Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 fortsatt farlig for motoren å bruke det slik. Vasker bort smurning som eg nevnte Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
drivanker Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 (redigert) Litt merkelig Sæbø. Har litt vanskelig for å tro at dette produktet brukt etter anvisningene kan ødelegge motoren. Velvel... Skal gi en oppdatering når ytterligere tester er gjort. Takker for svar sålangt folkens! Redigert 14.Juni.2010 av drivanker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 (redigert) hmm og eg som var sikker på at det var 1% på Yamaha. Det stod faktisk 2% i manualen som fulgte vår ganle 8hk på slutten av 80 tallet ogdå men det var feil! det skulle være 1%. Ville sjekket opp dette nærmere. Men du må bruke olje for utenbordsmotor, ikkje for moped! Den forbrenner ikkje skikkelig på så lav temperatur. Det er en grunn til at det finnes egen olje for utenbords. Hmmm..... Opplever samme problem på motoren til gummijolla. Det er en Yamaha 5hk 2007. Kjører på 2%. Kan problemet hær være at jeg faktisk skal bruke 1%? Finner ingen info om totakter på nettsiden til Yamaha. Noen tips om hvor jek jeg bør lete? Edit: Jek er forferdelig dårlig norsk....... Redigert 14.Juni.2010 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Confusius Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 (redigert) Tviler sterkt på at forskjellen mellom 1 og 2% oljeblanding vil være avgjørende for om motoren går eller ikke. Høres ut som for fet blanding, og da er det forgasseren som må til livs. En hvilken som helst bensinmotor vil da dø ut når den blir varm. Har du f.eks sjekket om chokespjeldet henger med. Hvis det så gjør må det vel være på sin plass med en gjennomgang av resten av forgasseren. Disse er rimelig enkle, og lag merker med en rissenål når du demonterer armer og spjeld, så ser du lettere i hvilken posisjon de skal monteres på plass igjen. Redigert 14.Juni.2010 av Confusius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 I manualen for 1998 modell 8, 9,9 og 15 hester står det at 1% olje / bensin blandingsforhold. Har manualen i data-PDF format og kan sende manualen på e-post om ønskelig. Kan vanskelig tenke meg at senere motorer er blitt mindre miljøvennlige ved å bruke 2%. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Hmmm..... Opplever samme problem på motoren til gummijolla. Det er en Yamaha 5hk 2007. Kjører på 2%. Kan problemet hær være at jeg faktisk skal bruke 1%? Finner ingen info om totakter på nettsiden til Yamaha. Noen tips om hvor jek jeg bør lete? Edit: Jek er forferdelig dårlig norsk....... Yamaha har lagt ut alle amerikanske håndbøker (manualer) for utenbordsmotorer fra 1998. Yamaha owner's manual link Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Demonter bensinpumpa og sjekk den bakere membran, Det går ofte hull på den. Det kan også være tenningsmodulen som har det vi kaler termobrud ( brud når den blir varm) Det kan sjekkes med å se om du har gnist på pluggene med en gang du får feilen ( ha med ett sett med ekstraplugger). Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Yamaha har lagt ut alle amerikanske håndbøker (manualer) for utenbordsmotorer fra 1998. Yamaha owner's manual link Takk skal du ha, Småbåtentusiasten! Da gjenstår bare å finne riktig betegnelse på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
drivanker Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Lenge siden dette nå, men konklusjonen på problemet var entydig: Forrige eier av motoren hadde satt inn enveisventil istedenfor bensinfilter. Dysene tettet seg dermed iløpet av 10 minutter, og motoren fikk ikke bensin. Oppdaget ikke dette umiddelbart pga helt likt utseende på enveisventil/bensinfilter. Nå går motoren iallefall som den skal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Hakeslepp, men hyggelig at du fant det ut. På tide å rense bensintanken, da kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.