Snekker'n Startet 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2010 Vår båt er fra 2006, og ser nesten ut som ny. Unntaket er fenderlisten som stedvis er misfarget oppå. Værst er det i baugen, der fortøyningstauene har "subbet" over listen. Her har det dannet seg en hard "skorpe" som jeg ikke klarer å vaske bort. Har forsøkt gummibåtrens, bremsevæske og aceton. Er det andre kjemikalier jeg kan forsøke, eller skal jeg prøve med et fint slipepapir? Også andre steder på fenderlisten er det blitt slike misfarginger. Kan det være solen som tærer? Buster X med Yamaha 70 Link to post
Hafrsfjord Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 AutoGlym - Bumper care. Selges iallefall på Bilextra http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12813 Har nettopp brukt det i dag Link to post
gunped Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Vi overtok Bavariaen med en fenderlist rundt hekken som så helt forferdelig ut.En omgang med stålull og rødsprit og den ble nesten som ny. Link to post
småbåtentusiasten Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 (redigert) En omgang med stålull og rødsprit og den ble nesten som ny. Noe spesielt med rødsprit som du vet om her, eller var det bare spriten / oppløsningsstoffet som er viktig? Er litt redd for at den grusomme lukten av rødsprit skal sette seg i porene på listen... Redigert 3.Juli.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 Tror nok den lukten blir borte med første møte med solgangsbrisen! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Snekker'n Svart 3.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 En omgang med stålull og rødsprit og den ble nesten som ny. Er det den vanlige "Svint" stålull med såpe du mener, eller et "spesialprodukt" fra en malerforhandler? Buster X med Yamaha 70 Link to post
Eureka Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 Jeg har brukt våtslipepapir med stort hell. Brukte 180, tror jeg, men kan sikkert bruke ett som er enda finere. ihvertfall som avslutning. Bruk rikelig med vann.. og lett på hånden. Link to post
Hansi Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Har brukt forskjellige remedier opp i gjennom årene på dette kjente problem for mange. Stålull, våtslipepapir, grove børster, Vet ikke helt hva som er best egentlig, felles for de alle er at det krever en del innsatts for at resultatet skal bli bra. En får bare prøve seg frem. Link to post
RSL Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Jeg fjernet det gule belegget på skrogsiden med 30% saltsyre (litt over 100,- på Jernia) i helgen. Det gikk av med Autosol om jeg rubbet en stund, men Saltsyre tok det på et par sekunder. Skylte med masse vann etter å ha påført med microfibermopp. Jeg har ikke peiling på om fenderlisten tåler saltsyre, men det er kanskje mulig å gjøre en test på et bittelite område på et sted som ikke syns så godt. Det er kanskje lurt å vente med det til andre som kan mer om Kemi enn meg har uttalt seg. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
andersb Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 aceton har jeg brukt med stort hell på fenderlist, sinna greier, men ble som ny Link to post
Billa1 Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 aceton har jeg brukt med stort hell på fenderlist, sinna greier, men ble som ny Aceton er bra, den smelter faktisk gummien. Vær forsiktig. Søler du på gelcoat så sprekker den. Løser opp hansker og alt........ Link to post
Snekker'n Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 aceton har jeg brukt med stort hell på fenderlist, sinna greier, men ble som ny Forsøkte aceton i helgen. Hadde ingen effekt på det harde belegget, dessverre. Buster X med Yamaha 70 Link to post
Hafrsfjord Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 (redigert) Minner igjen om "vidundermiddelet" .... AutoGlym - Bumper care. Selges iallefall på Bilextra http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12813 ............. ............En omgang med stålull og rødsprit og den ble nesten som ny. Vil ikke rødsprit og aceton tørke ut gummilista slik at den bare blir enda mer skjoldet/hard til neste år? Redigert 5.Juli.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Link to post
yama Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Har god erfaring med å rense først med Hempel glassfiberavfetting for så å myke opp listen med Autoglym bumper care som vel er nevnt tidligere. Evt. bytte ut glassfiberavfettingen med Autosol poleringskrem. Mye arbeid men godt resultat. Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150 Link to post
kosl Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 (redigert) Jeg benytter CELLULOSE TYNNER, den gjør fenderlisten som ny. Går over med AutoGlym bumper care etterpå får å feite opp at gummien. Er nøye med å ikke komme innpå gelcoaten. Avsolutt verdt å prøve - lykke til!! Kosl Redigert 5.Juli.2010 av kosl (see edit history) Link to post
Snekker'n Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Da har jeg forsøkt aceton, bumpercare, rødsprit, stålull, bremsevæske og lette forbannelser. Neste forsøk blir trolig med slipepapir. Buster X med Yamaha 70 Link to post
Eureka Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 husk å bruk et svært fint våtslipepapir og rikelig med vann.. du kan jo begynne med 180 for å ta det aller verste og så avslutte med 800 for eks. etterpå er det skikkert lurt å gå over med noe for å feite opp igjen fenderlisten så skiten ikke setter seg i porene... Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 er du sikker på at fenderlisten din faktisk er gjennomfarget og at du ikke bare har slipt bort laget med gråfarge? Link to post
Snekker'n Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Ja, den er gjennomfarget. Det virker som om den har fått en "skorpe" som er hard og misfarget. Buster X med Yamaha 70 Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Da hadde jeg slipt den ned - men forsiktig slik at du ikke får riper i den, Link to post
Lazyjack Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Jeg har slik list på min Bavaria og vanlig rubbing(f.eks. Autosol) gjør den grå og fin som da den var ny. Legg på voks til slutt så holder det lenger før du må gjenta behandlingen. Link to post
spjærøy26 Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 jeg hadde smurt den med glyserin etter slibing Link to post
Snekker'n Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Hvor får jeg tak på glyserin? Hva er fordelen med det kontra "bumpercare"? Buster X med Yamaha 70 Link to post
My2Cents Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Owatrol sin Polytrol som du kan kjøpe i byggforretninger fungerer kanonbra og holder lenge. De selger det på Jernia også... Link to post
dodgevan Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 hei har akkurat samme problem på min båt. jeg fjernet det greit med ``hugos`` kjøpt på maritim . problemet kommer tilbake etterhvert, jeg tror det er avrenning fra teak dekket som er oljet . Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn