snod Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Etter å ha utført kompesjonstest og sylinder lekkase-test som berskrevet i denne tråden, bestemte jeg meg for å ta av toppene. Det var ved testing noe dårlig kompresjon på sylinder 6 og tydelig gasslekkasje ut innsugsventil. Ved åpning ble det tydelig at intercooleren har lekket sjøvann inn i sylinder 6. Ikke nok til å skape røyk eller vann i oljen, men nok til å skape noe gravrust i stempel. Det var også tydelig gravrust i toppen. innsug sylinder 6 ventilsete Eksos sylinder 6 ventilsete Innsug sylinder 5 ventilsete Eksos sylinder 5 ventilsete Bildene lyver litt. Etter å ha dratt en fille over ventilsetene var de like blanke alle sammen. Det jeg funderer på er om det er kan være lekkasje mellom ventilsete og toppen. (utbyttbare ventilseter i toppene) Kan det være en idé å levere toppen til trykktesting for å bestemme hvor det lekker? Eller er det like greit å bare handle en brukt topp? Det fins en del brukte topper å få til rundt tusenlappen for denne motoren. Det er vel ikke bare lett å se om det lekker på ventil eller mellom ventil og topp når man tester heller... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mars.2011 Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 Om du setter i ventilene igjen (med fjærer), setter den på høykant og fyller f.eks parafin i innsug og eksoskanaler, ser du fort hvor og hvor mye det lekker. Aceton har jeg også sett anbefalt siden det er såpass tyntflytende. Ventiler i god stand vil enten være helt tette eller max svette ørlite, mens de dårligste kan du se det renner av. Grei måte å få en føling med tilstanden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
snod Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 Ok får prøve hjemmetest med aceton. Fant noen priser på trykktesting på nettet (cylmo). Det viser seg at trykktesting vil koste nesten like mye som en ny (brukt) topp så det lønner seg nok ikke. Skifte av seteemne koster 800,- per sete så det er nok heller ingen vits i å satse på. Kanskje jeg skal prøve å teste med ventiler fra en annen topp også for å utelukke utette ventiler? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mars.2011 Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 Om du skal bruke andre ventiler enn de som har vært der ville jeg i det minste ha slipt dem inn først... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
snod Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 Oops det hørtes skummelt ut... Dersom de må slipes inn forsvinner vel hensikten med å bruke andre ventiler. Tror jeg da heller prøver å smøre litt fett på anleggs-flaten på ventilen, og deretter sjekker om fettet er klemt flatt rundt hele ventilsetet. Da bør jeg kunne bekrefte at ventil tetter mot setet. -takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 31.Mars.2011 Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 (redigert) Om du bruker ventiler fra en annen topp vil det uansett ikke bli riktig om du ikke sliper ventil på den nye plassen som nevnt tidligere. Ventilsetene er krympet på plass og der er sikkert tett. Ta å slip alle ventiler med grov og fin slipepasta, så vil du se om ventiler og seter ser bra ut. Så kan du teste med væske om det er lekkasjer. Husk å merke alle ventiler til riktig plass og topp nr, da slipper du problemer ved montering og sliping. Om du trenger deler så er det en kar i Porsgrunn som jeg vet har en motor som selges i deler. Kontaktes helst på telefon. Han har annonse på finn også om du ser etter der. Redigert 31.Mars.2011 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
snod Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 Er det han som hadde 2 stk 636 motorer med drev du sikter til? Jeg sendte ham en mail i forrige uke uten å få svar så jeg antok han hadde solgt delene. Har nettopp utført hjemmetesten: 1. Satte innsugsventil inn i ventilsete på syl 6 uten å sette fast fjær. 2. Holdt fast i toppen av ventil slik at det skulle bli litt press. 3. Helte på white spirit i innsuget (hadde ikke aceton). - Så en jevn strøm av white spirit ut ventilen. 4. La et tynt lag molybden fett på tetningsflata på ventilen og presset den inn. 5. Helte på white spirit (trengte ikke holde ventil inntil) -potte tett - altså ingen lekkasje mellom topp og ventilsete. 6. Tok ut ventil og inspiserte tetningsflate. Halve tetningsflaten var uten fett, resten hadde et tynt lag. - Kan ventilen være bøyd? 7. Satte innsugsventil inn i ventilsete på syl 5 uten å sette fast fjær. 8. Helte på white spirit - Her begynte det å svette litt etter ca. 10 sek Gjentok forsøket på eksosventil 6 Svettet litt (mer enn innsug 5) Ble tett med fett Her ble fettet presset bort Prøvde så å sette innsugsventil 5 inn mot setet i syl 6. Her Rant det også jevnt (ikke så overraskende) Skal jeg prøve å handle en ny ventil og så polere med den nye ventilen, eller bør jeg prøve å polere med den gamle og se om den sliper jevnt(det koster jo ikke noe) Jeg antar nå at jeg i verste fall kan komme unne med å bytte ventil og sete. Sitér dette innlegget Link to post
