Jump to content

Havari: Volvo DP-S Drev


HelgeO

Recommended Posts

Var på vei til Vassøy for å bunkre i kveld og ante fred og ingen fare i det fine været. Motoren var varm og lå i fint plan i ca 25 knop da det plutselig kom en forferdelig lyd fra hekken. Dro av gassen umiddelbart og satte båten i fri. Trodde først propellen hadde ramlet av, men den var der. Ingen tau i den heller. Det luktet brent gummi/clutch/olje fra motorrommet. Prøvde forsiktig å sette den i revers og fremover men propellen rørte seg ikke og det ble mer lukt.

 

Fikk heldigvis raskt tak i hjelp som slepte oss tilbake til land. Ingen tegn til ytre skader eller oljelekkasje. Propellene snurrer lett rundt når båten står i fri, og motoren går greit rundt i fri. Hva kan ha skjedd?

 

Båten er en 2005 Finnmaster WA 6800, med D3 160 motor og DP-S drev. Kun gått 250 timer.

 

Har forsikring in Norske Sjø, noe å hente der?

 

Tar gjerne imot gode råd og trøstende ord.

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Link to post
Share on other sites

Går det an å starte motoren uten at det blir ulyder, eller kommer de samtidig? Hvis de gjør det, så er i alle fall lagerene enten på utgangsaksel gjennom transom fra motor eller inngangsaksel til gear uggent. Hva med drivknuten? Er den hel? :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Kjip start på sesongen. Been there done that...

 

Tror det er lite å hente hos Norske Sjø, men jeg ville uansett meldt det umiddelbart da det teoretisk er mulig at du finner ut at du har truffet noe i sjøen når du inspiserer. I så fall burde det være dekning hos de.

 

Ville gått på Garstad umiddelbart og sett om det var mulig å få en reklamasjon (du er nok i grenseland med en 2005 modell).

 

Skulle det vise seg at du ender opp med regningen selv kan sikkert en harrytur til Strømstad lønne seg?

 

Lykke til!

 

(PS: Holder du til i Hillevågsvannet?)

Link to post
Share on other sites

Takk for tips og råd så langt.

Dette kommer heldigvis ikke til å ødelegge ferien, da vi reiser på bilferie om et par dager. Men blir nødt til å gjøre noe med båten i slutten av Juli. Må vel ha den opp på land uansett for å finne ut hva som er galt?

 

Hvis det viser seg å være bare en drivknute, kan jeg bytte den selv?

 

Hva kan forårsake et havari der gearen går i lås? Hvordan virker egentlig gearet på en slik motor? Lurer litt på hvorfor det lukter svidd clutch i motorrommet hvis jeg forsøker å sette den i gear. Det er da ikke noen clutch på en båt?

Helge O

Link to post
Share on other sites

Vi opplevde en helt tilsvarende situasjon for to år tilbake, riktig nok med et VP 290DP drev. Hendelsforløpet og symptomene var akkurat som du beskriver innledningsvis i denne tråden. Etter at vi fikk løftet båten på land fant vi rester av et blått nylontau, et slikt 12 mm flytetau som selges på byggevarebutikker o.l. Restene av tauet lå klemt mellom fremre propell og sink-ringen, og var umulig å se mens båten lå i sjøen selv om vi tiltet opp drevet.

 

Etter at drevet ble demontert fra båten og åpnet viste det seg at øvre tannhjul var knust slik at det var massevis av løse tenner og metallspon inne i drevet. Drevet ble kondemnert. Etter anbefaling fra VP-verkstedet og takstmann ble også den såkalte demperplaten bak på motoren skiftet siden denne sansynlig vis var skadet som følge av hendelsen.

 

Vi hadde også forsikringen i Norske Sjø. I vårt tilfelle ble årsaken til skaden definert som støtning, og dermed var det en forsikringsak. Norske Sjø har imidlertid regler om aldersfradrag på deler, slik at med vårt gamle drev fikk vi bare dekket 20 prosent av delekostnadene. Alle arbeidskostnader, heising av båt etc fikk vi imidlertid full dekning for. Egenandelen ble selvfølgelig trukket fra.

 

Vi hadde imidlertid en diskusjon med Norske Sjø knyttet til drevets tilstand før de gikk med på å dekke skaden. De argumenterte for at drevet var så gammelt og velbrukt (ca 16 år) at denne skaden ville ha skjedd på et tidspunkt uavhengig av denne hendelsen. Til slutt gikk de imidlertid med på å dekke skaden.

