Jump to content

Tungstartet Mercruiser 180 HK Diesel


pettan

Recommended Posts

Har en Mercruiser 180hk diesel(1996-97 mod tror jeg), 6 sylindret motor som er veldig treg å starte, spesielt når den er kald. Har skiftet alle glødepluggene på den, og målt og sjekket at det kommer strøm til disse.. Dette fungerer helt fint. Når jeg starter den, så må jeg kinne litt for lenge synest jeg, og det høres ut som om motoren ikke starter på alle sylindrene helt med det samme.. Og den ryker ganske mye.. Røyken forsvinner ganske raskt etter at mototoren får fin gange... Kan det være dysene som trenger en overhaling?? Var ute på tur for noen uker siden, og synest diesel forbruket var noe høyt i forhold til det jeg har brukt tidligere, men det har vel mye med at båten ikke har vært på slipp enda i år. Håper det er noen her som har svar eller forslag på hva som kan være problemet..

Redigert av pettan (see edit history)
Link to post

Vet ikke akkurat hva kaldstarten gjør, men har hørt om flere som har hatt den på hele tiden.

Min motor har også blitt litt mer tungstartet i det siste uten at jeg vet helt hvorfor. Har ikke blitt så ille at jeg vurderer å skifte glødeplugger, sjekke batteriet eller bruke kaldtart.

Virker som om det hjelper å gløde to-tre ganger før start.

Tenkte å se litt utover sommeren om det kommer seg når det blir varmere i vannet.

 

Det kan tenkes at klaringene på ventilløfterne begynner å bli feil. Dette er jo noe som skal sjekkes jevnlig som de fleste hopper over. Men kommer ikke til å gjøre dette heller før evt. etter sommeren. Vil jo ikke risikere å mangle en pakning eller no midt i sesongen!

Link to post

Først ville jeg sjekket at luftfilteret er noenlunde rent og pent.

Motoren trivs best om den slipper å puste gjennom et gammelt filter som er fullt i olje og skitt.

Tviler på at filteret er opphavet til dine problemer, men likevel verdt å sjekke :yesnod:

 

Hvis det ikke hjelper, kan det være grunn til å tro at problemet ligger i dysene og dieselpumpen.

Det er ikke nødvendigvis noe som er defekt, men det kan være på tide å kompensere for naturlig slitasje

 

Start med dysene først.

De kan du egentlig ikke gjøre så mye med selv, annet enn å skru de ut og levere de til et dieselpumpeverksted.

Der får du de renset og trykkjustert, så er du sikker på at den biten er i orden.

 

Hvis det ikke er nok, kan du gå videre med dieselpumpen. Den blir alltid litt slitt med årene, noe som medfører at "tenningstidspunktet" forskyver seg litt i forhold til hva som er optimalt.

Dette justeres med å løsne muttrene som holder pumpen mot blokken (3 stk), og vri pumpen en tanke. Sett et overettmerke først, så har du mulighet til å finne tilbake til utgangspunktet hvis ting ikke blir som du hadde tenkt.

 

PS: vær forsiktig når du justerer pumpen. Se etter røyk og lytt på motorlyden. Gjenta til du er fornøyd. Vær presis og nøyaktig

På min motor er overettmerkene såvidt forskjøvet i forhold til hverandre, det er utrolig lite som skal til.

Hvis du ikke liker å skru, bør du sterkt vurdere hvorvidt du skal gjøre dette selv. Selv med god tilgang rundt motoren er det i beste fall trangt å komme til.

 

Alle disse tingene er gjort på min motor og samlet sett gjorde det underverk for startvillighet og røyk.

I tillegg har jeg lagt opp wire så jeg kan styre kaldstarten fra førerposisjon. Bruker som regel alltid denne, så starter den lettere. Den hjelper også endel på røyk. Jeg slår den imidlertid av etter noen få sekunder, ettersom motoren går litt hardere ("knakker" mer) når kaldstarten er på.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Hei.Hadde det problemet på min BMW 636 for et par år siden.Sjekket alt som du har gjort,glødeplugger,releer,batteri.Alt det virket som det skulle.Tok så ut dysene og fikk de renset og justert.Det hjalp noe så da var det dieselpumpa sin tur.Fikk hjelp av en mekaniker til å demontere og montere den på motoren.Leverte den til dieselverksted for kontroll.Det viste seg at det var lekkasje slik at dieselen rant tilbake i slangen,noe som gjorde

slik at det tok en stund før den hadde fått opp trykket igjen.Dette ble fikset,kostet 3 lange lapper,men motoren ble som ny etter dette så det var verdt pengene.

Kaldstarten på pumpa gjør at det blir pumpet litt ekstra diesel til dysene så du bør ikke kjøre med den på over lengre tid.

Link to post

Vil bare tilføye litt til her, JonnyBoy har eit godt poeng å begynne med dysene fordi dei har ein tendens til å kokse seg og begynne å "pisse" som vi seier og då får du ikkje skikkeleg tenning og dermed må motoren slite med ein sylinder istaden for at han er med og dra lasset, opningstrykket på desse dysene er ca 155 bar.

 

Pass på når du demonterer dysene at du ikkje vrir dysa for å få ho til å løsne ho skal rett ut av holet... viss du vrir dysa så kan du knekke nokon styretappar inne i dysa. (snakkar om erfaring :headbang: ) Desse dysene løsnar relativt greitt om ikkje må ein skru ein dysemutter med ein slagar i andre enden og nappe den ut på den måten.

 

Det same med glødepluggane, heng ein etter har du problemer..... det kan virke som den pluggen bakom innsprøytningspumpa er utilnærmeleg men det går.... har litt med kva stilling pumpa står i kan hjelpe å demontere returbanjoen. Hugs å gløde kobbarpakningane før du set dei i att. Alu.. må som regel byttast...og iallefall i båt meiner eg.

