Jump to content

Hva gjør du når du vil kjøpe båt og kona ikke vil?

TomEik

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle høre om andres erfaringer med denne problemstillingen: Jeg har lyst å kjøpe båt og kona har ikke lyst på båt.

Jeg har nærmest vokst opp i båt og har hatt båt tidligere, men måtte kvitte meg med båten i forbindelse med for lite tid da jeg giftet med med ei odelsjente og bosatte med på en gård med melkeproduksjon. Kjøpte ny traktor i stedet.... Nå er melkeproduksjonen lagt ned, og vi har fått mye fritid tilgjengelig igjen. Samt at vi har 3 små som trenger litt underholdning.

Da har jeg plutselig fått lyst på seilbåt igjen, jeg hadde en en 26 foter sist, men vil opp på minst 30foter denne gangen for å kunne ha med hele familien på 5 på overnattingsturer osv.

Men kona har absolutt ikke lyst på båt som koster masse penger og som "kun jeg" skal bruke". Må sies at jeg er avhenglig av hennes vilje for å få finaniert båten med tanke på lån bl.a.

Er det noen andre som har erfaringer med dette problemet og hvordan har dere løst det evt ikke løst det?

Starte mindre og få ho hekta. Så øke båtstørrelsen etterhvert.

For min kone ville det ikke fungert. En liten og lett båt som ikke er rimelig stødig selv i litt bølger er drepen her i gården.

Hun hyler og oier seg bare det er en antydning til litt sjø. Derfor er det uhyre sjelden kona er med i båten.

Skal vi ha ny båt må det være en større og tyngre båt som føles trygg i litt sjø.

Så en liten og billig båt trenger ikke være rett for en som ikke er sjøvant for å få opp interessen.

Støtter forslaget om å leie en båt først, gjerne i den størrelsen du har lyst på selv, slik at hun får et best mulig grunnlag å vurdere ut i fra.

Først og fremst velkommen til BP. Jeg ville sannsynligvis muligens startet forsiktig i prosessen med å få overtalet henne til å like båtlivet. Få en venn til å invitere familien på båttur en vakker sommerdag. NB! Husk god mat og drikke. Deretter ville jeg nok gradvis forsøkt å overtale henne og ikke minst fortelle om de positive sidene ved båtlivet. Lykke til. :wink:

Redigert av Hansi (see edit history)

kona mi var likedan og jeg hadde gitt opp

så fikk hun for seg at hun skulle bli med på et seilkurs spesialtilpasset skeptiske fruer og da var det gjort

hoppet over 3 fots syken og klinket til med 43 fot men jernet var varmt

har ikke angret siden

nå tilbringes det meste av sommeren i båten...sammen

mvh

Leif

For min kone ville det ikke fungert. En liten og lett båt som ikke er rimelig stødig selv i litt bølger er drepen her i gården.

Hun hyler og oier seg bare det er en antydning til litt sjø. Derfor er det uhyre sjelden kona er med i båten.

Skal vi ha ny båt må det være en større og tyngre båt som føles trygg i litt sjø.

Så en liten og billig båt trenger ikke være rett for en som ikke er sjøvant for å få opp interessen.

Støtter forslaget om å leie en båt først, gjerne i den størrelsen du har lyst på selv, slik at hun får et best mulig grunnlag å vurdere ut i fra.

Jo sant, ser nå at jeg burde utdypa det litt bedre.

I tankene når jeg skreve det så tenkte jeg ikke på jolle/14/15ft og klaskebalje med 9.9-30hk.

Tenkte mere på en rimelig snekke rundt 20+ft og gjerne plast så ho ikke bli forbanna over all tiden det går med til å gnikke treverk. (no offence til de som har trebåt altså)

Er det noen andre som har erfaringer med dette problemet og hvordan har dere løst det evt ikke løst det?

