Jump to content

BMW 636 dårlig effekt etter varmgang


snod

Recommended Posts

Fikk varmgang i motoren forige hel. En uventet stor bølge fikk antakelig en kjølevannslange til å komme borti vifta på dynamoen og dermed ble det hull. Dette så jeg ikke før jeg kom frem og fikk fylt kjølevann helt opp.

 

Det ble til at jeg fylte opp vann etterhvert som temperaturen gikk over 90 grader mens jeg gikk mot båtplassen. Egentlig burde jeg vel bare åpna motorlukene og venta til den kjølte seg ned, men gikk mot strømmen i Svelvik og ankervinsjen hadde tatt kvelden litt tidlige på dagen.

 

Temperaturen på giveren hadde steget helt opp til 120 grader før jeg fikk fylt på kjølevann og kunne gå videre første gangen. (Kutta motoren på 95 grader). Etter at jeg fylte sank tempen til 80.

Usikker på hvor høy temperaturen i sylinder og topplokk har vært... :nonod:

 

Fant ikke vann i oljen etterpå, så jeg tenkte at det sannsylighvis hadde gått bra...

 

Ute idag skulle jeg prøve å dra båten opp i plan. Da klarte den ikke komme over 9 knop. :cryin:

La også merke til at hekken gikk veldig dypt i sjøen. Faktisk så dypt at badeplattformen kom ned i vannet.

Derfor er spørsmålet; hva kan ha tatt skade av varmen slik at effekten ble redusert? Når det ikke er vann i oljen burde topplokkpakningene være OK eller hva?

Kan det være ventiler som er brent(gud forby)? Starta litt treigere idag...

 

Eller kan det være de 100 literne vann som kom i kjølen sammen med toppet dieseltank og vanntank? (Har jo nylig montert påhenger og gummibåt på davitere på plattformen også)

Link to post

Ute idag skulle jeg prøve å dra båten opp i plan. Da klarte den ikke komme over 9 knop. :cryin:

La også merke til at hekken gikk veldig dypt i sjøen. Faktisk så dypt at badeplattformen kom ned i vannet.

.......

Eller kan det være de 100 literne vann som kom i kjølen sammen med toppet dieseltank og vanntank? (Har jo nylig montert påhenger og gummibåt på davitere på plattformen også)

 

Her virker det som du har mange mulige faktorer.

Får du riktig turtall på motoren? I fri og med belastning?

Hva skjer hvis du pumper ut vannet i kjølen, samt en del av vanntanken, samt fjerner påhenger og gummibåt?

Oppfører den seg da som før?

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Ja det blir jo ting som skal prøves i ukene fremover (akkurat starta ferien).

Lensepumpa funka plutselig ikke som den skulle, har bytta dynamo, men den nye har ikke W, så der må det loddes...

Turtallet høres riktig ut og er definitivt som før på lave turtall og tomgang.

Må prøve en tur uten ekstra last på mandag. MEN alt var jo bra forrige helg da første tur med gummibåt og påhenger. Hekken lå litt lavere nede, dog ikke så ille som nå, men ingen forskjell på fart eller temp på høy belastning.

Men det kan jo være det lille ekstra som gjør det? Vet noen snakker om fart ved ferielastet båt. Idag hadde jeg tre barn, hund og 3 kompiser med på tur. Forrige helg var det bare meg og min datter. Kanskje den lille ektra vekten gjør den går så dypt at vannlinja i hekken blir altfor stygg? Tenker da på at støttestag etc. til badeplattform og selve plattformen og skaper så mye otstand at båten ikke kommer over bølgen.

 

Når jeg tenker meg om blir det vel ca. 500 kg ekstra med kjøtt, vann og diesel. Pleier dette å ha mye å si? Båten veier vel ca. 3500 totalt (vet ikke om det er med fulle ller tomme tanker)

Link to post

Tror dette "daukjøttet" har mye å si.

Vi er på ferie nå, og jeg ser at vår båt på ca 26 fot ligger mer enn 5 cm lavere i vannet enn vanlig.

