Jump to content

Bestilte hvit båt, men får en grå.. :S

Oistein81

Recommended Posts

Hei,

Bestilte en ny Beneteau 650 cabrio 2010 model for ca en måned siden, etter å ha falt helt pladask for en 2009 model som desverre ble utsolgt før vi fikk handlet.

Fikk beskje om at den eneste forskjelen på 2009 og 2010 modelen var en forbedring på vindskjermen.

Men i dag fikk forhanleren båten, å da viste det seg at den har fått et helt ny farge og design på skråget. Fikk beskje om at det ikke var noe de fikk gjort noe med, å at jeg må ta den som den er..

Her er et før og etter bilde:

2009 model

beneteau_650_hvit.jpg

2010 model

gray_beneteau_650.jpg

Vet ikke hvilken av de jeg liker best. Litt vanskelig å sammenligne, siden den ene ligger på ferdig rigga på vannet, mens den andre på land.

Men uansett synes jeg en kompensasjon burde vært på sin plass.

Hva ville dere gjort med dette?

Øistein

har du bestilt en hvit burde du vel fått en hvit?

Dette er det nye designet, så den produseres ikke i hvit lenger.

Selger var ikke klar over dette selv, så han informerte meg tidligere i dag, når han fant det ut.

Synes for så vidt at den er fin i grå, men synes det er en prinsipp sak.

Virker som jeg har mulighet til å si opp kontrakten, men vil jo ikke helt det heller.

Hei Øistein,

Kjøpsloven

Dersom varen har feil eller mangler har du klagerett etter kjøpsloven. Betingelsene for klageretten er at du fremsetter klagen innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen/mangelen. Etter kjøpsloven kan du for eksempel kreve prisavslag, utbedring, erstatning eller heving av kjøpet dersom mangelen er vesentlig. Den absolutte klagefristen (reklamasjonsfristen) er to år. For varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år er reklamasjonsfristen satt til fem år.

Jeg vil si at kjøpsloven gjelder dette tilfellet her. Varen har en mangel da du har gitt utrykk for til selger om at du ønsket akkurat samme båt som utgaven i 2009.

Selger har også gitt deg en muntlig bekreftelse på at eneste forkjellen fra en 2009mod og 2010 utgaven er forbedring av vindskjermen.

Ta en telefon til forbrukerområdet, dette er etter min mening en feil/mangel da det er vesentlige forskjeller på de.

Men for alt i verden, jeg synes 2010modellen var fin , men personlig synes jeg 2009 modellen som du først snuste på var hakket penere! ;)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

tja.

Når du skal selge den igjen beviser jo dette at det er en 2010 modell.

hvis du hadde fått den andre fargen hadde du hatt en båt som er 1 år eldre uansett hvordan man vrir og vender det.

Du har nok derfor ingen argumenter for å få den rimeligere.

Hvis du absolutt ikke liker fargen/designet kan du kanskje heve kjøpet men det er nok det også...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei,

Er veldig usikker på hvem som er penest eller ikke, men synes egenlig det er urelevant i forhold til hva selger burde gjøre.

Selvfølgelig viktig i forhold til om jeg vil ha den eller ikke. :)

Har nå fått bekreftat at jeg kan heve kjøpet, men er usikker på om jeg vikelig vil det. Hadde heller håpet på en kompensasjon av et eller annet slag.

Hvis det kun er en prinsippsak og du vil ha båten hadde jeg prøvd å sutre til meg noen "goodies" som du trenger (dvs. noen som representerer reelle utgifter for deg). Virker som det ofte er lettere enn å få et prisavslag. Du trenger sikkert en dregg, tauverk, ekstra batteri e.l. Hvis du orker å kjøre hele saken risikerer du mye stress samt kanskje et relativt lite (eller ikke noe avslag) da denne mangelen fort kan oppfattes som marginal..

Hadde heller håpet på en kompensasjon av et eller annet slag.

Det er mulig du kan få prisreduksjon ref. det som er sitert fra kjøpsloven ovenfor. Men hvis du ikke engang vet hvilken variant du liker best ... vel, vanskelig å se at du har lidd noen overlast da, og i bunn og grunn skal man jo kompenseres for _noe_, men her vet jo ikke engang du selv hva det skulle være. Nei, det blir bare å lage problemer for deg selv og andre, kom deg heller på sjøen så fort som mulig :-) For en som ikke kjenner deg blir det veldig lett å forveksle prinsippfastheten din med ren grådighet også. Du kan heller cashe inn litt når du selger den, siden den skiller seg fra modellen året før.

Hei igjen, da har forhandleren gjort det eneste rette så gratulerer med det! Som mange andre forhandlere bestiller de helst båtene direkte fra fabrikk etter kundens bestilling så det er

godt mulig at forhandleren ønsker å kvitte så fort som mulig. ( er jo ikke gunstig å sitte med for mange båter på lager)

Det er jo bare å prøve! Er jo en kjempefin båt uten tvil.

Ønsker deg uansett lykke til i avgjørelsen din/deres.

Ha en riktig fin aften.

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Vanskelig å kreve erstatning for fargefeilen her vil jeg tro. Båten oppfyller fortsatt de krav den skal for deg som forbuker.

