Jump to content

Yamaha 8hk "dør" etter 10min


drivanker

Recommended Posts

Hei.

 

Min 92' Yamaha 8hk oppfører seg noe merkelig.

 

Den starter lett, og går fint på full gass 5-10min før den dabber rolig av og til slutt stopper.

Jeg må da kjøre forgasser-rens for å igjen få startet den med mange drag på starteren.

 

Jeg observerer at det hele tiden er:

-gnist på pluggene.

-god kjøling.

 

Noe sier meg at bensinblandingen tetter forgasseren? Kanskje er standard 2-taktsolje fra Biltema ikke den riktige oljen å bruke?

Link to post
Share on other sites

Den luften, ja . . .

Naboen leide ut hytta med båt til fiske-tyskere – og fikk telefon «motoren startet, men gikk ikke»

Så han måtte sta og se . . .

Tyskeren koblet til bensin, halv gass, choke og dro en gang i snoren.

Og påhenger'n startet prompt

 

Så tyskeren koblet fra slangen og kveilte den pent opp på tanken igjen.

:rolleyes::confused:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Har splitter ny pumpe, slange og koblinger.

Luftingen på bensintanken er også helt åpen.

Problemet vedvarer...

 

Eneste jeg stusser på, er at jeg må rense forgasseren med forgasserrens for å i det hele tatt ha noen sjangs på å få startet motoren igjen. Tyder ikke det på at noe kludrer til forgasseren?

Redigert av drivanker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I sum høres det ut som om den ikke får bensin?

0. Forgasserrens: Kan virkningen være tilfeldig? (Er det start-gass-spray du mener?)

1. Er flottør-kammeret på forgasseren kontrollert?

2. Noen håndpumper (blæra) smuldrer opp og kan tette til seg selv, selvopplevd.

3. Se i bensinslangestussen til motoren. Presses kulen (ventilen) vekk? Mener å huske at på tidlige Yamaha'er kunne spissen som skal presse inn kulen forskyves slik at kulen ikke ble presset inn og motoren klarte ikke suge bensin selv. Du kunne derimot klare å presse bensin til forgasseren ved å pumpe på blæra.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et lignende tilfelle med en tilsvarende motor. Der viste det seg etter diverse prøving og feiling at det var pluggen, en helt ny tennplugg som vår årsaken til vanskelighetene.

 

Den virket helt fint så lenge den var nystartet, men etter noen minutter virket det som om pluggen fikk gjennomslag i isolasjonen, motoren fusket, mistet kraft og stanset. Men når den var kald startet den helt prima igjen :headbang::headbang:

 

Med ny plugg ble motoren som ny!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I sum høres det ut som om den ikke får bensin?

0. Forgasserrens: Kan virkningen være tilfeldig? (Er det start-gass-spray du mener?)

1. Er flottør-kammeret på forgasseren kontrollert?

2. Noen håndpumper (blæra) smuldrer opp og kan tette til seg selv, selvopplevd.

3. Se i bensinslangestussen til motoren. Presses kulen (ventilen) vekk? Mener å huske at på tidlige Yamaha'er kunne spissen som skal presse inn kulen forskyves slik at kulen ikke ble presset inn og motoren klarte ikke suge bensin selv. Du kunne derimot klare å presse bensin til forgasseren ved å pumpe på blæra.

 

0. Det er crc forgasserrens på sprayboks. Uten denne hadde jeg nok ikke fått start på motoren.

1. Nei, hvordan kontrollerer jeg dette?

2. Pumpen min er helt ny.

3. Skal sjekke dette nærmere. La merke til at denne spissen kunne se litt slitt ut.

 

jeg bruker selv biltema oljen og den fungere utmerket til min 5 hesta mercury 2006. så tror ikke det er den som er problemet.

så lenge det er to taktsolje for båt, så skal det være greit.. det kan være feil blandingsforhold?

 

Blandingsforholdet ligger nok noe over 2%.

Hva er forskjell på 2-taktsolje til båt og annen teks. moped?

Tror den jeg bruker er beregnet for moped.