 

Det var spørsmål om kaldstartsanordninga..... denne gjev pumpa ca 5 grader ekstra fortenning ved kaldstart og kan selfølgeleg kompensere for slakk i diverse overføringar - kam-drev-pumpe men er ikkje å annbefale. JonnyBoy har eigentleg montert wiren slik som den var montert i VW Golf diesel på 80-90 talet og kan vera god hjelp når det er kaldt og er eit godt tips. Dette er også svar på kvifor motoren "knakkar" litt ekstra når kaldstarten er på.

 

Når det gjeld å stille inn pumpa inn på "gehør" så var det slik vi stilde tenninga på ein volvo eller Opel i gamle dagar og det funka det. No mistenker eg JonnyBoy for å kansje ha skrudd meir enn dei fleste og kan ha eit "gehør" han kan gå god for men eg ville ikkje annbefale det på ein båtmotor som går motbakke heile tida.

 

Då er alternativet å undersøke din omgangskrets om du har ein VW mekaniker som kan ta med seg adapter og mikrometer til ein Caravelle og så stiller du inn pumpa med mikrometer slik det står i boka. du skal ha 0,88 mm ved Ø.D Adapter og mikrometer set du inn i det holet som blir, når du skrur ut lufteskruen til pumpa, i midten av der dyserøra kjem ut av pumpa.

 

For å løsne pumpa bør du ha 3/8" pipenøkkelsett med ein lang forlengar då kjem du til den innerste mutteren bak pumpa.

 

Har akkurat gjordt dette på min BMW D530/150hk og den starta fint for så å oppdage at eg må av med toppane og finne årsak til at ferskvatnet forsvinn..... :headbang:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Godt å høre at du er i ferd med å få skikk på motoren, Batalden.

Håper du finner ut av problemet med vannet som forsvinner. Har noen av toppene har slått seg, eller forsvinner vannet inn i motoren? Kan det være skade på en av sylinderforingene eller O-ringene??

 

Jeg er enig med deg at klokking av motoren er mer nøyaktig enn gehør, men det krever at man har tilgang til en del verktøy.

Motoren min var ikke i båten når jeg stilte tenningen, noe som gjorde det lettere å vurdere motorlyden.

Dessuten hadde jeg god hjelp av et par ekstra ører, noe som alltid er en fordel.

 

Jeg har nå gjort mitt første spede forsøk på Youtube, og lagt ut video av start av kald motor.

Opptaket er filmet med mobil og er litt rotete, men dere skjønner tegningen

 

I denne snutten er motoren helt kald, dvs har ikke vært startet på flere dager. Legg merke til at jeg tar av kaldstarten rett etter at motoren har startet. Dette medfører at turtallet begynner å jage litt, så jeg aktiverer kaldstarten igjen og lar motoren gå litt til før jeg slår av kaldstarten.

Legg også merke til at glødetiden er tilnærmet lik null, og at røyk er så godt som fraværende. Kun litt lett dis helt i starten.

 

 

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Har ikke så mye gass som det ser ut til på videoen, det er bare noen få hundre rpm over tomgang. Akkurat så mye at spaken er i inngrep og gjør det lett å finregulere gassen etter oppstart.

Om det er nødvendig eller ikke, tør jeg egentlig ikke svare på. Det er bare blitt en vane.

 

Startvillighet uten gasspådrag er forsåvidt ikke noe problem, det gjør ikke så store forskjellen hos meg. Uten kaldstart "hoster" og ryker den litt mer, noe som spesielt gjør seg gjeldene når det er kaldt og fuktig vær.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

jeg sliter med det samme med min bmw d150, jeg har 2 sånne i båten min, så byttet jeg ut 3 av toppene i vinter, med alle pakninger og bolter, men nå etter 6 gangtimer så har den begynt å bruke vann igjen, vannet går ikke i olja men i eksosen, kan det være en dyse eller fler som gjør at den går tørr og gir tenningsbank? jeg har ikke demontert å sett enda.

er det viktig å høvle disse toppene når de er enkle? det skal jo litt til at de vrir seg lissom...?

Link to post
  • 3 år senere...

Godt å høre at du er i ferd med å få skikk på motoren, Batalden.

Håper du finner ut av problemet med vannet som forsvinner. Har noen av toppene har slått seg, eller forsvinner vannet inn i motoren? Kan det være skade på en av sylinderforingene eller O-ringene??

 

Jeg er enig med deg at klokking av motoren er mer nøyaktig enn gehør, men det krever at man har tilgang til en del verktøy.

Motoren min var ikke i båten når jeg stilte tenningen, noe som gjorde det lettere å vurdere motorlyden.

Dessuten hadde jeg god hjelp av et par ekstra ører, noe som alltid er en fordel.

 

Jeg har nå gjort mitt første spede forsøk på Youtube, og lagt ut video av start av kald motor.

Opptaket er filmet med mobil og er litt rotete, men dere skjønner tegningen

 

I denne snutten er motoren helt kald, dvs har ikke vært startet på flere dager. Legg merke til at jeg tar av kaldstarten rett etter at motoren har startet. Dette medfører at turtallet begynner å jage litt, så jeg aktiverer kaldstarten igjen og lar motoren gå litt til før jeg slår av kaldstarten.

Legg også merke til at glødetiden er tilnærmet lik null, og at røyk er så godt som fraværende. Kun litt lett dis helt i starten.

 

 

Hei, jeg ser du har Montért wire for kaldstarten hvordan fester du den til armen til pumpa og hvor kjøpte du wiren.

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...