Jump to content

Havari: Volvo DP-S Drev


HelgeO

Recommended Posts

VP anbefaler normalt nye belger hvert annet år uansett timeantall, og inspeksjon av belgene hver .200 time eller minst hvert år.

 

Normalt holder en belg minst 6-7 år ved vanlig bruk, så VP's anbefalinger er kun for å være på den sikre siden, og at man skal slippe garantikostnader for en del som kun koster noen hundrelapper og kan gjøre stor skade dersom den ikke skiftes.

 

Jeg ville kostet på de få hundrelappene belgene koster når drevet først er av, og mener bestemt at VP verkstedet uansett bør bytte dette uoppfordret når man alikevel skal ut (eller bakover hvis det er plass) med motor og drev.

 

Pass på at de justerer inn retningen skikkelig når de setter alt på plass, ettersom god innjustering forlenger levetid på alt fra svingningsdemperen ut til dobbeltlagerboksen i drevet.

Verktøyet skal skli lett inn og ut når motoren er riktig justert inn, det slurves en del med dette rundt omkring ettersom jeg har forstått.

 

Jeg hadde også passet på å skfite alle oljer og filtere, ny kjølevæske, nye reimer, smøring av punktene på drevet osv. med en gang, så er alt i orden for de neste 200 timene.

Link to post
Share on other sites

Pass på at de justerer inn retningen skikkelig når de setter alt på plass, ettersom god innjustering forlenger levetid på alt fra svingningsdemperen ut til dobbeltlagerboksen i drevet.

Verktøyet skal skli lett inn og ut når motoren er riktig justert inn, det slurves en del med dette rundt omkring ettersom jeg har forstått.

Gjelder ikke dette kun Bravo drev?

Link to post
Share on other sites

Nei, alle motorer/drev skal i utgangspunktet justeres inn, men på SX/DPS er det svært likt Mercruiser, og man bruker et verktøy(tolk) til dette, mens på andre drev slik som AQ serien måles avstander mellom motor og transomfeste med et eget verktøy osv.

 

Innjusteringen skal egentlig kontrolleres hver gang drevet er tatt av på SX/DPS, men det slurves mye med akkurat dette og smøringen av punktene til styringen på transomfestet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Er vel ikke et helt relevant spørsmål i forhold til tråden. Men vi fikk i år montert ny motor og nytt drev. Var på båtmesse i dag og spurte VP Bjordal og Madsen om de kunne fortelle meg om DPS drevet hadde klaff i eksosbelgen for å hindre at vann i teorien kan trenger inn gjennom eksossytemet og skade motoren. Er det noen av dere som har peiling på om det er klaff? Om det ikke er, er det ikkje en skanadale og en riskio for havari selv med riktig montert motor?

mvh Henrik

Link to post
Share on other sites

Det er IKKE klaff på SX/DPS drevet. Man sluttet med dette på 90 tallet ettersom det var bare plunder med eksosklaffene som satt i riserne og det viste seg at de hadde liten funksjon.

 

Det har så vidt jeg vet ikke vært noen skandale for VP, ettersom de ikke akkurat har hatt noen storm med garantireparasjoner pga. av dette, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over dette.

 

Det skal mye til før det kommer vann inn den veien på de nye bensinmotorene.

 

 

Her er forøvrig Service Bulletinen som forklarer dette!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takk for svar fra selveste motorhøvdingen!

Men teoretisk sett vil det vel være fare om man bakker og så slår av motor, eller ligger og får sjø inn bak med motor av?

DP 290 hadde vel klaff på selve drevet, må vel ha en effekt vel?

Men regner med dette e gjennomtenkt fra VP sin side.

Link to post
Share on other sites

De første klaffene kom som et tiltak pga. av problemer med vann inn gjennom eksosen nettop ved bakking, bølger osv.

De første klaffene var bare en gummileppe som var festet utenpå drevet over eksosutløpet, men dette var ikke særlig effektivt, deretter satte VP klaffen i belgen på bl.a. AQ280, noe som var mer effektivt men fordyret belgene.

