Jump to content

Hvordan fjerne misfarging på grå fenderlist?


Snekker'n

Recommended Posts

Vår båt er fra 2006, og ser nesten ut som ny.

Unntaket er fenderlisten som stedvis er misfarget oppå.

Værst er det i baugen, der fortøyningstauene har "subbet" over listen.

Her har det dannet seg en hard "skorpe" som jeg ikke klarer å vaske bort.

Har forsøkt gummibåtrens, bremsevæske og aceton.

Er det andre kjemikalier jeg kan forsøke, eller skal jeg prøve med et fint slipepapir?

 

Også andre steder på fenderlisten er det blitt slike misfarginger. Kan det være solen som tærer?

 

img_5845.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

En omgang med stålull og rødsprit og den ble nesten som ny.

 

Noe spesielt med rødsprit som du vet om her, eller var det bare spriten / oppløsningsstoffet som er viktig?

Er litt redd for at den grusomme lukten av rødsprit skal sette seg i porene på listen...

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt forskjellige remedier opp i gjennom årene på dette kjente problem for mange. Stålull, våtslipepapir, grove børster, Vet ikke helt hva som er best egentlig, felles for de alle er at det krever en del innsatts for at resultatet skal bli bra. En får bare prøve seg frem.

Link to post
Share on other sites

Jeg fjernet det gule belegget på skrogsiden med 30% saltsyre (litt over 100,- på Jernia) i helgen. Det gikk av med Autosol om jeg rubbet en stund, men Saltsyre tok det på et par sekunder. Skylte med masse vann etter å ha påført med microfibermopp.

Jeg har ikke peiling på om fenderlisten tåler saltsyre, men det er kanskje mulig å gjøre en test på et bittelite område på et sted som ikke syns så godt. Det er kanskje lurt å vente med det til andre som kan mer om Kemi enn meg har uttalt seg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Minner igjen om "vidundermiddelet" .... :saint:

 

AutoGlym - Bumper care. Selges iallefall på Bilextra

 

http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12813

 

.............

 

 

............En omgang med stålull og rødsprit og den ble nesten som ny.

 

Vil ikke rødsprit og aceton tørke ut gummilista slik at den bare blir enda mer skjoldet/hard til neste år?

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med å rense først med Hempel glassfiberavfetting for så å myke opp listen med Autoglym bumper care som vel er nevnt tidligere. Evt. bytte ut glassfiberavfettingen med Autosol poleringskrem. Mye arbeid men godt resultat.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

husk å bruk et svært fint våtslipepapir og rikelig med vann.. du kan jo begynne med 180 for å ta det aller verste og så avslutte med 800 for eks. etterpå er det skikkert lurt å gå over med noe for å feite opp igjen fenderlisten så skiten ikke setter seg i porene...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...