Jump to content

BMW 636 dårlig effekt etter varmgang


snod

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Jaja, da var synderen funnet, og det løste seg på billigst mulig vis, dog litt flaut.

Fikk trøbbel med starteren en uke etter at jeg varmkjørte, etter en ukes ferietur fikk jeg igår endelig satt i ny starter. Byttet dieselfiltere også og tok en prøvetur idag. Jammen gikk det bedre denne gangen! Hørte egentlig med en gang jeg startet at nå gikk motoren mye lettere...

Manglet noen knop på vanlig toppfart, men velger å skylde på tre ukers groe.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jaja, da var synderen funnet

Litt tidlig ute med den ser jeg :headbang:

Virker som effekten er OK ved korte turer, mens idag, da jeg gikk litt lengre, falt den tilbake ned fra plan.

Er det mulig at det har skjedd noe med ventiler eller ventilløftere slik at de tetter med kald motor, men tetter dårligere når motor blir skikkelig varm?

Med ny starter trenger jeg bare trykke kort på startknappen for å starte, så jeg bør ha ganske god komp.

Link to post
Share on other sites

Alu topp ja. 6 Separate tooplokk.

Vanskelig å forstå at selve toppen har blitt skjeiv når jeg ikke merker noe ved oppstart. Kanskje så lite deformert at ventilseteflatene kommer ørlite skjevt ved høyere temp?

Det virker som om effekten kan gå ned når motor blir skikkelig varm, men er ikke helt som den skal med "kald" motor heller. Tror ikke jeg kan se det på kjølevanntemp, men kanskje på Oljetemp? Får forske litt på neste tur.

Egentlig skjønner jeg ikke hvordan dette eventuelt kan skje. Må i så fall være noe med ventilene tror jeg. Men hvordan en overopphetet ventil kan tette ved lav temp er vanskeligere å forstå.

 

Forøvrig er turbotrykk 0.4 bar lavere enn anbefalt, men jeg installerte først måleren etter varmgangen, så har lite å sammenlikne med.

 

Jeg har kikket litt etter kompresjonstest-utstyr til dieselmotor, men pris og tilgjengelighet gjør at jeg nok må prøve å finne et verksted for dette.

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke nødvendigvis merke noe ved oppstart selv om du mister kompersjon når motoren blir varm. Det er heller ikke ventilene som er mest utsatt ved varmkjøring, men at selve topplokket blir litt "bøyd" eller at det slår seg som mange sier, da tetter det ikke lenger mot blokka og sylindertrykket kan komme ut her, istedenfor å gi kraft til å skyve stempelet ned.

 

Siden du sier du mangler nesten en halv kilo ladetrykk ville jeg nok selv ordnet opp i dette før jeg hadde tatt av noe på motor. Dette er jo noe som må være i orden uansett! Nevnte du at den røyk svart her? Det kan jo være naturlig når motoren mangler såpass mye ladeluft i forrhold til dieselmengde.

Link to post
Share on other sites

Det har kommet litt svartrøyk når jeg har hatt gassen på max, uten å få motoren til å yte max. Litt usikker på hva som er mye eller lite svartrøyk, men kjølvannet rett bak båten ser mørkere ut liksom.

 

Det jeg er usikker på ang. turbotrykk er at jeg ikke vet hvilket turtall motoren oppnår. Kanskje jeg skulle lodda på et W-uttak på dynamo til å starte med. Og få tak i en turtallteller for å kalibrere. Det er vel ingen tvil om at jeg ikke oppnår riktig turtall og dermed er lavere på turbotrykk-kurven.

(Problemet her er at jeg ikke har funnet noen torbtrykkurve for denne turboen)

Link to post
Share on other sites

Godt forslag. Kanskje vi har en vinner? :smiley:

 

Noen teori om hvordan det kan ha sammenheng med varmgangen?

 

Får se om jeg får en mulighet til å demontere uten at det blir skilsmisse. Kona er LITT lei av at jeg stikker og jobber i båten. Sier hun er sjalu på at båten får mer oppmerksomhet enn henne :discuss:

Link to post
Share on other sites

får inn mere kald luft enn varm luft!

Ja det forstår jeg, men er jo mest tilbøyelig til å tro på feil som kan ha blitt forårsaket av varmgangen som skjedde først...

Kan jo være en tilfeldighet at dette skjedde samtidig selvfølgelig, men tror nå allikevel at tilstopping av intercooler skjer over tid!

