Chipsrederx85 Startet 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2010 (redigert) Er så lei av forhandlere som sier at båten går 35 knop. Når man har fått båten og tester den alene (uten unger og kone) så går den rundtt 31. Dette er jo svindel!! Noen andre som har opplvevd lingnende? Redigert 7.Juli.2010 av Flytebrygge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Kansje selger var litt lettere i rævva en deg? hehe, nei. Jeg har aldri opplevd dette! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Chipsrederx85 Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Kansje selger var litt lettere i rævva en deg? hehe, nei. Jeg har aldri opplevd dette! Mine 70 kg må jo være greit. Men er fullt klar over flere som har opplevd det samme! Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Virker som om det er ganske standard prosedyre, likesom slett klargjøring av nybåt før levering. Det er like irriterende som når forhandler lyger på 2 år på modellen på motoren. Da jeg kjøpte båt og motor sa forhandler at det var en helt ny, 09 modell, akkurat pakket ut av kassen den kom i. Nordkapp fant ut at det var en motor bygget i 07, som 08 modell. I kontrakten står det ikke oppgitt modell i det hele... Så jeg tror båtbransjen burde få litt mer styring og man bør fjerne de verste "cowboys". Nå er ikke 4-5 knop den verste "svindelen", det er verre ting der ute, men det er fryktelig irriterende. Hadde man visst den gikk saktere enn oppgitt, ville man kanskje valgt en større motor, eller annen båt... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Hva slags båt var det? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Vel, har akkurat kjøpt ny båt for en måned siden. Båten var oppgitt til å gå i 45 knop. 45 knop gikk den også da jeg testet den. Så lang alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Nå er ikke 4-5 knop den verste "svindelen", det er verre ting der ute, men det er fryktelig irriterende. Hadde man visst den gikk saktere enn oppgitt, ville man kanskje valgt en større motor, eller annen båt... Om det ikke er direkte svindel så vil jeg tro at det er en nokså klar reklamasjonssak så da er det jo bare å levere båten tilbake, ta pengene og kjøpe noe annet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sap_2000 Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Vel, har akkurat kjøpt ny båt for en måned siden. Båten var oppgitt til å gå i 45 knop. 45 knop gikk den også da jeg testet den. Så lang alt ok. Kjøpte også ny båt forleden. Er oppgitt til 40 knop, men gjør litt over 43 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
wilma Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 (redigert) Min båt er ikke ny, men er oppgitt til å gjøre 43 knop. På en god dag bikker den 40. Men om 43 knop er oppgitt med toalett med septik, 160 liter bensin, ankervinsj med blytau og solseng + bunnsmøring tviler jeg på. Så hva (og hvem) som befinner seg i båten har nok sitt å si. Pluss strøm og vind. Ikke helt lett dette med knop på papiret og i virkeligheten.... Dessuten er viktig å trimme ut riktig. Redigert 8.Juli.2010 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 ....er det farten på GPS eller båtens knopmåler som er "meldt". Det vises alltid 2-3 knop mere på båtens knopmåler Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
2nd Trikker'n Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Hvis folk er så opptatt av toppfart, synes jeg de bør få med seg det i kontrakten. Oppnår ikke båten hastigheten så er det kontraktbrudd. Jeg synes at marsjfart med et spesifikt forbruk er mye mer interessant. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 ....er det farten på GPS eller båtens knopmåler som er "meldt". Det vises alltid 2-3 knop mere på båtens knopmåler I mitt tilfelle er det GPS knop. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Bare reserver deg når kontrakt skrives, kr 10.000,- i fratrekk i pris pr. knop som mangler i følge det som er annonsert. Enklere kan det ikke gjøres, fartsmåling gjøres med 1/2 tanker (uten ferieutstyr) med to voksne om bord. Jeg gjorde dette og maks knop datt plutselig med 2 Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