 

2% olje og nye plugger så kan du være i mål :)

er verdt å prøve

 

Nye plugger dumper ned i posten om ikke alt for lenge, så da blir disse byttet.

Skal helle bensinen ut, rense alle filtre og blande ny med 2% olje beregnet for båtmotorer.

Link to post
Share on other sites

Dumt å demontere for mye, det kan fort bli plundrete å få sammen igjen...

 

Hvis motoren skulle stoppe pga for stor oljeblanding så vil det være svært tydelig i kjølvannet:

Det vil "boble opp" olje og vannet er tydelig oljefarget. Du skal ikke blande mer enn til 3-4% før det blir tydelig på disse motorene.

(De brenner svært rent selv om de er totaktere)

 

Er det forskjell på måten motoren dør ut om motoren går for tomgang eller høyt turtall?

 

Om vi fremdeles tenker bensintilførsel siden du ikke har nye plugger (Defekte plugger er vanskelige å "forstå") :

Hvis du trykker kontinuerlig på blæra, stopper motoren da også?

 

Flottørkammeret:

Som diagnose kan det være enklere å tappe kammeret enn å demontere forgasseren.

Flottørkammeret sørger for at forgasseren aldri går tom for bensin. Det er gjerne en synlig sylinderformet del nederst på forgasseren.

Det har en egen tappeskrue. Hvis du åpner den to omdreininger (ikke skru den helt ut, den kan falle ut) og legger merke til mengden bensin som renner ut:

Er det svært lite som renner ut så viser det at du ikke får bensin frem til forgasseren under drift.

 

På Yamaha 8 er det ganske enkelt å ta ut forgasseren, men du må løsne frontpanelet nedenfor lokket på motoren.

 

Bensinpumpen sitter rett før forgaseren og har gjerne kammere med hver sine tynne gummimembraner. De kan være slitt eller ha sprekker.

Små fjærer vil gjerne forlate pumpen når du demonterer...

 

Jeg lurer litt på sammenhengen med forgasserrens, den sprøytet du kun inn i luftinntaket, eller?

Den bør i tilfelle brukes på en demontert forgasser for å rense eventuelle avleiringer og tette dyser.

Ellers blir vel virkningen hos deg at den fordriver overskuddsbensin (for mye bensin i forhold til luft). Pluggenes utseende har du ikke sagt noe om. Har du endret blandingsforholdet på noen skruer på forgasseren?

Slå opp på NGK eller andre pluggleverandører på internett. Der ser du på bilder hvordan de skal se ut og hva som kan være feil om de er alt annet enn lysebrune.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen mulighet kan faktisk være at den får for fet blanding. Som du sier selv starter motoren lett, men stopper etter 10 min. Hvis blandingen er alt for fet vil kald motor starte lett, men etterhvert som den blir varm blir den sur og stopper. Som å kjøre med choken delvis lukket. En mulighet du kan sjekke dersom det er justerbare dyser på motoren.

 

Det er enkelt å se på pluggene. Er de svarte av sot går motoren for fett. Isolator skal være lys sjokoladebruk. Da er du "in the ballpark" på blandingen. Er pluggene helt hvite på isolatoren kan det tyde på for mager blanding.

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjell på 2-taktsolje til båt og annen teks. moped?

Tror den jeg bruker er beregnet for moped.

 

Jeg har forsøkt vanlig totaktsolje på den motoren. Avgassene luktet litt mindre med skikkelig totaksolje for utenbordsmotor.

Dette var en nesten ny motor som forbrant så rent at selv små endringer var merkbare.

Link to post
Share on other sites

Tror også det skal være 1% etter hukommelsen. Allerede ved 1,5% blir forbrenningen dårligere og den ryker mer i avgassene og ved dobling bobler det olje i kjølvannet. (Skrev feilaktig 3-4% i innlegget over, men da røyklegger du omgivelsene). Men motoren stopper ikke av doblet oljemengde, men pluggene blir preget av det med sort og "oljet" belegg.

Link to post
Share on other sites

-Plugger er lysebrune og ser ok ut.

-Gnistgapet er justert etter manualen.

