Jump to content

WIFI antenne forsterker opplegg

Enzo

Recommended Posts

Jeg leter etter et rimeligere alternativ til denne http://seatronic.no/antenner-tilbehor-wi-c-56_360/wi-fi-antenne-for-internett-p-2474

Har funnet noen men lurer på om noen her har testet disse ?

http://islandtimepc.com/marine_wifi.html fant denne til 239USD, , så den hadde fått gode omtaler på cruiserforum.com

Denne til 295USD

Denne til 250USD

Alt dette er vel samma greia og burde fungere like godt, er det noen som har peil som kan si om det ene er bedre enn det andre

Redigert av Enzo (see edit history)

Hva betyr: "omni-retningsbestemt antenne" ?

Ög denne: "200mW wifi modem og høy gain (12dBm) " jeg trodde 100mw var det sterkeste effekten det var lov å sende med i Norge?

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

... men den så hetig ut den i fra Seatronic.

Vel.... kun 802.11 b/g -protokoll høres litt akterutseilt og pinglete ut for meg,

spesielt til denne prisen.

g-protokollen kom allerede i 2003 og nå er det n-protokollen (kom i 2009),

som blant annet kjører MIMO (multiple-input multiple-output)som gjelder.

Anennen er sikkert grei nok den, men syntes et var stiv pris for gårsdagens teknologi.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Med en retningsbestemt antenne er du avhengi av å treffe et punkt med ganske så god treffsikkerhet for å få signal. Forsøkte å montere dette på hytta til foreldrene mine, fikk gradene og brukte kompass, å skrudde til hardt, da fungerte det, men allikevel ikke med noe stor suksess.

Hva betyr: "omni-retningsbestemt antenne" ?

Med en retningsbestemt antenne er du avhengi av å treffe et punkt med ganske så god treffsikkerhet for å få signal.

Vel denne antennen ser ut til IKKE å være "retningsbestemt" og jeg tror bare Seatronic har gjort en dårlig oversettelse.

Eng. "Omni-directional" betyr vel i alle retninger (i alle fall i et plan vinkerett på antenne), mens dette her er oversatt til omni-retningsbestemt som vel blir en misvisende beskrivelse.

Ellers varierer det veldig mye hvor smalt retningsbestemt ulike retningsbestemte antenner er. Jeg har selv 3 ulike typer og fabrikat på retningsbestemte antenner der det på to av dem er ganske bra slingringsmonn med hensyn til retningsavvik i grader før signalet blir merkbart dårligere.

• 3 uker senere...

Kjenner en som kjøpte den hos seatronic. Vel var den dyr, men han fikk inn store mengder med nettverk, og langt vekke fra.. Og den er bare å plugge rett inn i USB

Blir artig å se om den andre er like bra, selv om det var litt mer bokser og kabling!

Den fra seatronic snakker ikke med Snow leopard operativsystem og kan heller ikke kobles rett i en trådløs router slik den jeg har bestilt kan.

Den jeg har bestilt moteres opp og plugges i router så kan vi surfe på flere maskiner i båten og evnt nabobåter kan også dele vårt nettverk om vi vil. Så gjenstår det å se da om det fungerer.

Får ihvertfall gode tilbakemeldinger på SSCA,YMforum og cruiserforum

enheten funker nok fint, har brukt ymse større antenner i jobbsammenheng og er relativt sykt for langt du kan få wlan signal til å gå.

max styrke i norge er 100mw, så om post & teletilsynet titter blir de ikke veldig happy nødvendigvis ;)

Det finnes flere butikker som selger WLAN-utstyr bl. denne som jeg hadde god erfaring med. Wlan-antennen som jeg hadde, men som nå ligger på havets bunn i Biscaya, var på 17 Db. (3Db = *2). Det finnes to slags antenner, retningsbestemte og rundstrålende (omni). På sjøen er det nok best med en rundstrålende.

Dersom man ligger helt stille kan man få en ca. 3 Db forsterkning ved å sette en antenne inn på plassen til lesehodet i en parabol.

Tenkte jeg skulle gi en tilbakmelding her på hvordan WIFI situasjonen endret seg ombord når jeg monterte denne

Med det innebygde nettverkskortet i laptoppene så fikk jeg opp ett nettverk fra land her vi ligger , nede i båten og oppe i cocpit.

Nå har jeg koblet opp denne antennen med forsterker og trådløs router på 12V.

Har nå tilgang til 44 nettverk hvorav 17 er åpne.

Selvsagt benytter jeg meg jo ikke av de åpne, det er jo å stjele, jeg sitter nå og surfer via nettverket på jobben som er inne på land ved havnen :cool:

Med så mange nettverk må jo svært mange ligge på samme kanal. Og hvordan blir det da om du velger en av ti på f.eks kanal 6? Da er det vel den nærmeste med sterkest signal du får forbindelse med, og det ville du kanskje klart uten den antennen? Og da hadde du sluttet forstyrrelse fra de andre på samme kanal? Men for all del har du kun noen ganske få nett tilgjengelig og de ligger langt unna, er nok ikke en slik antenne å kimse av. Selv testet jeg ut med hjemmelaget parabol, og da dukket det plutselig opp fjerne nett der det uten denne var helt dødt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er 13 forskjellige kanaler , jeg er nå linket opp mot en som ligger sammen med 6 andre på samme kanal, det er ikke den sterkeste av de 7 jeg er logget på og det fungerer exelente.

Jeg logger jo bare på kontrollpanelet til antenna og velger hvilken av de jeg vil bruke, virker ikke som det spiller noen rolle om det er flere på hver kanal

skjermbilde_20100729_kl._19.50.42.png

og det ville du kanskje klart uten den antennen?

Uten antennen så ser jeg kun ett nettverk og den er så svak at jeg ikke får logget på

Det hørtes jo utmerket ut. Regner med at dette er av siste teknologi. Selv bruker jeg en ekstern mottaker med antenne som jeg setter på hyttetaket av båten med USB-tilkobling. Og selv den gir myye bedre signal og flere nett enn den innebyggede i PC'n. Så en god antenne med fri sikt, er uansett å anbefale. Den jeg bruker er en ikke helt ny CNet Wireless-N 7dBi Long Range USB Adapter sak. Men stort sett bruker jeg ICE!

579217.jpg

Lars H.

Nå er det 3 dager og 8 timer til

4 ukers båtferie på Svenskekysten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har prøvd 2 slike eksterne antenner og begge de ga noe bedre forhold slik at jeg fikk inn den sterkeste av forbindelsene på land, pluss at jeg så en forbindelse til men den var for svak til å kunne koble til.

Spurte selger litt om dette med innstillingen på hvor sterkt jeg skulle forsterke signalene og fikk følgende svar.

I set your country code on the "Link Setup" tab to Norway which automatically sets the power output down to 20 db or 100mw. You have the option of changing the power if you need to.

Maximum power output can increase radio noise and decrease data flow under some conditions. If you go in a marina that has wifi and are only 100 m from the AP you might not even be able to connect because you will be overloading the AP receiver.

I would reserve the highest power for when you are not in crowded anchorages or urban areas and are trying to connect to a weak, distant AP.

Generally if the signal strength of the AP is -85 to -90 I would use 26dbi, -75 to -85 use 23dbi and less than -75dbm start with -20dbi. If you have a good connection using -20dbi you will not improve the connection by going to -23dbi. Only go up if you can't make a connection

Her er en tråd der det står en god del om forskjellige løsninger

Dersom du mener for WLAN, så er svaret nei. ICE sender på 450MHz, mens WLAN ligger på 2,4GHz.

Lars H.

Nå er det 3 dager og 7 timer til

4 ukers båtferie på Svenskekysten

Kobler du den rett i PCen eller kan du koble en trådløs router på den og spre det forsterkede signalet til flere maskiner ?

Min er koblet slik og rett i en trådløs 12Vdrevet router

Hei.

Fungerer på begge deler. cheers.gif

Både på trådløs router / aksesspunkt og nettverkskort i pc / printer.

Samme butikk jeg linket til tidligere selger også denne kraftige saken.. wink.gif Er vel heller tvilsom med tanke på regelverket, men en jeg kjenner skryter den opp i skyene....

Mvh,

Thomas.

Jeg er skikkelig grønn på dette teknikkfeltet - så her ber jeg om små teskjeer :flag_bp:

Kan noen vise meg aktuelle produkter som kan kjøpes i Norge - av feks router jeg kan bruke i båten og 12 V antenne? Jeg ser Enzo's løsning som et godt alternativ til ICE - så lenge "jobbens wland " har rekkevidde nok da...

http://seatronic.no/antenner-tilbehor-wi-c-56_360/wi-fi-antenne-for-internett-p-2474

Denne her f.eks men jeg tror ikke man kan koble router direkte til den slik man kan på den jeg har.

Lekte meg litt med innstillingene og øke effekten her og antall nett endrer seg ettersom hvordan jeg stiller inn, gir jeg full guffe så får jeg inn noen ekstra private nett på lista og jeg regner med det er fra noen boliger på andre siden av "fjorden" her (langs vannet på styrbord når man er på vei inn mot vallø) det påstås at slike antenner skal finne nett på inntil 4-5nm så det blir spennende å teste ut når jeg er avgårde på litt mer avsidesliggende steder

Har du forsøkt å koble deg på disse nettene langt unna "på andre siden av fjorden", under forutsetning av at de ikke er krypterte? Og du gjør deg ikke til lovbryter bare for å teste litt.

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...