Jump to content

Kjøpt Viksund 31 Goldfish


KnutIvar@home

Recommended Posts

Da var ny innvesteringen kommet hjem, ble fullt nede ved brygga nå . så håper på respons på colombien nå.

skal legge opp noen bilder av de forskjellige seansene når jeg fått lastet inn bildene på pc'n.

 

Turen fra hommmelvik til averøy gikk greit. ingen dritt på tankene som kom i filtrene i motstampen utenfor agdenes.. Fikk frisk bris til liten kuling der da.

litt slitsomt og stå ute uten noe og sitte på og uten kalesje. men ellers fungerte alt helt fint.

Er på utkikk etter eit godt eksemplar av Viksund 27, er litt usikker på motoren som står i din, er det samme som 49 hesteren? du kan gjerne sende litt utfyllande oplysninger og bilete til meg på e-post.

Forresten gratulere med ny båt, ser veldig fin ut.

Link to post
Share on other sites

Hei godt folk , da har jeg kommet så langt at jeg trenger hjelp fra bp folket her for og løse et lite "problem" jeg har med nyervervelsen.

 

Det har seg slik at båten ble levert fra viksund med en mindre motor enn det som står i i dag.

jeg vil gjette at det før sto en 45 hk bmw kanskje .. eller allefall i den størrelsen.

 

det som viser seg er at det er alt for lite propell kraft , ved f.eks 2600 rpm så holder jeg 6 knop når nabo båten av samme type bare holder 5 knop ved 1000 rpm

nå skal det sies at nabo båten er en combi og 2 tonn lettere.

den har en adskillig større propell, sannsynligvis også annen utveksling.

 

men saken er at når jeg skal manøvrere til kai, så må jeg opp i 3000 rpm ved opp bakking.. og ennå da skjer det ikke så veldig mye.

ved motstamp mister jeg også mye fart, noe jeg ikke er vant til med denne båt typen. så mistenker litt at det bare er satt inn annen motor og gir på eksisterende propell anlegg

 

motoren jeg har er en volvo penta md21a , oppgitt til 75 hk ved 4500 rpm på lystbåter og planende båter

den er videre oppgitt til 51 hk ved 3000 rpm til arbeidsbåter.

 

giret mitt er borg warner as 70 cr venstre gående. og her er problemet.. utvekslingen er oppgitt i instruksjonsboken til 2.91 :1 venstregående 1,91 :1 høyre gående og 2,1:1 på venstregående.

da er spørsmålet på min venstregående er det da 2,91:1 eller 2,1:1?

 

hvordan eventuelt finne det ut

 

dette er jo en saktegående båt, høres litt rart ut og kjøre den på borti 4000 rpm i mars fart noe jeg ikke har prøvd allefall. har heller ikke lyst til det med denne motoren.

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør holder deg under 3000 rpm med den motoren om du skal ha den lenge og stelle godt med den! Men 6knop på 2600 rpm er alt for lite fart, så propellen er nok alt for lett. Jeg ville kontaktet f.eks Sleipner og fått dem til å beregne hvilken propell du bør ha. Da får du nok noe som er vesentlig bedre egnet.

 

Jeg har aldri hørt om en Viksund med BMW originalt, det har nok garantert stått en VP eller en Ford Sabb nedi der! Men det spiller jo egentlig mindre rolle, du må uansett få beregnet en propell ut fra din motor, gear ob båtstørrelse/vekt. Jeg ville lagt meg på en som gir deg max turtall på 3000-3500 rpm, høyere turtall har uansett ikke disse motorene godt av!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du bør holder deg under 3000 rpm med den motoren om du skal ha den lenge og stelle godt med den! Men 6knop på 2600 rpm er alt for lite fart, så propellen er nok alt for lett. Jeg ville kontaktet f.eks Sleipner og fått dem til å beregne hvilken propell du bør ha. Da får du nok noe som er vesentlig bedre egnet.

 

Jeg har aldri hørt om en Viksund med BMW originalt, det har nok garantert stått en VP eller en Ford Sabb nedi der! Men det spiller jo egentlig mindre rolle, du må uansett få beregnet en propell ut fra din motor, gear ob båtstørrelse/vekt. Jeg ville lagt meg på en som gir deg max turtall på 3000-3500 rpm, høyere turtall har uansett ikke disse motorene godt av!

helt enig med deg der,,,

men litt av problemet er jo at giret er i instruksjons boka oppgitt til to forskjellige alternativer til utveksling.. ingen skilt på giret som sier noe om hvilken utveksling jeg har.

syntes støy messig det passer fint og litt på 2600 til 2800 rpm

 

propell er jo sikkert vanskelig og beregne uten og vite utvekslingen sikkert. ?

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg og drømte om slik båt engang,

det vart ikke skiftet aksel og propell når motoren vart skiftet, med andre ord.

Du har båten på land på land? sett vannslangen fra springen inn på hylsa utvendig, kjøre motoren eks. 1000 omdr.

Måle med en turtalsmåler i senter av akslingen ute, ta helst av propellen da.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg og drømte om slik båt engang,

det vart ikke skiftet aksel og propell når motoren vart skiftet, med andre ord.

