Jump to content

Dieselfiltrene fylles med luft under gange. Lekk sugerør?


ing

Recommended Posts

jeg fikk alarmen check engine (CM QSD 2.(l/ 210hk) etter en tids gange, jeg trodde det var finfilteret på motoren og skiftet derfor dette. Forfilteret er også nettopp skiftet.

Men, har fortsatt problemet. får motoren til å gå når jeg fyller opp forfilteret, fyller opp motorfilteret inkl. lufting. Båten går til filterene er tomme for diesel.

Koblet vekk slange mellom forfilter og tank. Koblet til en gjennomsiktig slange på nippelen, prøvde å suge diesel opp fra tanken, men det kommer bare litt diesel og mye lyft opp i slangen. Koblet vekk nippelen og stakk en tynnere slange ned i tanken, suger da opp kun diesel og ingen luft.

 

Teorien min er at det er en lekasje i sugerøret nede i tanken ??

 

Er det vanlig at nippelen som går inn på tanken har kule og fjørretur ? Tilbakeslagsventil ??

 

Skal teste å koble til en lenger slange direkte inn på forfilteret, og så rett ned på en diesel kanne for å se om problemet forsvinner.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

Hallo!

Korleis er tanken din tillaga? Går sugerøret ned frå toppen av tanken og ned, eller er de nippel nede på tanken?..

 

Eg hadde samme problem med min gamle bayliner. Der gjekk det rør ned frå toppen av tanken med tilbakeslagsventil (som eg trur vart brukt når der va bensin).. Der var også sil i enden på røret som var potte tett! Laga nytt rør og monterte ny muffe i gjønaføringa og sida har alt våre bra!

 

Du må fortelle korleis tanken din er bygd. Kansje er røret sveist (som lek) på muffe å skrudd inni? Ka skjer om du prøva å blåse nedi tanken? Høyre du det bobbla?

Link to post
Share on other sites

Legger ved en fil som kanskje kan forklare.

 

Tilbakeslagsventilen er skrudd på en messing albue, som igjen går igjennom tanken, igjennom en sort plastikk mutter/ gjennomføring på oppsiden av tanken. Har ikke prøvt å løsne "albuen" så jeg vet ikke om det går e et messing rør videre ned eller i tanken. imag0083.jpg

 

Har dårlig med plass over messing albuen, er det et messingrør som går til bunnen av tanken har jeg et problem :0(

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

Der er ikkje plas til å løyse så du for drage opp røret altså? Er rimelig sikker på der sug falsk luft en kvan plass derifrå å ned ja... Du har prøvd med anna slange osv..

 

Problemet e at det e so lite som skal til før der kjem inn luft. kor såg enden på slangen ut? Dobble klemmer osv?

 

Tett lufting har eg hørt om, men dette vil du ikkje merke umiddelbart sånn du beskrive. Dei tilfella eg har hørt får du vanskar med høg belastning, jaging osv. Som om filtera va tette

Link to post
Share on other sites

men sånn som jeg ser dette etter din forklaring så har du enten lekkasje av luft inn i stigerøyret eller noen av koplingene her eller så har du en tett lufting. når du stikker en tynnere slange inni så virker det jo sier du:)

 

Ja virker da, en tynnere slange gjennom "albuen"

 

 

Der er ikkje plas til å løyse så du for drage opp røret altså? Er rimelig sikker på der sug falsk luft en kvan plass derifrå å ned ja... Du har prøvd med anna slange osv..

 

Problemet e at det e so lite som skal til før der kjem inn luft. kor såg enden på slangen ut? Dobble klemmer osv?

 

Tett lufting har eg hørt om, men dette vil du ikkje merke umiddelbart sånn du beskrive. Dei tilfella eg har hørt får du vanskar med høg belastning, jaging osv. Som om filtera va tette

 

Tviler på at det er tilstrekkelig med plass,spørs om diameteren på røret like stort som albuen eller den er tynnere ?

 

Slangen som er koblet på nippelen har doble klemmer, kobler til en gjennomsiktig slange på nippelen og suger luft og litt diesel :0(

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

det er jo ikke nevnt i teksten om dette er noe som plutselig har oppstått eller om det er et problem som har vært etter vinteropplag.

skru av alle messingdeler og sett in med rørtetting, har også vært ute for at de gummislangene går i oppløsning innvendig men det er jo ikke problemet her siden det er etter messingen du har kontrollert.

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten på sjøen siden starten av mai, ikke akkurat så mange gangtimene i "sommer", men noen, var på vei og hadde gått 28 nm da jeg fikk alarmen.......

 

Har ingen andre messingdeler en det som viser på bildet. Tror ikke det er lekasje i mellom nippel og albue, hører ingen lyd når jeg suger opp diesel manuelt

Redigert av ing (see edit history)

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

hmm, da er det jo tvilsomt at det er luftinga, men er jo enkelt å løsne på tanklokket for å se da. Har du renset tanken noen gang? tenkte bare at hvist det er ei sil i bunnen av stigerøret så kanskje du kan få den effekten som du forklarer med at det virker med en slange nedi. lykke til uansett og god båtsommer:)

Link to post
Share on other sites

har ikke renset tanken og tviler på at det lar seg gjøre uten store inngrep :0(, båten ble sjøsatt for første gang høsten 2008 og har kun 78 timer på telleren. Er det vanlig med sil eller bare et rett rør ned i bunnen av tanken ?

