KnutIvar@home Svart 25.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 (redigert) Hei Averøying, E e utfløtta nordmøring. jeg tenkte det samme på min Halco 29 fra 86. Men jeg tok å vannslipte skroget med 400 pappir, så 600, 800, 1200 og til slutt 2000 pappir. Rubbet, polerte og vokset til slutt. Båten ligger i Molde dersom du vil sjæ resultatet. ikke helt med på hva du referer til når du sier jeg tenkte det samme ? men å rubbe/slipe skroget på min tror jeg ikke blir noe godt resultat da det ser ut til at den er omlakkert en gang i tiden. det nye laget er enkelte steder slitt innpå det gamle laget. (kan det se ut til) mastene er eloksert aluminimum og har sannsynligvis ligget flere år lagret ut så de er skikkelig skjoldete. så de blir lakket om :-) Redigert 25.Mars.2011 av KnutIvar@home (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 denne skal i løpet av vinteren/våren settes inn i stedet for min md 21 a. ikke noe galt med volvoen , men ford'en er er noe større. den som er avbildet er en 2722e 85 hk ved 2600 rpm Har også skaffet meg en eber hydronic 4d som skal monteres før sesongen kommer i gang :-) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Men jeg tok å vannslipte skroget med 400 pappir, så 600, 800, 1200 og til slutt 2000 pappir. Rubbet, polerte og vokset til slutt. Brukte maskin til å pusse med, eller håndkraft? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
jonn Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Med hånd, vannslipte, tok ca 2 meter etapaevis. Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 19.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Da er motoren satt opp på bukk ute i garasjen og har begynt og gå over den. marineseringen er så og si ubrukt så den er helt grei. prøvde meg på en liten prøvestart i helgen, men ingen diesel til dysene. fødepumpa leverte og fikk luftet filtrene og pumpa, men ingen disesel ut til dysene. da ble det et google søl på vac minimec fuelpump og fant diverse mulige løsninger. stopp armen kunne henge seg opp, det ble sjekket. videre fant jeg at noen hatt problemer med at om pumpene stått tørre ei stund kunne stemplene inni pumpen henge seg fast. logisk , så har sjekket oljenivå og ganske riktig var den helt tørr. har nå fylt olje på den så blir spennende og se i morgen om det hjelper. mulig stemplene trenger litt mer hjelp for å komme løs igjen. ellers ser motoren helt grei ut så langt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Ford pleier å være ganske kresen på luftingen. Prøv å løsne dyserøret nede på pumpen, der skal der komme diesel med en gang når du tørner motoren. Gjør det det så kan du glemme opphengte stempler og stoppknapp. Oljen du fylte på smører bare regulatoren og manglende olje pleier å gi jaging på tomgang. Har liten tro på at den hindrer start... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
index Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Om du skrur av det lille sidedekselet på pumpa skal du kunne se om stemplene går opp og ned når du kjører motoren på starteren. Jeg mistenker at regulatoren din har stivnet til/er litt treg, det hendte med min da jeg skulle hente den ved kjøp i Bergen. Resultat: Ikke en dråpe diesel ut til dysene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KnutIvar@home Svart 19.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 (redigert) mmmmja.. det avhenger av hvilken pumpe den har det da. mine tidligere erfaringer ang ford er fordson major, ford 6600 og ford 5610 dexta m.mere (traktorer... voktst opp på gård da sjø ) min første båt motor fra ford da. nå vet jeg med sikkerhet at majoren har pumpe av samme merke som sitter på min 2722 5610 og 6600 husker jeg ikke , men allefall så var majoren og 6600 meget lett og lufte og få i gang igjen . 5610 derimot var en sant h******e å få luftet. i tillegg var det ingen manuell fødepumpe på den så måtte lufte med og kjinne starteren. der var det viktig med riiikelig strøm. grunnen jeg er sikker på at det er noe greier med stemplene i denne pumpa (eller annen feil).. er at uansett hvor grinete den skulle være og lufte så skulle det vært en liten reaksjon allefall. en liten luft bløre eller dråpe diesel som viste seg, men på denne når jeg skrur av dyse røret så er det i noe som helst rørelse. pumpen er luftet ut på lufteskruene med fødepumpen. så noe reaksjon burde det være. allefall med tanke på min tidligere erfaring med denne pumpen på majoren. når jeg får fastslått feilen med 100 % sikkerhet så skal jeg hvertfall poste resultatet her :-) uansett takk for innnspillet det kan jo være noe annet jeg overser også :-) Redigert 19.Februar.2012 av KnutIvar@home (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 19.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Om du skrur av det lille sidedekselet på pumpa skal du kunne se om stemplene går opp og ned jepp.. så langt var jeg kommet. skrudd av dekslet, men pga unger som skulle hentes og ei kone som var pitte litt sur over at jeg hadde fått diesel på ordntlig klærne mine i dag. Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 20.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 ser ut som du fikk rett ang regulatoren index. Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 20.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Da var vellykket prøvestart ute i garasjen gjennomført. som nevnt ovenfor var det regulatoren som var årsaken til ingen diesel til dysene. denne løsnet fint når oljetrykket opparbeidet seg. måtte jo da først stille den inn slik at det kom diesel, så ble det litt tomgangsregulering med å løsne dyserørene til regulatoren begynte og virke som normalt. motoren gikk fint uten en ulyd. lettstartet når den først fikk diesel. noen som kan fortelle meg hvor zinken skal sitte på disse bowman kjølerne ? og hvor kan en koble slangene for varmeapparatet/varmtvannstanken inn på motoren. fant en slangestuss øverst på ferskvanns beholderen, som jeg tenker er returen fra varmeanlegget. men fant ingen naturlig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 (redigert) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36081705 Her er en Viksund 31 Goldfish som er klar for ny eier. Vi har selv vært med til Skottland og Orknøyene med denne båten, den tåler vel det meste av vær. Den har det meste av utstyr og eier er veldig kunnskapsrik og har hatt båt siden den var ny.. Løp og kjøp Redigert 18.Juli.2012 av Otto R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 http://www.finn.no/f...nnkode=36081705 Da var den båten solgt :) Det var fort gjort og eier er fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 31.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 Hei Knut Ivar, har du fortsatt båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.