Jump to content

Alt El. Anlegg skal ut, Nytt skal inn!

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Det beste rådet jeg kan gi deg, er å få hjelp til kobling av ledningene av en som kan det.

Og koble er ikke noe problem, er bare usikker på hvordan det skal være, for og få rett lading på alle batteri... Men vet jeg hvor ledningene skal, så fixer jeg det ! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Rele får vente til pengene øker! :flag_bp: heheh, tar det litt etter litt... Bastard, jeg tror jeg tar instrument for instrument, hjernen har no kapasitet til og huske nøyaktig 5 min tilbake :giggle: hehe, så får nok ledningene på plass igjen! begynner imorgen, så ser jeg fort hva jeg må kjøpe! :cheers: Har 2 sikringsbokser, altså tilsammen sikringer til 12 duppeditter, har bare 6 no, så burde holde med 12..... Ellers har jeg ikke så mye, masse ledninger jeg kan bruke omigjen, men en del så må skiftes ut! :cheers: Alle ledninger fra batteri skal skiftes ut, altså de tjukke som går til hovedstrømbryter, jord o.l! :cheers: Begynner og bli gammle, og passer fint til reserve ledninger! :cheers::giggle:

Noen som kunne sakt hvor jeg finner ledning måleren? (måle tjukkelse på ledninger jeg trenger) :flag_bp:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Takk for siden! :flag_bp:

Men?

Kabellengde frem og tilbake (m): Hvor langt det er fra f.eks batteri til hovedstrømbryter x2? Til bryter, og tilbake til batteri? :flag_bp:

Max. strøm (A): ????

Max. tilltatt spenningstap (V):???

:confused: :confused: :confused: :confused: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: Haha, har ikke peiling på de 2 siste, hvordan finne ut?

Den saksen, er det for og klippe kabler? Tjukke batterikabler? :cheers:

Oja, presse! :flag_bp: Takk for hjelpen! :cheers: Men hvordan vet jeg hva maksimum startstrøm motoren min skal ha? Og hva med forbruk? Hvormye en lyspære bruker på og slåes på? :flag_bp: Hva anbefaler du jeg bruker fra batteri til batteri, fra batteri til hovedstrømbryter, batteri til jord, og batteri til startmotor... Og hva ville du anbefale meg og bruke til resten, lys, båthorn, cd-spiller o.s.v? 2,5? :cheers:

Skal prøve så godt jeg kan, er ingen kløpper i elektrisk.

Har selv lagt opp alt sjøl i min båt, men måtte ha det inn med teskje underveis :wink:

Er ikke ferdig enda, og har måttet gjøre om noe

Fordelen er at jeg vet hva som er gjort, og hvor jeg skal lete om ting ikke fungerer :smiley:

hehe, du er av den typen som må ha ting inn med tesje du og :giggle::flag_bp: Jeg liker sjøl og gjøre tin sjøl, då vet jeg akkuratt hvor feilen kan være, og slipper og bruke flere timer, dager, måneder før jeg finner ut av ting, slik som no! :headbang:

Derfor røsket jeg ut allt av ledninger.

Jeg kunne følge en rød ledning, men den var da gul når den kom igjennom ett sted, for deretter og bli en brun kabel igjennom ett annet sted :crazy:

Og det var tvinnede skjøter med teip rundt

Alt av kabel var av det slaget man bruker i hus innstallasjoner i tilegg

Har vi hatt samme båteiere montro? :giggle: Akkuratt det samme hos meg, ledningene er bare tvinnet sammen med teip rundt, en farge her, en farge der, bare tull! :cryin:

Hehe, har tenkt lenge på det! :flag_bp: Men det kommer skal du se, Er grønn den beste lukten? Kjøper du de på bensinstationer? Hva koster noe slikt? :cheers:

Oja, presse! :flag_bp: Takk for hjelpen! :cheers: Men hvordan vet jeg hva maksimum startstrøm motoren min skal ha? Og hva med forbruk? Hvormye en lyspære bruker på og slåes på? :flag_bp: Hva anbefaler du jeg bruker fra batteri til batteri, fra batteri til hovedstrømbryter, batteri til jord, og batteri til startmotor... Og hva ville du anbefale meg og bruke til resten, lys, båthorn, cd-spiller o.s.v? 2,5? :cheers:

Føler at det å begi seg inn på en diskusjon på kabeltversnitt er som å bevege seg ut i et minefelt.

Jeg mener at kabelkalkulatoren er et godt verktøy, men resultatet må vurderes med sunn fornuft og verdiene som settes inn må være nøyaktige.

