RanaPlast15 Startet 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2010 (redigert) RETTELSE: Er en Rana 15fot Er ferdig med innkjøringen av motoren,men har merket meg at på høyere hastigheter og full gass spruter det veldigt mye sjø ut til sidene fra stammen og delvis oppi båten. Virker som den pløyer endel sjø rett og slett.. Har sett på videoer på Youtube at skal mest sannsynlig ikke være sånn(ja eg er fersk "sjømann"). Det eg lurte på er om muligens motoren er for dypt montert i sjøen eller at tiltingen er feil? Hvor langt under sjøen skal stammen være? Her er et bilde tatt ved omtrent full gass,litt dårlig mobilbilde men dere får iallefall et inntrykk. Redigert 23.Juni.2010 av RanaPlast15 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Den har nok for lang stamme. Sjekk at kavitasjonsplata (de to finnene som stikker ut på hver side litt over propellen) er ca i høyde med bunnen på båten. Står den mye under er nok det årsaken til at det spruter sånn :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
los Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Har du prøvd å tilte den opp for å se om den går litt lettere ? Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Skal se om eg får tatt noen bilder imorgen,tok båten på land igjen idag ettersom eg ikke har kalesje enda og det er meldt litt nedbør framover. Finns det flere typer(lengder) korstammet og langstammet påhengser?!? Mener min er kortstammet iallefall.. Mener at den platen stikker endel lenger ned enn bunnen på båten,men skal sjekke igjen som sagt. Vil påstå at motoren er omtrent montert "horisontalt" med båten i lengderetning,skal den helst tiltes litt opp kansje uansett? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 (redigert) Platen over propellen skal stå omtrent på linje med laveste punkt på skrogbunnen ved akterspeilet. Forøvrig ser det ut som motoren er trimmet for langt inn (frem i underkant). Det kan også gi slik sprut som på bildet. Trim den litt mer ut neste gang du prøver så blir nok spruten mindre. Ideel trim i planingsfart er som regel noen grader lenger ut enn horisontalt (når plata er/ propellakselen er level) og svakt økende jo fortere det går. Lykke til Redigert 23.Juni.2010 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
RanaPlast15 Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Tusen takk for gode råd,skal sjekke høyden først og fremst på den plata imorgen Har hørt noe om at den skal være tiltet litt opp i bakkant helst ved kjøring i plan,men var som sagt ikke helt sikker,så takk for oppklaringen Men finns det ulike lengder på kortstamme og langstamme motorer? Eller er det kun enten eller? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 (redigert) Kort stamme er 15" / 38cm loddrett fra toppen av akterspeilet og ned til kav plata, lang er 20" / 51cm. Hva slags modell av Rana 15 , en Rana 15 Skipper? Er vel en liten kjøl på den, får ikke det til å stemme helt med at du har 40hk på den. Har du flere bilder av båten? Ang tilt: ikke bry deg så mye om hvilken vinkel motor står i ift båten. Prøv deg fram med de forskjellige innstillingene til du finner en som gjør at båten går fint i vannet uten å gå på nesa eller sette seg på rompa. Redigert 23.Juni.2010 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lykken VI Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Men finns det ulike lengder på kortstamme og langstamme motorer? Eller er det kun enten eller? Så vidt jeg vet er det i dag kort, lang og ekstra lang stamme. Men det er vel flest med lang stamme, mener de fleste båter er laget for lang stamme. Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
RanaPlast15 Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Hva slags modell av Rana 15 , en Rana 15 Skipper? Er vel en liten kjøl på den, får ikke det til å stemme helt med at du har 40hk på den. Har du flere bilder av båten? Alt eg vet er at det er en 1969 modell Rana Plast 15fot,om den heter noe annet også aner eg ikke. Det var ihvertfall svaret eg fikk fra Rana når eg sendte de prod.nr på båten. Her er iallefall noen gamle bilder,så kan jo du/dere kansje fortelle meg mer om den ? Det står en 40hk på denne ja,hvorfor får du det ikke til å stemme? Her er bilde av identifikasjonsplata til båten Her får du et inntrykk av bunnen og kjølen på båten.Ikke rare kjølen nei.. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Så vidt jeg vet er det i dag kort, lang og ekstra lang stamme. Men det er vel flest med lang stamme, mener de fleste båter er laget for lang stamme. Ja det er vel en fordel,da akterenden kommer høyere opp fra sjøen. Men ser ut til at min er laget for kort,skal få sjekket målene og ta noen flere bilder senere idag. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Det ser ut til å være et helplanerskrog ja, og burde greit takle 40hk. Modellen jeg først tenkte på er halvplanende og med kjøl, og ville nok blitt litt uregjerlig med 40hk på hekken. Når du sjekker høyden på motoren, tilt den slik at den er mest mulig parallell med bunnen, og legg en list under plata over propellen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