Du har båten på land på land? sett vannslangen fra springen inn på hylsa utvendig, kjøre motoren eks. 1000 omdr.

Måle med en turtalsmåler i senter av akslingen ute, ta helst av propellen da.

takk takk..

 

vel ja ble litt flau da jeg syntes dette burde jeg klart og komme på selv også :-)

 

klarte på et merkelig vis og poste samme posten to steder også,,sikkert sommeren som gjør det.

Link to post
Share on other sites

Hei

Hadde en 31 kombisjark i dykkerklubben før .. med vel 100 hester gikk den maks 8.5 knop. Med rett propell og påstøpt platting bak økte den til maks 13 knop og slapp vannet bak.

 

Jeg tror de fleste motorer har et maks turtall uten belastning og ett litt lavere som er maks du skal oppnå med full belastning.

Hvis du finner disse dataene på din motor har du svarene. Er turtallet med belastning for høyt gir ikke propellen det motoren kan levere.

Generelt er det bedre å øke propelldiameter/antall vinger osv enn å gire opp.

 

Vi støpte en spiss over og under propellhylsa der den kommer ut av skroget slik at det ble strømlinjeformet avslutning istedenfor en tverr vegg rett foran propellen. Vet ikke om det gjorde noe på farta, men når jeg ble slept bak kunne jeg se at propellstrømmen gikk mye finere og turbulensen bak stevnen forsvant.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

Hadde en 31 kombisjark i dykkerklubben før .. med vel 100 hester gikk den maks 8.5 knop. Med rett propell og påstøpt platting bak økte den til maks 13 knop og slapp vannet bak.

 

Jeg tror de fleste motorer har et maks turtall uten belastning og ett litt lavere som er maks du skal oppnå med full belastning.

Hvis du finner disse dataene på din motor har du svarene. Er turtallet med belastning for høyt gir ikke propellen det motoren kan levere.

Generelt er det bedre å øke propelldiameter/antall vinger osv enn å gire opp.

 

Vi støpte en spiss over og under propellhylsa der den kommer ut av skroget slik at det ble strømlinjeformet avslutning istedenfor en tverr vegg rett foran propellen. Vet ikke om det gjorde noe på farta, men når jeg ble slept bak kunne jeg se at propellstrømmen gikk mye finere og turbulensen bak stevnen forsvant.

 

Lykke til

 

Mons

 

takker :-)...

 

var flere nyttige svar her ang. utvekslingen.

men til mons. så hm jeg tror det blir litt forskjell på combien og goldfishern pga vekten.

min far har en kombi og jeg nå en goldfish, når de ligger ved siden av hverandre så ligger min ca 20 cm lavere i vannet grunnet vekten. en kan også se at hans kombi reiser seg mye mer under mars fart.

tror faktisk effekten av flaps på goldfish vil være mye mindre i og med at den faktisk ikke reiser seg slik..

effekten av flaps vil jo likevel være der grunnet mer fot i vannlinje?

blir hvertfall intressant og se hvordan den oppfører seg med riktig propell.

 

 

har også spekulert på hva flaps vil gjøre med seile egenskapene på den, vil det utgjøre noe for balansen i båten?

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med såpass stor motor som vi hade og en svær propell beregnet av Winrace i Arendal (ble helt perfekt ihht instruksjonsbok for motor og turtallene) slapp kombien vannet bak og kunne derfor oppnå mye større fart. Plattingen var støpt jevnt med bunnen av båten og var 3 cm tykk. Den var tørr oppå under gange over 8 knop.

Jeg innbilte meg at den ble bittelitt mindre retningsstabil i nedoverbakken på bølger i størrelse 3 m+, men med den lange kjølen var det ikke noe problem.

Kunne kanskje blitt noe annet med mindre maskinkraft men det vet jeg ikke. Båten tålte uansett veldig mye mer enn folkene ombord ;-)

Mons

Link to post
Share on other sites

Handle tur i dag :-) :rolleyes:

 

ny rednings vest til minsten

lanterne pærer-

pumpe og nivå vakt til dusj

dusjhåndtak med trykk knapp.

ledning til vedlikehold laderen og 220v inverteren. (4,5 kvadrat)

letet også etter 220 volt kontakter for tilkobling til landstrøm... dette var ikke enkelt ??

dette er jo en gammel båt.. ingen som har lagt til rette for landstrøm her .. noen forslag til enkel landstrøm tilkobling?

Link to post
Share on other sites

letet også etter 220 volt kontakter for tilkobling til landstrøm... dette var ikke enkelt ??

dette er jo en gammel båt.. ingen som har lagt til rette for landstrøm her .. noen forslag til enkel landstrøm tilkobling?

Ladix/Calix system med landstrømkabel, landstrømkontakt, elsentral, mv. Enkelt å montere.

