Volvomekanikeren Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Takk igjen index! Men då fikk jeg svar på at sjema var rett, og det ikke skader og skifte på batterivelger mens motor går. Danke Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 du har ikke tenkt til å lakke panelet ditt d så blir det mer shini Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Hehe, ofc skal eg lakke det! Må ta en dag og få pusset ned alt treværket i båten, men det får vente Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 tror det tar en vinter og ikke en dag da men Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 tror det tar en vinter og ikke en dag da men Hehe, neida... Er sjapp som faen jeg vettu hehehe En liten oppdatering! Fått de fleste ledninger inn i skinner! Kan endelig se baksiden av Cd-spilleren igjen! Ble litt bedre ja! FØR ETTER Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
yanm... Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 fint panel du har laget deg. men hvorfor i alle dager har du skjært hull til buzzer og?? ville heller bare latt den henger på undersiden,blir ikke så mye "rot" på panele ditt!! ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 buzzer? Mener du høytaleren til alarmen? Neeh, hvorfor ikke ha den i panelet? Skal ikke ha noe mere i det, så gjør ikke noe!! Prøver og fjerne mest muligt under panelet, og ikke få mere! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Jeg syntes du skulle ha lakka eller malt/beisa panelet samt døra inne i dassen. Blir bra og ryddig nå. Aldri gi opp båten din! Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 På 70 tallet(1970-1980) var det en klar regel at ledninger med jord(-)(minus) skal være blå.. alle andre farger brukes til +(plus) eller impulser fra givere o.l. Hvis du holder deg til det, og i tilegg holder de Blå godt adskilt fra alt annet, så begynner du å få et oversiktlig system. I tilegg er det viktig å dimensjonere kablene riktig i forhold til kabellengden. 12V taper seg fort om ikke tverrsnittet er stort nok. Bruk kalkulator som du finner, her på Båtplasen. Husk kabellengden måles fra batteri - (minus) til forbruker og tilbake til batteri+. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 På 70 tallet(1970-1980) var det en klar regel at ledninger med jord(-)(minus) skal være blå.. alle andre farger brukes til +(plus) eller impulser fra givere o.l. Hvis du holder deg til det, og i tilegg holder de Blå godt adskilt fra alt annet, så begynner du å få et oversiktlig system. I tilegg er det viktig å dimensjonere kablene riktig i forhold til kabellengden. 12V taper seg fort om ikke tverrsnittet er stort nok. Bruk kalkulator som du finner, her på Båtplasen. Husk kabellengden måles fra batteri - (minus) til forbruker og tilbake til batteri+. Nå er det jo vanlig at jord er grønn/gul eller svart. Selv har jeg absolutt alt av jord/minus i grønn/gult. Det finnes jo slike strømper til å tre på i den fargen for så å varme det (krympe). Er så mye enklere når ihvertfall det er i orden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 ...og på folkevogn-audi er alle minus brun..... Stiligst på endel Hiroshima-produkter, her har jeg sett at ledninger som går inn på en kontakt, kommer ut på andre siden men helt annen farge Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TomEik Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Hva slags type kabel er det du bruker mellom koblingene dine? Vanlig kobber-kabel eller fortinnet? Det anbefales å bruke fortinnet kabel i el-anlegg i båt da den står bedre i mot korrosjon som kan bli i vanlig kobber-kabel. Jeg har litt problem i eget båt med dårlig kontakt på flere lys og annet utstyr i min båt og kommer til å skifte ut noen av de dårlige kablene med fortinnet kabel i stedet. Det koster litt mer men kommer til å vare lengre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Er imponert over din tolmodighet og evne til å få orden. Du er flink. Det lønner seg på sikt ser du. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 (redigert) hwi sjømann, er på jakt etter et slikt ett kontroll-lampe panel som du har, hvor kjøpte du det? (Ikke det med bryterne, men med lampene) Skal også skifte ut hele anlegget etterhvert :-) edit : dette: Redigert 14.August.2010 av MS Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Nå er det jo vanlig at jord er grønn/gul eller svart. Selv har jeg absolutt alt av jord/minus i grønn/gult. Det finnes jo slike strømper til å tre på i den fargen for så å varme det (krympe). Er så mye enklere når ihvertfall det er i orden Det kan du seia, M/S Aiolos. Men kombinasjonen gul / grønn skal, i følge forskrift brukast KUN til beskyttelsesjord. Svart jordledning skal du vel til England for å finna, vil eg tru. Denne minusledningen i eit anlegg med 12 eller 24 volt anlegg kan meir sammenlignast med ein nulledning, som ogso skal ha returstrøm, i motsetning til jordledning, som kun skal avleda strøm på ville veier. Og i forskriften står det at nulledning skal vera blå. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 15.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2010 hwi sjømann, er på jakt etter et slikt ett kontroll-lampe panel som du har, hvor kjøpte du det? (Ikke det med bryterne, men med lampene) Skal også skifte ut hele anlegget etterhvert :-) edit : dette: Hei, dette er orginalt Yanmar panel. Fåes helt sikkert kjøpt hos en Yanmar forhandler.. Takk for hjelpen alle sammen! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Hyggelig å f støtte her for Blå minus! Dinamo! Når det gjelder MS Ørnen's forespørsel, så tror jeg jeg har liggende en slik "alarmlys" enhet fra min Yanmar! Ta kontakt om jeg skal se etter den Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Hyggelig å f støtte her for Blå minus! Dinamo! Forskriftene / byggestandardene legger vel først og fremst en føring for at anlegget skal være gjennomført, enten med konsekvente fargekoder og eller merking. Hvis man for eks. bruker sort til fase i vekselstrømsanlegget skal man ikke benytte sort til batteri minus. Likeledes bør man ikke bruke blå til batteri minus hvis man bruker blå til fase/null. Alternativt kan man da bruke gul til batteri minus eller bruke blå til batteri minus og hvit til fase/null. Gul / grønn er reservert til potensialutjevning / beskyttelsesjord, men helgrønn kan også benyttes såfremt denne ikke kommer i konflikt med noe annet. Mye av forvirringen skyldes jo at vi lever i en globalisert verden hvor forskrifter og normer harmoniseres. Konklusjon: ingen alternativ er riktige isolert sett, for det kommer an på hvilken fargekoder man bruker i andre deler av anlegget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Når det gjelder MS Ørnen's forespørsel, så tror jeg jeg har liggende en slik "alarmlys" enhet fra min Yanmar! Ta kontakt om jeg skal se etter den JIPPI !! se PM sendt nå. :-) mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 (redigert) Vel mulig samme! og bakside: Sjømann 22 har nokk skåret litt i sin for å tilpasse. Det ligger nå her er det interesse så send mail. Må vel ha dekt porto og bryderi for å sende! Redigert 17.August.2010 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 mail kommer :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 20.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2010 (redigert) Det er helt likt ja! Stemmer det du, har sagd i stykker hele plastplaten, og tatt ut instrumentene! liker heller og ha ting innfellt i tre, en plast! Redigert 20.August.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Så var sikringsboksen full, og jeg måtte koble på en til. Burde ikke alle ledningene ha gått i bue på samme side, altså nedover på bildet? Ser ut til at ledningene nesten ligger og gnager mot en evt. skarp kant på metallet der? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 21.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2010 Neida, det er helt rett koblet.... Og jeg har passet på at ledningene ikke gnager Det ser kansje ut som mange småe lednings bitter, men det er en lang ledning, der jeg har kappet vekk isolasjonen der ledningen går inn i kontakten/skruen. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Eg føl denne tråden din litt sånn delvis, derfor har eg ikkje sett dette bildet før no. Eg vil råda deg frå å bruka slike sikringar, fordi dei har altfor lett for å korrodera og mista kontakten, faktisk sopass at eg vil seia at dette er å be om trøbbel. Eg har sett problemet mange gonger, desse sikringane var veldig mykje brukt i bilar. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.