Jump to content

Alt El. Anlegg skal ut, Nytt skal inn!


Volvomekanikeren

Recommended Posts

God dagen! :flag_bp: Då var prosjekt Motor ferdig (Nesten) Og Båten er klar til og brukes! :flag_bp: MEN, Mitt eletriske anlegg er helt på tryne! Ledninger er strekt i hytt og pine, på kryss og tvers, dette skal fikses! Alle ledninger skal inn i skinner, så det blir oversiktlig, og jeg slipper og sitte i flere timer for og finne ut hvilke ledning som går hvor! :rolleyes::cheers: Nye ledninger til alle instrumenter, lys, landterner og you name it! :saint:

Idag er forbruksbatteriet OG Startbatteriet KOBLET SAMMEN (Serie Koblet) :crazy::headbang: Hva er då vits med start og forbruk? Ja, alt er helt på tryne! :rolleyes:

 

Så start batteri skal kobles til hovedstrømsbryter (2) Og videre til jord(-) og plussen fra hovedstrømbryter til starter! Forbruksbatteriet skal kobles til hovedstrømsbryter (1) Og rett opp til koblingsskapet, så jeg får - og + Der oppe, og slipper og strekke ledninger helt fra display og bak til batteri (Smart) :flag_bp: I koblingsskapet skal jeg ha: sikringsboks, ledningskinner, + og - pol. Koblingsbokser, og annet ymse! :cheers: Så må jeg bare få skryte litt av M/S Bastard for dette opplegget, tenker noe lignende dette! :flag_bp:

 

Gi gjerne tips om hva som er smart, og hva jeg bør unngå! :flag_bp: Ser Bastard har noe som kalles Pdar, hvor fåes dette kjøpt? Hva gjør denne boksen? Lader batteriene fortere? :confused:

 

:cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hei

Vil ikke komme med noe konkret om din båt, men komme med noen generelle tips.

 

1. Tenk nøye gjennom hva du har av el.anlegg og hva du eventuelt kansje kommer til å legge til av utstyr.

2. Tegn nøye opp hele el anlegget med brytere +/ - startmotor/ dynamo (MED benevnelse)

legg dette ut her på båtplassen og få flere tips.

3. Dimensjoner start og ellers hovedkabler med rikelig dimensjon. (gå gjerne litt opp i dimensjon i forhold til beregnet)

4. Legg ut minst 10 extra uttak framme ved sikringsskap. ( det er rart hva en får av utstyr etterhvert,og det er derfor jeg sier dette om extra dimensjonering av kabler også)

5. Bruk gode kabelsko og gjerne krympestrømpe for beskyttelse.

6. Skal du ha landstrøm , så legg opp slik at dette blir lett å ettermontere.

7. lag kabelkanaler med rikelig dimensjon. Dette for at det skal bli lett å bytte ut ødelagte kabler senere. (bare å trekke igjennom)

 

Det er sikkert mer en bør ta hensyn til, men dette var noen tips fra min side.

lykke til med el.oppgradering

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Tusen takkk du! :flag_bp: Men hva er normal tykkelse på ledninger til instrumenter, lys i cabin o.s.v. 1,5mm? :flag_bp: Jeg vet switchen skal ha tjukkere ledninger, men ikke like tjukke så batterikablene.. Trenger litt hjelp her, men stikker på slippen no, så ser jeg hva dere har skrevet nor jeg kommer hjem! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal du egentlig bytte de gamle ledningene til lanternene?

 

De er sprøe og harde, bedre og bytte de før en siden! :flag_bp:

 

Seriekoblet?

 

Ja, de er koblet sammen, så begge batteriene bil ett stort batteri, og strømmen trekkes av begge. Jeg mener det, har ikke sett helt over endå, men kan ta bilder imorgen, men de er koblet sammen på en måte! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Har du 24 volts anlegg i båten? (siden du sier de er seriekoblet)

Seriekobler du 2 stk 12V batterier så får du 24Volt

pluss til minus

 

Men paralell kobler du 2 batterier så får du 12V

pluss til pluss og minus til minus (jord)

 

Er du det minste i tvil ang. strøm så få andre til å gjøre dette med koblinger.

Forresten så ligger det en kalkulator her på sentralen for dimensjonering av ledningstverrsnitt.

MEN som sagt : Gå opp i dimensjon i forhold til beregnet

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Er nok 12V anlegg.

Felles jord som normalt og da det er to seperate pluss kabler gjetter jeg på at den ene går til motoren og den andre til forbruk.

 

Har selv begynnt å rydde i det elektriske og anbefaler å tenke godt gjennom hva du trenger før du begynner.

Skisser gjerne opp hvordan det elektriske skal kobles og viktigst av alt, merk kablene i begge ender når du strekker dem.

Mye lettere å holde orden og feilsøke etterpå.

 

Her er skissen jeg bruker.

bryterpanel01medbrytereelskjema.jpg

 

Er ikke komplett men gir en god oversikt.

Bryterene som er på panelet har integrerte automatsikringer og det er 2 batterier.

 

Er det elektriske i båten din like rotete som i min anbefaler jeg å ikke fjerne noe av det gamle, men legge opp ny hovedstrøm fra batteriet og flytte en og en kurs.

I min båt har jeg funnet mange forskjellige forgreninger og skjulte sikringer der jeg minst hadde forventet det.

Flytt en og en kurs og forviss deg om at det ikke er koblet noe inn på den ledningen du kobler fra, et helt annet sted i båten.