-Blandingsforhold for innkjørt motor er 2% iht manualen.

-Forgasserrens ble sprøytet direkte i luftinntaket.

-Har lagt merke til noe olje i kjølevannet.

-Det er ingen forskjell i hvordan motoren dør ut på.

-Kontinuerlig trykk på blæra gjør ingen forskjell.

-Forskjellige innstillinger på forgasser gjør ingen forskjell.

 

Har forøvrig en god del erfaring som tidligere motormann i marinen med store V-motorer på flere tusen hester. Er ikke redd for å skru, er bare ikke vant til små forgasser utenbordsmotorer. I utgangspunktet burde de være enkle og forstå seg på.

Redigert av drivanker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skulle vert hengt opp etter øyelokka og tvinga til å blinke !!!

Forgasserrens er for å rense forgasser. Dette gjøres ikkje ved å spraye inni slik, da fungerer den bare som startgass fordi den er brennbar. Dessuten vasker du vekk smørning fra sylinderveggene slik at motoren opplever enorm slitasje etter bare nokre få gangers bruk. Ingen motormann bruker startgass.(som andre ser iaffal :giggle: )

Har du tatt av forgasseren og renset den? Av med bunnlokk, ut med alle dyser, spraye forgasserrens igjennom alle kanaler, og så blåse reint med trykkluft begge veier. Vist ikkje må du gjere det :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Du skulle vert hengt opp etter øyelokka og tvinga til å blinke !!!

Forgasserrens er for å rense forgasser. Dette gjøres ikkje ved å spraye inni slik, da fungerer den bare som startgass fordi den er brennbar. Dessuten vasker du vekk smørning fra sylinderveggene slik at motoren opplever enorm slitasje etter bare nokre få gangers bruk. Ingen motormann bruker startgass.(som andre ser iaffal :giggle: )

Har du tatt av forgasseren og renset den? Av med bunnlokk, ut med alle dyser, spraye forgasserrens igjennom alle kanaler, og så blåse reint med trykkluft begge veier. Vist ikkje må du gjere det :smiley:

 

 

Enig med Sæby!Når du sa det hadde blitt brukt forgasser rens trodde jeg den var brukt til rens og ikke til start gass :headbang::confused::discuss::cheers:

Redigert av Krølle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

crcCarbClean.jpg

En slik brukte jeg.

Det sto klart og tydelig i veiledningen at motor skulle startes og så skulle denne sprayes inn i luftinntaket. Sprayet litt i inntaket en tid før oppstart, så ble bensin pumpet inn. Motoren startet, deretter ble mer sprayet inn under gange. Startgass? Ikke helt enig der...

Forøvrig flott at folk er engasjerte her hehe :wink:

 

Forgasseren blir demontert og renset, om nye plugger og bensin ikke virker.

Redigert av drivanker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

crcCarbClean.jpg

En slik brukte jeg.

Det sto klart og tydelig i veiledningen at motor skulle startes og så skulle denne sprayes inn i luftinntaket. Sprayet litt i inntaket en tid før oppstart, så ble bensin pumpet inn. Motoren startet, deretter ble mer sprayet inn under gange. Startgass? Ikke helt enig der...

Forøvrig flott at folk er engasjerte her hehe :wink:

 

Forgasseren blir demontert og renset, om nye plugger og bensin ikke virker.

 

Vi må nok ta en skyld deling her .Den rensen brukes også som DU sier men hovedsaklig når det er en veivhusventilasjon/ånding tilkoblet luftinntak/filter. Da blir det en del sot rundt spjeld/venturi.

Jeg legger meg flat å unskylder på det sterkeste. :lipseal::blush:

Link to post
Share on other sites

hmm og eg som var sikker på at det var 1% på Yamaha. Det stod faktisk 2% i manualen som fulgte vår ganle 8hk på slutten av 80 tallet ogdå men det var feil! det skulle være 1%. Ville sjekket opp dette nærmere.

Men du må bruke olje for utenbordsmotor, ikkje for moped!

Den forbrenner ikkje skikkelig på så lav temperatur. Det er en grunn til at det finnes egen olje for utenbords.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...