Jump to content

Yamaha 8hk "dør" etter 10min


drivanker

Recommended Posts

hmm og eg som var sikker på at det var 1% på Yamaha. Det stod faktisk 2% i manualen som fulgte vår ganle 8hk på slutten av 80 tallet ogdå men det var feil! det skulle være 1%. Ville sjekket opp dette nærmere.

Men du må bruke olje for utenbordsmotor, ikkje for moped!

Den forbrenner ikkje skikkelig på så lav temperatur. Det er en grunn til at det finnes egen olje for utenbords.

Hmmm.....

Opplever samme problem på motoren til gummijolla. Det er en Yamaha 5hk 2007. Kjører på 2%. Kan problemet hær være at jeg faktisk skal bruke 1%?

Finner ingen info om totakter på nettsiden til Yamaha. Noen tips om hvor jek jeg bør lete?

 

Edit: Jek er forferdelig dårlig norsk.......

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler sterkt på at forskjellen mellom 1 og 2% oljeblanding vil være avgjørende for om motoren går eller ikke. Høres ut som for fet blanding, og da er det forgasseren som må til livs. En hvilken som helst bensinmotor vil da dø ut når den blir varm. Har du f.eks sjekket om chokespjeldet henger med. Hvis det så gjør må det vel være på sin plass med en gjennomgang av resten av forgasseren. Disse er rimelig enkle, og lag merker med en rissenål når du demonterer armer og spjeld, så ser du lettere i hvilken posisjon de skal monteres på plass igjen.

Redigert av Confusius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I manualen for 1998 modell 8, 9,9 og 15 hester står det at 1% olje / bensin blandingsforhold.

Har manualen i data-PDF format og kan sende manualen på e-post om ønskelig.

Kan vanskelig tenke meg at senere motorer er blitt mindre miljøvennlige ved å bruke 2%.

Link to post
Share on other sites

Hmmm.....

Opplever samme problem på motoren til gummijolla. Det er en Yamaha 5hk 2007. Kjører på 2%. Kan problemet hær være at jeg faktisk skal bruke 1%?

Finner ingen info om totakter på nettsiden til Yamaha. Noen tips om hvor jek jeg bør lete?

 

Edit: Jek er forferdelig dårlig norsk.......

Yamaha har lagt ut alle amerikanske håndbøker (manualer) for utenbordsmotorer fra 1998.

Yamaha owner's manual link

Link to post
Share on other sites

Demonter bensinpumpa og sjekk den bakere membran, Det går ofte hull på den. Det kan også være tenningsmodulen som har det vi kaler termobrud ( brud når den blir varm) Det kan sjekkes med å se om du har gnist på pluggene med en gang du får feilen ( ha med ett sett med ekstraplugger).

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Lenge siden dette nå, men konklusjonen på problemet var entydig:

 

Forrige eier av motoren hadde satt inn enveisventil istedenfor bensinfilter.

Dysene tettet seg dermed iløpet av 10 minutter, og motoren fikk ikke bensin.

 

Oppdaget ikke dette umiddelbart pga helt likt utseende på enveisventil/bensinfilter.

 

Nå går motoren iallefall som den skal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...