retro 32 Svart 31.Mars.2011 Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 etter varmgangen kan det være at ventilklaringen er blitt mindre og at du da risikerer å brenne seter og ventiler, ville prøvd å slipe med grov slipepasta for å se om det minker på lekkasjen..tviler på at de er skjev men at du har en begynnende "brenning" av setet eller ventil. Er det mulig å justere ventiler her eller er det hydrauliske ventilløftere? Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 Sjekket ventil-klaringene før jeg tok toppene og hadde ned mot null på enkelte ventiler. Mener å huske klaring var ca. 0.1mm på sylinder 6 ventilene... Tenker det ville være en idé å vaske ventilene rene også for å se på fargen. Det burde også fortelle noe om varmepåvirkningen. Satt og tenkte tilbake på hva som skjedde da jeg mistet kjølingen. Jeg gikk ned på tomgang da temperatur steg over 90, men hadde motor igang en stund til. Dermed sank oljetemperaturen (denne synker veldig fort når jeg går ned på belastning) og stemplene fikk nok kjølingen de skulle ha. Muligens derfor det ikke er synlige skader på sylindervegger fra ringene... (Selv om foringene hadde mistet kjøling) Temperaturen i toppen ville derimot bare øke, og innsugsventilen ville bli varmest (minst masse) Dette er nå min foreløpige teori på årsaken til lekkasjen... Temperaturen økte etter at jeg stoppet motoren fra 95 til 120 grader. Temp-måler sitter i bakkant av eksosmanifold like ved sylinder 6. 120 grader er langt unna skadelig temperatur, men antakelig var temperaturen ved ventilen veldig mye høyere. Sitér dette innlegget Link to post
retro 32 Svart 31.Mars.2011 Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 slik du beskriver ventilklaring så har det funket litt med kald motor men med en gang temp øker mister du mer og mer kompresjon og turbo vil selvfølgelig også miste virkning, det er jo noe som har utvidet seg og "satt"seg dette kan jo være støtstenger men og ventiler.. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 1.April.2011 Del på Facebook Svart 1.April.2011 Er det han som hadde 2 stk 636 motorer med drev du sikter til? Jeg sendte ham en mail i forrige uke uten å få svar så jeg antok han hadde solgt delene. Skal jeg prøve å handle en ny ventil og så polere med den nye ventilen, eller bør jeg prøve å polere med den gamle og se om den sliper jevnt(det koster jo ikke noe) Jeg antar nå at jeg i verste fall kan komme unne med å bytte ventil og sete. Hei. Ja, han har et par motorer til salgs. Kontakt ham på telefonen, er ikke mye ved pc, han driver motorverksted på heltid. Slip ventiler på sin originale plass, så vil du se hvordan resultatet blir. Det vil kanskje være en slitasje på toppen av stangen, er det mye må den slipes plan og poleres. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
snod Svart 3.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2011 Jeg motbeviste min egen teori igår... Under polering kunne jeg raskt se at mens ventilen ble blank rundt hele tetningsflaten, ble ventilsetet kun blankt på ca halve omkretsen. Etter en times polering er står det 1/4 omkrets igjen som ikke er blank. Skjønner ikke helt hvordan, men det virker som om hele ventilsete har slått seg skeivt. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 5.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2011 Nå har jeg polert med grov slipepasta i flere timer til sammen, men er ennå ikke helt fornøyd. Lurer på om jeg gjør noe feil... Jeg kliner på litt pasta på tetningsflaten og setter sugekoppen mot ventilen. Polerer nesten uten press mot ventilen, for da stopper den opp. Synes effekten av slipepastaen forsvinner fort. Etter ca. 30 sekunder polering kan jeg kjenne på den brukte pastaen at den er nesten uten poleringskorn. Kliner da på ny pasta, og tørker ikke bort den gamle før det har samlet seg en del brukt pasta på ventilen. Har fått en tynn, blank flate på det området som tidligere ikke ble slipt i det hele tatt, men ønsker ihvertfall en 3-4 mm bred blank flate. Når jeg heller på white spirit lekker det en dråpe ca. hvert andre sekund. Bør jeg gi meg snart? Når vet jeg forresten når ventilen er slipt for mye? Går det an å se, eller må jeg måle vinkler etc? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 (redigert) Du burde levere topp for fresing av ventilseter og ventiler til sliping Det er ikke mye arbeid for ett motorverksted eller en yrkesskole når delene er løse. Slipepasta blir vel bare brukt som siste finnish. Redigert 5.April.2011 av pipp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
retro 32 Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 Er dette eksosventil? Bør vel være minimum 2mm bredde på setet/tetteflate..virker veldig rart at setet har flyttet på seg men med ekstrem varme kan jo allt skje..tror du skal vurdere å få setet frest på nytt eller skiftet Det går an å bruke batteridrill eller boremaskin når du sliper ventiler, fest chuck rett på ventilskaftet, olje i ventilstyring, pasta på setet/ventil og sakte frem og tilbake, får da en matt tetteflate Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 6.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2011 Tror skjevheten er dette man kaller brente ventiler. Dette gjalt innsusventilen, men jeg polerte litt på eksosventilen også igår og så at denne også ser ut til å kun tette halve omkretsen. Har satt poleringsverktøyet på drillen ja, men jeg har kjørt fort og kun i én retning. Kanskje det er det jeg gjør feil... Målte opp insug og eksos-ventil til 6ern igår og sammenliknet med boka. Begge to var innenfor måla, men målet for bredde på tetningsflata til ventilsetet er nok utenfor. Disse står oppført i boka som mellom 1.2 og 1.3mm. Må finne ut hvor viktig dette målet er, men ifølge boka skal ihvertfall ventilsetet til innsugsventil skiftes nå... Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 6.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2011 Manglet litt på motivasjonen idag, så jeg startet med å sjekke hvilke ventiler som lekker. Resultatet ble: Topp 1: Lekk eksosventil Topp 2: Lekk eksosventil Topp 3: Lekk eksosventil Topp 4: Lekk innsug og eksosventil Topp 5: Lekk eksosventil Topp 6: Tett innsugsventil (etter 2 timers sliping) Lekk eksosventil (Etter 30 minutter sliping) Fikk tilbake noe motivasjon og begynte å slipe ventiler på de andre toppene. Slipte i ca ti minutt hver med fint slipemiddel på topp 3, 4 og 5. Ventilene på 4ern og 5ern da tette, mens ventilen på 3ern var fortsatt lekk. Leste ikveld på resultatene på komp-testen og så at 3ern hadde da litt lavere komp, så dette føler jeg stemmer bra. Litt overrasket at jeg hadde lekkasje på så mange eksosventiler. Jeg hørte ikke noe spesielt fra eksosen da jeg trykksatte sylindrene med luft. Når jeg skriver at ventilen er tett, betyr det at det kommer ca. en dråpe hvert 1-5 sekund. Føler på meg at det er bra nok. Er det noen andre som har gjort liknende test som har andre erfaringer? Har avgjort at jeg tar med topp 6 til et verksted for å få vurdert om ventilsetene må skiftes grunnet skjevhet. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Ser du holder til i Svelvik området. Jeg hadde en båt i innendørs opplag ikke langt fra gamle Sande Papermill, det er et industri område som ligger inn til venstre på toppen ved butikken før Sande Paper, nå Nordre Jarlsberg Brygge, når man kommer fra E18 siden. Der er det et mekanisk verksted som jeg tror heter Johannesen eftf. Ligger ved siden av et vulk verksted som lager gummilister i alle fasonger. Du kan høre der, tror de har det meste av utstyr for motorer også frese ventilseter om du må det. Husk at du ikke skal planslipe toppene, de har et belegg som gjør at de ikke skal korrodere. Bare rense for gammelt paknings matriale og sjekke om de er rette. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
