Jump to content

Misbruk av ordet "overhaling"

nomen

Recommended Posts

Mange som legger ut i det vide og det brede hva deres tolkning av ordet "overhaling" bør/skal være. Men det hjelper jo ikke en dritt så lenge det ikke er ett beskyttet ord på noen måte.

Hver selger kan legge akkurat hvilken mening han vil i det når han skriver Overhalt. Så lenge det ikke finnes noen domsavsigelse på hva overhalt faktisk skal være er man like langt.

Så jeg er enig med de som sier at kvitteringer er det eneste som gjelder, uten kvitteringer har man bare selgers ord, og mange nok tråder omhandler hvor mye det er verdt... :cool:

Hvis ett verksted omtaler en motor som overhalt etter en sjekk eller reparasjon.

Da kan du kjøre dem til veggs i en rettssak.

Overhalt skal være som nytt, men det kan brukes gamle komponenter, hvis de er like gode som nye.

Ett topp pakningsbytte + ventiler sliping av seter osv, skal omtales som overhalt topp.

Det blir juks og bedrag å kalle det for en overhalt motor.

Det er ingen forskjell på overhaling og full overhaling, da overhaling i utgangspunktet skal være som nytt.

Til "princess32", jeg jobbet med bla. overhaling av motorer og gear i 19 år, så derfor anser jeg meg selv som nogenlunde kompetent til og uttale meg.

Hver selger kan legge akkurat hvilken mening han vil i det når han skriver Overhalt. Så lenge det ikke finnes noen domsavsigelse på hva overhalt faktisk skal være er man like langt.

Så jeg er enig med de som sier at kvitteringer er det eneste som gjelder, uten kvitteringer har man bare selgers ord, og mange nok tråder omhandler hvor mye det er verdt... :cool:

Jeg mener en del verksteder henger litt etter når det gjelder definisjonen på hva en overhaling er, og da er det kanskje ikke så rart at båteierne også blir forvirret med hensyn til uttrykkene som benyttes noen ganger.

Jeg sitter akkurat nå med en slik sak hvor det oppleves positivt at stempelfjærene er skiftet mens det i realiteten er negativt for motoren.

Denne motoren er 0,29 millimeter ”out of round (x-y) i den ene cylinderen mens maks tillatt er 0,20 millimeter.

De andre tre cylindrene ligger akkurat innenfor maks ”out of round, og da er det en dårlig løsning å putte inn nye stempelfjærer som er helt runde i fasongen.

Jeg snakket med Farco om dette med marinemotorer for en tid siden, og han har så inderlig rett i at motorer i fritidsfartøyer blir utsatt for en veldig har bruk sammenlignet med motorer i yrkesfartøyer. (Før var det motsatt).

I dag er mange motorer i yrkesfartøyer plombert på effektuttaket mens motorene til fritidsbruk er trimmet opp. Det er derfor helt essensielt at de som overhaler marinemotorer er veldig obs på dette med mekaniske toleranser, avbalansering etc.

På grunn av at motorene kan utsettes for store belastninger i en fritidsbåt er ikke minimumskravet til gangtimer så veldig mange. (ISO normene).

Send inn en oljeprøve etter 20 gangtimer på en nyoverhalt motor så får dere svar på hvor god jobb som ble gjort på overhalingen av motorblokken.

Men det hjelper jo ikke en dritt så lenge det ikke er ett beskyttet ord på noen måte.

Hva mener du med et "beskyttet ord"? Jeg har hørt om en beskyttet tittel, f.eks. siv.ing. kontra ing., men jeg har aldri hørt om et beskyttet ord.

For endel år tilbake fantes det noe som het "rådet for teknisk terminologi". Det ble avviklet i 2001. Det var kanskje litt synd, det er jo greit at ord er definerte og har en avklart betydning. Noen ord er definert i en ordbok, andre har en innarbeidet betydning i bransjen uten at det blir mer feil av den grunn. Men det blir tull å si at man kan bruke et ord som man vil bare fordi det ikke er definert i en ordbok.

Og domsavsigelse på ordet, hva er det verd? Det bør i tilfelle være i høysterett og ikke i et lokalt supperåd. Jeg mener den innarbeidede betydningen av ordet i bransjen er det som teller. Jeg tror fagfolk flest har en forståelse av at "overhalt motor" er en motor der alle slitedeler og skadde deler er byttet og eventuelle skjevheter er rettet opp, det være seg ovale sylindere, skjeve topper eller skadde pakningsflater og gjenger.

Hva mener du med et "beskyttet ord"? Jeg har hørt om en beskyttet tittel, f.eks. siv.ing. kontra ing., men jeg har aldri hørt om et beskyttet ord.

My point exactly, har heller ikke hørt om "beskyttet ord", som jo bare er tull. Dermed kan selger legge hva han vil i begrepet overhaling uten at noen kan ta han på det.

Jeg mener den innarbeidede betydningen av ordet i bransjen er det som teller. Jeg tror fagfolk flest har en forståelse av at "overhalt motor" er en motor der alle slitedeler og skadde deler er byttet og eventuelle skjevheter er rettet opp, det være seg ovale sylindere, skjeve topper eller skadde pakningsflater og gjenger.

Jeg er helt enig med deg i hva du og bransjen som sådann legger i ordet. Problemet er altså at selgere bruker ordet helt ukritisk om alt fra nymalt til total gjenomgått motor, uten at noen kan ta dem på det. Det hjelper ikke om 5% av landets båteiere har en klar forståelse av hva man burde legge i ordet, så lenge de resterende 95% aldri har åpnet en motor eller har noen forståelse av hva som rører seg inni der. Flesteparten av dem igjen er ikke interessert i å finne det ut heller. De leser "overhalt" og stoler på selger som sier det er positivt.

Å diskutere hva ordet burde bety er egentlig å sloss mot vindmøller... Så lenge det ikke er ett "beskyttet ord" :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...