Jump to content

hvordan trimme 9.8hk tohatsu ?

milli

Recommended Posts

Nokon er enkle å "trimme" fordi de er plombert for å lettere møte ei kjøpegruppe. Man kan enkelt bytte deler, eller fjerne deler. Nokon motorer er levert std med full effekt, dvs at de ikkje er plombert og yter normalmax fra fabrikk. Tohatsu 9,9 kan man montere ny del som svrir gasspjeld iht tenninga+justere litt. Tohatsu 9,8 meiner eg er levert uten plombe og yter det den kan.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

6 - 8 - 9.8 har felles slagvolum på 169cc. Mao er 9.8 den største tilgjengelige effekten på den motoren. Intet å hente da den allerede er 'opptrimmet'

ellers er 9.9 - 15 felles med sine 247cc. Någet større den altsåå.

Ellers skal det også nevnes at 9.8 veier 26 kg! mens 9.9 veier inn med 41 kg.

Må være perfekt for gummibåter den der gitt :seeya:

Som tidligere nevnt er 9.8 i motsetning til 9.9 ikke plombert og kan derfor ikke trimmes bare ved å fjerne en "pling og en plong" men den kan selvfølgelig trimmes som alle andre motorer.

Plane topp, nye stempler, trimveiv, borre sylinder (bytte sylinder), porte innsug, nye reed-valve, bedre eksosanlegg, eksos og skylleporter, større forgasser, bedre tenning, rett propell-dim, kjør på metanol...

eller du kan kjøpe større motor...

...det eneste du trenger er en ny plastplate som åpner gasspjeldet mer når du gir gass. dette fåes kjøpt hos forhandler.

Høres jo enkelt ut. Spør jeg bare forhandler om denne "plastplaten" ??

6 - 8 - 9.8 har felles slagvolum på 169cc. 

Så min 2001 modell 8hk Tohatsu kan enkelt bli til 9,8 hk med den nye plastplaten som er nevnt over her?

En bådmotor skal helst levere sit moment i en flad kurve, og er det noget en trimmet to-takter ikke gør, er det netop det. Jo mere den er trimmet, jo mere "hysterisk" er den.

Vil min 8 hk Tohasu bli "hysterisk" ved at den yter 9,8 hk ?  Eller kan jeg greit øke effekten på min uten at det vil by på problemer, kun en litt sprekere motor ??

Det er ikke enkelt. Har en 8hk på 26kg selv, som jeg igrunn er meget fornøyd med. Men jeg tenkte at 9,8hk måtte jo være enda bedre. Etterhvert fant jeg ut at det er litt mer komplisert og dyrt, med bytte av forgasser osv. osv. Dessuten føles visst ikke 9.8hk så forskjellig fra 8hk bortsett fra 1-2 knop mer toppfart,(ref. dette innlegget), og det er jo ikke det viktigste. Jeg får 18knop på min Quicksilver 270 gummijolle. Glad jeg ikke har en firetakter med nesten dobbel vekt...

Redigert av arnearmoa (see edit history)

Men en orginal manual for 9.9, 15 og 18hk beskriver vel ikke 9.8 hesteren så godt :giggle:

Jeg er meget imponert over din observasjonsevne :rolleyes: men for ordens skyld så siterer jeg igjen det innlegget jeg kommenterte:

Ellers skal det også nevnes at 9.8 veier 26 kg! mens 9.9 veier inn med 41 kg.

At du ikke ser det som relevant, eller interessant, at en motor faktisk har en vekt som er 4kg mindre enn opplyst får stå for din egen regning. For de fleste så er nok ytelse og vekt høyst relevant, ikke minst når det er snakk om motor til en gummibåt som kanskje hyppig skal på/av og da kan det jo sågar være greit å vite litt om hva mulige alternativer kan være for det ville ikke være første gang at noen vurderer et salg/kjøp for å få den optimale motor, og da kan jo god/riktig info være av interesse vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Eg brukte denne som kilde og må bare gå ut fra det va korrekt.

http://www.tohatsu-uk.net/EnginesNew/2StrokeFrame.htm

Din "kilde" ser jo også ut til å avlive myten om at 9,9 Hk Tohatsu 2-takter blir 18 Hk når den blir trimmet. Det er bare 9,9 og 15 som har like motordata mht slagvolum da 18 Hk har større boring (større diameter på sylinder og stempel og dermed større stempel).

Din "kilde" ser jo også ut til å avlive myten om at 9,9 Hk Tohatsu 2-takter blir 18 Hk når den blir trimmet.

Hvis jeg husker riktig så er påstandene at den kun blir ca 17,2 hk, ikke 18hk, og rett skal jo som bekjent være rett. Sannsynligvis betyr dette at en 18hk, som ikke kan gjøres om til 25hk, yter 27hk eller noe sånt? Jeg er i allefall meget fornøyd med min 18hk Tohatsu som det er.

Hvis jeg husker riktig så er påstandene at den kun blir ca 17,2 hk, ikke 18hk,

Høres litt merkelig ut og kan fort være en "reklamemyte" spredd av Tohatsu mens de nå utgåtte 15-hesterne fremdeles var i salg. Men jeg skal ikke påstå at det ikke stemmer. Synes imidlertid det høres litt rart ut at Tohatsu 15 med sine 247 ccm skal være såpass sterkere enn Suzuki 15 med 284 ccm (15% mer enn Tohatsu) og Mercury 15 med 262 ccm.

Jeg har en Tohatsu 8 HK fra 94, gjelder det du sier for den og eller trimmes den på andre måter?

Med mindre 1994-utgaven av Tohatsu 8 er ganske forskjellig fra den utgaven som jeg kjøpte ny i 2005 så er det ikke så enkelt som bare å bytte en plastplate.

Høres litt merkelig ut og kan fort være en "reklamemyte" spredd av Tohatsu mens de nå utgåtte 15-hesterne fremdeles var i salg. Men jeg skal ikke påstå at det ikke stemmer.

Jeg har aldri påstått det, men det blir hevdet hårdnakket av andre i andre tråder her på forumet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...