Jump to content

Dieselfiltrene fylles med luft under gange. Lekk sugerør?


ing

Recommended Posts

Koppernes/ Tess ha vel alt slikt, har de ikke det da, men da må du velover til bya :)

men det er jo kun en 2 år gammel båt... burde ikke forhandler eller Uttern sjøl fiksa dette for deg?

Solgte nettopp en D55 1,7 diesel.. Veldig fine båter, hadde ikke lyst til å selge den, men det ble for mye å holde og ta vare på iom det ble kjøpt en noget større en i fjor...

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke man brukte tilbakeslagsventil på diesel, der er det jo retur på slangen og dieselen blir liggende i slangen, som oftest elektrisk fødepumpe også som lufter systemet.

På bensin derimot er det tilbakeslagsventil for at bensinen ikke skal renne tilbake til tanken (raskere å starte).

Jeg hadde slike ventiler (kule+fjær) og da mistet jeg pådrag etter 30 minutter på plan.

Link to post
Share on other sites

Koppernes/ Tess ha vel alt slikt, har de ikke det da, men da må du velover til bya :)

men det er jo kun en 2 år gammel båt... burde ikke forhandler eller Uttern sjøl fiksa dette for deg?

Solgte nettopp en D55 1,7 diesel.. Veldig fine båter, hadde ikke lyst til å selge den, men det ble for mye å holde og ta vare på iom det ble kjøpt en noget større en i fjor...

 

Må til bya ja ;09 Jepp forhandler burde ha fikset,fortsatt garanti, men har ikke akkurat gode erfaringer med service nivået..........skal jeg ha den fikset på denne siden av nyåret må jeg nok dessverre fikse det selv. Aktivmarin på Lillestrøm som jeg kjøpte båten med ny er fantastisk på service, baklageligvis er det litt langt til Lillestrøm........vi burde ha flere av samme kaliber her oppe på beste vestkant ;0)

 

Trodde ikke man brukte tilbakeslagsventil på diesel, der er det jo retur på slangen og dieselen blir liggende i slangen, som oftest elektrisk fødepumpe også som lufter systemet.

På bensin derimot er det tilbakeslagsventil for at bensinen ikke skal renne tilbake til tanken (raskere å starte).

Jeg hadde slike ventiler (kule+fjær) og da mistet jeg pådrag etter 30 minutter på plan.

 

jeg har også stilt spørsmål om dette, en fordel kanske at ikke dieselen renner tilbake fra filter til tank ? Det skal vel uansett ikke renne tilbake om systemet er tett ??

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

Fikk fikset det nesten i dag, flere alternativ men landet på et kobberrør, 8mm utvendig, som jeg fikk sølvloddet inne i bendet. Problemet er at loddingen ikke ble skikkelig/ tett og jeg må ta en ny runde i morgen.

Diameteren bær være ok, tror flaskehalsen er inne i tilbakeslagsnippelen.

 

Med dette tynne røret skal det gå ganske greit å bøye det ned i tanken, bør vel ligge noen mm fra bunnen ??

 

imag0017.jpgimag0018.jpg

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Nytt diesel problem i år, båten får alarm, check engine, etter noen minutter i marsjfart, turtallet faller og det er bare å stoppe opp. Stopper og starter motoren på nytt, og den går som den skal intill til det samme skjer igjen. (Kan kjøre lenge med redusert turtall.)

 

Demonterte stigerøret og har mistanke til tilbakeslagsventilen, virket rimelig tett. Tror det blir bygget opp vakumm og motoren får ikke tilstrekkelig med drivstoff. Moet den opp igjen og rengjorde med trykkluft. Den ble bedre. Tilbakeslagsventilen har en innvendig diameter på ca 4mm, ikke mye som skal til før den blir dårlig igjen :headbang:

 

Skal lage til et stigerør nr. 2 slik at jeg har dobbelt opp, og kan veksle mellom disse.

 

Spørsmålet er: Kan jeg fjærne tilbakeslagsventilen ? har den noen hensikt på en diselinstallasjon ? Diselen kan vel ikke renne tilbake til tanken uansett om systemet er tett ? Virker som det er ved bensinmotor installasjon dette er vanlig ?

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...