Jump to content

BMW 636 dårlig effekt etter varmgang


snod

Recommended Posts

Akkurat én uke varte moroa denne gangen :headbang:

 

Var ute på en kosetur i godværet mens de minste barna var i barnehagen. Startet opp og gikk i sakte fart en stund før eldstegutten ville gå fortere. Gikk da opp i fart og snudde meg for å ta et bilde av guttungen. Da jeg snudde meg tilbake var temp-målern i taket. Bestemte meg for å kutte motoren med en gang med tanke på hvor fort tempen gikk opp.

 

Åpnet opp og lot dampen stige. Avgjorde at jeg skulle la motoren kjøle seg forsiktig ned, så jeg hoiet på forbipasserende og fikk tauhjelp av en seilbåt på motortur. Vel fortøyd i nærmeste havn begynte jeg å kikke gjennom motoren. Ekspansjonstanken (i plast) var full og viftereima var vrengt ut av sporet sitt. Inspiserte reima og skulle til å sette den tilbake da jeg oppdaget at det ikke var noe å sette den tilbake på! -Reimhjulet til vannpumpa hadde hoppet av.

 

Igjen har jeg kun meg selv å takke, -da jeg skulle demontere pumpa satt reimhjulet dønn fast, så jeg gav opp å ta den av. Da boltene skulle på igjen ville de ikke gå inn, og jeg fikk kun satt den fast med én bolt. Tenkte at siden den satt så godt på akselen ville dette aldri bli noe problem. :nonod: Nå hadde denne bolten blitt ristet løs, og reimhjulet kom av.

 

Fant til slutt reimhjulet som hadde tatt seg en tur bortover kjølen, og fikk handlet noen passende bolter i nærområdet til havna. Ved forrige forsøk på å montere bolter hadde jeg entret skeivt og ødelagt den første gjengen. Med reimskiva av fikk jeg fikset dette og fikk på plass reimhjulet igjen. (med alle boltene) :thumbsup:

 

Startet opp igjen, -motoren var ikke noe vanskeligere å starte enn normalt.

Turen hjemover var spennende, jeg syntes motoren høres annerledes ut, går litt hardere liksom. I tillegg hadde jeg nå mistet 200 rpm, 0.1-0.2 bar turbotrykk og 4 knop. (Forresten er de nå snart ett år siden forrige varmkjøring)

 

I tillegg la jeg merke til en annen ting; det svettet litt diesel fra dieselkoplingen til dyse 6. Dette kan muligens bety litt lavere trykk i denne... Hadde ikke verktøy til å stramme.

 

Jaja, båten går fortsatt i 20 knop, så jeg gjør ikke noe med dette nå, men slipper å kjede meg til høsten og vinteren :tongue:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...