RanaPlast15 Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Da har eg fått tatt noen bilder av motor og båt: Dette var vinkelen eg kjørte med,er på nest høyeste tilt. Er omtrent plan med bunnen. Fant en planke og målte... Er som sagt en del under bunnen på båt,ca 6 cm. Er vel kansje ikke så bra å montere motoren høyere mht godt feste?? Hva synes dere om dette? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Motoren bør heves. Legg en plankebit mellom slik at du får hevet såpass at tvingeskruene treffer høyt på aluplaten. Du kan (bør) også feste motoren med gjennomgående bolter. På baksiden av motorens brakett er det hull til dette. Ser ut som du har en langstammet motor og en båt (akterspeil) beregnet for kortstammet... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
RanaPlast15 Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 (redigert) Du har nok rett sap_2000,og dere andre,er nok langstammet til kortstammet båt ja... Var nede og så på den isted,og fant ut at eg lager meg 2 plater med et firkantrør øverst,som eg sveiser sammen og trer over akterspeilet. I tillegg blir det gjennomgående bolter for å låse platene til skroget. Må slipe av treplaten akter for å fortsatt få tredd motor over den nye konstruksjonen,men det vil bli både sterkt og stabilt vil eg tru. Her er et mesterligt utført bilde laget i Paint over det eg har tenkt meg: Noen innvendinger mot denne ideen? Redigert 29.Juni.2010 av RanaPlast15 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Syns det høres bra ut. Og gjennomgangsbolter i motorbraketten er alltid en god ide, vet om flere som har mistet motor som bare var festet med tvingene. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
RanaPlast15 Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Da er motorbraketten ferdig,and just in time,for nå er det strålendes vær her Kjørte i 3,5 timer igår,og den fungerer utmerket. Fikk heva den 5,5cm og da går den akkurat plant med bunn av båten. Går fint i sjøen uten sprut og merkbart bedre Kappa til 2 plater i 2mm stål,samt et firkantrør som eg måtte kappe og sveise sammen for å få rett høyde og bredde(var for stor i utgangspunktet). Så var det å sveise det sammen,men halveis i MIG sveisinga gikk eg jo seff tom for gass Da var det bare å koble til TIG apparatet istedet,men det gikk jo også tom for gass etter ei lita stund Dette hadde eg heldigvis reserve gassflaske til Så etter å ha tig'et ferdig så var det å borre hull til bolter og fester,matte ned,grunne,lakke og la det herde. Dagen etter gikk monteringa greit og slik ser det ferdige resultat ut(OBS!Dårlige mob.bilder..): Nedre skjøten på røret er punktsveisa med små mellomrom for å hjelpe med drenering av eventuelt sjøvann etc.. Dekalene på motor og lakk generelt var nokså dårligt,så varmet opp klistremerkene med varmluftspistol og fikk de sakte men sikkert av tilslutt(mye plukk!!) Fikk også matta ned og lakkert toppdekselet og sidedekselet samt montert nye dekaler på motoren. Hadde ikke rette fargekoden,men ser nå bedre ut enn før iallefall Monterte også en Tiny Tach turteller,men har ikke fått stabile målinger,spørs om eg snurra signalledningen etpar runder for mye rundt coilkabelen.. Hovedledningen til denne måleren var jo så kort at den når kun fra motor og fram til baksetet,står at denne ikke må kappes,men går den an å skjøte mon tro? Eller er det en spesiell kabel med masse småfibre inni?? Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 ........ Monterte også en Tiny Tach turteller,men har ikke fått stabile målinger,spørs om eg snurra signalledningen etpar runder for mye rundt coilkabelen.. Hovedledningen til denne måleren var jo så kort at den når kun fra motor og fram til baksetet,står at denne ikke må kappes,men går den an å skjøte mon tro? Eller er det en spesiell kabel med masse småfibre inni?? Noen som har gjort dette,og veit at det går? And BTW,keine wasser-sprut mer Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 jeg hadde samme problemet med min nidelv 15 og langstammet 40hk. hevet akterspeil festet å alt ble bare mye bedre! :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 (redigert) Fikk også matta ned og lakkert toppdekselet og sidedekselet samt montert nye dekaler på motoren. Hadde ikke rette fargekoden,men ser nå bedre ut enn før iallefall Til den båten / motoren ville det etter min mening sett bedre ut hvis du hadde fått på dekaler av samme type som de gamle. Redigert 29.Juli.2010 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 men absolutt godkjent hele jobben også Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.