Jump to content

Alt El. Anlegg skal ut, Nytt skal inn!

Volvomekanikeren

Recommended Posts

tror det tar en vinter og ikke en dag da men :giggle:

Hehe, neida... Er sjapp som faen jeg vettu :flag_bp: hehehe :cheers:

En liten oppdatering! :flag_bp:

Fått de fleste ledninger inn i skinner! :cheers:

i5pvd0.jpg

3484q5k.jpg

w4iz7.jpg

Kan endelig se baksiden av Cd-spilleren igjen! :lol:

33uxx6h.jpg

Ble litt bedre ja! :flag:

FØR

156p949.jpg

ETTER

w4iz7.jpg

:cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

• 3 uker senere...

På 70 tallet(1970-1980) var det en klar regel at ledninger med jord(-)(minus) skal være blå.. alle andre farger brukes til +(plus) eller impulser fra givere o.l.

Hvis du holder deg til det, og i tilegg holder de Blå godt adskilt fra alt annet, så begynner du å få et oversiktlig system. I tilegg er det viktig å dimensjonere kablene riktig i forhold til kabellengden. 12V taper seg fort om ikke tverrsnittet er stort nok. Bruk kalkulator som du finner, her på Båtplasen. Husk kabellengden måles fra batteri - (minus) til forbruker og tilbake til batteri+.

Aileen ll

På 70 tallet(1970-1980) var det en klar regel at ledninger med jord(-)(minus) skal være blå.. alle andre farger brukes til +(plus) eller impulser fra givere o.l.

Hvis du holder deg til det, og i tilegg holder de Blå godt adskilt fra alt annet, så begynner du å få et oversiktlig system. I tilegg er det viktig å dimensjonere kablene riktig i forhold til kabellengden. 12V taper seg fort om ikke tverrsnittet er stort nok. Bruk kalkulator som du finner, her på Båtplasen. Husk kabellengden måles fra batteri - (minus) til forbruker og tilbake til batteri+.

Nå er det jo vanlig at jord er grønn/gul eller svart. Selv har jeg absolutt alt av jord/minus i grønn/gult. Det finnes jo slike strømper til å tre på i den fargen for så å varme det (krympe). Er så mye enklere når ihvertfall det er i orden :flag:

Hva slags type kabel er det du bruker mellom koblingene dine? Vanlig kobber-kabel eller fortinnet?

Det anbefales å bruke fortinnet kabel i el-anlegg i båt da den står bedre i mot korrosjon som kan bli i vanlig kobber-kabel.

Jeg har litt problem i eget båt med dårlig kontakt på flere lys og annet utstyr i min båt og kommer til å skifte ut noen av de dårlige kablene med fortinnet kabel i stedet. Det koster litt mer men kommer til å vare lengre.

Nå er det jo vanlig at jord er grønn/gul eller svart. Selv har jeg absolutt alt av jord/minus i grønn/gult. Det finnes jo slike strømper til å tre på i den fargen for så å varme det (krympe). Er så mye enklere når ihvertfall det er i orden

Det kan du seia, M/S Aiolos. Men kombinasjonen gul / grønn skal, i følge forskrift brukast KUN til beskyttelsesjord. Svart jordledning skal du vel til England for å finna, vil eg tru. Denne minusledningen i eit anlegg med 12 eller 24 volt anlegg kan meir sammenlignast med ein nulledning, som ogso skal ha returstrøm, i motsetning til jordledning, som kun skal avleda strøm på ville veier. Og i forskriften står det at nulledning skal vera blå.

Magne

hwi sjømann, er på jakt etter et slikt ett kontroll-lampe panel som du har, hvor kjøpte du det?

(Ikke det med bryterne, men med lampene)

Skal også skifte ut hele anlegget etterhvert :-)

edit : dette:

2mepmu.jpg

Hei, dette er orginalt Yanmar panel. Fåes helt sikkert kjøpt hos en Yanmar forhandler.. Takk for hjelpen alle sammen! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hyggelig å f støtte her for Blå minus! Dinamo!

Forskriftene / byggestandardene legger vel først og fremst en føring for at anlegget skal være gjennomført, enten med konsekvente fargekoder og eller merking.

Hvis man for eks. bruker sort til fase i vekselstrømsanlegget skal man ikke benytte sort til batteri minus.

Likeledes bør man ikke bruke blå til batteri minus hvis man bruker blå til fase/null. Alternativt kan man da bruke gul til batteri minus eller bruke blå til batteri minus og hvit til fase/null.

Gul / grønn er reservert til potensialutjevning / beskyttelsesjord, men helgrønn kan også benyttes såfremt denne ikke kommer i konflikt med noe annet.

Mye av forvirringen skyldes jo at vi lever i en globalisert verden hvor forskrifter og normer harmoniseres.

Konklusjon: ingen alternativ er riktige isolert sett, for det kommer an på hvilken fargekoder man bruker i andre deler av anlegget.

Så var sikringsboksen full, og jeg måtte koble på en til.

11rbsk7.jpg

Burde ikke alle ledningene ha gått i bue på samme side, altså nedover på bildet?

Ser ut til at ledningene nesten ligger og gnager mot en evt. skarp kant på metallet der?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Eg føl denne tråden din litt sånn delvis, derfor har eg ikkje sett dette bildet før no.

653ha8.jpg

Eg vil råda deg frå å bruka slike sikringar, fordi dei har altfor lett for å korrodera og mista kontakten, faktisk sopass at eg vil seia at dette er å be om trøbbel. Eg har sett problemet mange gonger, desse sikringane var veldig mykje brukt i bilar.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...