Jump to content

Sjømann 22, trenger varmeanlegg, erfaringer?


LeBris

Recommended Posts

Går ut fra at du tenker på varmere av typen Webasto/Wallas/Epersbacher, disse trekker strøm. Men det finnes dieselvarmere som ikke trekker strøm. f.eks denne. Disse er jo i tillegg adskillig billigere enn varmere som blåser varmluft. Vet ikke om den ovenen jeg linket til selges i Norge, men det lar seg helt sikkert gjøre å finne tilsvarende i Norge, også brukt.

 

Når det gjelder ideen om å bruke strøm fra batteriet til oppvarming:

Glem det ! Selv en liten varmeovn på 600W vil trekke 50A. Dersom du har en fulladet 400 Ah batteribank, kan du i teorien ta ut 200Ah før du bør lade. Men det gjeder bare ved strømtrekk på 10 A (1/20 av batterikapasiteten). Ved så stprt trekk som 50 A minsker kapasiteten på batteriet, slik at du neppe kan kjøre varmeren mer enn et par timer før batteriet må lades. Og en 400 Ah bank er stor (for en 22 fots båt) og kostbar. Videre må du garantert oppgradere til en større dynamo (mere penger) og kommer du over 100A kapasitet på dynamoen må du bruke dobbelte drivremmer (enda mer penger). Og da sitter du igjen med et system der du sannsynligvis må kjøre motoren 1 time for hver time du bruker ovnen. Som sagt, glem det.

 

Takk for et meget utfyllende svar:) Den dieselvarmeren du linket så meget bra ut:)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker i grunn på hva som er realistisk å putte inn i en 22 fots snekke av eldre årgang, som er kostnadssvarende for trådstarter som ser for seg å beholde farkosten i to år.

Da tenker jeg fremdeles at en liten gassovn fra biltema eller maritim til noen hundrelapper er midt i blinken.

 

 

Jeg støtter deg der. Da jeg får en liten guttebass til i Oktober ser vi oss nødt til å anskaffe oss en noe større båt.

Tror jeg kommer til å gå for en gassovn da det vil være gunstigere.

 

takk for tips:)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Eller putte en stein i bålet, for så å rulle den i ei sinkbøtte med sand, og ta med inn i båten når du legger deg. Billigst og funker. NB! ikke plastbøtte. :giggle:

 

 

 

hehehe, er ikke alltid jeg har et bål i nærheten men tanken var god=)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Glem tanken på elektrisk oppvarming, det er bare aktuelt når du ligger på landstrøm! Den varmer du får fra et 100Ah forbruksbatteri er ikke mer enn en liten fjert, og like unyttig som den samme. Ellers så vil jjeg anbefale deg å prøve en sesong uten varme først, jeg vil tro at du greier deg meget bra uten! I min første båt var det en defekt Wallas varmer, som var noe av det første jeg fikset etter kjøpet. Båten ble brukt i fem sesonger, uten at jeg følte behov for å fyre den opp en neste gang! Og da jeg solgte den videre ville den ikke tenne. Poenget er at med et par mennesker i en liten båt blir det varmt helt av seg selv. Sper du på med en parafinlampe og et par-tre telys, har du tilført enda en kilowatt og må snart begynne å lufte ut varmen. Så prøv deg litt frem, og ikke sett i gang med utstyr du uansett ikke har behov for...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

Har du sett at Jorg-1 har en varmer tilsalgs på "Markedet"?

mvh Torbit

 

hei Torbit. Takk for tips. var faktisk rimelig det der, men vurderer å høre på "index" å prøve ut en natt bare for å se hvor kaldt/varmt det egentlig blir.

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

vurderer å høre på "index" å prøve ut en natt bare for å se hvor kaldt/varmt det egentlig blir.

 

Ja, prøv du! Behovet for ekstra varme i en såpass liten båt er bortimot ikke eksisterende i sommerhalvåret! Vinterstid er det greit å ha, men de færreste overnatter i en 22 foter på vinteren uansett. En vanlig fjøslykt gir deg i tillegg til lyset 6-700 watt varme, og et telys gir i ca 100 watt. Om vi synes det er kjølig i båten tenner vi opp en fire-fem telys, så blir det varmt og koselig! Telys benyttes også som defroster under gange i fuktig vær, 3-4 lys ved vindskjermen så holdes duggen greit nok vekke til at jeg kan føre båten forsvarlig. Det enkle er ofte det beste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hehehe, ja eg skal høre på deg der Index:) Ja stearinlys er alt kommet i båten i fast hylle å båten er ikke kommet på sjøen enda. Ble dårlig vær i helgen så satser på å få den ut til Onsdag(Da kranbilsjåføren ikke hadde sjangs før.) Skal bli godt å komme seg ut på sjøen:)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

men det er helt til det kommer en hekksjøgeneral og stearinen spruter over alt

 

Jo, det må innrømmes at slingreduken er noe innsatt med stearin enkelte steder! :lol::lol: Men i det store og hele blir det egentlig lite søl, selv om innredningen selvsagt blir offer for en ukontrollert ommøblering nå og da forårsaket av store hvite båter med fersk fører. Men såpass får man vel bare tåle, når man har kjøpt seg "rullebåt"...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jo, det må innrømmes at slingreduken er noe innsatt med stearin enkelte steder! :lol::lol: Men i det store og hele blir det egentlig lite søl, selv om innredningen selvsagt blir offer for en ukontrollert ommøblering nå og da forårsaket av store hvite båter med fersk fører. Men såpass får man vel bare tåle, når man har kjøpt seg "rullebåt"...

 

 

Jepps, that life :sailing::cheers_wine:

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt POD varmer på lampeolje i mange år. Finnes flere typer hadde først en liten i en joda 24 og windy 26 funket perfekt. Nå har jeg brukt den største typen i en Skarpnes 30. Disse er billige, enkle å stabile. Man skal vel kanskje ikke sove når de står å brenner men ellers er det ingen hindringer.

 

http://www.rk-smia.no/produkter/parafinovner/357-varmeovn-pod-8.html?flypage=flypage-ask.tpl.

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt POD varmer på lampeolje i mange år. Finnes flere typer hadde først en liten i en joda 24 og windy 26 funket perfekt. Nå har jeg brukt den største typen i en Skarpnes 30. Disse er billige, enkle å stabile. Man skal vel kanskje ikke sove når de står å brenner men ellers er det ingen hindringer.

 

http://www.rk-smia.no/produkter/parafinovner/357-varmeovn-pod-8.html?flypage=flypage-ask.tpl.

 

takk for innspill:) Var vel bare meningen å ha en varmemulighet for å få en liten lunk i båten en sein sommerkveld og evt før man legger seg til:) Men har desverre ikke fått båten

utpå enda så har ikke fått forsøkt en natt i den riktig enda da Index mener at det er plenty med noen telys samt kroppsvarme fra 2-3 pers som høres veldig fornuftig ut. Men det får bli på ønskelisten til helgen. Da SKAL den ut :flag_bp:

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke dumt å prøve seg nei. Men jeg hadde personlig ikke tvilt et sekund på å få tak i en varmekilde. Eventuelt har du kanskje et kokebluss? Det kan være redningen før alle urinveisinnfeksjonene slår til. Vi må jo passe godt på konene våre, så de ikke tar skrekken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...