 

Man fant vel så ut at det beste var å få klaffen så høyt opp og langt inn som mulig, så man satte klaffer i eksosknærne istedet, noe som førte til mye problemer ettersom de ofte løsnet og kilte seg fast.

 

Så fant man ut at de ikke var særlig effektive i det hele tatt, og kuttet ut klaffer helt på slutten av 90 tallet.

 

Nå er det slik at VP fortsatt anbefaler klaffer på de gamle AQ200 serien drevene, men på SX/DPS drevene anbefaler man nå altså ikke klaffer i det hele tatt, og dersom man har klaffer er det ikke lenger deler å få til dette dersom de skulle gå i stykker!

 

Om risere nå står høyere, eller om eksosutløpet er annerledes, eller hva som i det hele tatt er grunnen til at det ikke lenger er behov for klaffer er jeg usikker på, men jeg vet ihvertfall at det ikke har vært noe særlig problemer med dette, bortsett fra noen få tilfeller hvor båten har kommet i en slik posisjon at sjøen utenfor har et nivå som er så høyt, eller med så stort trykk, at det hadde kommet inn i motor uansett om den hadde klaffer.

Jeg har sett noen svært få tilfeller av dette på mindre båter som har vært satt ut med henger, hvor båten ikke har sluppet hengeren riktig, og eieren har fortsatt å rygge akterspeilet "godt" ned i vannet!

 

Jeg tror ikke dette er noe å bekymre seg over, og dersom man opplever at motoren låser seg oppstår det som regel ikke skade første gangen man vrir på nøkkelen og klumpen ikke går rundt, men skaden oppstår først etter gjentatt kjinning.

Dersom man skulle oppleve dette og mistenker vannlåsing, så er det i grunn bare å ta ut pluggene og dra motoren på starteren noen runder, så kommer vannet ut, resten fordamper ut eksosen når motoren starter, og det er som ikke regel ikke noe problem med dette, hverken med rustdanning eller noe annet.

 

 

Når det kommer til VP bulletiner så er det ikke noe eget arkiv for de på nettet, de ligger i VP's interne nett for forhandlere, og det finnes flere typer bulletiner, slik at "parts bulletins" kommer opp når man søker på en del, og relevante "service bulletins" kommer opp nå man søker på et serienummer.

 

Dette er forøvrig en service alle VP forhandlere skal yte, slik at dersom man har serienummeret på sitt VP produkt kan man få alle relevante bulletiner hos forhandler.

 

De som ligger ute på nettet er normalt lagt ut av forhandlere som har funnet de spesielt interessante.

En ting er dog å legge ut gamle bulletiner, men både Mercury og VP er svært påpasselige på nyere bulletiner som omhandler ting som kan komme innunder garantier osv. slik at disse ligger som oftest ikke på nettet.

 

Jeg vet at jeg har funnet noen eldre bulettiner på VP sine sider (ikke på forhandlernettet, men på åpne sider) men jeg har ikke funnet noen linker til disse hos VP, kun funnet tilfeldige adresser på Google som tilhører VP.

 

Mercury har forøvrig et mye bedre system på dette med manualer og bulletiner, og jeg skulle tro jeg har alle bulletiner til Mercruiser opp til begynnelsen av 2000 tallet ett sted lagret her på min datamaskin, uten at det hjelper stort når man har VP motor?

 

Linken går forøvrig bare til hovedsiden for Gulliksen sin integrerte webshop i VP systemet, og det henvises nok til relativt mange bulletiner der, men hvis du finner en du lurer på er det sikker bare å ringe Gulliksen med nummeret på bulletinen så slår de det opp for deg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Men det jeg har gjort selv og det forrige eier har gjort selv har jeg ikke kvitteringer på så da ble det ikke noe "goodwill" likevel.

 

Heretter blir det nok både motorhavariforsikring og arkivering av kvitteringer på meg.

Er det slik at dersom en gjør en service selv etter boken og kan dokumentere dette er den gyldig i forbindelse med en reklamasjonsak?

 

Isåfall er det jo vanskelig å dokumentere slikt arbeid (bilder, video?)

