andersmp Startet 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2010 Hei alle båtelskere! Er det noen av dere som kan tipse meg? Jeg har en Mercury 135hk, to-takter med egen oljetank. Har ENDELIG fått den på vannet (i påvente av ny impeller til undervannshuset). Etter å ha putra litt en times tid i dag, så opplevde jeg plutselig at båten lagde en høy turtallslyd - så blæææ, og døde. Forsøkte da å starte den, fikk til det etter et par forsøk. Kom meg opp på 3000rpm, da døde den igjen. Nok egnang, etter mye om og men, fikk jeg start - putret inn til en havn, i 4-5 knop. Fylte litt olje i bensinen. Så ut til å hjelpe litt. Så jeg fortsatte... MEN, motoren dør momentant hvis den blir satt i fri + at jeg må starte den med å ruse - og dra den fort i går. EKSTREMT slitsomt.. Noen tips? Jeg har hatt full vinterkonservering, men verkstedet virker å ikke eie spesiell interesse i å hjelpe meg når jeg ringte de 18.30 i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 sjekk plugger og pluggkabler. Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Skal gjøre det. Trodde bare det var endel av vinterkonserveringen... At de bytta plugger. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Etter å ha putra litt en times tid i dag, så opplevde jeg plutselig at båten lagde en høy turtallslyd - så blæææ, og døde. Hei og velkommen til baatplassen! En to-takter oppfører seg gjerne slik dersom det er noe feil på bensintilførselen. Da ruser den litt opp før den stopper. Prøv å pumpe med "balongpumpa" på bensinslangen når motoren begynner å fuske og se om du klarer å holde liv i den da. Hvis motoren oppførte seg OK før du satte den bort sist høst, KAN dette tyde på mangelfull vinterkonservering. En mulig årsak til problemet kan nemlig være "levret" to-taktsolje i dysene i forgasseren. Levret to-taktsolje eller "annet rusk" kan også forårsake at flottørnålene "henger igjen" i stengt stilling, og da vil du også kunne få symptomer som dette. For å unngå slikt er det viktig at motoren er skikkelig konservert for vinteren (koble fra bensinslangen og la motoren tømme forgasserne for bensinblanding, hvorpå den får "kvele" seg med konserveringsolje som sprøytes inn i luftinntakene på forgasserne. Deretter tappes flottørkamrene for bensinblanding). Hvis det er dette som er problemet pleier det gjerne å gå seg til etter at motoren har fått gå en stund. Det kan da hjelpe om du midlertidig justerer opp tomgangsturtallet litt, slik at den blir letter å holde gående. Lykke til! Dette er neppe noen stor sak Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Som nevnt fører bensinmangel til et øyeblikks rusing før stopp i enkelte tilfeller.. Se etter på drivstoff slanger og filter om det er noe sted det suger falsk luft... dårlig slangeklemme eller en morken slange. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Så ikke at du var ny her - velkommen ombord Om verkstedet gjør som meg så sprøyter de litt totaktsolje rett i sylindrene og setter inn de gamle pluggene ved konservering. Ved oppstart på våren settes nye plugger inn. Også skal forgasser tømmes ja, og er ikke det gjort kan det være gammel bensin her. Hva med lufting til bensintanken? Eller bensinkran som er steng på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Kan være noe så enkelt som gåen blære (klemmegreia) på bensinslangen. Greit sted å begynne. Pump og kjenn om blæra blir hard (jøss, reine pornoen dette)Virker det slaskete og du ikke klarer å få opp trykket er den bare å bytte. Men hadde begynt der. (husk at det er en pil på blæra, peker den veien bensinen skal, mot motoren) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
andersmp Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Hei igjen alle båtelskere! :-) Sant som det sier, alle er like hyggelig på land som på vannet - og nå også på internett. Takker for mange gode svar. Selv er jeg mindre teknisk - så jeg overlater dette til et verksted. Desverre er ikke alle verkstedene i Østfoldsdistriktet like motagelig. Men, på det tredje verkstedet traff jeg en imøtekommende person. Han kommer for å se på dette, og regnet nesten med at det var pluggene og bensintilførselen. Håper han fikser det, så jeg slipper frykten når jeg kjører inn i hjemmehavnen min, å smelle inn i 42 foteren jeg må passere for å komme i plassen min fordi motoren plutselig dør helt. Ha en fantastisk sommer på vannet ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 (redigert) totaktsmotorer er normalt ganske enkle dyr - i hvertfall så lenge det bare er mekaniske problemer. Lurer på om vi ligger i samme havn - i så fall får du si i fra om du trenger hjelp hvilket verksted fikk du hjelp av? Redigert 24.