Jump to content

Mercury 135hk 2-takter som dør ut, og er tregstartet.


andersmp

Recommended Posts

Hei alle båtelskere!

 

Er det noen av dere som kan tipse meg? Jeg har en Mercury 135hk, to-takter med egen oljetank.

Har ENDELIG fått den på vannet (i påvente av ny impeller til undervannshuset).

 

Etter å ha putra litt en times tid i dag, så opplevde jeg plutselig at båten lagde en høy turtallslyd - så blæææ, og døde.

Forsøkte da å starte den, fikk til det etter et par forsøk. Kom meg opp på 3000rpm, da døde den igjen.

 

Nok egnang, etter mye om og men, fikk jeg start - putret inn til en havn, i 4-5 knop. Fylte litt olje i bensinen. Så ut til å hjelpe litt.

Så jeg fortsatte... MEN, motoren dør momentant hvis den blir satt i fri + at jeg må starte den med å ruse - og dra den fort i går. EKSTREMT slitsomt..

 

Noen tips?

 

Jeg har hatt full vinterkonservering, men verkstedet virker å ikke eie spesiell interesse i å hjelpe meg når jeg ringte de 18.30 i kveld.

Link to post

 

Etter å ha putra litt en times tid i dag, så opplevde jeg plutselig at båten lagde en høy turtallslyd - så blæææ, og døde.

Hei og velkommen til baatplassen!

En to-takter oppfører seg gjerne slik dersom det er noe feil på bensintilførselen. Da ruser den litt opp før den stopper. Prøv å pumpe med "balongpumpa" på bensinslangen når motoren begynner å fuske og se om du klarer å holde liv i den da.

 

Hvis motoren oppførte seg OK før du satte den bort sist høst, KAN dette tyde på mangelfull vinterkonservering. En mulig årsak til problemet kan nemlig være "levret" to-taktsolje i dysene i forgasseren. Levret to-taktsolje eller "annet rusk" kan også forårsake at flottørnålene "henger igjen" i stengt stilling, og da vil du også kunne få symptomer som dette. For å unngå slikt er det viktig at motoren er skikkelig konservert for vinteren (koble fra bensinslangen og la motoren tømme forgasserne for bensinblanding, hvorpå den får "kvele" seg med konserveringsolje som sprøytes inn i luftinntakene på forgasserne. Deretter tappes flottørkamrene for bensinblanding).

 

Hvis det er dette som er problemet pleier det gjerne å gå seg til etter at motoren har fått gå en stund. Det kan da hjelpe om du midlertidig justerer opp tomgangsturtallet litt, slik at den blir letter å holde gående.

 

Lykke til! Dette er neppe noen stor sak :wink:

Link to post

Så ikke at du var ny her - velkommen ombord :yesnod:

 

Om verkstedet gjør som meg så sprøyter de litt totaktsolje rett i sylindrene og setter inn de gamle pluggene ved konservering. Ved oppstart på våren settes nye plugger inn.

 

Også skal forgasser tømmes ja, og er ikke det gjort kan det være gammel bensin her.

 

Hva med lufting til bensintanken? Eller bensinkran som er steng på motoren?

Link to post

Kan være noe så enkelt som gåen blære (klemmegreia) på bensinslangen. Greit sted å begynne. Pump og kjenn om blæra blir hard (jøss, reine pornoen dette)Virker det slaskete og du ikke klarer å få opp trykket er den bare å bytte.

 

Men hadde begynt der. (husk at det er en pil på blæra, peker den veien bensinen skal, mot motoren)

Føkk deg...

Link to post

Hei igjen alle båtelskere! :-)

Sant som det sier, alle er like hyggelig på land som på vannet - og nå også på internett.

Takker for mange gode svar. Selv er jeg mindre teknisk - så jeg overlater dette til et verksted.

 

Desverre er ikke alle verkstedene i Østfoldsdistriktet like motagelig. Men, på det tredje verkstedet traff jeg en imøtekommende person.

 

Han kommer for å se på dette, og regnet nesten med at det var pluggene og bensintilførselen.

 

Håper han fikser det, så jeg slipper frykten når jeg kjører inn i hjemmehavnen min, å smelle inn i 42 foteren jeg må passere for å komme i plassen min fordi motoren plutselig dør helt.

 

Ha en fantastisk sommer på vannet !

Link to post

jepp defekt blære gjør det.

 

Det er tilbakeslagsventil i blæra, konker den så renner drivstoffet tilbake i tank.

 

Forstår det slik at Han (du) ikke har optimax, men vanlig gammeldags 2takter.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Han TROR det er pluggene ???

 

En mekaniker hadde byttet ut pluggene på 2 minutter, og funnet ut om det er feilen. Hvor mange plugger har du 3-4-6 ? Hvor gammel er motoren din btw ?

 

Bytt blæra hvis den ikke blir hard. Det er billig og fort gjort.

 

Hjelper ikke med mekaniker hvis motoren ikke får bensin vet du (BLÆRA) :flag_sw:

Føkk deg...

Link to post

I tillegg til det, "pumpa" mellom tank og motor kan jeg klemme på ut i det uendelige....

Kan ikke forstå hva dette har med defekte plugger å gjøre...

 

Men derimot kan jeg kanskje forestille meg at dreneringsskruen på forgasser er lekk. (Ikke skrudd godt nok igjen)

Da vil bensin bare renne videre hver gang du klemmer på pumpen.

Den vil heller ikke få så mye som den trenger når den går...

 

Lukter det veldig bensin når du tar av lokket? (til motoren)

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Kan ikke forstå hva dette har med defekte plugger å gjøre...

 

Men derimot kan jeg kanskje forestille meg at dreneringsskruen på forgasser er lekk. (Ikke skrudd godt nok igjen)

Da vil bensin bare renne videre hver gang du klemmer på pumpen.

Den vil heller ikke få så mye som den trenger når den går...

 

Lukter det veldig bensin når du tar av lokket? (til motoren)

 

Det lukter ikke bensin. Derimot mye blårøyk- og det er vel oljen.

Satser på at han går igjennom alt når han går løs på motoren med verktøy og deler i morgen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...