snod Svart 8.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2011 Takk for tips chris. Jag har ikke funnet noe firma som heter det. Får høre med noen jeg kjenner som bor i området. Men fresing av ventilsete vil det ha noe for seg? Jag må ut med ca. 500 pr ventil for å bytte ventilseter med nye... Belegg på en alu-topp? Mener du oksidasjonsbelegget? I så fall er del vel bare å tørke rent og så la det oksidere igjen over natta? Men har ingen planer om å slipe nei. Tror det vil funke dårlig når det er separate topper og hver bolt holder to topper. Nå har jeg komplett status på ventiler etter sliping: Ventilsetene til eksosventil 2,3 og 6 er (brent?) skeive. I tillegg var setet til innsugsventil 6 skjev. Resten av ventilene ble tette etter lett sliping med fin slipepasta, og hadde tetningsflate innenfor toleranser. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 12.April.2011 Del på Facebook Svart 12.April.2011 Hei, Verkstedet ligger i Bjørnstadveien 107, vegg i vegg med RJ Ryg som lager gummilister og profiler. Ta en tur dit og hør med en hos Ryg om de har tlf nr til verkstedet om det ikke er folk i verkstedet, ellers så tror jeg det står et skilt på veggen med mobil nr dit. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Tekno Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Hei hei. Venter på flere oppdateringer her på en for meg lærerik tråd. Dine grundige beskrivelser har lært meg mye om denne motoren. Jeg skal i løpet av sommeren ta fatt på arbeide med en Cleopatra 700 med en BMW D636 (1986). Denne båten har stått lagret i flere år så jeg regner med at motoren må sjekkes grundig og toppene må vel også få sin oppmeksomhet. Dermed er dine erfaringer veldig nyttig for meg!!!! På forhånd takk for flere innlegg! Hilsen Tekno Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 Hyggelig å høre at flere enn meg har hatt nytte av det jeg har lært. Ventilene ble tette og motoren er nå nesten skrudd sammen igjen. Men jeg burde nok ha sendt de ventilsetene som ikke ble tette etter litt sliping ut for fresing og kjøpt nye ventiler. Vi får se hvordan resultatet blir om jeg kommer på sjøen etterhvert. Blir bare et par timers jobbing hver kveld etter at er barna i seng Et tips for demontering; vannpumpa skal ut for å få tilgang til en av de 4 mutterne som fester eksosmanifold til varmevekslersammenstilling, men denne satt dønn fast. Jeg løste problemet ved å løsne eksosmanifold og varmeveksler først, og så slide den ut på studene. Jeg fikk da festet en fastnøkkel til den siste mutteren og festet deretter en hyssing til den andre enden av fstnøkkelen. Da fikk jeg nok kraft til å løsne mutteren. -se bilde Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 7.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2011 Da var jeg ferdig med sammenstillingen. Startet opp idag for å kjøre varm før boltene skal etterstrammes. Litt skrekkblanda fryd før oppstart, men motoren startet lett og gikk pent. Hadde en liten vannlekkasje fra turbo. Jeg kommer ikke til med momentnøkkel så momentet ble på gefülen på disse. Heldigvis var det en av boltene som var tilgjengelig og det ble tett etter stramming. Hadde også eksoslekkasje mellom turbo og eksosbend, men den tettet seg selv etter et par minutter. Et annet hett tips; prøvemonter topplokkdekselet etter momenttrekking på boltene, -før vinkling. En av disse klossene under boltene (den ene på enden) hadde forskjøvet seg på meg slik at det ble nesten umulig å få på dekselet. -så nå kan jeg snart begynne på vårpussen (en måned på etterskudd) Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Da var båten omsider på vannet, så nå er jeg klar for sommeren Stusset over mye røyk ved oppstart. Så helt VP ut. Lurer på om det kan være luft eller vann i systemet. Forsvant da motor ble varm. Tok en test tur og så følgende: Toppfart 24 knop, turbotrykk 0.9 bar, turtall 3600. Turbotrykk har steget med 0.1 bar og turtall med 400 omdr, men jeg mangler fortsatt 3 knop i forhold til toppfart i fjor vår. Tror det stammer fra at ventilene kunne vært tettere, -burde ha nok ha frest dem. Jeg har også økt toppakningtykkelsen en smule. Kan ikke sammenlikne turbotrykk og turtall da jeg ikke hadde målere som fungerte for dette for et år siden. En siste teori er at det ikke helt tett på slangen til røykbegrenseren som er der jeg måler turbotrykk. Mistenker dette fordi jeg flytter gassen ganske langt etter at jeg har oppnådd 3600 uten at det kommer noe røyk bak, eller noe mer effekt. Men strengt tatt er 24 knop ganske ålreit det også Sitér dette innlegget Link to post
Tekno Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Godt jobbet!!! Håper du markerer dette skikkelig Takk for mange gode og lærerike innlegg her og: God sommer! Hilsen Tekno Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.