Jump to content

Alt El. Anlegg skal ut, Nytt skal inn!

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hmm, men ser det er brukt skjøter på flere tegninger.. hvilke skjøter er dette? hvor kjøpes dette? Eller er det meningen og bruke koblingsboks? :flag_bp: Men ang. den siste teiningen jeg postet, er det rett? :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Minst mulig skjøter!! Sett skikkelige kabelsko på minuskabelane frå batteri å skrue dei på et skikkelig jordingspunkt på motoren!

Skjema frå teza såg bra ut, einaste at alle minusane festast på samme plass uten noke skjøyt!

skjema2.jpg

Off, alltid skal dette med eletrikk være så inviklet :rolleyes::headbang::giggle: Men slikt då:

2e3tjq0.jpg

+ på forbruk 1 og start, kobles sammen, og kobles på uttak 2 på hovedstrømbryter.

- på forbruk 1 og start, kobles sammen, kobles så til jord på motor, og opp til minus på forbruk 2.

+ på forbruk 2 kobles på uttak 1 på hovedstrømbryter.

+ som går UT fra hovedstrømbryter kobles på starteren sin + og fra + på starter til + i koblingsskap.

- fra koblingsskap, kobles rett på jord, og jeg får da negativ strøm! ? :yesnod:

Da jeg vrir på bryter 2, trekker den strøm fra startbatteri, og da jeg tar på 1, tar den fra begge forbruksbatteriene? :cheers:

Hvordan lades disse batteriene? Ledninger (2,5 mm?) fra dynamo, til hovedstrømbryter? :flag_bp:

Det begynder å ligne på noke no ja. Men kaffor rotar du forbruk1 og start sammen? Desse 2 bør være forbruks batteria og det andre startbatteri!

Ladding får batteriet/batteria alt etter ka posisjon brytaren står på!

Ladestraum skal du få via + kabelen som er festa på startmotoren! Ivertfall på en normal installasjon.

Så jeg kobler det akkuratt slikt bilde viser, bare jeg bytter plass på batteriene, så forbruk 1 og 2 kommer ved siden av hværandre? :flag_bp: Men det er jo dynamoen som lader batteriene, og ingenting her er koblet til dynamo? :rolleyes:

Korrekt. Plasser forbruksbatteria samla.

Frå + på startmotoren går der nok ei ledning vidare til dynamo/tenningslås/instrument osv :)

Der KAN også være at der er ei + ledning til frå instrumenta/dynamoen osv som er kobla i hovedbrytaren din slik det er no. Har ikkje plukka på yanmarmotorar før so er ikkje heilt sikker men prinsippa er dei samme!

Viss du ser etter både frå startar og/eller dynamo tenker du nok "aha" :flag_bp:

Redigert av Gudmanda (see edit history)

Skissa di var ei enkel tegning på korleis batteri hovedbryter skal koblast.

Om dette var vanskelig bør du kansje ikkje rote med motorstyring/ladding.

Ta deg en tur i båten å sjå korleis det er kobla no du! Følge ledninger frå hovedbrytar til batteria og til motoren. Hadde eg ikkje visst kva eg holdt på med hadde eg ivertfall holdt meg til det som er på andre sida av sikringsboksa :)

Er ikke vitsi og gå og se i båten, alt er helt på tryne, no har jeg ingen lading. derfor jeg lurer.. Hvile kontakt på dynamo skal jeg bruke for og lade? Hvor skal den henn? :flag_bp:

Tror du missforstår litt... Jeg har fått ny motor, og skal koble alt på nytt.... Den gammle motoren ladet ikke batteriene (var ikke koblet opp) Derfor spør jeg dere, hvordan koble dette, og hva må jeg gjøre for og få lading? :flag_bp:

Vet ikke, har ikke ladelampe, men jeg har egne koblinger fra display, som kobles på 2 kontakter på motor, det er masse ledninger, og 2 av de går inn på dynamo. :rolleyes: Hvordan koble ladelampe? Har ett lite rødt lys i gammle display, som kan brukes! :cheers:

Veit du ikkje om den ladder??