 

Holder det å kunne dokumentere at nødvendig og tilfredstillende forbruksmateriell til den aktuelle jobben er kjøpt inn? (og da etter all sannsynlighet er nyttet til servicen)

 

Jeg tror det er slik, men hvordan fungerer det det i praksis?

 

I henhold til service eller brukerhåndboken til min motor, eller så var det en annen plass jeg leste følgende. (ikke sitert, fra hukommelsen) Førstegangservice skal utføres av Autorisert Volvo penta forhandler. Er ikke dette å oppfatte som at ordinær service skal kunne utføres på egenhånd uten å miste rettighet til å reklamere?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I følge serviceboken som fulgte med min D3 stemmer det at førstegangsservice skal utføres av autorisert Volvo Penta forhandler. De fleste øvrige servicepunkter kan man gjøre selv.

 

I garantiboken (en egen sølvfarget bok) som følger med motoren står det også at man må ta vare på kvitteringer for innkjøpt olje, deler osv i forbindelse med service/vedlikehold. Dette må fremvises i tilfelle garantisak. Nå har jeg kjøpt båten brukt og kjente ikke til den praksisen med å måtte ta vare på alle kvitteringer. Det gjorde nok ikke forrige eier heller. Ikke finleste jeg garantiboken heller.

 

Uansett så tror jeg på seier i min sak, jeg har sannsynliggjort at motor og drev har fått den service de skal ha opp gjennom årene. Videre har 2 forskjellige verksteder uttalt at oljen på drevet mitt var fin og ikke inneholdt verken vann eller metallspon. De har også fastslått at det var nok olje på drevet da det havarerte. Så her er det nok bare Volvo som prøver å vri seg unna p.g.a et par manglende kvitteringer. Håper forbrukertvistutvalget er enig med meg :yesnod:

 

Jeg har forresten fått tilbake båten nå, og den er i topp stand med nyoverhalt drev. Motoren har også fått godt stell med ny olje, kjølevæske, impellere, oljefilter, dieselfilter og luftfilter. Belgene er også byttet.

Foreløpig har jeg betalt for herligheten selv, men håper å få igjen i overkant av 60.000,- kr som denne reparasjonen kostet.

 

Her er et bilde (litt uskarpt) av delen som feilet:

img_2546.jpg

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Yess, da har jeg fått vedtak fra Forbrukertvistutvalget. Jeg ble tilkjent full erstatning for alle kostnader i forbindelse med havariet + renter :smiley:

 

Nå er det fortsatt en viss mulighet for at forhandleren velger å ta saken til retten, de har 4 uker på seg til evt. å gjøre det. Håper de er fornuftige nok til ikke å sette i gang en slik prosess.

 

Egentlig litt synd på forhandleren som må ta disse kostnadene som egentlig burde dekkes av Volvo Penta selv. Men det er jo strengt tatt ikke mitt problem.

 

I kveld blir det nok en liten feiring uansett :cheers_wine:

Helge O

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Og da var pengene på konto :cheers_wine:

 

Det mangler nå bare 2 uker på at det har gått et helt år siden drevet havarerte. Har vært en lang og hard kamp som heldigvis fikk et rettferdig utfall til slutt. Forstod det slik at forhandleren fikk dekket kostnadene via importør av båten og ikke av Volvo Penta. Uansett godt å høre at forhandler ikke ble sittende med hele ansvaret.

 

Ha en flott pinsehelg!

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Link to post
Share on other sites

Så flott at dette løste seg. Dette er et bevis på at VP har strammet betydelig inn på sin praksis, og at de nå krever alt riktig administrativt med kvitteringer etc for å ta på seg skyld. Burde ikke være så vanskelig å tilpasse seg det som eier når man er kjent med det. Jeg sørger for stempel i boka for service hvert år, og alle dieselkvitteringer tas vare på. I tillegg fører jeg inn i loggboka all fylling av diesel, hvor mye additiv som er fylt på samt alle sjekker av motorene der jeg ser over filter, reimer, olje etc.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...