Også hva som skal kobles til må tas med i beregningen.

Tidligere erfaringer tilsier varmegang i ledninger som ikke er tykke nok, og har ikke kjent varme i kablene til motoren min.

Har en 50 hk Yanmar og føler at 35 mm2 holder lenge nok. Min startmotor trekker 1800w på 12v, og denne informasjonen vil du finne i brukerhåndboka til motoren.

Har du ikke brukerhåndboka ligger den garantert på nettet et sted.

Er ikke ledningene tykke nok kan det også bli et spenningstap. Kjøleskap er eksempel på en forbruker hvor dette må tas med i beregningen.

Står som regel i manualen til disse hva som er anbefalt kabeltversnitt ved aktuelle kabellengder.

Selv har jeg benyttet tykkere kabler enn jeg trenger, så man kan si jeg har kastet bort endel penger på dette, men det var min vurdering.

Har opprinnelig lange kabelstrekk med 1,5 mm2 kabel til lanterner, og kan ikke se noe problem med å benytte samme tversnitt når disse blir byttet.

Teza, Takk for info.. Du har 50 hk Yanmar, og 35m2 ... jeg har 27Hk Yanmar, og da burde nok 35m2 Være nok for meg også! :cheers: Du bruker 1,5 til det meste av forbruk, dette har jeg idag også, men syntest egentlig det er litt tynt.. Så jeg kommer til og bruke 2,5. Har 4 neon lys (LED) i motorrom, og 1 over brannslukningsapparatet. Her har jeg valg og bruke 1,5, ettersom disse ikke bruker mye strøm, og bare er på 0,5 w. de 4 i motorrom er koblet sammen i koblingsboks, og ut fra hvær koblingsboks (- og +) Går det også 1,5 ledning, og til hvær sin pol. Dette godtar jeg! :cheers: Men sigarettennerene skal jeg ha 2,5, her skal gjerne mobiler lades, kjølebokser brukes i opptil flere døyn. Lading av andre duppeditter. Så der må det være litt tjukke ledninger. Fra alle instrumenter og andre lys det samme! :cheers: Båthorn(kompressor) har jeg vanlig garasjeport ledning, mener dette holder! :cheers:

Bastard: takk igjen! :flag_bp:

Kjøp deg boken, som heter strøm ombord.

Kjempekjekk for både erfarne og uerfarne båt-elektrikere.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=147105

Du kan jo begynne å regne litt selv, på spenning, ampere, og watt.

Eks: 100watt i 12Volt = 8,33amp.

Dette finner du ved å dele Watt med Spenning(Volt), så får du strømmen(amp)

Snur du regnestykket, kan du finne Watt, eller spenning.

Som en tommelfinger regel, kan du bruke 1,5mm2 opp til 10amp.

2,5mm2 opp til 16amp.

Men husk spenningstap, ved lange ledninger.

Når spenningen synker øker strømmen og det kan være fare for varmgang.

Det er som du har tenk, bedre å bruke for tykk ledning, enn for tynn.

Husk at lodding, ikke er noe særlig ombord i båt.

I tilfelle skal du bruke krympestrømpe, med lim over, for å hindre korrosjon/irr.

Lykke til.

• 2 uker senere...

Tusen takk for mye info Bjørnøy! :cheers: Jaja, etter en uke uten internett, og null oppdatering, får jeg hive innpå litt bilder! :cheers:

Har fått de gammle instrumentene vekk, og panelet er vekk! :cheers:

wwg3mh.jpg

Har fått revet ut en del unødvendige ledninger som bare hang og slang, pluss ledninger fra gamle instrumenter.

2z9e5pe.jpg

Ble en del mindre ledninger igjennom motorrom jah, og mindre skal det bli, BE SURE! :cheers:

28k1qv6.jpg

Alt hjelper på:

5wkth.jpg

Skal bli deiligt og få instrumentene inn i nytt panel! :cheers:

2zftmz4.jpg

Turteller har fått plass, også bryterpanel har fått sin plasering! :cheers:

nmndbt.jpg

Fått hull til switch, startknapp o.s.v

n1fs4z.jpg

Bare til og begynne og koble sammen alle ledninger igjen! :cheers:

2yzbjiw.jpg

Fornøyd med nytt panel! :cheers: Test bryteren (vippebryteren til venste for switchen) skal flyttes til over startknapp, og 4 vippebrytere skal inn til venste for switch. :cheers:

aylkc0.jpg

2mepmu.jpg

o85saa.jpg

294kwgk.jpg

14xm2oi.jpg

2e4xifa.jpg

Så har jeg fått laget dør (inspeksjonsluke over det eletriske)

21ne0xg.jpg

2jfm736.jpg

Kommet på hengslene:

1znx37q.jpg

1zspqe.jpg

Så var sikringsboksen full, og jeg måtte koble på en til.