Velkommen til BP. :flag_bp:

Du får underrette henne om at vi trenger flere seilbåter her i fylket og at hun får støtte opp om en god sak og ta pennen fatt og signere sammen med deg.

Tingvoll ligger i bakevja og inn og ut av fjordene kan bli noe slitsomt i lengden, men dersom vår kurs kommer i nærheten av dere og været er bra (skal jo ikke skremme bort frua) er dere herved invitert ombord i ei seilskute - S/Y SEBI av Vanylven.

:sailing:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg hadde kjøpt meg en båt som jeg hadde klart å finasiere selv,tatt med ungene,så kunne kjærringa sitte på land og kose seg med sine hobbyer.

Så skal du nok se at ho kommer tuslende med i båten etterhvert,hvis ikke får du mye fin kvalitetstid alene sammen med barna.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg hadde kjøpt meg en båt som jeg hadde klart å finasiere selv,tatt med ungene,så kunne kjærringa sitte på land og kose seg med sine hobbyer.

Så skal du nok se at ho kommer tuslende med i båten etterhvert,hvis ikke får du mye fin kvalitetstid alene sammen med barna.

Er godt enig med den.

Kona mi ville ikke ha campingvogn da det var et ønske fra min side. Jeg begynte da å snuse etter ein rimelig snekke med muligheter for overnatting.

Hun var veldig skeptisk til å begynne med helt til båten kom hjem på kranbilen og arbeidet startet. Nå er hun helt i hundre og holder på å sy nye trekk til madrassene i kabinen samt aktersalongen. Prøv å lur henne med på en visning av en båt, så hun føler seg litt mer inkludert, det var ihvertfall min medisin:)

Lykke til :)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Velkommen til BP.

For det første er det klokt av deg å legge spørsmålet ut slik du gjør. Du kommer sikkert til å få mange forslag fra å skifte ut kone og barn til å videreføre "traktorlivet".

Det er nok ikke noe fasitsvar på ditt vanskelige spørsmål.

Det er ingen tvil om at hobbyaktiviteter beriker livet og gir det et fremadrettet perspektiv.

Samtidig er det flere syn på hva som skal ha forang i ulike faser av livet.

Med flere småbarn må kanskje hobbyaktiviteten sentreres endel omkring disse, mens man med store barn (og barnebarn) kan fokusere mer på egne forutsetninger til å bevege seg omkring uten for store kropslige skader.

Jeg har mange opplevelser opp gjennom årene som både taler for og imot å være aktiv med å få sine egne hobbyinteresser til å prege familielivet.

En av de sterkeste minnene er fra samtale med en pasient som uttrykte lettelse over at mannen var død. Hun og ektefellen hadde i mange år tilbrakt sommerferien i familiens snekke. Da mannen døde kunne hun endelig føle lettelse over å unngå å oppleve redsel mens de seilte på sjøen. Hun skulle aldri mer ut i fritidsbåt.

Jeg kjøpte selv en båt fra et ektepar hvor hustruen var blitt livredd for sjøen etter at en stor bølge hadde slått inn over dekk. Hun kunne gjerne gitt vekk båten, men jeg betalte en anstendig sum.

Et annet sterkt minne er fra Anholt. En motorbåt produsert i Nederland seilte mot kaien med baugen inntil kaien og med svak motorkraft forover. Skipperen var litt over 80 år. Han beveget seg relativt elegant inn på land og fortøyde forut og med spring mens propellen gikk sakte. Ektefellen overvåket det hele. Han skulle deretter til Oslo, Arendal og Trondheim. Begge to kunne ikke tenke seg et liv foruten sjøopplevelser.

Hva er hensikten med disse fortellingene: Bruk tid på vurderingene dine fremtidige valg av fritidsaktivitet.

Et overordnet perspektiv må vel være å finne fritidsaktivitet som forener familien?

Kanskje blir dette innen maritimt område - eller innen et annet verdifult felt?

