Jump to content

Spyleranlegg


SRA

Recommended Posts

Vurderer å instalere ferskvanspyler på vinduer i front. I den forbindelse lurte på om andre hadde erfaringer med dette.

Hadde tenkt å bruke bil-dyser til dette, har "lurt" litt og tittet på andre båter og der har jeg sett at f.eks viksund har noen "rør" stikkende ut (ca 1cm i diam)

Jeg hadde tenkt å sette en liten pumpe rett på vanntank og ikke bruke egen beholder til dette og kun bruke ferskvann.

Håper på innspill og erfaringer som dere har gjort.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har tenkt på det samme jeg og. Pumpe og dyser ble innkjøpt, men har nå ligget i båten i 5 - 10 år! Dysen var nemlig beregnet for bil. Og glassfiberen er adskillig tykkere enn "blikket" i en bil. Finner du en dyse med lang nok gjennomføring (gjenger), så gi lyd.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en viksund 310 St.cruz med vindusspylere og systemet er både enkelt effektivt.

Systemet er rett og slett 10mm klart plastrør som går fra vanntanken på båten og munner ut gjennom standard 10mm rør/ledningsgjennomføring i overhenget over vinduet. Røret er skåret av på skrå i enden. Dette gir en gjevn og fyldig vanning av vinduet og ikke en tynn stråle. Systemet gjør bruk av ferskvannspumpa som gir vann til pentry og vasken på toalettet.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites


SRA: St.Cruz, da står den på trykkpumpa??  hvordan spyler du?, er det en kran eller?

 

 

Jeg har samme systemet på min båt.  Helt riktig, slange fra trykkvannet ombord, Balofix kran ved styreposisjon.  Virker meget bra.  Ingen spylervæsketank som må etterfylles, og med en kapasitet på 400 liter på vindusspyleren kan du være ganske trygg på ikke gå tom underveis.

 

:smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei


Pirus:  Helt riktig, slange fra trykkvannet ombord, Balofix kran ved styreposisjon.


[table]Man ställer in tempen med en balofix som reglerar kyl- vatten flödet"[/td][/table]

 

Så vet jeg litt mer! Og her finner du hele siden, Människans största uppfinning!!!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, det må jeg si Lars, det var vel ikke akkurat dette jeg tenkte på, men her kan også en balofixkran benyttes.  Hvis du har sett disse små kranene som rørleggere bruker i forbindelse med tilkobling av blandebatterier, inntak til oppvaskmaskiner etc for å kunne stoppe tilførselen til en bestemt enhet i huset, de ser ut som en langstrakt mutter, og kan stenges med en skrutrekker  (kulekran), og noen av dem har en hendel i steden for skrutrekkersporet.  Det er en balofixkran.

 

Det var vel ikke verdens beste forklaring, men jeg regner med at du nå vet hva det dreier seg om.

 

:smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Pirus: Det var vel ikke verdens beste forklaring, men jeg regner med at du nå vet hva det dreier seg om.
Jo, ypperlig forklaring. Trodde først det var en elektrisk kran som startet og stoppet pumpen. Det hadde jo passet godt til det andre prosjektet, koblet til en termostat!

 

Lars H.  :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Balofix skrives med dobbel l = Ballofix

 

Ballofix er en liten kuleventil som finnes i en rekke utførelser både med og uten hendel.

Kurant vare hos rørleggeren.

 

Istedet for "Ballofix" kunne det kanskje være en ide med en magnetventil.

 

Personlig ville jeg satset på en Biltemavariant.

 

Et tips her er i lage seg en liten varmeveksler av et tynnt kobberrør som vikles rundt et

varmt kjølevannsrør.Spylervæsken ledes derpå gjennom nevnte rør. Varmt vann funker bedre enn kaldt.

 

Lag opplegget slik at der alltid blir stående vann i veksleren.Vannet vil da alltid være skoldende varmt og klart til bruk.

Link to post
Share on other sites


Per: Spyler via el. ventil fra vannsystemet har jeg óg. Det er ingen bra løsning.

1. Du kan ikke tilsette sepe

2. Slangen må tømmes helt hver høst da den elles vil fryse. Dysene er for trange til å hindre ekspansjon, og slangen vil etter noen få år når den er blitt litt sprøere, sprekke.


 

 

 

Jeg er ikke enig med deg Per.   :smiley:

 

Hva skal du med såpetilsetting? Det er jo ikke bil vi snakker om, lite søle på vannet.  Saltvann fjernes lettmed bare vann.  I tillegg slipper du at såpen tærer på voksingen din.

 

Jeg har aldri tømt slangene til spyleren om høsten, de har ikke frosset. Det er mulig de tømmes når jeg allikevel tapper ned vannanlegget for at ikke det skal fryse, har aldri tenkt på det.  Hva du mener med at dysene er for trange til å hindre ekspansjon forstår jeg ikke, og at slangene vil sprekke etter noen få år fordi de blir sprøe er vel avhengig av slangen.