Det eneste du kan evt. kjøre på er mangel etter forbrukerkjøpsloven (fkjl.). Da må du hevde at du ikke ville kjøpt båten om du visste om endringene fra 2009 til 2010-modell. Skal en del til å få erstatning etter dette, hvertfall i dette tilfellet.

Du har valgt å beholde båten? I så fall er jo det et tegn på at du har akseptert den slik den er, selv om selger selvsagt skulle gjort deg oppmerksom på dette. Forutsetter selvsagt at du ikke var klar over endringene, og at selger også var klar over disse.

Etter min mening har båten strengt tatt ingen mangel for deg som forbruker, så som sagt må du for å vinne frem med erstatnign/prisavslag hevde og vinne frem med at du ikke ville bestilt båten om du hadde visst om endringene i modellene.

Sjekk evt. fkjl. kapittel 4 og 6 her

Siden du har fått tilbud om å heve har jo selger allerede gitt deg en god opsjon dersom du synes dette forholdet teller som en mangel på båten. Spørsmålet for deg blir jo da om du ønsker å gå ferien i møte uten båt, men med penger, eller med båt, pils i hånda og sol :cool:

Personlig ville jeg valgt å beholde båten slik den er, synes den er penere i 2010-utgave. Prøv deg på litt prisavslag/erstatning fremfor heving da. Du kan jo si til forhandler at du enten vil ha avslag ellers så hever du kjøpet. Da velger han kanskje avslag?

Mvh. jusstudent.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

... hadde jeg prøvd å sutre til meg noen "goodies" som du trenger (dvs. noen som representerer reelle utgifter for deg). Virker som det ofte er lettere enn å få et prisavslag.

Definitivt, men det bør man alltid gjøre. Prisavslag sitter generelt langt inne, men det er på utstyr og montasje forhandlerne har gode marginer, og det er der man kan prute seg til goodies. Her har kjøper fått et gratis prute-argument i fanget som bør brukes for det det er verdt (så kanskje forhandler har litt bedre kontroll neste år, det kommer flere til gode). Men f.eks. å heve kjøpet eller trekke inn Forbrukertvistutvalget blir for mye byråkrati. Tida på vannet er gull verdt (og det tenker nok forhandler på når man skal diskutere utstyrslista ... :-)

Her bør du tenke deg godt om. Kommer du seinere til å tenke at du heller ville hatt en hvit båt, så krever du å få heve kjøpet. Liker du båten slik den fremstår, så kjøp, uten avslag. Smak kan ikke kjøpes.

Har du vært dårlig til å forhandle pris, så bør du også stå for dette. noe reklamasjon vil nok oppstå, og da skal du ha med denne forhandleren å gjøre i ettertid. Ønsker du at forhandleren skal tenke på deg som kverulant hver gang han ser deg, så har DU tapt, selv om du får et avslag nå. Aksepter eller avlså, stå for hva du har avtalt

Tønnesea

De fleste forbrukere ville blitt overlykkelig hvis en oppdager at produktet en har bestilt, blir leveret

i en nyere design og årsmodell som igjen vanligvis betyr at produktet er

ytterligere utviklet og utbedret, samt at produktet ville fremstå som en nyere modell og

dermed oppnå en bedre pris når den igjen skal selges.

Makan hva folk kan klage på!

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Pga av forandringene vil 2010 modellen fremstå som en mer "moderne" båt i markedet, noe som vil få betydning den dagen du skal kvitte deg med båten. Så kanskje har du fått rabatten din allerede?

Dessuten er jeg helt enig i at det kan være lurt å ha et godt forhold til forhandler som kanskje vil yte deg litt ekstra service og velvilje den dagen du trenger det. Mye mer verdt enn en ekstra dregg.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Takk for alle innspill!

Har bestemt oss for å beholde båten uansett. Forhandler er for så vidt enig i at vi burde få en kompensasjon, av importøren. Siden de ikke har opplyst dette. Men hjelper lite når importøren heller vi ta tilbake båten enn å gi oss det.

Hadde nok kranglet litt mer hvis dette var en annen gjenstand, som kan brukes litt mer enn 3 måneder i året. Eller hvis det hadde vært "off season".

I høst, da jeg fikk omlevert Noblessen, fikk vi tilbake en 2010 modell i stedet for en lik den vi hadde. Det var nytt design på bla puter og kalesje. Tidligere hadde vi blåe puter og kalesje, i den nye var det grå/beige puter og sort kalesje. Jeg var usikker i begynnelsen om jeg likte putene, kona ville ha de blåe. Men etter litt tid og tilvending, synes jeg de nye fargene passer båten bra. Og jeg har en båt jeg er storfornøyd med. Så moralen er, at etter noen turer på sjøen, vil du like denne skrogfargen og prise deg lykkelig for at du beholdt 2010 modellen, i stedet for å krangle deg til en 09 modell.

Men å sammenlikne båtfarger med bil blir litt feil. Tenk hvis feks alle Audi A6 2010 og 2011 modeller kom kun i brun metallic. Farger og mønsterdesign har skilt båtmodeller i alle år. Jeg kunne forstått hvis du hadde bestilt en grå 2010 og fikk en hvit 09 modell. På den annen side er det irriterende å ikke få det man tror man får...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...