Enzo Startet 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2010 Sitter og ser på monteringsanvisningen til Victron sin skilletrafo , og her står det at om båten står på land så må man koble om noe for å ha sikker jord, dette skal vel ikke ha noe å si når man uansett ikke har jording i vannet eller ? http://www.farco.no/d4WAm2RHY2U.14.idium?RND=0.19822077216167183; Jeg tenkte å kjøpe en skilletrafo nå men om jeg må på land og bore hull i bunnen for å installere jordplate så blir det mer arbeid enn jeg håpet på Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Har samme montert i min båt. Sammen med trafoen så følger det med noen "koplingsledninger". Disse monteres inne i trafoen slik at den fungerer riktig i henhold til innspenning og utspenning (kan velge mellom 110/220 inn/ut). Men samtidig følger det også med en ledning som skal koples mellom "landjordsiden" og "båtjordsiden" når båten står på land.. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Viktron trafoen er med stor sannsynlighet konstruert med det for øye at man skal kunne konfigurere trafoen til forskjellige systemer og nasjonale krav i forskjellige land. Når en båt med skilletrafo heises på land medfører dette liten fare hvis trafoen og koblingene er i orden, men jeg kjenner ikke til hva forskriften krever av utjevningsforbindelse mellom båt og land når båten står på land. Men jeg vet om flere verft som aldri heiser båter på land uten en ekstern jording tilkoblet skroget fordi dette er raskere enn å kontrollere det elektriske anlegget i båten før de heiser. Fjellstrand hadde en ulykke for flere år siden hvor det var en elektrisk feil i en båt som nesten drepte en mann, og derfor ble nevnte praksis innført obligatorisk. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Du skal ikke behøve å gå på land for å montere skilletrafo. Men, så vidt jeg skjønner, må båte på land for at man skal kunne måle om landstømanlegget er tett etter montasjen. Konsekvensen er at båten for å tilfredsstille dette kravet må på land. Jeg installerte trafoen mens jeg lå i sjøen, og fikk elektriker ombord da båten uansett måtte på land for å få verifisert en skade. Hos meg er det nå flytende jord. Hvis jeg skal på land, kan jeg sette inn en vender som kobler inn landjord når båten står på land. Nå er jeg så sjelden på land at jeg trekker like gjerne ombord en skjøteledning. Jeg skal forske videre på dette med sjøjord, i den kontekst at jeg muligens kommer til å sette inn en jordingsplate som er isolert fra jernskroget. Så langt som jeg har kommet i mine heller barnslige elektriske funderinger, ser jeg ikke poenget med en slik plate. Dog har jeg et annet forhold. Det kan se ut som om stålet er katodisk overbeskyttet. Dvs at jeg har en vikrsom likestrømskomponent. Den viser seg på den måten at malingen under vann bobler ut fra stålet. Inne i disse boblene er det kalkvann. Denne kalken gir stålet en 100 % galvanisk beskyttelse, alstå null korrosjon. Men dette gjelder jo ikke dere som har båter av isolerende materiale. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 I båter med skrog av elektrisk ledende materiale skal beskyttelsesjord kobles til skroget, og derfor har det lite for seg å isolere en jordingsplate (med formål om å potensialutjevne beskyttelsesjord og sjø) fra skroget. Det er ikke noe problem å måle om anlegget er tett når båten ligger på sjøen, men måling på kontinuitet i jord kan bli litt misvisende. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Man kan i hvertfall påstå at temaet 'elektro ombord' engasjerer mange av baatplassens medlemmer... Det var et installasjonsforetak på Østlandet som forlangte båtene på land før man ville godkjenne anleggene. Husker ikke hva de heter i farten. Ombord hos meg blir det aldri montert noen jord, verken fra landjord til skrog, eller sekundærvikling til skrog. Heller ikke fra aggeregat til landjord/sjøjord. Da vil galvanisk integritet bli brutt. Akkurat den biten har jeg en liten peiling på. I vår del av verden vil et potensial på mindre enn -600 mV gi korrosjon. Ikke nok med det, > -950 mV vil også sette av en korrosjon. Så er det jo snakk om hvor mange mA som er til rådighet. Derfor skal man også, i sære tilfeller, være litt forsiktig med f.eks. å katodisk beksytte materialer som SuperDuplex. Da kan man oppnå spalting av vann med ingress av atomært hydrogen som vil virke som kulelagere i dislokasjonen. Men nå sklir jeg ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Ok så da kan jeg få en kompis som er elektriker til å montere skilletrafoen i min båt mens den ligger på vannet og jeg trenger ikke å montere noen jordingsplate. Kan rett og slett bare kappe 230V rett innenfor inntaket, inn i skilletrafoen og videre ut som normalt på andre siden og jobben er gjort ? Det jeg ikke fatter er at det skulle være noen forskjell om jeg ligger i vannet eller ikke når jeg uansett ikke har noen jordingsplate montert Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Ser ut som du har det. Hos meg har jeg vel en snadd på 15 cm jordledning liggende isolert og kveilet opp inne i trafoskapet. Og der blir den liggende. Lurer på om det ikke var Hafslund Installasjon (eller noe slikt) som ville ha båtene på land. Sikkert ikke riktig. Uansett, blir det godkjent, så er det vel godt nok. Jeg har også hørt at ledninger med 220 V skal legges inn til trafoen i gule rør (krav fra Sjøfatsdirektoratet i proffbåter). Vet ikke om dette er sant, og om det gjelder lystfartøyer. Jeg la ledningen i gule rør, dette var i hvert fall ikke krav i Sverige, iflg. installatøren jeg benyttet. Kanskje verd å sjekke, uten å legge for mye i det. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 (redigert) Har skrevet dette tidligere en gang --> Hadde tilsyn av elektriker fra lokalt e.verk hjemme forrige vinter - av en kontrollør som var meget båtinteressert. I forbindelse med måling rundt om i huset og i utekontakter så pratet han samtidig masse "båt" (siden han hadde bilen sin stående rett ved siden av båten min ved oppkjørselen). Men så kommenterte han også at jeg hadde båten "koplet til" huset med landstrømkabelen, og om vinteres så måtte jeg da også regne båten som en del av "det totale boliganlegget". Derfor spurte han om hva/hvor/hvordan det hele fortsatte opp i båten. Jeg fortalte han da om skilletrafoen samt viste han "skissen" som viser ledningen som monteres inn i trafoboksen mellom primær og sekundærside når båten ligger på land. Han kikket litt på dette, så ga han "melding" om dette var 100% slik det skulle være, og at alt av 220V i båter skulle være koplet sammen med "boligjord" når båten står på land. Redigert 20.Juni.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 sammen med skille trafoen fikk du med en kort "stump" med gul/grønn, hvis jeg ikke husker helt feil, og det står i manualen fra victron, men den skal kobles mellom 2 punkter iie i skille trafo når den står på land. Kontakt evnt. Farco, han hjelper deg mere en gjerne Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Se ilustrasjon s. 6 merket 2.2 i manual Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.