Jump to content

Skifte bord på snekke

TittTitt

Recommended Posts

Hvorfor vil du bytte bordene da? Er de råtne eller er de bare sprukket? Hvis jeg kan gå ut i fra at det er en klinkbygget båt du har, så er ofte bordene skjøtet et eller annet sted i løpet. Der er altså ikke alltid nødvendig å skifte hele bordgangen. Dersom krumming og vridning i bordet ikke er for stor, er det godt mulig du slipper å "stime". En varmepistol er kanskje tilstrekkelig. Men er det bare snakk om sprekker, ville jeg heller skjært dem rene og limet inn en lusing med epoxy

Det er en 24 fots båt. Den har stått på land i snart 10 år og den er blitt noe værslitt. I seks av bordene i er store sprekker, den største sprekken er 1.5 meter lang og 1 cm tykk. Det er ikke noe råte i båten så derfor tror jeg den har et godt utgangspunkt for å bli sjøsatt. Det er noe bøy i de fleste bordene som må skiftes.

Har dessverre ikke noen bilder tilgjengelig nå, men kan legge ut noen senere.

, den største sprekken er 1.5 meter lang og 1 cm tykk. Det er ikke noe råte i båten så derfor tror jeg den har et godt utgangspunkt for å bli sjøsatt. Det er noe bøy i de fleste bordene som må skiftes.

Vel, med disse sprekkene ville ikke jeg ha sjøsatt, og det er vel akkurat det du skriver også. Dette vil garantert ikke gå seg til, ihvertfall ikke før båten ligger på havets bunn.Det er ikke bare enkelt å skifte et bord "sånn midt i" på en båt, men det lar seg gjøre! Jeg har gjort det samme for en del år siden på en klinkbygget 24 fots båt. Dersom de bordene som må skiftes ikke har for stor vridning kan du med tvinger e.l. presse et nytt bord på plass etter at du har fjernet det som står der. Kan dog ikke påstå at det er en enkel operasjon. Har du et "fartøyvernsenter" e.l. i rimelig nærhet vil det garantert være personer der som kan gi deg gode råd og tips!

Om vikingene hadde steamere vet jeg ikke..

Men å la bordene ligge noen døgn i sjøvann er en metode som ble brukt en del i gamle dager, så det er en farbar vei.

Men ellers er det jo muli gå lage seg en improviert steamer

Her kan du lese om en kar som har gjord dette

http://www.123hjemmeside.dk/trebaat/10325795

Her et par tråder hvor dette emnet er blitt diskutert

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/50559-damping-av-baatbordhud/page__p__699813__hl__steamer__fromsearch__1#entry699813

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/65467-boeying-av-treverk/page__p__926381__hl__steamer__fromsearch__1#entry926381

Redigert av Wasco (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...