Jump to content

Spyleranlegg


SRA

Recommended Posts


Ingar: Når du nevner dassen, man kunne jo bruke en slik flottør-styrt ventil til å holde nivået i spyler-tanken...... :lol:
Det ville jeg ikke stolt på, hjemme hører du når sisternen er full og suset stopper, men neppe i båt. I hvert fall ikke for motor. Litt ille om hele ferskvannstanken skulle bli forsøkt fyllt over på en 5liters dunk! :lol: :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Liker ideen med mengder med vann på rutene. Har studert  båten i timevis for å finne en mulighet til å legge opp en 10 mm slange, det er ikke lett. Det er ikke kjekt å legge systemet åpent . Noen ideer ? Båten er en NB 840 Fly

Jeg har ikke sett din type båt innvendig.  Selv har jeg en NB 820 og der er det et konsoll over frontrutene.  Ut fra tilsvarende funderinger for egen båt, tror jeg kanskje det vil være mulig å tre slangene inn her.  Problemet kan vel være å komme til for montasje av selve dysene.  Muligens en prat med NB Marine kan oppklare funderingene?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

På min forrige båt brukte jeg noe som het "Rain View" som jeg behandlet rutene med.

Var skeptisk til om det fungerte, men det var faktisk meget effektivt. Det ble ingen hvite striper etter salt selv med sjøsprøyt i solskinn. Det holdt ihverfall en sesong og gjorde faktisk vindusspyler overflødig.

Link to post
Share on other sites

Liker ideen med mengder med vann på rutene. Har studert  båten i timevis for å finne en mulighet til å legge opp en 10 mm slange, det er ikke lett. Det er ikke kjekt å legge systemet åpent . Noen ideer ? Båten er en NB 840 Fly

 

 

Monterte biltemavarianten i en NB 800 tidligere i år. Dysene (3 stk) ble limt fast med limpistol på undersiden av konsollet/utstikket over frontrutene. 10-12 mm plastslange ble ført rundt båten akterover på styrbord side, skjult undet tak-utstikket (der håndrekka er festet). Helt akter, under takutstikket, var det en skottgjennomføring for antenneledninger etc. Ved å tre slangen inn her fikk vi dradd slangen ned inne i veggen og ut igjen, via en ny skottgjennomføring, til baksiden av vantet på det selvlensende dekket. Vannbeholderen ble plassert her vha. en 6mm rustfri bolt. Du kommer lett til beholderen ved å stikke hånda under vantet og løfte den av festet. Det anbefales å bruke dyser med tilbakeslagsventil slik at du slipper å mate slangen med vann hver gang du skal spyle vinduene. Systemet virker meget godt og gir mer enn nok vann til å holde rutene rene.

 

Casper

Link to post
Share on other sites

Liker ideen med mengder med vann på rutene. Har studert  båten i timevis for å finne en mulighet til å legge opp en 10 mm slange, det er ikke lett. Det er ikke kjekt å legge systemet åpent . Noen ideer ? Båten er en NB 840 Fly

 

 

Monterte biltemavarianten i en NB 800 tidligere i år. Dysene (3 stk) ble limt fast med limpistol på undersiden av konsollet/utstikket over frontrutene. 10-12 mm plastslange ble ført rundt båten akterover på styrbord side, skjult undet tak-utstikket (der håndrekka er festet). Helt akter, under takutstikket, var det en skottgjennomføring for antenneledninger etc. Ved å tre slangen inn her fikk vi dradd slangen ned inne i veggen og ut igjen, via en ny skottgjennomføring, til baksiden av vantet på det selvlensende dekket. Vannbeholderen ble plassert her vha. en 6mm rustfri bolt. Du kommer lett til beholderen ved å stikke hånda under vantet og løfte den av festet. Det anbefales å bruke dyser med tilbakeslagsventil slik at du slipper å mate slangen med vann hver gang du skal spyle vinduene. Systemet virker meget godt og gir mer enn nok vann til å holde rutene rene.

 

Casper

Dette hørtes bra ut, må nok ta turen i morgen for å sjekke om det er mulig på min båt. Sitter dysene fast etter en skikkelig rusketur ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...