Ja håper på god båtsommer, ikke mye sommer å skryte av enda, men hgåper at den kommer + at jeg får ordnet problemet mitt raskt. God båtsommer til deg også.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

da er jo båten så ny at det er antakelig ikke noe drit der,er ikke sikker på om det er vanlig med sil jeg. på nidelven var det vel bare et rør som stopper et lite stykke over bunnen(ca 5 mm), har ikke rotet noe med flere typer båt tanker så kan ikke svare på det! var ute en tur på st hans, klarte og skli på svaberget som var fryktelig glatt.. brakk leggen på et par plasser så nå ligger jeg på sykehuset og kjeder meg:) men skal nok få humpet meg i båten på krykker og ja.... :headbang:

Redigert av Vrengen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo ING

 

Ang sil i sugerør trur eg de kun er vanlig på båtar som har hatt bensinmotor å gjerne ikkje grovfilter! Har du grovfilter og finfilter er der meir en nok!

 

Eg laga til nytt rør på min som eg skråkappa i enden og hadde en cm over botn! Kom heller ikkje til å få trekke opp orginal røret slik som du, men laga meg mannhull på en meir tilgjengelig plass å fekk rensa tanken! Klarte å kjenne med fingrane silen på gamle røret men dette vart berre blenda på toppen!

 

Trur du må berre prøve å få opp røret ditt å pakke oppat rørdelane der! Ikkje bruk gjengetape osv! Ha på skikkelig tettningsmiddel!

 

Har forresten ingen tilbakeslagsventil på nye røret. Det går rett innpå grovfilteret og til fødepumpa på motoren!

Redigert av Gudmanda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekket med forhandler som igjen sjekket med produsent, skal vøre mulig å demontere å få ut fyllerøret, minuset er at det ikke finnes reservedeler................eller reservedelen er en ny tank................som ikke er serlig aktuelt. Er fyllerøret av messing og det er der feilen ligger skal det vøre mulig å reparere. Får brette opp ermene i kveld, noen akrobatiske øvelser, så er forhåpentligvis fyllerøret demontert og feilen funnet.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

Feilen funnet, fikk demontert løfterøret, det var i 2 deler, den øverste nippelen har 2 o-ringer, røret ramlet av og forsvant ned i tanken, blir nok liggende der. Det var nok ikke brudd på røret, men det var nok sklidd ned og o-ringene tettet ikke lenger.

 

imag0008_nippel.jpg

 

Jeg må få prøve å lage et nytt løfterør, forhåpentligvis finner jeg et kobber rør med rett dimensjon, indre diameter på 15-16mm.

orginalen er nok et rett rør på 27 cm og det er umulig å få ned igjen.

 

Kobberrøret må bendes slik at jeg klarer å få det ned til bunnen av tanken, forhåpentligvis klarer jeg det :0)

 

imag0007_nippel_loefteroer_nytt.jpg

 

Noen bedre forslag ?

 

Båten testet med en slange direkte ned i dieseltanken, rett på forfilteret, primet og luftet filterene og motoren starter og fungerer som den skal :0)

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

Tjas.. Beire forslag? Du kan vel skru ut albuen der å sette nedi ei gjønaføring med ermeto kon på?

 

Det var ivertfall det eg gjore! Brukte et 12mm rustfritt rør so eg skråkappa i enden mot tankbotn å etter beregningane ca 1 cm frå botn no! Røret treng vel strengt tatt ikkje være tjukkare en nippelen på albuen. 27mm høres voldsomt ut syns eg då!

Link to post
Share on other sites

Tjas.. Beire forslag? Du kan vel skru ut albuen der å sette nedi ei gjønaføring med ermeto kon på?

 

Det var ivertfall det eg gjore! Brukte et 12mm rustfritt rør so eg skråkappa i enden mot tankbotn å etter beregningane ca 1 cm frå botn no! Røret treng vel strengt tatt ikkje være tjukkare en nippelen på albuen. 27mm høres voldsomt ut syns eg då!

 

Ytre diameter på nippelen er ca 15 mm + litt til p.g.a o-ringane, derfor blir indre diameter på stigerøret ca det samme. Stigerøret har ei lengde på ca 27 cm fra nippelen, eller ca 31 fra topp av tank. Hadde ej funne noke som passa med gjengane i staden for plast nippelen kunne ej skrudt det rett ned i tanken ja.

 

 

etter profilbildet å dømme så har du en uttern eller? heise go båt ditta :)

 

Jepp, en D66, 2008 modell med QSD 2.8/ 210 hk.......kjekke båt, bortsett fra løfterøret då ;0)

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...