Brodern Startet 11.Juli.2010 Del på Facebook Startet 11.Juli.2010 Da har jeg fått båten til brygga. fikk den billig, og skal ikke la dette bli så veldig kostbart, tror jeg :) Foreløbig vet jeg ikke hva slags motor jeg har, hva slags snekke det er, eller hvor gammel den er :) Men det kommer vel etterhvert. Har fått tips om at det kan være en snekke bygget i Kr.Sand Jeg skal male dørken, hvit eller grå og olje innsiden av skroget, tror jeg. Kokt linolje her ? Eller noe annet lurt. Benker og annet treverk skal pusses lett, og lakkes. Dette blir vel aldri noen perle, men en koselig bruksbåt på hytta. Magneten til motoren er borte, men han jeg kjøpte den av har den, et sted. Hvis ikke må jeg skaffe meg en ny slik. Det er jo selvfølgelig nok å gjøre på en gammal båt, men jeg tar litt om gangen. At den flyter er jo en begynnelse. Hvis noen gidder å lese denne tråden, og komme med tips blir jeg glad. Trebåt har jeg aldri hatt, og kan veldig lite om dette. Bilder kommer straks, fikk ikke lagt de ut nå. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
spjærøy26 Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 gratulerer med ny båt bilder? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 .... og skal ikke la dette bli så veldig kostbart, tror jeg :) Famous last words... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Wartsila Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Alt er mulig, oppfinnsomhet og kreativitet kan kompansere til en hviss grad for dårlig råd Gleder meg til å følge denne tråden, og til å se bilder av skjønnheten Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Brodern Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Hehe, jeg vet at det fort blir dyrt, men jeg akter ikke la dette bli dyrt. Og jeg har råd til det :) Tjener greit og har penger, så det står ikke på det. Men jeg tenkte å la dette være et lett prosjekt som jeg kan kose meg med. skroget virker bra, veldig tørt invendig, og resten av båten er veldig tørr innvendig og bærer preg av lite vedlikehold i senere tid. Treverket er grått og dødt, men der jeg kliner det inn med treolje virker det som det får noe farge tilbake. Jeg har ikke pusset så mye enda, men skal gå over benker og reisverket til rutene og olje dette senere når været er ok. Jeg akter ikke å bytte mye tre på denne da den skal være en fiske og hyttebåt. Legger ut noen bilder. Pr i dag har jeg oljet framdekket og noe innvendig. Pga regn har jeg ikke fått gjort så mye. Har montert inn ny lensepumpe og nivåbryter (det hadde jeg) Foreløbige kostnader på snekka er 459kr i blank lakk som jeg skal bruke på benkene, og 59kr for en pakke pussepapir. Treolje har jeg masse av (med linolje) Så noen voldsomme utgifter har det ikke vært :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Famous last words... Tror det går greit :) Jeg brukte borti 60 tusen på en gammel Nordapp 17, så da kan jeg alltids bruke litt på denne også :) Men det skal jeg ikke :) Sånn omtrent :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Teisten-Øyna Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Hei koselig tråd dette her:) fint å se at det er andre som intr seg for disse gamle snekkene:) Jeg har og ei snekke. Merket er skilsø og den er bygget i mahogney, det eneste som er i furu er spantene og stevn. Motoren er en 16-18 hk sabb type 2h. Motoren din synes jeg lignet veldig på en Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Hei, og mange takk :) joda, motoren er en Sleipner 7-9hk. Mangler magneten (eier driver og leiter, og gasseren er irret fast) Men holder da på. Den begynner å komme seg nå. På trebåttråden ligger det bilder, men hvis du ser på bloggen min så finner du mer :) Linken dit er i signaturen min. Siste er at kalesjen er vaket og impregnert, og at roret er fikset. Det hadde ramlet av en bit :) Det har gått litt treolje, men nå begynner det å bli bra. som sagt, titt på bloggen min så får du se de siste bildene :) Dette er min første trebåt, og lærekurven er rimelig bratt :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Motorkassa har fått seg et lag panel som jeg har beiset med valnøttbeis fra Liberon. Nytt lokk skal jeg lage selvfølgelig. Det blir antagelig svart blankt med utvendige lister under som holder lokket på plass. Disse skal beises i samme farge som motorkassa. Skal også ha slike slingrelister oppå lokket (fordi det også er et bord) som også skal beises i valnøtt. Blir sikkert fint :) Det skal selvfølgelig settes på hjørnelister på motorkassa, blir kaaanskje svarte, men heller mer mot å beise de som kassa. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 En liten snutt fra en av de første turene. Ser ut som det kanskje løser seg ang magnet til motoren. Holder fremdeles på med forgasseren. Men det ordner seg vel etterhvert, håper jeg Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Wartsila Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Er snutten fra før magneten ble borte? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Polarn Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Problemet med å lage nye ting som motorkasse på sånne båter er at det blir så bra at alt annet blir enda jævligere. Så tar du å pusser litt til, så har du det gående Før du vet ordet av det har yttligerer 60 lapper forsvunnet med du sitter igjen med en strøken båt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Er snutten fra før magneten ble borte? Nei den er tatt for et par dager siden. Men med en "nødmotor" :) Har et fiks feste som gjør at jeg kan bruke en liten 4takt påhenger. Men skammer meg grusomt, hehe. Men jobber med saken ang magneten. Den er visst levert til et firma som skulle fikse den. Han jeg kjøpte båten av leverte 3stk sa han. Men greit å skvulpe litt rundt med den. Den blir bare tettere og tettere. under første prøveturen gikk pumpa ofte, mot 3 ganger pr døgn når båten lå ved brygga. Nå etter noen turer går den sjeldent. så det begynner å komme seg. Men den lekker ikke mye. pumpa går i kanskje 20 sekunder. Men jeg SKAL ha ordentlig motor i denne, om jeg så må kjøpe hele dritten :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 (redigert) Problemet med å lage nye ting som motorkasse på sånne båter er at det blir så bra at alt annet blir enda jævligere. Så tar du å pusser litt til, så har du det gående Før du vet ordet av det har yttligerer 60 lapper forsvunnet med du sitter igjen med en strøken båt. Jeg er ikke ferdig med motorkassa. Den skal se gammal ut når jeg er ferdig. Kan jo ikke ha ei strøken motorkasse når resten ser jævl... eh, har patina fra svunne tider :) Men kan litt om farging av treverk. Man setter inn treet med farge et visst antall ganger, så lakker man med halvmatt lakk som pusses over og man tilsetter treolje og andre luriumer. Jeg bruker ofte spritbeis. Man kan også mette treet med fargeløs olje for å få bedre kontroll på innfarginga i starten. Bare vent å se POLARN, du vil bli overrasket ;) Skulle jeg hatt en strøken trebåt kunne jeg jo bare kjøpt en :) Men jeg liker patina og historie. Jeg liker at man ser at båten har levd og at den har vært igjennom ting. og denne har som mine forrige båter liggen på bunnen, selvfølgelig. Den tradisjonen bryter jeg ikke. ikke rart at eksen gikk fra meg Redigert 25.Juli.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Da er motorkassa ferdig. Holder på med et bord fremme i samme stilen, men med hull til pilsbokser.... eh, kaffekrus... Bordet er til å fjerne slik at det ikke blir klønete å komme ut av båten framme. sidene på kassa er beiset med Liberon spritbeis i valnøtt 1 strøk. Listene på hvert hjørne har fått 2 strøk slik at de blir litt mørkere, og listene på lokket/bordet har også fått 2 strøk. Lokket/bordet er svart. Senere skal jeg gjøre kassa enda litt "eldre" slik at den ikke ser så ny ut :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 31.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Da er vel bordet framme ferdig. Har lakket messinghenglset med Mercury Phantom Black. Tåler mye pryl, og er blank og fint. Det blei litt for synlig i messing så det blei kamuflert litt :) Hva luka er til ? søppel selvfølgelig. Vil jo ikke ha tomme øl....eh....brusbokser liggende å slenge i båten. Eller enda verre, noen pælmer de ut av båten. Det er absolutt fyfy. søpla går ned i en pose under. Bordet er bob-bob i manges øyne. Det er første gang jeg lager motorkasse og bord på denne måten, så dere får se det som læring fra min side. Mulig en litt bratt lærekurve som jeg stadig vekk sklir ned fra, men hvem kunne tørke sin egen ræv første gangen ? Alt må læres :) Skal bare lage ramma til foten under. Det vil gå et ben ned til dørken/skottet fremme. Skal komme med et bilde av dette senere, hvis jeg tør :) Har det bare moro jeg :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 31.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Jaja, slik ble bordet mitt :) Beina er til å slå opp og låse slik at hele stasen kan stues inn i forpiggen på bare noen sekunder :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 31.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 (redigert) Noen vil kanskje synes at jeg har brukt lang tid, og det stemmer. Jeg er sykemeldt pga høyt blodtrykk og en ganske så alvorlig slitasjeskade i skulderen som gjør at jeg ikke orker så mye og som gjør at ting tar lang tid når jeg gjør tingene selv. Bruker mye feil arm pga skulderen, og da tar ting tid og det blir mye kåling :) Men jeg prøver ihvertfall, og så har jeg noe å gjøre for å få dagene til å gå :) Snekker er jeg ikke, ei heller har jeg noensinne hatt trebåt. så her blir det bratte lærekurver og kanskje høye fall :) Redigert 31.Juli.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Wartsila Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Genialt bord Sånn vil jeg også ha! Og husk, det er de bratte læringskurvene en lærer mest av. Arbeidet ditt er mye bedre enn det meste jeg har sett på gamle snekker. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Brodern Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Oj, har nesten glemt denne tråden her jeg snekka er på land etter en kort sesong. Motoren går, dvs gikk når den ble satt på land. Blir spennende til våren om den vil gå igjen :) Jeg har startet en blogg om båten. Prøver å blogge ihvertfall. Linken ligger i signaturen under her :) Mye bilder og sånt der, video også Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Wartsila Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Vær forsiktig med å kjøre motoren når den står på land, så ikke naglene spruter Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.