Det er massevis av tråder her på bp. med diskusjoner om landstrøm.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

hm sjekke det ut.. erfaringen er ofte at det er veldig komplette landstrøm anlegg.. jeg vil ha noe enkelt som ganske enkelt en kontakt og koble inn i og noen kontakter inni båten hvor jeg kan sette i laderen ++..

men skal søke på trådene og se :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Ladix systemet er nettopp slik du antyder, pluss sikring og jordfeilbryter. Og du har lov å installere det selv! Skal du ha noe enklere enn dette, så er en løs skjøteledning fra land til båten enkleste løsning. Alt annet enn disse to må du ha elektriker til å legge opp.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ladix systemet er nettopp slik du antyder, pluss sikring og jordfeilbryter. Og du har lov å installere det selv! Skal du ha noe enklere enn dette, så er en løs skjøteledning fra land til båten enkleste løsning. Alt annet enn disse to må du ha elektriker til å legge opp.

Vil bare si meg enig med det Index påpeker. Har installert Ladix-løsning i vinter og enklere kan det ikke bli. Du får ulike pakkeløsninger fra f.eks Maritim, som denne.

Redigert av Sveinhj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja har sett på de ladix systemene, virker som det eneste vi på egen hånd kan "montere selv"

siden jeg alt har en knall lader på 30A så får jeg se hvilken pris en kan komme ut på ved en forespørsel.

ser hvertfall veldig fine ut de anleggene der

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ble jammen gammel båten solgt og hentes i løpet av denne uken :-).. blir godt med litt ekstra plass ved brygga ja, og litt mindre plass på kontoen :cheers_wine:

 

Nå venter jeg forøvrig på kalesje mannen som skal lage ny kalesje på goldfishern, var lovt denne uka.

Var en tur på otnes (veteranbåtstevne) og fikk himmelen i hodet da vi holdt på og fortøye der, så kalesjen blir helt greit og ha.

 

videre skal jeg begynne og lage en dørk her :

img_7060.jpg

og lurer på om noen har forslag til material valg til denne.

det er en dusj montert bak her, pumpe montert helt bak så bør jo tåle vann

Link to post
Share on other sites

Der har jeg lensa, og ja gulv må på plass. :giggle:

 

Hva med rett og slett alu-plate slik som er på steppet der?..

Eller kjøpe devynicell (eller hva det heter) og glassfiber/vev og polyester og plate en plate..

Link to post
Share on other sites

hei knut ivar ,og takk for sist ,ja neste gang jeg låner doen din så vil jeg ha flatt gulv å stå på ellers så må jeg nokk ho holde meg edru :giggle: hva med å legge en vannfast finerplate med våtromsbelegg eller noe annet oppå for vannet kommer jo til å

renne ned ved sidene likevel,og uansett så må du støpe fast noe som golve kan ligge på,Så må du hilse kjerringa di å`n Kenneth for en trivelig lørdag på otnes,Blir det tur til Elnesvågen med dere da?Tror nokk jeg tar meg en biltur dit

Link to post
Share on other sites

hei :-)

takk for sist ja nimbussen:-)

ja hadde egentlig tenkt og ha løs dørk oppå ja.. i og med at det blir dusj der , så må det jo rengjøres etter hver tur.

solgte gammelbåten , den blir hentet i helgen så må nok holde oss hjemme likevel denne helgen.

får satse på båt puss i stedet :-)

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

gratulerer :-)

nja nytt og nytt. vært så mye denne vinteren med vannskade i kjellern og to biler som trenger servicer,,, siden jeg ikke er noen millionær så har jeg billige biler og litt dyrere båt. :-)

vel det som har blitt gjort, er bytt av propell, til en mer passelig til båten.

den som sto på var beregnet for 4500 rpm , sååå hver gang jeg bakket opp .. så måtte jeg beregne virkelig god tid på å stanse helt opp. :-) skjedde ingentingen.

 

ellers så har det blitt litt planlegging av ny "captain" stol på dekk som kan senkes ned til passelig høyde for et bord på dekk, varme løsninger.

da få eber vannvarmer inn, varme på dekk, mulig kalesje som kanskje ikke blir nok kroner til i år.

varme på dekk blir jo liten vits uten kalesje.

dørk i aktercabin er jo også et mål til sesongen.

seilriggen blir nok liggende i garasjen et år til da det blir for mye å fikse på til denne sesongen, først og fremst ha den mest mulig tur klar.

 

det so er gjort siden sommeren i fjor :

* byttet propell

* fikset en del på el anlegg

* ny radio/cd

* generelt vedlikehold og ettersyn selvfølgelig

* rubbet / pusset master.. snart klar for lakkering

* montert gps antenne/plotter

* montert nytt kombinert blandebatteri/dusj aktercabin

* montert vedlikeholdslader 30ah

 

planer :

* kalesje

* Styre/dekkstol

* vannvarmer eber

* få luftvarmer eber til å virke igjen

* seilriggen opp igjen .. 2012

foreløpige planer.. :-)

 

igjen gratulerer med flott stødig båt jern kjøl

Link to post
Share on other sites

Hei Averøying, E e utfløtta nordmøring.

jeg tenkte det samme på min Halco 29 fra 86.

Men jeg tok å vannslipte skroget med 400 pappir, så 600, 800, 1200 og til slutt 2000 pappir.

Rubbet, polerte og vokset til slutt.

Båten ligger i Molde dersom du vil sjæ resultatet.

img_4216.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...