Trur du må prøve å skaffe deg oversikt kor ting skal være. Der er vel orginale koblingskjema å finne til din motor?

Eg veit ikkje om du har innebygd spenningsregulator i din dynamo. Du må komme med bedre informasjon en 2 ledninger til display. masse ledninger til motor og 2 til dynamo :)

Veit du ikkje om den ladder??

Trur du må prøve å skaffe deg oversikt kor ting skal være. Der er vel orginale koblingskjema å finne til din motor?

Eg veit ikkje om du har innebygd spenningsregulator i din dynamo. Du må komme med bedre informasjon en 2 ledninger til display. masse ledninger til motor og 2 til dynamo :)

:giggle::giggle::giggle: Hva er det ikke jeg holder på med? :giggle: hihi, prøver og skaffe meg bedre oversikt, derfor jeg skal koble alt sjøl... Men i orginal displayet til Yanmar, er det en rekke med 4 lys. Ett av de heter: Charge. Er det vist den lader? Det lyser ikke! :lipseal:

Ja du for først finne ut om du får ladding eller ei! Mål spenning på batteri før og etter start!

Charge er nok ladelampe! Denne skal lyse når tenning står på (motoren stoppet) Straks du starter skal lampa slukke og laddina begynde!

Har du ikkje ladding -- sjekk pæra!

Charge og Oil pressure Lyser, og alarmen går, når motoren er av, med tenningen på.. Medengang motor starter, slutter pipingen, og lysene går av! :flag_bp:

Då høres alt normalt ut! Kan ikkje forstå kaffor du skal skifte desse kabeler?

At det kan være uoversiktelig er då en ting men dette kan då fiksast på uten å bytte alt!

Det som har med motor/dynamo/instrument vil eg ikkje råde deg til å tukle med.

Skissa du laga i stad for batteria er grei nok men ellers bør du først prøve å rydde i ledningane frå sikringsboksa å utover! Tenker det er der "rotet" er! :)

Ja, men no har jeg 3 batterier, det ene batteriet (forbruk 2) er ikke koblet til lading eller noe. Så må koble det sammen med de 2 andre, evt. bytte plass med start, og få strekt ledninger opp til start. Dermed må det byttes på, for da vil ikke start få lading, da det ikke går igjennom hovedstrømbryter som de andre. Så jeg må gjøre det slikt som bilde viser, og heller drite i dynamoen, og det jeg tenkte på der.. Men få allt inn i skinner, og ta vekk de 100 meter med ledning som bare er kappet av! :flag_bp:

Dette forstod eg ikkje. Men koble det slik som på skissa. Då har du ladding på dei batteria som du har valgt på hovedbryteren!

Løse ledninger må du forsiktig finne ut kvar dei fører og eventuelt klippe vekk!

Solenge alt virker har den gjerne ingen misjon!

Men skaff deg et skjema over motoren. Studer dette og forstå det før du fjerner ting uten å vite kva du gjær!

hehe, snakket kansje litt for avansert... Men drit, det er ikke så viktigt... Har vært og jobbet litt i båten no, og tatt litt bilder.

Her er det ryddigt må jeg si!

350jrsl.jpg

Her er hva jeg mener med 2 skruer i koblingsskap. dette er -, og på andre siden er det pluss! legger jeg skinner til hvær kontakt, så blir det ryddigt! :cheers:

2wmp10o.jpg

Her er inspeksjonsluken fra toalett, og inn til koblingsskapet.. Dette er alt for lite, og ikke noe oversiktligt heller.

wb321t.jpg

Så her må det gjøres noe, God plass til større luke er det no! :cheers:

33pbkhc.jpg

Hvorfor klarer ikke jeg og slappe av, og ta det litt etter litt? Merkeligt det der, finner jeg en løsning, må det gjøres med en gang! :giggle: Kommer til og miste helsa som 30 åring vist jeg ikke snart ser til og være mere i ro :rolleyes: jaja, fikk no større luke.

14wrm89.jpg

Ble litt mere oversiktligt no! :cheers: Får ta og lage dør imorgen! :flag_bp:

10dvbfd.jpg

:cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...