Patton Startet 20.Juni.2010 Del på Facebook Startet 20.Juni.2010 (redigert) Ny-gammel båt gir utfordringer. Forrige helg var det ladinga som gikk til h...., denne helga kom vi noen hundre meter fra brygga før det oppstod en ulyd fra området mellom motor og hylsa. Etter nærmere granskning av lyden mener vi at den måtte komme fra CV-leddet. Det dreier seg om en 84 mod ombygget Baltic, med en TAMD 41B og et universalledd av typen Aquadrive. Jeg klarer desverre ikke finn noe delenummer på leddet. Lyden arter seg som en metallisk klikke-lyd som øker i frekvens i takt med omdreiningene på akselen. Vi har nå montert ut CV-leddet og skal kjøre innom Progress i morgen tidlig på jakt etter reservedeler. Jeg har lett mye på nettet i helgen, men finner ikke noe om tilsvarende problem. Er det noen med erfaring med slike ledd som kan antyde noe om det er naturlig/trolig at det er leddet som er defekt? Evt hva det elers kan være? Det er antydning til litt sliteskader på den ene gummibelgen i leddet, kanskje også litt lekasje av fett. Vanskelig å kjenne om det er noe slark/lyd bare ved å dreie på det med håndkraft. Når jeg ser hva folk betaler for komplette slike ledd er jeg også bekymret for prisen, noe som vet hva et slikt ledd koster? Men jeg til tross for kostnaden, så håper jeg at feilen ligger i leddet, og at jeg får tak i et nytt, slik at det blir tur til helgen. Tar gjerne i mot synspunkter om jeg er på rett spor. Mvh Patton Redigert 20.Juni.2010 av Patton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Du kan jo sjekke Powertrain Europe AS også. Deres Hydradrive var i sin tid rimeligere enn Progress. Er vel flensdiameter og bolter som kan bli utfordringe. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bartesam Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Kan være at det bare er å demontere leddet og skifte ut fettet pga at det har blitt harskt. Sitter samme leddene i biler, og de er smørt med grafittfett. Vet ikke hva de er smørt med i maritimt miljø. Ville gjort dette hvis du er nevenyttig i stedet for å chøppa nytt. Er gummibelgene gåene, så må dissse skiftes oxo Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Per T Kålin Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Dette leddet er et jevnhastighetsledd tydeligvis og samme type som jeg har. Mitt er av merke Unicardan, og mener det er Svenskprodusert. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Jeg hadde en båt hvor thrustelageret i aquadrive koblinken gikk til he***. Etter noen timer på marsjfart fra Oslo og ned til Skien syntes jeg at jeg hørte en unormal lyd når vi dro av på farten ved Stathelle. Når jeg åpnet luka ble det klart at lyden kom fra koblingen som forøvrig var så varm at de oset av den. Konkluderte raskt at det var lageret som tar opp kreftene fra akselen som hadde tatt kvelden da jeg så det hadde kommet spon ut. Greide og gjennomføre turen i Telemarkskanalen på max 5knop med jevnilge dusjer med sprayfett på boks, men når vi kom ned til Skien igjen var det blitt så ille at vi valgte å båten måtte hjem på lastebil. Lageret må presses ut og inn med hydraulisk presse. Lageret kostet en høvding eller to mener jeg... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Patton Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Hei og takk for svar. Bartesam var nærmest. I går var jeg innom Progress og fikk tak i repsett som bestod av fett, gummimoffer og et par metallokk til leddet. Løsningen var å ta fra hverandre leddet, rengjøre/vaske lager i diesel, pakke om med nytt fett og til slutt montere. Spenningen var stor da prøveturen skulle gjennomføres. Men alt var i skjønneste orden, ingen lyd og mindre vibrasjoner. Feilen på det gamle leddet var at den ene gummimoffen hadde sluppet ut fett og lagret var i ferd med å gå tørt på den ene siden. Så nå håper jeg at alt er klart for en problemfri sommer. PS: komplett nytt ledd hadde kostet meg 10 000 kr. Nå slapp jeg med 2000 kr inkl et avdragerverktøy. Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
dan18 Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 hei, eg har hatt samme problem der lager blei helt knust , endå ikke fått fatt i nytt, noen som vet hvor de kan selge/lage? takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Bra det ordnet seg med leddet Patton. Men ble litt stuss nå. Har du byttet bort P 330`en din? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.