 

Jeg kunne godt brukt mye tynnere kabler, men har valgt å ta i ekstra godt.

Til forbruk går det 25 mm2 kabel fra batteri til strømtavlen, tot ca 5-7 meter, og fra tavlen til sikring/bryterpanel har hver kurs en 6mm2 kabel, på 1 meter.

Til enheter der spenningstap er viktig (kjøleskap/dieselvarmer), det er lange kabelstrekk ol, bruker jeg 6 mm2 kabel helt frem.

Kort sagt mye mer enn det som trengs.

Har beholdt 35mm2 til motor da dette har fungert utmerket siden 1985. Er tidligere blitt anbefalt 50mm2 basert på tverrsnitt kalkulatorer.

 

Har alltid kopi av dette koblings skjemaet i båten.

Trenger jeg å finne en ledning er det bare å se på koblings skjemaet og se etter nummeret på kabelen.

Link to post
Share on other sites

Litt avanser opplegg, med flere brytere... Jeg har bare 1 hovedstrømbryter, 3 batteri, 4 på/av bryter, samt panel (Lanterner, ankerlys, cabin lys, pentry pumpe o.s.v) :flag_bp:

 

Burde ikke noe slikt fungere då? Eller roter jeg fælt? :giggle:

 

35de3b7.jpg

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Eh, vil tro du roter :)

 

Før du begynner bør du vurdere følgende løsning: BEP hovedstrømstavle

Har selv installert denne og etter 14 dager på sjøen mener jeg den er verd hver krone.

 

Den sørger for at startbatteriet alltid lades helt opp før forbruksbatteriet lades.

For min del fjerner den bekymringen for å ikke ha nok strøm til å starte motoren.

 

Den tredje bryteren gjør at alle batteriene kan brukes som startbatteri.

Selv om jeg har flere kurser vil hovedstrømmen være den samme :)

 

Ligger forøvrig en link til koblingsskjema nederst i produktbeskrivelsen, kan hende denne kan hjelpe deg på vei?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hovedstrømbryter med 4 (3) kurser.. OFF, 1, ALL, 2 ! :cheers: Så det er ikke noe problem, men vist du har greie på dette, kunne ikke du laget en tegning for meg? :flag_bp: Har 3 batterier, og startbatteriet skal bare brukes til start, og de 2 andre til forbruk, forbrukene må også innom dynamo for og lades. Og så skal de opp på 2 skruer med mutter på som står i display, så jeg får - og + der oppe, og strekker alt dertil! Det hadde vært konge om du fikk til.. Alt er plasert slik som jeg viser på bilde :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ikke sikker på hvilken bryter du har men antar det er en vanlig batterivelger.

 

Koble + på start batteri på inngang til pos 1 på bryter

Koble sammen + på begge forbruksbatteriene og koble dem på inngang til pos 2 på bryter.

 

+ hentes ut fra den siste tilkoblingen på velgeren (som om du kun har ett batteri).

Minus på alle tre batterier kobles sammen.

 

Bryter pos 1, du bruker kun strøm fra startbatteri, og lader kun startbatteri.

Bryter pos 2, du bruker kun strøm fra forbruks batteri, og lader kun forbruksbatteri.

Bryter pos ALL, du bruker strøm fra alle batterier, og du lader alle batterier.

 

Jeg vurderte denne muligheten i båten først, men gikk bort fra den.

Har dog dette opplegget i bilen min og der fungerer det greit.

 

Ligger man alene i en bukt og ikke har nok strøm til å starte, så har man et problem.

Ikke så lett å stoppe en forbipasserende for å få starthjelp, så på dette grunnlaget betalte jeg litt ekstra og kjøpte BEP sin tavle.

Du kan dog kjøpe kun releet og koble det til den bryteren du har. Du vil da kunne få ladet start og forbruk samtidig i pos 1 eller 2.

Ville da vurdert dual releet i ditt tilfelle, mener du da får ladet begge i pos 1 og 2..

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kan du med Paint? Alle Datamaskiner har dette. Du finner det her: Start > Søk > Paint. Eller: Start > Alle Programmer > Tilbehør > Paint. Kunne du vært en engel og sutte streker (Ledninger) på dette bilde, akkuratt slikt det må være?

 

Høyreklikk på bildet > Lagre Bildet Som > Åpne Paint > Fil > Åpne > Finn Bilde Der Du Lagret Det! :flag_bp: Då har jeg koblingsskjema jeg kan ta med i båten, det hadde vært utroligt snilt! :cheers:

 

2hrhbts.jpg

 

 

 

Evt. Kunne noen som kan dette, gjøre det? :cheers: Tusen takk båtfolk! :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vart dette forståelig for deg??

 

skjema.jpg

 

 

Takk skal du ha! Men jeg ser at ledningene plutselig kappes enkelte plasser. F.eks fra forbruk 2, er det bare for at den går under ledningene? :cheers: Ellers tror jeg jeg forstod! :tongue: Også var det noe på ledningene fra -, på start og forbruk 1... Der går det en ledning rett ut fra en ledning? :confused: Hvilke skjøt brukes her då?

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Altså slikt:

200uxaq.jpg

 

Så på UT fra hovedstømbryter... Det er jo en pluss ledning, går den rett på starter, og så utigjen fra starter, og opp til koblingsboks?

 

Men hvordan skal det kobles på dynamo for og få lading? :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...