Anders_O Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Dette har helt klart vaert en svaert nyttig diskusjon (unnskyld manglende bokstaver)! Det foerste jeg skal gjoere er aa sjekke fordelerlokk og ventilfjaerer. Kommer tilbake med resultatet av feilsoekingen saa snart som mulig. Takk for all hjelp saa langt! Sitér dette innlegget Link to post
Blesp Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Fant du ut hva dette skyldtes, Anders_O? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Høres ut som et standard blandingsproblem. Hvis forgasseren har vært til service, må den justeres etter montering på motoren. Får motoren for mye bensin, vil noen plugger tenne og bli sotete, noen greier ikke tenne i det hele tatt og blir våte. Skru inn blandingsskruen en omdreining og prøv. En annen ting kan være at chokerspjeldet ikke åpner etter start, men det regner jeg med var det første som ble sjekket. Mulig kommentaren er for sent ute, Men kan kanskje være nyttig for andre... Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 (redigert) Da plukker jeg opp denne tråden igjen for å komme med nye funn som kanskje kan få de små grå til å jobbe litt. For de som ikke vil bla gjennom hele tråden for å finne ut hva dette handler om, så er det altså en Volvo B20 med splitter nytt tenningssystem og nyoverhalte forgassere som ikke vil yte mer enn ca 4000 rpm (burde være ca 5000). Jeg prøver a adressere de siste forslagene som er kommet inn: - defekte pluggledninger: disse er helt nye, og da jeg byttet om på dem var det ingen endring. - sprekk i fordelerlokk: byttet fordelerlokk uten endring. - knekte ventilfjærer: har hatt av ventildekselet og kan ikke se noen knekte fjærer. - lite olje på forgasserene: oljen er kontrollert og er helt full. - lav spenning på coil: som sagt er denne helt ny, men jeg har ikke testet den slik som Plutonium foreslår. Kan man teste en coil med et multimeter? Noen som vet hvordan? - choke-spjeld som henger: choke-spjeldene er knirkefrie. De åpner seg helt fint. Så langt er alt som før, men ytterligere testing og kjøring har gitt meg noen nye interessante resultater. - fjerde pluggen er ikke lengre våt av bensin, men litt sotete slik som de tre andre pluggene. Aner ikke hvorfor. - når motoren går på tomgang (ca 8-900 rpm) er det merkbart fall i turtall derom jeg løsner 1 eller 3 pluggledning, mens om jeg løsner 2 eller 4 så er det svært liten endring i turtall. - når motoren står i gir og jeg kjører båten sviver motoren bra, og den kommer seg uanstrengt opp til ca 4000 rpm. Da har jeg dreid forgasserspjeldet/akslingen ca 2/3 av max. Å ta ut den siste tredjedelen gjør overhodet ingen utslag. Etter hva jeg kan forstå, så skal vi ikke se bort ifra at Paxo har rett i at det er et blandingsproblem, selv om det nå ser ut til å for lite bensin fremfor for mye. Burde ikke motoren tildels kveles dersom den fikk for rik blanding? Jeg har ventet i det lengste med å røre forgasserene fordi jeg er redd jag skal rote det fullstendig til, men da er det kanskje på tide å gi de skruene en tørn. Svakheten med den teorien er at jeg ikke har rørt disse skruene siden overhalingen, og motoren fungerte jo utmerket like etter overhaling av tenningssystem og forgassere. Problemet jeg har nå oppstod bokstavelig talt over natten. Disse forgasserene har jo heller ikke en blandingsskrue, med kun en skrue til å løfte og senke nålen. Men kanskje er det den som justerer blandingen?. Hvorfor 1 og 3 sylinderen ser ut til å bidra mer enn da to andre har jeg ikke noe svar på. Tenningsrekkefølgen er jo 1342, så 1 og 3 tenner jo like etterhverandre, og det samme med de to andre - uten at jeg kan forstå hvorfor det skulle bety noe. Satser på at noen kloke hoder kan hjelpe med noen innsiktsfulle forslag! Redigert 27.Juli.2010 av Anders_O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Prøv å bytte om pluggene. Hvis problemet forskyver seg, så har du to defekte plugger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anders_O Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Pluggene er nye. Jeg har også prøvd å bytte om på pluggene uten at noe har endret seg. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Hei forstår du har Strombegforgasser? DVS at det i hver forgasser står to gummimembraner. Disse kan du sjekke ved å ta av toppen av forgasser. Her er ingen innstillinger for blanding. En må kunn passe på at hakkene i membran kommer på rett plass. Disse membranene er forbruk og blir oppløst av bensin. Det kan også gå hull i dem. Syns virkelig du skal sjekke dem selv om de kun er ett år gammle. Blandingsforholdet på disse forgassere justeres ved skru nålen opp og ned eller setet opp eller ned, alt etter forgasser typen. Når en slik forgasser justeres justeres blandingsforholdet i hele turtalls området. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Hvorfor 1 og 3 sylinderen ser ut til å bidra mer enn da to andre har jeg ikke noe svar på...... Dersom sylinder 2 og 4 betjenes av samme forgasser har du kanskje en ledetråd der? Har ellers lite peiling på motor med doble forgassere. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Anders_O Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Takk for innspill! Skal undersøke om membranene er hele i ettermiddag. Var nede i båten i går for å prøve om det hjalp å stille blandingsskruen, men var tom for bensin. Typisk. Gjør et nytt forsøk idag. Ellers er det slik at 1 og 2 sylinder betjenes a én forgasser, mens de to andre sylindrene betjenes av den andre forgasseren. Sånn grovt sett i alle fall. All luft å bensin fra begge forgasserene blandes jo litt i innsugsmanifolden, så noe strengt skille er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Tenningsrekkefølgen er jo 1342, så 1 og 3 tenner jo like etterhverandre, og det samme med de to andre - uten at jeg kan forstå hvorfor det skulle bety noe. Og du er sikker på at ikke 4 og 2 er byttet om? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anders_O Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Det skulle jeg være ganske sikker på ja. Det går vel ikke an å komme opp i 4000 rpm med feil tenningsrekkefølge - eller er det mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Da har jeg testet de siste forslagene til feilsøking uten nevneverdig hell. - å justere blandingsskrue på forgasserene gjorde ikke ting bedre. Verken å skru de ut eller inn. - membranene er også hele og fine - som forventet siden de bare er to år gamle. - jeg har til og med dobbeltsjekket at tenningsrekkefølgen er riktig - og det var den. - coilen er også testet, og motstanden i både den primære og sekundære viklingen er innenfor spesifikasjonene til Bosch. Dette begynner å bli en lang tråd, og forslag til feil er selvsagt i ferd med å nå et metningspunkt. Det spørs om ikke dette problemet er noe jeg må leve med. Utrolig nok er det kanskje en ting til som kan testes. Bensintilførsel til forgasserene. Til tross for at den mekaniske bensinpumpen er ny (dog fra Biltema), og alle tilførselsrør fra tank til forgasser er nye så kan det jo være noe der. Hva vet jeg? I følge Murphy kan man visst ikke ta noe for gitt..... Flere forslag mottas med stor glede! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Jeg begynner å mistenke at det er din nye fordeler som lager problemer for deg. Har du hørt med leverandøren om dette er et problem de har vært borti før? Kan virke som om den ikke klarer å henge med på høyere turtall? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anders_O Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Ja det kan du si. Saken er den at jeg hadde dette problemet tidligere med den gamle originale fordeleren, bare enda verre (maks rpm på ca 3500). Da jeg installerte den nye fordeleren forsvant problemet umiddelbart, og motoren gjorde lett 5100 rpm på full gass. Et par dager senere var det derimot slutt på moroa, og motoren ville ikke over ca 4100. Har en følelse av at det er noe annet enn fordeleren som skaper problemer, og at det sannsynligvis er noe nytt som plutselig har sviktet eller blitt ødelagt. Fordeleren er laget for turtall opp til 7-8000 rpm ifølge instruksjonsboken, men har ikke snakket med produsenten om de er kjent med lignende tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Kan det være en ventil som henger litt (sannsynligvis på sylinder nr. 4) sånn at den ikke stenger helt? Det rimer i så fall ikke helt med at kompresjonen er OK da, men hvis tenning og forgassere er OK står vi tilbake med kompresjon og drivstofftilførsel. Og hvis kompresjonen fortsatt er grei, ja da må nok drivstofforsyningen til pers i neste omgang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anders_O Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Har testet kompresjon en gang til. I følge manualen skal denne motoren ha mellom 12 og 14 kg (på startmotoren), og ikke mer enn 20% avvik mellom sylindrene. Problemet er at startmotoren vår er så sliten at det så vidt den trekker (selv om alle pluggene er ute). På startmotoren er vi bare oppe i 6-7 kg trykk. Om jeg lar de resterende tre pluggene stå i slik at motoren starter opp er det ca 10-11 kg trykk i alle sylindere. Noen som har erfaring med hva kompresjonstrykk skal være på tomgamg? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 ....Problemet er at startmotoren vår er så sliten at det så vidt den trekker (selv om alle pluggene er ute).... Har aldri hørt før at en startmotor blir "sliten". Dersom den trekker dårlig skyldes det vanligvis dårlig batterispenning eller for stort spenningsfall. Du har selvfølgelig sjekket at motoren går lett rundt for hånd når alle pluggene er ute? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Anders_O Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Joda, den er sliten. Har hatt problemer med dårlige lagre/foringer inne i startmotoren tidligere, og da går den tregt. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 4.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 jeg har nå testet kompresjon med en annen startmotor. Kopmresjonen på 1,2,3 og 4 sylinder var henholdsvis 8,8,7.5 og 7 kg/cm2. Etter å ha helt på en skvett olje økte kompresjonen på 3 sylinder med 2 kg, mens de andre økte med 1 kg. Siden jeg satt inn nye stempelringer for et par år siden, tyder vel dette på slitte sylindervegger. Om dette er korrekt så tror jeg det er på tide å stenge ned denne tråden. Takker for alle de gode rådene dere har kommet med!! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Eller kanskje det er på tide å få den motoren ut og opp på benken? Overhaling av B18/B20 motor er en relativt enkel sak. Har tatt komplett overhaling av B20 3 -4 ganger. I ditt tilfelle er nok byttemotor, dvs. overhalt motorblokk med nye stempler, kanskje det enkleste og beste? Ellers har jeg god erfaring med med å sende bort blokka med de gamle stemplene og rådene og få tilbake nyboret blokk med ferdig tilpassete stempler montert på de gamle rådene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Anders_O Svart 4.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Ja, jeg hadde tenkt å sende vekk blokken å få boret opp sylinderene, samt slipe ventilsetene. Hadde tenkt å kjøpe nye overdimensjonerte stempler og gjøre monteringsjobben sjøl. Kanskje må jeg starte en ny tråd på motoroverhaling. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Tips: Kjøp ikke overdimensjonerte stempler selv, men la firmaet som borer også skaffe nye tilpassete stempler med fjærer og få stemplene montert på de gamle rådene samtidig. Koster neppe mer og sparer deg garantert for masse problemer. Sjekk også at det ikke er synlig slittasje på kamaksel og pushere. I fremenden av kamakselen ligger det en styrebrikke av bronse som styrer kamakselen aksielt. Sjekk at den ikke er slitt og skift hvis nødvendig. Dersom kamakselen har for stor aksiell klaring får du problemer med å stille tenningen. Dersom det ikke er gjort før, bør du også vuredere å få satt inn nye ventilseter slik at du kan kjøre uten blytilsetning i bensinen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Anders_O Svart 5.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Takk for tipsene. Det er auto23 i Bergen som skal bore - de eneste som gjør slikt her omkring så vidt jeg vet. De kunne skaffe ventiler, men ikke stempler. Jeg hadde tenkt å kjøpe standard overdimensjonerte Volvo B20 stempler (0.030"), og så ta de med til verkstedet som skal bore. Når jeg var igang tenkte jeg å slipe ventilsetene og bytte disse tingene også: veivaksellagre, kamaksel m/ventilløftere, kamaksellagre, ventiler, ventilfjærer, og så diverse pakninger sjølsagt. Burde vel gjerne bytte rådelagre også? Ser du anbefaler å bytte ventilsetene. Er dette noe man får tak i fortsatt? Har sett de har masse rimelige deler på VP Autoparts i Sverige. Finnes det tilsvarende i Norge? Noe annet jeg budre skifte mens jeg har blokk og topp ute? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Jeg fikk satt inn ventilseter siste gangen jeg hadde toppen til min B20 til ovehaling. Tror det var hos sylinderservice i Oslo. Originalt har ikke B20 utskiftbare ventilseter, men trenger da blybensin. Ved å bore ut og sette inn seter av spesialstål kan motoren gå på blyfri. Ellers har jeg aldri trengt å skifte kamaksellagere. Rådelagere og veivaksellagere dreimot har jeg alltid skiftet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hokky Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Hva tar auto 23 for en slik overhaling? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.