 

Intercooleren sitter montert rett oppå eksosmanifold. Mulig ekstra varme fra eksosmanifold har noe mad saken å gjøre? Tenker på når jeg kuttet motoren og saltvann sluttet å sirkulere i intercooler.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja da var intercooleren ute. Har ikke tatt ut kjølerørene enda. Det er et svart belegg på veggene av "huset". Selve rørene synes jeg ikke ser så ille ut.

dsc01829.jpg

Hva tror du Kringeland? (eller andre)

 

Før jeg tok av intercooleren monterte jeg ny turtallteller. Turbotrykket kommer ved 2200-2400 og maks oppnådd turtall er 3000. Jeg har da 0,8 bar turbotrykk. Vil tro trykket stiger 0,3-0,4 bar på de siste 800 omdreiningene...

 

Skal kose meg med litt intercoolervask på kvelden. Ser ut som om litt zalovask vil gjøre nytta. Det er vel ikke så farlig om veggene i intercooleren er sota så lenge røra er fine?

Link to post
Share on other sites

Men hvordan får jeg ut kjølerelementet?

 

Har du tatt av bakstykket på kjølerhuset og fjernet O-ringen , slik at den ikke kiler seg fast? Det ligger en eller to O-ringer her, litt avhengig av hvilken type kjøler du har.

 

Hvis O-ringen(e) er fjernet, kan det ligge igjen en del skitt og saltavleiringer som hindrer deg i å få ut kjøleren.

Prøv om du får kjøleren helt inn igjen, og gjør så godt rent som mulig.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

O-ringene var ute ja. Jeg kan fritt bevege den fram og tilbake på den avstanden jeg dunka den ut, men så kiler den seg. Tenkte at bare jeg fikk den ut et stykke, ville den komme. De er jo ikke akkurat lagd for å bankes ut disse her...

Ga den en CRC og hageslangebehandling og syns det ble veldig bra...

Link to post
Share on other sites

Ser litt bedre ut nå. Har satt den sammen og fylt med vann for å se om det er 100% tett. Tenkte å sette trykk med hageslangen også for å være sikker. Kan nok bli en del skade om det lekker saltvann her!

dsc01834.jpg

 

En annen ting: er det noen som har en turbotrykkkurve til denne motoren? Fant ut at samme turbo antakelig sitter i VP TAMD40 og har sett på kurven til denne, men her går trykket opp til 0,95 bar ved 3000o/min. Deretter flater den ut. Er det fordi denne har wastegate?

turbo.jpg

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg tør det. Veivhusventilasjonen er jo til for å brenne opp en del skumle gasser.

Synes løsningen på denne motoren er ganske smart; Ventilasjonen går til en sylinder med en slange i bunnen og en i toppen. Jeg oppdaget ifjor at slangen i bunn, som går tilbake til bunnpanna, hadde en knekk. Tror olja samla seg der og fylte opp røret. Har ikke sett noe særlig olje i luftfilteret etter dette.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har jeg endelig fått prøvd båten etter å ha re-montert intercooler. Ble mye trøbbel med å få intercooler tett + at jeg hadde klart å ødelegge gjengene på vent linja i turboen. Måtte gjenge opp fra M10 til M12 og montere banjokopling med slange.

 

Uansett... Fikk 100-200 ekstra omdreininger, kom opp på 3200 omdreininger, men båten kom fortsatt ikke opp i plan. Fikk vel 15 knop på den denne gangen i korte perioder. Turbotrykk fremdeles 0,8 bar. Ble ikke så mye testing da jeg plutselig fikk varm motor igjen. Tempen kom brått opp i 95 grader, så jeg dro ned på tomgang og heiv opp motorromlukene. Den nyinstallerte slangen for ventilering av kjølevann i turboen hadde spretti av på begge sider. Jeg hadde av en eller annen grunn ikke tenkt på at jeg trengte slangklemmer i tillegg. Slo av motoren og da temperaturen ikke steg, fylte jeg opp igjen med kjølevann og koplet på igjen slangene. Gikk sakte hjemover med motorromlukene åpne for å se på slangen.

 

Så neste stag blir vel å forsøke å får tak i en kompresjonstester for dieselmotor. Har ikke råd til å handle en for tiden...

 

En annen tanke... Jeg har lagt merke til at med maks pådrag på hendelen i ca et halvt minutt, detter plutselig turtallet og motoren ryker svart. Noen ide om hva dette kan komme av? Når jeg drar gassen tilbake en liten stund og så opp igjen, gir den maks en stund til. Dette skjer kun med gassen helt på maks. Med litt mindre pådrag går det bra...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ikke fått tak i kompresjonstester, men sjekket litt mer i forbindelse med opplag, oljeskift og konservering. Tok ut peilepinnen mens motor gikk da jeg ventet på at oljen skulle bli varm. La merke til en del røyk som kom ut. Luktet ikke spesielt eksos, men kan vel ikke komme av noe annet?

Prøvde også å ventilere én og én dyse, og fant at turtall nesten ikke endret seg da den bakerste sylinderen ble ventilert. Logisk at denne har fått støyten da denne er lengst unna varmeveksleren og nærmest eksosutslipp.

 

Tok også en video av at jeg la en våtserviett ovet oljepåfyllinga. Skal denne i utgangspunktet ligge helt i ro? Fra videoen ser jeg at den hever seg 6 ganger/sekund. Dette skulle bety at hver sylinder gir et trykk i bunnpanna. (750 omdr/min=12,5o/s= 2 o/sylinder/sekund = 1 kompr/syl/s)

Dersom teorien stemmer burde det vel egentlig være 1 kraftigere løft/sekund, men det kan vel også hende at alle mangler litt kompresjon.

 

Noen med mer efaring som kan si sikkert at dette er eksos og høyt bunpannetrykk?

Link to post
Share on other sites

Så ikke unormalt ut det der.

 

Svart røyk tilsier for fet blanding, dvs for lite luft iht mengde diesel.

Du har eleminert tett intercooler, har du sjekket den lille slangebiten v innsuget ?

 

Ville dobbelsjekket alle forbindelser fra turbo til innsug for å forsikre at det ikke lekker turbotrykk når trykket øker.

 

Kan også være turbo som er treg og ikke klarer å levere nok når belastningen blir høy.

 

Ved sylinderlekkasje ville tregstart vært første symptom, disse motorene blir da veldig tregstartet.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Hei takk for beroligende ord, men når turtallet ikke endrer seg når jeg fjerner dieseltilførsel, betyr vel det at motoren går stort sett på 5 sylindre.

 

Er det helt normalt med litt pulserende røyk fra veivhus? Saken er at dersom jeg kan mistenke en brent ventil, skal jeg klare å sette av tid og penger til å ta av toppen i vinter. (veldig blakk for tiden) Men å ta ut hele motoren for å bytte stempelringer må bli et prosjekt for neste vinter...

 

Litt usikker på hvor du tar dette med svart røyk fra, kanskje et sted tidlig i tråden? Kan ikke si at jeg har vært plaget med det, men kunne vel se antydning til at lufta så litt mørk ut rett bak båten. Det kan jo hende at turbotrykket er litt lavt. Den ligger på 0,8 bar ved 3000 omdr, noe som er iht. kurva, men dette er jo på full gass. Og det er vel egentlig mengden eksos som bestemmer turtall og trykk på turbo. En liten propell som lar motoren komme opp i 3900 omdr uten særlig gasspådrag vil vel ikke gi turbotrykk iht kurva?

 

Når du nevner det så oppdaget jeg på et punkt, en stund etter at IC ble montert at jeg hadde glemt å stramme slangklemmene mellom turbo og innsug.

Mens jeg sitter å tenker nå, kommer jeg også på at jeg ikke kjørte noen turer etter at disse var strammet.

Hadde planlagt en times tur før krana var klar til å plukke opp båten til opplag, men så ringte han mens jeg var på vei ut til båten og sa at han var klar med en gang. Fikk da såvidt tid til å dra båten opp i fart mens jeg gikk mot opptaksstedet. (ca 500 meter) Ble da overrasket over at jeg fikk den opp i plan ca20-21 knop, men antok at det grunnet tom vantank, VV-bereder, og at gummibåt og påhenger var fjernet. Rakk heller ikke å se på turtall. Jeg følgte med på avstand til kaia og fart og med en gang farten så ut til å stabilisere seg, dro jeg av gassen. (var nok litt FOR nærme kaia ogs da) Nå må jeg gå hele vinteren å gruble på om det egentlig var i orden allikvel...

 

Har som sagt tidligere ikke vært spesielt tregstartet. Men det kan jo være fordi den tenner som den skal på 5 sylindre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...