 

Jeg ville i din situasjon varslet forsikringselskapet om en mulig skade. En reperasjon kan ta lang tid pga kapasiteten hos verkstedene nå om sommeren. Derfor kan det være lurt å få tatt båten på land for å avdekke hva som er årsaken og hvilke skader det er snakk om i dette tilfellet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja, alt var tilsynelatende normalt bortsett fra denne skrekkelige lyden når drevet ble satt i gir.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke har ulyd nå gearet står i fri, men får ulyd når gearet kobles inn ligger feilen i drevet. Inngående aksling på drevet inkl drivknuten roterer sammen med motoren uansett om gearet er koblet inn eller ikke.

 

Det blir helt andre hastigheter på rotasjonen i drevet når motoren går i forhold til når du roterer propellene for hånd. Det er ikke sikkert at du merker noe galt ved å rotere propellene for hånd selv om det er skader inne i drevet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert rett Brigg.

Begynner nå å få oversikt over hvordan et slikt drev fungerer. Bilder og tekst på denne siden var ganske oppklarende:

VP DP Drev

 

Ser nå at gearbox sitter inni drevet og at "cone clutch" er en del av dette. Skaden ligger nok i dette området.

Det er vel den clutchen som slipper og får det til å lukte svidd/brent når jeg forsøker å sette den i gear?

 

Nå får bare båten ligge til jeg er tilbake fra ferie, så får jeg håpe at det finnes en årsak til dette som gjør at det kan dekkes på forsikring.

Helge O

Link to post
Share on other sites

denne svidd/brent/clutch lukten din kommer 99% sikkert fra demperplaten din. Dette er en plate betående gjerne av gummielementer og fjærer. Denne platen sitter der clutchen sitter på biler.. altså rett på svinghjulet. Derfra går det en aksel ut gjennom transomplata di og ut til der knuten på drevet sitter. Når du prøver og sette i gear så slurer denne demperplata iom at drevet er låst seg fra og rotere.

 

Det er riktig som du sier at som oftes så er det øvre vekselhus som ryker på disse.. der ligger også wet cone clutchen. som går i inngrep når du setter i gear. iom at dette kanskje sitter bom fast så har du 99% SIKKERT ryki demperplata di også og da må motor ut..

 

veldig ofte så låser dette øvre vekselhus seg med det resultat at motoren kveler seg selv.. hvis man da lar vær og gjentatte ganger prøve og starte opp og koble inn gearet så trenger ikke demperplaten og ryke.

 

Lykke til og god sommer

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Thorlyn,

Dette høres logisk ut. Antar at den dempeplaten røk med det samme, for motoren stoppet jo ikke. Hadde høyt turtall og god fart da det skjeddde.

 

Har fått beskjed fra Norske Sjø om å kontakte de når jeg er tilbake fra ferie, så skal en takstmann kikke på det.

Krysser fingrene for at det kan dekkes av forsikringen, men er uansett redd for at det kan ta lang tid før båten er på sjøen igjen :(

 

Men først er det ferie uten båt :)

 

Helge

Helge O

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått dommen:

En tann på et pinion-gear har røket og laget store skader i øvre gearhus.

Verkstedet anslår 35.000 for å skifte ødelagte deler, men anbefaler bytte av hele øvre gearhus som koster 28.000 + arbeid.

 

Han hadde ikke tatt stilling til demperplaten, men antydet at om motoren måtte ut og platen byttes så kan hele jobben nærme seg 100.000 hvis det er andre ting som er skadet i overføringen.

 

Det var ingen ytre skader på drev eller propeller, og ikke vann i oljen eller andre ting som tyder på dårlig vedlikehold. Dette betyr at det ikke dekkes av forsikringen, men at det muligens er grunnlag for reklamasjon da båten var så vidt under 5 år gammel når dette skjedde.

 

Norske Sjø anbefaler at jeg får verkstedet til å skrive en rapport på skaden og at jeg forsøker å få til reklamasjon gjennom forhandleren som solgte båten opprinnelig.

 

Hvis jeg må dekke alle kostnader selv, kan det da lønne seg å frakte hele båten til Sverige for reparasjon? Evt. kjøpe deler fra Sverige eller annet sted for så å reparere selv?

 

Takknemlig for alle gode tips og forslag.

 

Helge

Helge O

Link to post
Share on other sites

Regner med at de prisene er hos en Volvo forhandler, da de var rimelige høye.

Gearsett til DPS er mulig å kjøpe myyyye billigere andre steder dersom huset er like helt, eventuelt kan hele huset kjøpes brukt og nedre del av drevet kan beholdes.