 

Ombord hos meg er dette lagt opp med tynne (5 - 10 mm) plastrør, og dysene er vel ca 1 - 2  mm i diameter.   Dette gir kaskader av vann på rutene, som er frie for salt nesten momentant. Systemet har fungert bra i masser av år. :cryin:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Enig med Pirus

 

På min forrige båt en 1979 Sandvik28 Motorseiler var det et slikt system. Jeg hadde båten i over ni år og den var gammel da jeg kjøpte den. Her var det en krane som åpnet vannet fra trykkvannsystemet og spylte frontrutene med rent vann. Aldri noen problemer. Før vinteren åpnet jeg kranen når jeg tappet ned ferskvannsystemet. Aldri noen problem. Dette er den enkleste løsningen som finnes for spyleanlegg.

 

Mvh

Magne

 

PS Har ikke dette på nåværende båt, men hvis jeg finner ut at jeg trenger det, så installerer jeg det på samme måte. :smiley:

Link to post
Share on other sites


MVH: Enig med Pirus

Dette er den enkleste løsningen som finnes for spyleanlegg.


Dette tror jeg sannelig jeg skal gå for jeg også, mengder av vann som flommer nedover vinduet.

 

Men en kran som må vris for å spyle? Det er ganske fullt på instrumentpanelet. Noen som vet om en type med trykknapp, elektrisk eller mekanisk?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig med Pirus

 

Har selv et slikt annlegg med trykkvann og krane, det fungerer utmerket.

 

For vinterbruk er det viktig at mest mulig av anlegget ligger inne i båten slik at en får tinet

anlegget med varmen i båten.  Jeg tapper aldri ut vannet, men selv med mange kuldegrader

går det ikke mer enn en halvtime før vi harr vann til spyling.

 

Det er også lurt å montere en enveisventil like før hver dyse.  Dette vil hindre at det renner

vann nedover rutene lenge etter at en har stengt kranen.

Link to post
Share on other sites

Lars H.:

 

Bruk en trykknapp på dashbordet og en magnetventil (prøv ex.Armaturjonsson/Armatech)

Norpart sine komponenter er for grove med 16mm anslutning.

 

Spylerventil/enveisventil er viktig dersom øyeblikklig spyling uten etterdrypp ønskes.

 

Prøv varmtvannsvarianten.

 

Spylerdyser kan lett lages av tynnt kobberrør (bremserør for bil) hvor der borres huller

med ex. 0,5mm borr og hurtiggående Dremel. Kan da lage en dyse som er like bred som vinduet.

Link to post
Share on other sites

Hei Pirus

 

Fint at ikke alle er enige her :rolleyes:

Men har nå prøvd spylerløsning med sepe og på den siste båten, kun rent vann. Jeg er ikke i tvil om hva som er best. Sepeblanding.

 

Og kanskje er slangen min egnet for utskifting, den lekker på nye steder hvert år. Antar det er fordi jeg ikke klarer å tømme den.

En elektrisk kvalitetsventil vil jeg også anta er langt dyrere enn Biltema varianten.

Link to post
Share on other sites

Har "Biltema" utgaven og dette har fårsåvidt fungert greit i en årrekke, fordelen er at man kan bruke såpevann.

Men av en eller annen grunn er den alltid tom når man virkelig trenger den, og det blir lett litt styr å fylle opp i grov sjø.

Bedre med rent vann enn ikke noe vann.....

Derfor ville jeg gjerne gått over til den andre varianten, men prisen på magnetventilen har holdt prosjektet på is.

Link to post
Share on other sites


Ingar: Har "Biltema" utgaven og dette har fårsåvidt fungert greit i en årrekke, fordelen er at man kan bruke såpevann.

Men av en eller annen grunn er den alltid tom når man virkelig trenger den, og det blir lett litt styr å fylle opp i grov sjø.

Bedre med rent vann enn ikke noe vann.....

Derfor ville jeg gjerne gått over til den andre varianten, men prisen på magnetventilen har holdt prosjektet på is.


 

Ville ikke den riktige løsning være å lage et opplegg som gjør påfyllingen fra drikkevannstanken såpass enkelt at det kan gjøres ved å åpne en liten ventil ved dashbordet for et øyeblikk?

 

Da beholder du fordelene fra begge systemer.

Link to post
Share on other sites


Andreas:

Ville ikke den riktige løsning være å lage et opplegg som gjør påfyllingen fra drikkevannstanken såpass enkelt at det kan gjøres ved å åpne en liten ventil ved dashbordet for et øyeblikk?

 

Da beholder du fordelene fra begge systemer.


 

Det er akkurat det jeg har skissert over, og som jeg har ombord.  En ballofiks koster ikke mange kronene.  Hos meg er den bygget inn, slik at kun manøvreringsenheten til krana syns. Bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Ingar: Kanskje det er mulig å bruke en injektor for tilsettning av såpe i trykkvannet..... :lol:
Hadde en gang en slik "duppeditt" på vannslangen inn til dassen. Den ga slikt "nydelig" blå/grønt vann i skålen. Kanskje det finnes noe slikt for såpe?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...