Jump to content

Kjøpt Viksund 31 Goldfish


KnutIvar@home

Recommended Posts

Hei Averøying, E e utfløtta nordmøring.

jeg tenkte det samme på min Halco 29 fra 86.

Men jeg tok å vannslipte skroget med 400 pappir, så 600, 800, 1200 og til slutt 2000 pappir.

Rubbet, polerte og vokset til slutt.

Båten ligger i Molde dersom du vil sjæ resultatet.

 

 

ikke helt med på hva du referer til når du sier jeg tenkte det samme ?

 

men å rubbe/slipe skroget på min tror jeg ikke blir noe godt resultat da det ser ut til at den er omlakkert en gang i tiden. det nye laget er enkelte steder slitt innpå det gamle laget. (kan det se ut til)

 

mastene er eloksert aluminimum og har sannsynligvis ligget flere år lagret ut så de er skikkelig skjoldete.

så de blir lakket om :-)

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)
Link to post
  • 10 måneder senere...

bilde.jpg

denne skal i løpet av vinteren/våren settes inn i stedet for min md 21 a.

 

ikke noe galt med volvoen , men ford'en er er noe større.

den som er avbildet er en 2722e 85 hk ved 2600 rpm

 

Har også skaffet meg en eber hydronic 4d som skal monteres før sesongen kommer i gang :-)

Link to post

Da er motoren satt opp på bukk ute i garasjen og har begynt og gå over den.

marineseringen er så og si ubrukt så den er helt grei.

prøvde meg på en liten prøvestart i helgen, men ingen diesel til dysene.

fødepumpa leverte og fikk luftet filtrene og pumpa, men ingen disesel ut til dysene.

da ble det et google søl på vac minimec fuelpump og fant diverse mulige løsninger.

stopp armen kunne henge seg opp, det ble sjekket.

videre fant jeg at noen hatt problemer med at om pumpene stått tørre ei stund kunne stemplene inni pumpen henge seg fast.

logisk , så har sjekket oljenivå og ganske riktig var den helt tørr.

har nå fylt olje på den så blir spennende og se i morgen om det hjelper.

mulig stemplene trenger litt mer hjelp for å komme løs igjen.

 

ellers ser motoren helt grei ut så langt.

Link to post

Ford pleier å være ganske kresen på luftingen. Prøv å løsne dyserøret nede på pumpen, der skal der komme diesel med en gang når du tørner motoren. Gjør det det så kan du glemme opphengte stempler og stoppknapp.

 

Oljen du fylte på smører bare regulatoren og manglende olje pleier å gi jaging på tomgang. Har liten tro på at den hindrer start...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Om du skrur av det lille sidedekselet på pumpa skal du kunne se om stemplene går opp og ned når du kjører motoren på starteren. Jeg mistenker at regulatoren din har stivnet til/er litt treg, det hendte med min da jeg skulle hente den ved kjøp i Bergen. Resultat: Ikke en dråpe diesel ut til dysene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

mmmmja.. det avhenger av hvilken pumpe den har det da.

mine tidligere erfaringer ang ford er

fordson major, ford 6600 og ford 5610 dexta m.mere (traktorer... voktst opp på gård da sjø )

min første båt motor fra ford da.

nå vet jeg med sikkerhet at majoren har pumpe av samme merke som sitter på min 2722

5610 og 6600 husker jeg ikke , men allefall så var majoren og 6600 meget lett og lufte og få i gang igjen .

5610 derimot var en sant h******e å få luftet. i tillegg var det ingen manuell fødepumpe på den så måtte lufte med og kjinne starteren.

der var det viktig med riiikelig strøm.

 

grunnen jeg er sikker på at det er noe greier med stemplene i denne pumpa (eller annen feil).. er at uansett hvor grinete den skulle være og lufte så skulle det vært en liten reaksjon allefall.

en liten luft bløre eller dråpe diesel som viste seg, men på denne når jeg skrur av dyse røret så er det i noe som helst rørelse.

pumpen er luftet ut på lufteskruene med fødepumpen. så noe reaksjon burde det være.

allefall med tanke på min tidligere erfaring med denne pumpen på majoren.

 

når jeg får fastslått feilen med 100 % sikkerhet så skal jeg hvertfall poste resultatet her :-)

uansett takk for innnspillet det kan jo være noe annet jeg overser også :-)

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)
Link to post

Om du skrur av det lille sidedekselet på pumpa skal du kunne se om stemplene går opp og ned

 

jepp.. så langt var jeg kommet. skrudd av dekslet, men pga unger som skulle hentes og ei kone som var pitte litt sur over at jeg hadde fått diesel på ordntlig klærne mine

i dag. :confused:

Link to post

Da var vellykket prøvestart ute i garasjen gjennomført.

som nevnt ovenfor var det regulatoren som var årsaken til ingen diesel til dysene.

denne løsnet fint når oljetrykket opparbeidet seg.

måtte jo da først stille den inn slik at det kom diesel, så ble det litt tomgangsregulering med å løsne dyserørene til regulatoren begynte og virke som normalt.

 

motoren gikk fint uten en ulyd. lettstartet når den først fikk diesel.

 

noen som kan fortelle meg hvor zinken skal sitte på disse bowman kjølerne ?

 

og hvor kan en koble slangene for varmeapparatet/varmtvannstanken inn på motoren.

fant en slangestuss øverst på ferskvanns beholderen, som jeg tenker er returen fra varmeanlegget.

men fant ingen naturlig ut.

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...