Jump to content

Ulyd i CV-ledd


Patton

Recommended Posts

Ny-gammel båt gir utfordringer. Forrige helg var det ladinga som gikk til h...., denne helga kom vi noen hundre meter fra brygga før det oppstod en ulyd fra området mellom motor og hylsa. Etter nærmere granskning av lyden mener vi at den måtte komme fra CV-leddet. Det dreier seg om en 84 mod ombygget Baltic, med en TAMD 41B og et universalledd av typen Aquadrive. Jeg klarer desverre ikke finn noe delenummer på leddet. Lyden arter seg som en metallisk klikke-lyd som øker i frekvens i takt med omdreiningene på akselen. Vi har nå montert ut CV-leddet og skal kjøre innom Progress i morgen tidlig på jakt etter reservedeler. Jeg har lett mye på nettet i helgen, men finner ikke noe om tilsvarende problem. Er det noen med erfaring med slike ledd som kan antyde noe om det er naturlig/trolig at det er leddet som er defekt? Evt hva det elers kan være? Det er antydning til litt sliteskader på den ene gummibelgen i leddet, kanskje også litt lekasje av fett. Vanskelig å kjenne om det er noe slark/lyd bare ved å dreie på det med håndkraft.

Når jeg ser hva folk betaler for komplette slike ledd er jeg også bekymret for prisen, noe som vet hva et slikt ledd koster? Men jeg til tross for kostnaden, så håper jeg at feilen ligger i leddet, og at jeg får tak i et nytt, slik at det blir tur til helgen.

Tar gjerne i mot synspunkter om jeg er på rett spor.

 

Mvh Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post

Jeg hadde en båt hvor thrustelageret i aquadrive koblinken gikk til he***.

Etter noen timer på marsjfart fra Oslo og ned til Skien syntes jeg at jeg hørte en unormal lyd når vi dro av på farten ved Stathelle. Når jeg åpnet luka ble det klart at lyden kom fra koblingen som forøvrig var så varm at de oset av den. Konkluderte raskt at det var lageret som tar opp kreftene fra akselen som hadde tatt kvelden da jeg så det hadde kommet spon ut. Greide og gjennomføre turen i Telemarkskanalen på max 5knop med jevnilge dusjer med sprayfett på boks, men når vi kom ned til Skien igjen var det blitt så ille at vi valgte å båten måtte hjem på lastebil.

 

Lageret må presses ut og inn med hydraulisk presse. Lageret kostet en høvding eller to mener jeg...

Mvh. SAP

Link to post

Hei og takk for svar. Bartesam var nærmest. I går var jeg innom Progress og fikk tak i repsett som bestod av fett, gummimoffer og et par metallokk til leddet.

 

Løsningen var å ta fra hverandre leddet, rengjøre/vaske lager i diesel, pakke om med nytt fett og til slutt montere. Spenningen var stor da prøveturen skulle gjennomføres. Men alt var i skjønneste orden, ingen lyd og mindre vibrasjoner. Feilen på det gamle leddet var at den ene gummimoffen hadde sluppet ut fett og lagret var i ferd med å gå tørt på den ene siden.

 

Så nå håper jeg at alt er klart for en problemfri sommer. PS: komplett nytt ledd hadde kostet meg 10 000 kr. Nå slapp jeg med 2000 kr inkl et avdragerverktøy.

 

Mvh

 

 

Patton

Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...