Haugen123 Startet 12.Juli.2010 Del på Facebook Startet 12.Juli.2010 Har kjøpt denne og vurderer å restaurere den. Den er ca 480 cm lang, og er bygd i 1924 i følge han jeg kjøpte den av. Noen som vet noe om denne? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 (redigert) Du vil bruke en del mindre tid på å bygge en ny.... Med mindre den er konstruert med negativt spring kan det ut fra bildene se ut som baugen har seget ned(såkalt katterygg), kanskje pga brudd/råteskader i kjølen. Da begynner det å bli veldig mange timer du skal legge ned på denne.... Redigert 12.Juli.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Champagne Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 (redigert) Enig med Honduras, dette så ut som ett veldig dårlig utgangspunkt for suksess. På toppen av det Honduras nevner, så er sansynligvis ikke fordekket originalt og heller ikke vindskjermen eller påhengsåpningen i akterspeilet, veldig få 1924 båter med påhengsmotorer..påhengerne kom først i 1922-23 da snakker vi at det var 2 hestere og ikke maskin slik som ville drifte denne damen fremover. Videre har jeg mine tvil til at hun skal være fra 1924, større sansynlighet at hun er fra 50-60 tallet. Hun fremstår som veldig rund og flat i bunnen, som igjen tyder på at hun sansynligvis stammer fra ett svensk tegnebord, fra ett eller annet Stockholmsverft eller noen rundt de svenske innsjøene. Dette er antagelser fra min side. Du kommer til å legge ned 1000vis av arbeidstimer og kroner for å få denne nogenlunde brukbar, ja du kommer nok til å lære mye på veien men det vil sansynligvis ende opp i at du går drittlei ganske tidlig i prosessen. Ville foreslå at du finner deg en annen båt i bedre stand som du har større sansynlighet for at du klarer å restaurere dersom du ønsker deg ett prosjekt. Det er garantert ikke det du ønsket å høre men å gå på ett restaureringsprosjekt hvor hun ser ut til å ha knekt ryggen (katterygg) og åpner seg som en blomst i baugen.... lover ikke godt for å få henne sammen. Bare for å få henne sjødyktig må hun jigges rett, bytte store deler av kjøl og hele stevnen, dekksbjelker og dekket, og da har jeg ikke engang tenkt tanken på at noen av bordgangene garantert må byttes, og at akterspeilet sansynligvis er kassabelt og akterste spantet må lages det og..er ikke så smart, bruke masse tid og penger på ett dårlig utgangspunkt er ikke veien til båtglede mener nå jeg. Mvh Champagne Redigert 12.Juli.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Alle som har hatt trebåtprosjekter, og dermed vet litt om arbeidsmengden, vil fraråde å gå videre med dette prosjektet. Det "Champagne" skriver tiltredes, derunder at denne båten kan vel umulig være fra 1924. "Honduras" nevner kattrygg og det er antageligvis rett det også. Sorry, dump prosjektet.. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Dette har nok vært et meget stilfult smykke i sine glansdager. Ser litt trist ut nå men..... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Dette er med sikkerhet en etterkrigsbåt, høyst sannsynlig bygget omkring 1960. Ut fra bildene tør jeg også mene at den er hjemmebygget av en som ikke har så veldig god peiling på trebåtbygging. Den måten spantene er skjøtt på, på samme sted med flere spant og uten ordentlige lasker, det gir et "hjelpeløst" inntrykk. Min vurdering er enkel og grei: glem den så fort som du klarer Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bartesam Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Dette er et StHansbål dette.....forstevnen må skiftes og det er nok mere som skal rettes opp. Katterygg er greit det, for det skal være spring den veien i båten for at linjene skal bli fine. Laskene i spantene har jeg sett liknende av på enkelte Spjærøy og Onsøykryssere, men de har vært lengre. Sikkert pga dårlig tilgang på gode krokvokste emner. Ville nok funnet meg det bedre emne. Er vel en del billige trebåter til salgs eller kanskje oxo gratis nå som er et mye bedre repobjekt enn dette Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
paxo Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Hvis du virkelig liker båten, så ser det ut som et overkommelig prosjekt, men med MYE arbeid. For meg ser springet ut som om det skal være slik. (pga. at sidebordene følger pent uten "knekk") Du kan raskt se om båten har begynt å bøye seg ved å sikte langs kjølen. Den skal være rett. Skaden i baugen ser ut til å være en kollisjonsskade. Bordgangene ser ut som om de ligger tett mot hverandre, og at noen (iallfall ett) har sprekk på langs er sannsynligvis ikke noe problem. Måten spantene er skjøtet på har jeg sett på flere snekker og har visst vært ganske vanlig. Dette er ikke noe tegn på at båten er "dårlig hjemmebygd". Hvis båten er fra -24, ville du se spor etter tidligere innenbordsmotor. Ser ikke slik ut på bildene. Jeg synes båten er fin. Negativt spring er sporty. Du vil sannsynligvis finne ut at dekksbjelker og dollbord er råtne. Det vil, sammen med akterspeilet, sannsynligvis være største jobben. Noe st.hansbål er det ikke da ingen bør brenne edle tresorter, men bruke dem i et annet prosjekt. Forøvrig er rattet råtøft. Legg det ut for salg om du skrinlegger prosjektet! Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Velkommen til Baatplassen! Som du allerede har sett får du her klare meninger og råd fra mange. Håper du ikke allerede har mistet motet. Dersom du bestemmer deg for å renovere denne damen så lag en prosjekttråd. Den vil bli fulgt med interesse. Jeg vet ikke hvilken erfaring du har fra tidligere med trebåter, kanskje du har omfattende erfaring, eller er helt "blank". Uansett vil denne båten gi deg mulighet til å lære mer om trebåter og trebåtprosjekter. Kanskje blir den en perle, og kanskje peisvarme. Håper du holder oss oppdatert! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Champagne Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Den katteryggen (negativ spring) er ikke ett 'design feature' på denne båten. Her er det (for meg) ganske tydelig at hun gir seg omtrent overett med forkant av vindskjermen på stb side. Første bilde indikerer at det er blitt byttet en bordgang (skråskåret skjøt overett med vindskjerm) engang i tiden, den fremre bordgangen er dårligere tilpasset enn de andre bordgangene. Videre kan man også se at det er er mer missfarget (mørkt) trevirke i det nærtliggende området rundt skjøten. Stor sansynlighet for at dette er råte. Uansett om det hadde vært en 'Riva' eller en båt med en fin historie; være seg eid av noen du var glad i og ønsker å hedre eller liknende så hadde det vært veldig tvilsomt om det hadde vært noe vits å prøve å redde henne fra denne standen hun nå er i. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.