avlive myten om at 9,9 Hk Tohatsu 2-takter blir 18 Hk når den blir trimmet. Det er bare 9,9 og 15 som har like motordata mht slagvolum da 18 Hk har større boring (større diameter på sylinder og stempel og dermed større stempel). Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
arnearmoa Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Og nå husket jeg hvem som hadde sjekket litt om oppgradering fra 8hk til 9,8hk, nemlig Helge. Ref. dette innlegget Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Din "kilde" ser jo også ut til å avlive myten om at 9,9 Hk Tohatsu 2-takter blir 18 Hk når den blir trimmet. Hvis jeg husker riktig så er påstandene at den kun blir ca 17,2 hk, ikke 18hk, og rett skal jo som bekjent være rett. Sannsynligvis betyr dette at en 18hk, som ikke kan gjøres om til 25hk, yter 27hk eller noe sånt? Jeg er i allefall meget fornøyd med min 18hk Tohatsu som det er. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Trond mjøs Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 tohatsu er verdens enkleste motorer å trimme,det eneste du trenger er en ny plastplate som åpner gasspjeldet mer når du gir gass. dette fåes kjøpt hos forhandler. Jeg har en Tohatsu 8 HK fra 94, gjelder det du sier for den og eller trimmes den på andre måter? Trond Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Hvis jeg husker riktig så er påstandene at den kun blir ca 17,2 hk, ikke 18hk, Høres litt merkelig ut og kan fort være en "reklamemyte" spredd av Tohatsu mens de nå utgåtte 15-hesterne fremdeles var i salg. Men jeg skal ikke påstå at det ikke stemmer. Synes imidlertid det høres litt rart ut at Tohatsu 15 med sine 247 ccm skal være såpass sterkere enn Suzuki 15 med 284 ccm (15% mer enn Tohatsu) og Mercury 15 med 262 ccm. Jeg har en Tohatsu 8 HK fra 94, gjelder det du sier for den og eller trimmes den på andre måter? Med mindre 1994-utgaven av Tohatsu 8 er ganske forskjellig fra den utgaven som jeg kjøpte ny i 2005 så er det ikke så enkelt som bare å bytte en plastplate. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Høres litt merkelig ut og kan fort være en "reklamemyte" spredd av Tohatsu mens de nå utgåtte 15-hesterne fremdeles var i salg. Men jeg skal ikke påstå at det ikke stemmer. Jeg har aldri påstått det, men det blir hevdet hårdnakket av andre i andre tråder her på forumet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.