Jump to content

Sjømann 22, trenger varmeanlegg, erfaringer?


LeBris

Recommended Posts

God kveld godtfolk!

 

Jeg begir meg ut på spørsmålsbølgen igjen,

 

Jeg har en sjømann 22 73mod. Det har seg sånn at jeg ønsker en for for varmeanlegg evt varmeovn i båten. Ønsker en så rimelig løsning som mulig da jeg ikke ønsker å investere for mye i denne båten da jeg skal ha den maks 2 sesonger til. Hva har dere? har tenkt på dieselvarmer men det ligger heller på ønskerlisten i min neste båt da den blir noe større da prisen er noe stiv i forhold til verdien på min kjære lille sjømann:). Har også sett noen som bruker en varmeovn men de må da trekke noe voldsomt med strøm.

 

Jeg er åpen for alle forslag, men varme må jeg ha da min gravide bedre halvdel forlanger såpass.

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt tanken sjøl, men etter jeg fikk motor, så endret alt seg! :flag_bp: Lukker jeg luker i kalesjen, og motoren går en liten time, så e det sommer temperatur i båten! :flag_bp:

varmer godt :flag: Så du vil ikke vente til du får den på sjøen altså? :smash:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Planlegger noen korte weekendturer i sommer, er ferdig å "sy" benkeputer( mjuk som bare det)så har eg en bedre halvdel som er veldig avhenging av varme. hehe så tenker mest på noe som kan varme litt på kveld før en kryper under dynen. Kan jo ikke ha motoren i gang hele kvelden:p

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Nei det er sant! :flag_bp: Jeg har også en liten varmevifte koblet til sigarettutak, mener den er kjøpt på Clas Tema :cheers: Den varmer godt! Ellers kunne du invistert i en omformer, så kan du lempe ombord en ovn fra stuen! :cheers: Dette er vell bra nok: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=147801541 :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Den kan kun brukes med maks 100w da:) Tenker også på strøm, at det ikke blir brukt for mye. Må også legge opp etil et batteri til. er vel anbefalt å ha en start batteri samt et forbruksbatt. ?

Er litt usikker på framgangsmåten der også men det får vel bli et spørsmål i en ny tråd evt. får jeg bare google det som vanlig:))

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Startbatteri må du ha, så må du ha forbruksbatteri.. Start batteriet er bare til start, ingenting annet! Så har du forbruksbatteri til lys ombord, lanterner og andre duppeditter som trekker strøm.. Jeg har 3 batterier ombord! :flag_bp:

 

Får kjøpe denne då:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Vekselretter/

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ja såpass vet jeg også:) Var tanken å ligge opp til et batteri til:) Det får holde for min bruk;)

 

Finnes det ikke en sånn atuoveksler? som automatisk veksler fra start batteri til forbruk? Mener å ha lest om det en plass tidligere. hmm

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Stilig, ser ut som det blir nok en tur til Biltema. dette må eg får ordnet:) takk for link:)

 

Beklager at jeg spør men hva heter den batteriveksleren da? kunne jo vært nyttig å få det fikset mens eg enna står tørt på land:)

Redigert av Kleppeværingen (see edit history)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem! :flag_bp: Kjøpte en til min bror ifjord, til han fikk fikset eletriken i bilen sin. Han pjåtet hjemmekino anlegget i baksetet, koblet det på og kjørte avgårde :giggle: Mener han har den endå, skal høre med han, kansje jeg kan få den tilbake! :tongue::giggle:

 

Vet du forresten hvordan disse omformerene fungerer? Lader de opp 12v til 230+++ volt? :confused: Alltid lurt på det derre :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

vel eneste jeg veit er at et 12v uttak leverer ca 120w så da hjelper det lite om omformeren leverer 300w men leste at man kunne koble de direkte på batteriet så da er saken en litt annen:)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Interisant! Altså klippe vekk ''siggarettpluggen'' Dra ledningene fra hværandre, og koble de rett på batteriet, så opp i en sikringsboks, videre til omformeren, med bryter på, så har du omformeren som en stikkontakt i dørken/skott. Og da du vrir på bryteren, får omformeren strøm, og du kan koble noe i den f.eks dvd, spiller. Tv. Forstod jeg det rikti? :giggle::smiley:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Interisant! Altså klippe vekk ''siggarettpluggen'' Dra ledningene fra hværandre, og koble de rett på batteriet, så opp i en sikringsboks, videre til omformeren, med bryter på, så har du omformeren som en stikkontakt i dørken/skott. Og da du vrir på bryteren, får omformeren strøm, og du kan koble noe i den f.eks dvd, spiller. Tv. Forstod jeg det rikti? :giggle::smiley:

 

Var sånn jeg også forstod det da jeg leste et innlegg på et annet forum. jeg googlet "12v til 230v" Google er en fin ting det:)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

i en tidligere båt brukte eg heatpal med brukbat resultat så lenge veret vat bra.http://www.maritim.no/product.aspx?id=13906&groupkey=002001010

dette eller et lignende produkt egner seg kansje?

tror det finnes billigere kopier også.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Alternativ kan du tråle fin etter dieselvarmere eller stikke innom en hugger å se om du finner en gamal bobil som du kan pelle ut en dieselvarmer fra.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

i en tidligere båt brukte eg heatpal med brukbat resultat så lenge veret vat bra.http://www.maritim.no/product.aspx?id=13906&groupkey=002001010

dette eller et lignende produkt egner seg kansje?

tror det finnes billigere kopier også.

 

 

Den der var ikke noe dum, har eg ikkje tenkt på! :) takk for tips:)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Alternativ kan du tråle fin etter dieselvarmere eller stikke innom en hugger å se om du finner en gamal bobil som du kan pelle ut en dieselvarmer fra.

 

 

Ja , tanken har streifa meg, har sett dieselvarmere ned i 2000kr++ ja får vel se hva jeg finner:)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

En dierselvarmer er jo klart det beste, en slik varmer bruker gjerne endel strøm, spesielt de av litt eldre årgang, men det gjør ikke noe om du har en feit batteribank og en dynamo som er kraftig nok dimensjonert for batteriene, samt litt mulighet for topping av batteriene med landstrøm. noen av varmerne støyer endel slik som min eberspr@ker, men det er i grunn helt ok så lenge det følger med rikelig med varme.

Link to post
Share on other sites

En dierselvarmer er jo klart det beste, en slik varmer bruker gjerne endel strøm, spesielt de av litt eldre årgang,

 

Går ut fra at du tenker på varmere av typen Webasto/Wallas/Epersbacher, disse trekker strøm. Men det finnes dieselvarmere som ikke trekker strøm. f.eks denne. Disse er jo i tillegg adskillig billigere enn varmere som blåser varmluft. Vet ikke om den ovenen jeg linket til selges i Norge, men det lar seg helt sikkert gjøre å finne tilsvarende i Norge, også brukt.

 

Når det gjelder ideen om å bruke strøm fra batteriet til oppvarming:

Glem det ! Selv en liten varmeovn på 600W vil trekke 50A. Dersom du har en fulladet 400 Ah batteribank, kan du i teorien ta ut 200Ah før du bør lade. Men det gjeder bare ved strømtrekk på 10 A (1/20 av batterikapasiteten). Ved så stprt trekk som 50 A minsker kapasiteten på batteriet, slik at du neppe kan kjøre varmeren mer enn et par timer før batteriet må lades. Og en 400 Ah bank er stor (for en 22 fots båt) og kostbar. Videre må du garantert oppgradere til en større dynamo (mere penger) og kommer du over 100A kapasitet på dynamoen må du bruke dobbelte drivremmer (enda mer penger). Og da sitter du igjen med et system der du sannsynligvis må kjøre motoren 1 time for hver time du bruker ovnen. Som sagt, glem det.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenker i grunn på hva som er realistisk å putte inn i en 22 fots snekke av eldre årgang, som er kostnadssvarende for trådstarter som ser for seg å beholde farkosten i to år.

Da tenker jeg fremdeles at en liten gassovn fra biltema eller maritim til noen hundrelapper er midt i blinken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...