motor Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Gjør som Hebbe sier. Da vil det bli vanskeligere å være bløffmaker. Tror faktisk 95% av selgerne i denne bransjen har gått på jugekurs, så det er greit med mest mulig i kontraken.. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Bør jo prøverkjøre og teste brakka da før en går til det skritt og skriver kontrakt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
motor Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Ikke ofte at det er anledning til det ved kjøp av nye fritidsbåter. Og hva om været ikke tillater test av toppfart osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 (redigert) Nå er det jo ikke gitt at GPS fart er helt korrekt heller da... Det er jo alltid en viss feilmargin. Men om en båt blir solgt til oppgitt fart 35 knop, og du ikke får mer enn 31 med levert båt (uten at du har fyllt den opp med alle de "helt nødvendige ting" vi gjerne har med oss) synes jeg differansen er for stor. Hva sier de uavhengige testene? (tenker på båtblader etc.) Redigert 8.Juli.2010 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 35 - 31 knop er for stort sprik mener nå jeg, og dette kanskje atpåtil når den er lettest mulig. Min båt var oppgitt til 35 som maks, når jeg fikk den gikk den 36,3 knop, etter bunnstoff og endel pikkpakk og fulle eller delvis fulle tanker bikker den fortsatt 35 knop, så i mitt tilfelle er det isåfall godt innenfor marginen. Men igjen jeg mener spriket ditt er uhørt stort om båten er som levert fra forhandler, altså uten nedlessing av utstyr og fulle tanker. Bunnstoff stjeler også rundt 0,5 knop i denne hastigheten i forhold til ren bunn uten stoff. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 ....er det farten på GPS eller båtens knopmåler som er "meldt". Det vises alltid 2-3 knop mere på båtens knopmåler Hvor har du det ifra? GPS måler fart over land, mens båtens knopmåler måler fart gjennom vannet. Derfor er det helt naturlig at disse kan avvike. Dersom du alltid har registrert høyere fart på båtens knopmåler tror jeg der er noe rart med dine målinger, eller måten du måler på. Uansett GPS er ikke 100% nøyaktig, i såfal har jeg seilt i 69 knop, selv om Hobie Cat 16" kan gå fort. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Er det ikke slik at vi ønsker å bedras? Påstand: Den ærlige selgeren selger minst båter, den som forteller deg det du ønsker å høre, og snakker litt "romslig" selger mest! Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Er så lei av forhandlere som sier at båten går 35 knop. Når man har fått båten og tester den alene (uten unger og kone) så går den rundtt 31. Dette er jo svindel!! Noen andre som har opplvevd lingnende? Akuratt som deg!!!! Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Helge Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 (redigert) Hvor har du det ifra? GPS måler fart over land, mens båtens knopmåler måler fart gjennom vannet. Derfor er det helt naturlig at disse kan avvike. Dersom du alltid har registrert høyere fart på båtens knopmåler tror jeg der er noe rart med dine målinger, eller måten du måler på. Jeg for min del ville ikke sagt det så sterkt som at motorens originale knopmåler (som regel trykklogg) alltid viser mer enn GPS, men har ved mange anledninger konstatert at det svært ofte er tilfelle. Foruten å kjenne flere med denne situasjonen i sine båter har jeg det selv i mine 3: - Skibsplast 655 Selected med Suzuki DF140 der trykkloggen viser 4 knop mer enn GPS på maks fart (38 GPS knop) - Skibsplast 450 VS med Yamaha 80 (2-takt) der trykklogg også viser ca 4 knop mer enn GPS på maks fart (42 GPS knop) - Sunwin 14 (m/Yamaha 40) der magnethjulet til Humminbird kartplotteren angir flere knop mer enn GPS på det meste av fartsområdet Nå har jeg prøvd dette både med og mot strømmen utafor her, men ellers er det ikke så mange steder ute på saltvann at strømmen holder 3 til 4 knop... Nå har også en av de jeg kjenner båt med nesten identisk fart mellom GPS og motorens trykklogg, men han er i "sterkt mindretall" Om det er så mange forhandlere som "jukser" og bevisst oppgir for høy fart? Nja... for noen år siden var det vel en del forhandlere som bevisst brukte det motorens egen trykklogg viste i steden for GPS målt fart og da var det nok noen båter (motorer) som fikk noen "ljugeknop" ekstra, men jeg vil tro dette er mindre utbredt i dag uten å ha noe dokumentasjon på det akkurat. Redigert 9.Juli.2010 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.