Jump to content

Forhandlere som lyger om toppfart på nye båter. Erfaringer?

Chipsrederx85

Recommended Posts

Virker som om det er ganske standard prosedyre, likesom slett klargjøring av nybåt før levering. Det er like irriterende som når forhandler lyger på 2 år på modellen på motoren. Da jeg kjøpte båt og motor sa forhandler at det var en helt ny, 09 modell, akkurat pakket ut av kassen den kom i. Nordkapp fant ut at det var en motor bygget i 07, som 08 modell. I kontrakten står det ikke oppgitt modell i det hele... Så jeg tror båtbransjen burde få litt mer styring og man bør fjerne de verste "cowboys". Nå er ikke 4-5 knop den verste "svindelen", det er verre ting der ute, men det er fryktelig irriterende. Hadde man visst den gikk saktere enn oppgitt, ville man kanskje valgt en større motor, eller annen båt...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Nå er ikke 4-5 knop den verste "svindelen", det er verre ting der ute, men det er fryktelig irriterende. Hadde man visst den gikk saktere enn oppgitt, ville man kanskje valgt en større motor, eller annen båt...

Om det ikke er direkte svindel så vil jeg tro at det er en nokså klar reklamasjonssak så da er det jo bare å levere båten tilbake, ta pengene og kjøpe noe annet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Min båt er ikke ny, men er oppgitt til å gjøre 43 knop. På en god dag bikker den 40. Men om 43 knop er oppgitt med toalett med septik, 160 liter bensin, ankervinsj med blytau og solseng + bunnsmøring tviler jeg på. Så hva (og hvem) som befinner seg i båten har nok sitt å si. Pluss strøm og vind. Ikke helt lett dette med knop på papiret og i virkeligheten.... Dessuten er viktig å trimme ut riktig.

Redigert av wilma (see edit history)

Nå er det jo ikke gitt at GPS fart er helt korrekt heller da... Det er jo alltid en viss feilmargin. Men om en båt blir solgt til oppgitt fart 35 knop, og du ikke får mer enn 31 med levert båt (uten at du har fyllt den opp med alle de "helt nødvendige ting" vi gjerne har med oss) synes jeg differansen er for stor. Hva sier de uavhengige testene? (tenker på båtblader etc.)

Redigert av Twilight (see edit history)

35 - 31 knop er for stort sprik mener nå jeg, og dette kanskje atpåtil når den er lettest mulig. Min båt var oppgitt til 35 som maks, når jeg fikk den gikk den 36,3 knop, etter bunnstoff og endel pikkpakk og fulle eller delvis fulle tanker bikker den fortsatt 35 knop, så i mitt tilfelle er det isåfall godt innenfor marginen. Men igjen jeg mener spriket ditt er uhørt stort om båten er som levert fra forhandler, altså uten nedlessing av utstyr og fulle tanker. Bunnstoff stjeler også rundt 0,5 knop i denne hastigheten i forhold til ren bunn uten stoff.

....er det farten på GPS eller båtens knopmåler som er "meldt". Det vises alltid 2-3 knop mere på båtens knopmåler

Hvor har du det ifra?

GPS måler fart over land, mens båtens knopmåler måler fart gjennom vannet. Derfor er det helt naturlig at disse kan avvike.

Dersom du alltid har registrert høyere fart på båtens knopmåler tror jeg der er noe rart med dine målinger, eller måten du måler på.

Uansett GPS er ikke 100% nøyaktig, i såfal har jeg seilt i 69 knop, selv om Hobie Cat 16" kan gå fort.

Hvor har du det ifra?

GPS måler fart over land, mens båtens knopmåler måler fart gjennom vannet. Derfor er det helt naturlig at disse kan avvike.

Dersom du alltid har registrert høyere fart på båtens knopmåler tror jeg der er noe rart med dine målinger, eller måten du måler på.

Jeg for min del ville ikke sagt det så sterkt som at motorens originale knopmåler (som regel trykklogg) alltid viser mer enn GPS, men har ved mange anledninger konstatert at det svært ofte er tilfelle. Foruten å kjenne flere med denne situasjonen i sine båter har jeg det selv i mine 3:

- Skibsplast 655 Selected med Suzuki DF140 der trykkloggen viser 4 knop mer enn GPS på maks fart (38 GPS knop)

- Skibsplast 450 VS med Yamaha 80 (2-takt) der trykklogg også viser ca 4 knop mer enn GPS på maks fart (42 GPS knop)

- Sunwin 14 (m/Yamaha 40) der magnethjulet til Humminbird kartplotteren angir flere knop mer enn GPS på det meste av fartsområdet

Nå har jeg prøvd dette både med og mot strømmen utafor her, men ellers er det ikke så mange steder ute på saltvann at strømmen holder 3 til 4 knop...

Nå har også en av de jeg kjenner båt med nesten identisk fart mellom GPS og motorens trykklogg, men han er i "sterkt mindretall" :lol:

Om det er så mange forhandlere som "jukser" og bevisst oppgir for høy fart? Nja... for noen år siden var det vel en del forhandlere som bevisst brukte det motorens egen trykklogg viste i steden for GPS målt fart og da var det nok noen båter (motorer) som fikk noen "ljugeknop" ekstra, men jeg vil tro dette er mindre utbredt i dag uten å ha noe dokumentasjon på det akkurat.

Redigert av Helge (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...