Jump to content

Kan min ultraflex hyraulisk styring være i orden?

motor

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på om den hydrauliske styringen er som den skal. Båten er 1 år gammel og har ultraflex hydraulisk styring. Syntes alt var ok i fjor, men nå etter at den ene slangen har vært demontert og remontert er jeg blitt usikker på om alt er som det skal være. Styringen er luftet etter beskrivelse i manual. Hva som forundrer meg er at jeg opplever at det ofte etter veldig lite utslag på rattet mot høyre opplever dødgang mot venstre (trekvart rattørn). I tillegg tåles det ikke at oljereservoaret er helt fylt opp. Da pipler det ut olje gjennom påfyllingstoppen. Forstår jeg manualen riktig så skal det kunne være helt fullt i reservoaret.

Redigert av motor (see edit history)

Forhandleren du kjøpte båten av for ett år siden burde vel ha litt peil på dette?

Ja si det. Ulempen med å handle billig i Sverige er blant annet hjelp til å løse slike problemer. :smiley:

Når det gjelder luft i systemet så er jo det mulig, men det forundrer meg om det er årsaken fordi det ble luftet etter instruksjonen i manualen og dette ble gjort flere ganger..

Og hvor viktig er det å bruke helt korrekt olje?

Jeg spurte i alle fall min forhandler om det samme. Oljene fungerer sikkert fint sammen og er blandbare. Problemet oppstår dersom det kommer et snev av vann i olja. Dette klarer visstnok ikke ordinær hydraulikkolje å håndtere særlig bra, mens olje til maritimt bruk fikser en "viss" innblanding av vann.

Men tilbake til luftinga: det var ikke lenger snev av luftbobler i olja når du ga deg?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Nei. Kan ikke forstå at det er mulig at det er noe luft igjen i systemet. De siste lufterundene kom det bare olje. Tok et par ekstra lufte-runder for sikkerhets skyld. Men man vet jo aldri. Har ingen erfaring med slike styresystemer men har luftet bremsesystemer på biler tusenvis av ganger.. :smiley:

Har du reservoaret helt proppfult?

Har også hatt inntrykk av at styringen i korte intervaller har vært unormalt tung..

Har beholderen rimelig full ja. Har egentlig aldri opplevd problemer med styringen min, selv om den har byttet båt etpar ganger. Ved lufting av systemet etter bytting har jeg bare fått noen til å åpne nippel på trykkside ved motor, dreiet rattet, og lukket. Byttet side, gjort det samme. Denne operasjonen har jeg gjentatt noen ganger til jeg har vært sikker på at all luft er ute. Har passet på at nivået i beholderen ikke har fått lov til å synke for mye under luftingen. Dersom systemet garantert var vannfritt, og boksen vi ar tatt imot overskuddsolja var ren, så har jeg bare tatt det tilbake på kanna. Blir dog ikke store mengder.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Nei det burde ikke påvirke styringa. Ikke burde et lite avvik i oljespec ha noe å si heller, men har googlet litt og funnet at 32 olja jeg har brukt er noe tykkere enn 15 olja som ultraflex foresriver. Dette bør heller ikke ha noe å si i normal sommertemperatur, kanskje om vinteren. Dog jeg får vel få tak i tynnere olje å prøve..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...