Siden jeg ikke har noen kone så skjønner jeg ikke problemet :lol:

Vet ikke om jeg vil ha noen kone heller, hvis slike problemer potensiellt kan oppstå....

Det første jeg gjorde da jeg slutta å være forlovet var å kjøpe større MC og båt :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Velkommen i dette utmerkede forum!

Jeg henger meg med glede på anbefalingene fra "roaldbj" som utvilsom er baatplassens mest kompetente på den type spørsmål som du her står overfor!

Det er en fornøyelse å bidra med egen erfaring:

Jeg er "født på en strandstein og oppvokst på en kaikant", hele familien har vært båt, båt, båt i alle år.

Så førte tilfeldigheter til at jeg fant meg kone fra Alpene, totalt uten erfaring på sjøen, men med vilje til å prøve. Den gangen hadde jeg en liten seilbåt, en Albin Viggen. Men når båten la seg over og det kanskje kom litt sjø inn på dekk, da ble hun redd! Ingen som skal slappe av eller kose seg på sjøen kan gjøre det mens de føler redsel.

Løsningen ble å kjøpe en liten motorbåt, som altså ikke la seg så meget over. Skepsisen gikk fort over til glede over sjølivet. Som konklusjon, 33 år og ganske mange båter senere, så har jeg nå en kone som vil ombord så snart anledningen byr seg. Hun får ikke nok av båt og sjø, hun padler kajakk og storkoser seg ombord, uansett vær og vind.

Konklusjon?

Tja, alt er mulig, men ta tiden til hjelp og for all del: unngå å skremme vettet av henne!!!

Ha en strålende (båt)sommer! :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Vi kjøpte skjærgårdsjeep i fjor, vår første båt. Skulle pinadø gjort det for lenge siden, mens ungene var litt mindre. De er nå 14, og liker seg godt på sjøen, men skulle fått det i blodet på dem fra litt tidligere alder.

Skjønner problemet ditt, og en må nok gå forsiktig fram! Det må jeg, skal jeg ha sjangs til å få lindring for 9 -fotsyken..

Det er kommet mange gode råd her, jeg ville latt henne ta en tur med noen venner med båt, om dere har noen. Kanskje uten deg og ungene faktisk! Da kan hun slappe av litt, og tenke selv, og bli påvirket av dem som faktisk har båt. Da blir det mere hennes egen idè, og ikke du som maser og tyter. Veldig god strategi å la dem tro at det er deres idè, selv om det da kan ta litt tid, så blir hun så fornøyd fordi hu var så smart.

Ektefeller leveres ikke (som påhengsmotorer)med bruksanvisning....men her er mine tips som selvfølgelig er personavhengig.

1. Du er sjefen.

Odelsjente eller ikke...de fleste kvinner liker...når alt kommer til alt at ektefellen er myndig og bestemt og ingen tøffelhelt. La gjerne fruen få sin vilje i ymse spørsmål som ikke er såp viktige for deg, men ta en alvorsprat å si vennlig men bestemt at familien MÅ få seg båt.

2. Foreldre er ikke SFO-ledere.Barna trenger spennende foreldre med egen hobbyier og interesser....selv om dagens samfun er konstruert slik at foreldre skal bruke hele sin fritid på foreldremøter, dugnader og sjåførtjeneste for barnas fritidsinteresser. Nå er det på tide at du prioriterer din egen hobby nemlig båtliv..og gutteturer med vennene som ble nedprioritert (?)

Ellers er jo båter perfekt for romatiske turer...noe fruen vil oppdage når dere kaser loss første gang. Som et bonus kan jo faktisk være utrolig familievenlig og barnas venner står nok i kø for å være med på dagstur.

Tiden går kjapt og snart er største ungen sikkert 16 år med båtførerprøve og da kan båten svært populær...men ikke sikkert du får bli med..

Med andre ord vil denne egotrippen av et båtkjøp antagelig bli det mest familie og ekteskapsvennlige du har gjort på lenge.

For å illustrere ditt poeng (om vopksne som selvstendige individer med egne behov...)kan du jo oppmuntre fruen til først å realisere egne drømmer...som venindetur til London

3. Ikke ta pant i gården....Båter finnes i mange prisklasser...

Om båtliv er nøkkelen til egen utfoldelse og familie-lykke er økonomiske problemer enkleste vei til krangling og skilsmisse.

4.

Motor ikke seil:

Nøkkelen til suksess er at det er lav terskel for å bruke båten...både målt i oppstartstid og i kompetanse. Ektefeller liker ikke for mye styr med båten.

Når bommen kommer susende og det blafrer i seil kan landkrabber lett opfatte frisk bris og meterhøye bølger som en truende situasjon som er farlig for familien.

Med motorbåt er det bare vri om tenninga å tøffe av gårde og motor fungerer også når det er havblikk. Hvis motorbåten ikke er for stor kan det tenkes at fruen faktisk våger å bli kaptein med unger eller veninder som manskap.

(Hvis seiling er et absolutt krav ville jeg kjøpt en liten moderne planende seiljolle med senkekjøl som er så billig og liten at fruen godtar det som din lille fritidsleke.)

5.

Bobåt eller dagsturbåt ?Det er jo avhengig av hvor langt du bor fra sjøen, men det er klart en dagsturbåt er et mindre løft enn en turbåt.

En dagsturbåt med eller uten lugar på 16-24 fot vil fruen oppfatte som romslig og komfortabel...mens en bobåt på 24-30 fot av landkrabber lett kan oppfattes som trang...etter en uke med dårlig vær...fordi bobåter lett blir sammenlignet med hytter...uten gjyngende gulv og med god takhøyde.

6.

Å kjøpe båt er ikke fornuftig....men "just do it" som de sier i Nike reklamen.

Det er veldig mye fornuftig man kan gjøre med tid å penger.....ja det er sikkert masse viktige saker som burde prioriteres forran båt.....men av og til må man skjære i gjennom å si at man ganske enkelt vil kjøpe båt fordi det er gøy med båtliv......god tur !

Fruen kommer ikke til å angre !

Redigert av salt (see edit history)

Det er så riktig det som er sagt her, ha en lav terskel.

Selv gjorde jeg nesten alle de feil som kunne gjøres, bortsett fra å kjefte. Men iveren min var ikke nok til å gi henne lyst.

Det var det jeg ville illustrere med den gamle historien som er fortalt tidligere.

Hvert år leier jeg ut båten vår til en familie der mannen i huset har så lyst på seilbåt. Nå er det femte gangen de leier, og hun er mer og mer begeistret for hvert år. I fjor var det nesten hennes øyne som glitret mest, og når kona mi har fått lyst på båtliv, så kan det meste være mulig :cheers:

Kjøp båt selv :wink:

Jeg hadde det ganske likt som deg først med hytte og nå seilbåt, sambo(8 år så er vel som gift) ville ha nytt større hus før hytte og seilbåt så jeg kjøpte meg hytte selv for 3 år siden.

Nå angrer hun ikke på den overkjøringen/investeringen og har blitt med på den investeringen med et smil.

Kjøpte seiler sist høst men lovet å ikke sjøsette den før nytt stort hus står ferdig om et år ca på innkjøpt tomt, nå da hun ser huset i horisonten innvolverer hun seg så smått i seileren :smiley:

Tusen takk for mange gode innspill fra dere alle.

Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre, men å skifte ut kona er vel ikke ett alternativ. Jeg får vel senke ambisjonene å satse på en mindre/eldre båt som er lettere å finansiere. Det er jo mye spennede som ligger på finn.no.

Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal satse på å anskaffe en båt til "høstpris" i år eller vente til neste sesong. Jeg får også prøve å finne ut hvor dyr båten kan være og fortsatt beholde husfreden. Men tror nok jeg fortsatt satser på en seilbåt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...