Toppfarten (som vi nesten aldri bruker) har gått ned fra 17 til 14 knop, og badeplattformen subber nesten i vannet.

Slik er det når kone og barn får pakke med seg det de vil ha med....

 

Du sier at du ikke kom over 9 knop. Hvor mange oppnådde du tidligere, uten ferielast?

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Du sier at du ikke kom over 9 knop. Hvor mange oppnådde du tidligere, uten ferielast?

Båten har pleid å reise seg fra vannet når jeg ligger i 8 knop og drar på. Da kan jeg redusere gassen en del og cruise i 23-25 knop, så problemet er nok at den ikke kommer opp.

Skal prøve en tur uten ekstra last og se. Og så får jeg ta den turbovasken jeg har planlagt. Oppdaget i vinter et drenslangen fra veivhusventlilasjonen hadde en knekk som gjorde at olje ikke rant unna. Dermed olje i luftfilteret og svart turbo.

Men har lyst å montere en torbotrykkmåler før jeg vasker den for å se trykk før og etter...

Link to post

Da var farten behørlig tested uten last igår og idag. Den ligger høyere i vannet og jeg oppnådde en maksfart på 14 knop. Men fortsatt vil den ikke gå opp i plan! :confused:

Vanligvis kan jeg holde den i plan i 17 knop så den kan ikke være mye som mangler.

Ettersom jeg ikke har fått andre tips enn vekta, begynner dette å bli veldig merkelig.

 

Jeg kom til å tenke på en av mine dårlige samvittigheter på denne båten: Jeg har ikke skiftet dieselfiltere i år. Tenkte det ikke var nødvendig ettersom båten kun var gått ca. 15 timer i fjor.

MEN svartrøyken når jeg gir på (som ikke har vært der før) tyder vel på at den får mer diesel ann den klarer å brenne eller hva? Da tyder det val på at det ikke er problem med tilførselen?

Link to post

Dette vil du sikkert ikke høre

Nei det har du rett i. Men det rimer heller ikke med startvilligheten. (fortreng)

 

Virker som det kan være den får for lite luft eller at dysene er dårlige etter varmgangen. får du opp turtallet så høres dette litt merkelig ut.

Jeg har ikke hørt om dyser som blir dårlige etter varmgang... Hvordan vet jeg at en dyse er dårlig? Ellers er det null røyk før jeg skal prøve å dra den opp.

Dette med turtallet er merkelig ja, (nå virker ikke turtelleren min), motoren drar som normalt og skyvet er bra og det virker som den skal dra seg opp hver gang, men stopper altså like før. Skal kikke på turbo og filter også i morgen ja...

 

Men hva er egentlg symptomene på en motor som er kjørt varm, men som ikke har fått toppakning-skade? Er det typisk dårlig komp?

Link to post

Kan godt være det er noe feil med turbotrykket ja. Vet om andre her på forumet som har problem med at turboen "gror fast" på disse motorene, men det skjer vanligvis etter vinteropplag.

 

Uansett, det er lett å sjekke om turbotrykket er i orden. Du kan kjøpe en billig turbotrykksmåler på f.eks. Biltema eller Bilextra, og koble den rett på intercooleren.

Der er det en blindplugg med 1/8" gjenger (tror jeg) som du skrur ut og erstatter med en overgang til slangen.

Hvis du ser på vedlagte bilde, ser du hvor den svarte slangen ligger kveilet opp på min motor.

Du kan også sette inn en T-kopling på trykkslangen til regulatoren på dieselpumpen, men det ser ikke så elegant ut.

 

Manualen for Mercruiser D3.6 spesifiserer at maks trykk skal være et sted mellom 12.5 - 16 psi @ 3800 rpm, noe som tilsvarer ca 0.9-1.1 bar.

På disse motorene uten wastegate skal den begynne å bygge opp trykk på ca 2100-2200 rpm

Hos meg ligger trykket opp mot 1.0 bar ved 3800 rpm, så kan du bruke det som utgangspunkt for videre feilsøking på din motor.

 

bmw_d530ta.jpg

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Svart (redigert)

Jeg vet at jeg har en skitten turbo ihvertfall. Turbotrykkmåler er innkjøpt, men ikke montert enda. (skal prøve idag) Men en overoppheting skal vel ikke kunne skade turbo? Eksosen ved turboen blir jo avkjølt av sjøvann...

 

Takk for dataene på turboen forresten, jeg har lett en del etter disse tallene da BMW - boka ikke har noen turbokurve!

Redigert av snod (see edit history)
Link to post
Eksosen ved turboen blir jo avkjølt av sjøvann...

Men både eksosmanifolden og turboen blir avkjølt av ferskvann.

 

Uansett tror jeg ikke at turboen er det første som tar skade av oppheting, men sjekk trykket først. Er det i orden, kan du eliminere en feilkilde.

Det er tross alt en viktig del av feilsøkingsprosessen å finne ut hva som virker, slik at man kan sirkle seg inn mot problemets kjerne.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Ja da fikk jeg intallert instrument for turbotrykk. Kjøpte ett på BT i vinter som jeg ikke hadde fått intallert før nå...

Legger med noen bilder dersom noen skulle være intressert.

 

Tilkopling T-rør på styreslange til dieselpumpe

dsc01722.jpg

 

Giver

dsc01723.jpg

 

Instrument

dsc01725.jpg

 

Tok en tur. Turbotrykket kom ved litt belastning og 7 knop. Ved "23knop" på gasshendelen hadde jeg 0.7-0.8 bar. Fikk ikke høyere trykk på maks. Men når jeg ikke vet turtallet på motoren er vel dette lite forklarende. Det hjelper ikke stort å lodde på W på dynamo heller da denne dynamoen har en mindre reimskive. Må få lånt meg en turtallteller også...

Gikk tilbake for å prøve å vaske turboen med zalovann (har lest en tråd om dette har på forumet).

Bilde før zalovask

dsc01726.jpg

 

Etter vask

dsc01727.jpg

 

Ikke no forskjell gitt :nonod: Med unntak av på kantene er turboen helt svart både før og etter vask.

Prøvde en tur for å være sikker, men ingen forskjell. Innså at å ligge vad kaia frikoplet og få fart på turboen ikke går. Må nok ha med en kompis en gang og sprute inn mens jeg har ca 0.5 bar trykk inni der.

 

Prøvde ikke å bytte dieselfilter...

Link to post

Sjøsatte midt oppi flyttinig og oppussing, så tak bare det jeg mente MÅTTE gjøres. Olja i turboen kommer av at dreneringsslangen mellom veivhusventilasjonen og sumpen hadde en knekk, dermed samlet olja sg der...

Har to dieselfiltere i båten, men hadde ingen egnet beger å holde under når jeg skrur av.

Link to post

Etter 3 uker på ferietur på 7 knop pga saktegående følge falt toppfart fra 21 til 14 knop.

Eneste symptom var svartere røyk enn vanlig ved pådrag.

Sjekket turbotrykk i bakkant på intercooler mot turbo og fant dette ok.

Prøvde å stille opp mengden på dieselpumpen, ingen forskjell bare mer svart røyk.

Åpnet intercooler som er rørkjøler men med liten klaring mellom rørene.

Demonterte og vasket, turbolyden kom tilbake og toppfart steg til 23 knop.

 

Billig og enkel ting å prøve i stedetfor dyre råd som dyser og polerte sylindere.

 

Mange dramatikere her inne som alltid foreslår det verste.

 

Bare et tips men funket for meg.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post

Ganske enkelt å demontere hele kjøleren for så å åpne den, etter å ha gjort det noen ganger tok hele jobben en times tid.

Disse motorene har røykbegrenser og ryker ikke,svartrøyk er tegn på lite luft alternativt for stor belastning (les propell)som hindrer turtall derved for liten fart på turbo og derved for lite luft.

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...