11rbsk7.jpg

653ha8.jpg

2urtrhv.jpg

Så skulle jeg koble retur på vindusviskeren (en eksta +, så den går tilbake når jeg tar av bryteren, og ikke stopper midt på ruten) Men den gikk ikke helt tilbake... De røde strekene, viser hvilke område viskeren tar. Men den går ikke helt tilbake til startpunktet, som er den røde streken til venstre.. Hvorfor?

2us92cz.jpg

Ellers har japsen fått seg en omgang med 5-56 idag. Dusjet over den, og sprayet på alle kontakter og koblinger! :cheers:

1f7gna.jpg

Den Skinner:

wlmk0.jpg

Trenger hjelp ang. Vindusviskeren. Hva kan det skyldes at den ikke går helt tilbake? :cheers:

Idag har jeg fått alle bryterne inn i displayet.

Da jeg begynnte, så det slikt ut:

bewk77.jpg

Borret 4 hull, og borret hull over startknapp, så jeg får flyttet test bryteren.

a4agz8.jpg

Gjengene på bryterene er ikke mere en rundt 1 cm lange, og platen er vell 2 cm, så måtte skjære ut en del av treverket:

29w62k7.jpg

Så var alle instrumenter koblet på igjen, og bryterne fikk sin plass tilslutt de også! :cheers:

2vkjhy0.jpg

Ellers har jeg fått meget bra system på alle ledninger og annet.. Ledninger er kommet inn i skinner, men jeg har ikke fått tatt bilde, kommer nok imorgen! :cheers:

Nå kan jeg trygt si at jeg er klar til og begynne og skifte, og legge om strømmen mellom alle batterier, starter og hovedstrømbryter :cheers:

Men før jeg begynner med noe som helst, må jeg få en sjapp oppklaring i at koblingsskjema og alt er rett, så jeg ikke kjøper dyre ledninger, kapper opp, så viser det seg at det er feil. Derfor spør jeg dere kyndige her inne, er dette rett kobling.

dndhk2.jpg

Det jeg skal oppnå med dette er: Alle 3 batteriene skal lades samtidig. Ved 1 på hovedstrømbryter skal det bare trekkes strøm fra forbruksbatteri 1 og 2. Ved 2 på hovedstrømbryter, skal det bare trekkes strøm fra startbatteri.

Idag er opplegget slik:

6xw3s6.jpg

Ladelyset lyser IKKE, altså, jeg får lading. Så regner med jeg vil få lading etter det nye koblingsskjemaet :cheers:

:flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: Men så et viktigt spørsmål!!! :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp:

Det står i brukerhåndboken at switchen aldri må slåes av, og batteriet aldri må kobles fra mens motor går..... Vist jeg har bryteren på 2, altså startbatteriet. Så starter jeg, og turner den over på 1, for forbruk, for og ikke ta strøm fra startbatteri. Så kobler jeg jo fra startbatteriet? Og strømmen vil trekkes fra forbruk... Og vist jeg ikke kan koble ut startbatteriet mens jeg går, så tappes dette mens cd-spiller, lanterner, gjerne ett lys i lugar, noen må på toalettet, og vips der går 1 lys til på, noen må lade tlf'en i sigarettenneren, det regner, så rutene dogger, og jeg må sette på vifte, vindusvisker går. Tviler på dynamoen er sterk nok til og lade opp vist alt dette står på samtidigt.

Eller er det slik at den skal stå på 2 mens motor går, for om ikke dynamo klarer og topplade, så tappes det no ikke, og så fort motor er turnet av, så vrides bryteren på 1, og forbruksbatteriene tømmes, med dog aldri blir ladet av dynamo, ettersom hovedstrømbryteren står på 2 hele tiden mens motor går :crazy:

Hvordan skal dette gjøres? Virker som jeg Trenger litt hjelp her :saint::cheers:

En slik batterivelger pleier å ha lasker mellom, sånn at du aldri er uten strøm når du skifter mellom bank 1 og 2. Ellers så dekker dynamoen greit alt det du skisserer mens motoren går, så startbatteriet blir ikke tappet. Det normale er ellers at du starter på startbatteri, slår over til 1+2 når motoren går sånn at alle batterier lades, og slår over til forbruk når du stopper motoren. Om du husker dette, har du alltid startstrøm tilgjengelig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...