Jump to content

Alt El. Anlegg skal ut, Nytt skal inn!


Volvomekanikeren

Recommended Posts

tror det tar en vinter og ikke en dag da men :giggle:

 

Hehe, neida... Er sjapp som faen jeg vettu :flag_bp: hehehe :cheers:

 

 

En liten oppdatering! :flag_bp:

 

 

Fått de fleste ledninger inn i skinner! :cheers:

i5pvd0.jpg

3484q5k.jpg

w4iz7.jpg

 

Kan endelig se baksiden av Cd-spilleren igjen! :lol:

33uxx6h.jpg

 

Ble litt bedre ja! :flag:

 

FØR

156p949.jpg

ETTER

w4iz7.jpg

 

:cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

buzzer? :confused: Mener du høytaleren til alarmen? :flag_bp: Neeh, hvorfor ikke ha den i panelet? Skal ikke ha noe mere i det, så gjør ikke noe!! :flag_bp: Prøver og fjerne mest muligt under panelet, og ikke få mere! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

På 70 tallet(1970-1980) var det en klar regel at ledninger med jord(-)(minus) skal være blå.. alle andre farger brukes til +(plus) eller impulser fra givere o.l.

Hvis du holder deg til det, og i tilegg holder de Blå godt adskilt fra alt annet, så begynner du å få et oversiktlig system. I tilegg er det viktig å dimensjonere kablene riktig i forhold til kabellengden. 12V taper seg fort om ikke tverrsnittet er stort nok. Bruk kalkulator som du finner, her på Båtplasen. Husk kabellengden måles fra batteri - (minus) til forbruker og tilbake til batteri+.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

På 70 tallet(1970-1980) var det en klar regel at ledninger med jord(-)(minus) skal være blå.. alle andre farger brukes til +(plus) eller impulser fra givere o.l.

Hvis du holder deg til det, og i tilegg holder de Blå godt adskilt fra alt annet, så begynner du å få et oversiktlig system. I tilegg er det viktig å dimensjonere kablene riktig i forhold til kabellengden. 12V taper seg fort om ikke tverrsnittet er stort nok. Bruk kalkulator som du finner, her på Båtplasen. Husk kabellengden måles fra batteri - (minus) til forbruker og tilbake til batteri+.

Nå er det jo vanlig at jord er grønn/gul eller svart. Selv har jeg absolutt alt av jord/minus i grønn/gult. Det finnes jo slike strømper til å tre på i den fargen for så å varme det (krympe). Er så mye enklere når ihvertfall det er i orden :flag:

Link to post
Share on other sites

Hva slags type kabel er det du bruker mellom koblingene dine? Vanlig kobber-kabel eller fortinnet?

 

Det anbefales å bruke fortinnet kabel i el-anlegg i båt da den står bedre i mot korrosjon som kan bli i vanlig kobber-kabel.

 

Jeg har litt problem i eget båt med dårlig kontakt på flere lys og annet utstyr i min båt og kommer til å skifte ut noen av de dårlige kablene med fortinnet kabel i stedet. Det koster litt mer men kommer til å vare lengre.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo vanlig at jord er grønn/gul eller svart. Selv har jeg absolutt alt av jord/minus i grønn/gult. Det finnes jo slike strømper til å tre på i den fargen for så å varme det (krympe). Er så mye enklere når ihvertfall det er i orden

Det kan du seia, M/S Aiolos. Men kombinasjonen gul / grønn skal, i følge forskrift brukast KUN til beskyttelsesjord. Svart jordledning skal du vel til England for å finna, vil eg tru. Denne minusledningen i eit anlegg med 12 eller 24 volt anlegg kan meir sammenlignast med ein nulledning, som ogso skal ha returstrøm, i motsetning til jordledning, som kun skal avleda strøm på ville veier. Og i forskriften står det at nulledning skal vera blå.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

hwi sjømann, er på jakt etter et slikt ett kontroll-lampe panel som du har, hvor kjøpte du det?

(Ikke det med bryterne, men med lampene)

Skal også skifte ut hele anlegget etterhvert :-)

edit : dette:

2mepmu.jpg

 

Hei, dette er orginalt Yanmar panel. Fåes helt sikkert kjøpt hos en Yanmar forhandler.. Takk for hjelpen alle sammen! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å f støtte her for Blå minus! Dinamo!

Forskriftene / byggestandardene legger vel først og fremst en føring for at anlegget skal være gjennomført, enten med konsekvente fargekoder og eller merking.

Hvis man for eks. bruker sort til fase i vekselstrømsanlegget skal man ikke benytte sort til batteri minus.

Likeledes bør man ikke bruke blå til batteri minus hvis man bruker blå til fase/null. Alternativt kan man da bruke gul til batteri minus eller bruke blå til batteri minus og hvit til fase/null.

 

 

Gul / grønn er reservert til potensialutjevning / beskyttelsesjord, men helgrønn kan også benyttes såfremt denne ikke kommer i konflikt med noe annet.

Mye av forvirringen skyldes jo at vi lever i en globalisert verden hvor forskrifter og normer harmoniseres.

 

Konklusjon: ingen alternativ er riktige isolert sett, for det kommer an på hvilken fargekoder man bruker i andre deler av anlegget.

Link to post
Share on other sites

Så var sikringsboksen full, og jeg måtte koble på en til.

11rbsk7.jpg

Burde ikke alle ledningene ha gått i bue på samme side, altså nedover på bildet?

Ser ut til at ledningene nesten ligger og gnager mot en evt. skarp kant på metallet der?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Neida, det er helt rett koblet.... Og jeg har passet på at ledningene ikke gnager :flag_bp: Det ser kansje ut som mange småe lednings bitter, men det er en lang ledning, der jeg har kappet vekk isolasjonen der ledningen går inn i kontakten/skruen. :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Eg føl denne tråden din litt sånn delvis, derfor har eg ikkje sett dette bildet før no.

653ha8.jpg

Eg vil råda deg frå å bruka slike sikringar, fordi dei har altfor lett for å korrodera og mista kontakten, faktisk sopass at eg vil seia at dette er å be om trøbbel. Eg har sett problemet mange gonger, desse sikringane var veldig mykje brukt i bilar.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...