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Pluggene må byttes etter vinterkonserveringen...kanskje verkstedet har glemt det.. Hva med bensinen på tanken, er den fra i fjor? -kondens. Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 (redigert) Ligger på Værven, ved Jeløy Båtssenter. Og, jeg har hvertfall fått en faktura hvor pluggene er fakturert. Håper på å få sett nærmere på deg i dag..selvom været tilsier at det ikke blir hyggelig på sjøen i dag :-) Verkstedet er Fuglevik. Redigert 24.Juni.2010 av andersmp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 (redigert) det er da ingen sammenheng mellom hva som er gjort og hva som er fakturert Redigert 24.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Da skjønte jeg at "Bitteliten" er den snase jetmotorbåten din. Hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 (redigert) red Redigert 24.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kæpt'n Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Dette høres veldig ut som tett lufting til bensintanken.. Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Hei igjen alle, Jeg var nede i båten i dag (uten noen mekaniker - de hadde ikke tid). Fikk overhode ikke start på den. HELT dø. Høres ut som den bare går rundt, og ikke tenner. I tillegg til det, "pumpa" mellom tank og motor kan jeg klemme på ut i det uendelige.... Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Det er den blæra jeg beskrev tidligere. Klemmeblære. koster 20kr på biltema, og 100 i båtsjappa :) Begynn med å bytte den ihvertfall. Blir den ikke hard får du ikke pumpa opp bensin. Og da går jo ikke maskinisten din :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
laff Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Coilen har vært et problem på Optimax motorene? Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Men, kan blæra også ha noe med at motoren ikke får bensin når den er i drift? Med tanke på at den ikke klarer å gå på tomgang.... Og jeg vet ikke hva coilen er :-) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 (redigert) jepp defekt blære gjør det. Det er tilbakeslagsventil i blæra, konker den så renner drivstoffet tilbake i tank. Forstår det slik at Han (du) ikke har optimax, men vanlig gammeldags 2takter. Redigert 24.Juni.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
andersmp Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Da har båtmekanikeren vært på plass.. Han tror det er pluggene han også! Jeg satser på å få byttet de i morgen og krysser fingrene at jeg slipper unna flere problemer. takk for hjelp og råd Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Han TROR det er pluggene ??? En mekaniker hadde byttet ut pluggene på 2 minutter, og funnet ut om det er feilen. Hvor mange plugger har du 3-4-6 ? Hvor gammel er motoren din btw ? Bytt blæra hvis den ikke blir hard. Det er billig og fort gjort. Hjelper ikke med mekaniker hvis motoren ikke får bensin vet du (BLÆRA) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
andersmp Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Han kom 20:30, er en gammal kompis. Så han skal bytte pluggene i morgen :-) ..skal be han ta med en blære også. BLÆRE Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 (redigert) I tillegg til det, "pumpa" mellom tank og motor kan jeg klemme på ut i det uendelige.... Kan ikke forstå hva dette har med defekte plugger å gjøre... Men derimot kan jeg kanskje forestille meg at dreneringsskruen på forgasser er lekk. (Ikke skrudd godt nok igjen) Da vil bensin bare renne videre hver gang du klemmer på pumpen. Den vil heller ikke få så mye som den trenger når den går... Lukter det veldig bensin når du tar av lokket? (til motoren) Redigert 24.Juni.2010 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
andersmp Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Kan ikke forstå hva dette har med defekte plugger å gjøre... Men derimot kan jeg kanskje forestille meg at dreneringsskruen på forgasser er lekk. (Ikke skrudd godt nok igjen) Da vil bensin bare renne videre hver gang du klemmer på pumpen. Den vil heller ikke få så mye som den trenger når den går... Lukter det veldig bensin når du tar av lokket? (til motoren) Det lukter ikke bensin. Derimot mye blårøyk- og det er vel oljen. Satser på at han går igjennom alt når han går løs på motoren med verktøy og deler i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.