Øvre del av DPS drevet er helt likt som ett standard SX drev, noe som gjør det lett tilgjengelig og enkelt å reparere. 30000,- for dette er helt galskap :headbang:

100 000,- for reparasjon av drevet og trykkplate er hinsides all fornuft. En ny Penta V8 komplett med nytt DPS drev koster temmelig nøyaktig det dobbelte helt nytt fra Volvo.

Link to post
Share on other sites

Du kjøper brukte DPS drev på FINN fra 12.000,- og oppover for øyeblikket. Da kan du jo bare beholde ditt som deledrev, kan du ikke å bytte drev selv får du en til å gjøre det for ett par lapper. Samtidig bytter du jo da belgsett og slikt. Blir hvertfall mye rimeligere enn de prisene du har fått oppgitt.

Link to post
Share on other sites

Båten ble kjøpt ny av privatperson fra forhandler i Bergen i Juli 2005 (hvis jeg husker rett). Drevet havarerte i slutten av Juni i år så det er snakk om nokså akkurat 5 år.

Jeg kjøpte båten fra første eier i 2008. Så jeg bør jo ha en god sak når det gjelder reklamasjon. Jeg skal oppdatere tråden etterhvert som saken skrider frem.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Du kjøper brukte DPS drev på FINN fra 12.000,- og oppover for øyeblikket. Da kan du jo bare beholde ditt som deledrev, kan du ikke å bytte drev selv får du en til å gjøre det for ett par lapper. Samtidig bytter du jo da belgsett og slikt. Blir hvertfall mye rimeligere enn de prisene du har fått oppgitt.

 

Dette høres mer oppløftende ut ja, tror nok jeg klarer å bytte selv.

Den største utfordringen er å få byttet vibrasjonsdemperen på svinghjulet, da må motoren ut og det er ikke så enkelt å gjøre selv.

 

Men nå skal jeg nå først få sjekket mulighetene for reklamasjon.

Helge O

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Da er det på tide med en liten oppdatering av saken.

Har i løpet av høsten og vinteren diskutert frem og tilbake med forhandler, importør av båt, Volvo Penta i Norge og Volvo Penta i Sverige. Forbrukerrådet har vært meglere.

 

I oktober fikk jeg gladmelding om at Volvo Penta innrømmet såkalt goodwill og at jeg bare kunne levere båten på et verksted i Stavanger. Men så måtte de ha kopi av kvitteringer på at alt vedlikehold var gjort etter boken hvert år siden båten var ny. Og det hadde jeg ikke.

 

Jeg har kvitteringer på 50 timers garantiservice og en stor service som jeg fikk utført på verksted like etter at jeg kjøpte båten. Har i tillegg listet opp hva jeg har gjort selv: skiftet olje, anoder osv. Men det jeg har gjort selv og det forrige eier har gjort selv har jeg ikke kvitteringer på så da ble det ikke noe "goodwill" likevel.

 

Har fått fremlagt skriftlig ekspertuttalelse som sier at oljen i drevet var fin og at det ikke bar preg av mangel på service eller vedlikehold.

 

Forbrukerrådet er litt usikker på om jeg har en god sak, men anbefaler at jeg sender saken til Forbrukertvistutvalget. Der er det 6 måneders behandlingstid. Så nå kommer jeg til å reparere uansett og håper å vinne fram med saken i forbrukertvistutvalget.

 

Lokalt Volvo-verksted skal ha ca 32.000 i deler + nesten 6000 i arbeid for å bygge opp drevet. I tillegg kommer 6000 i deler og 7000 i arbeid for å bytte vibrasjonsdemperen.

 

Jeg vurderer nå å kjøpe enten komplett drev eller kun øvre gearhus fra Sverige for å montere dette selv. Så får jeg heller bruke 13.000 på å få byttet vibrasjonsdemperen.

 

Heretter blir det nok både motorhavariforsikring og arkivering av kvitteringer på meg.

Helge O

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk ikke tak i rimelig drev i Sverige så nå er båten levert inn til verksted for full reparasjon. De har konstatert at vibrasjonsdemperen var gåen så den blir byttet.

 

Har også bedt de om å ta service på motoren i samme slengen. Nå lurer jeg på om jeg bør bytte belgene siden alt er åpent?

 

Den fikk nye belger i Oktober 2008 og har gått mindre enn 50 timer siden den gang. Blir belgene slitt av aldring eller bare av bruk? Hvor ofte bytter dere de?

Helge O

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...