Jump to content

Kalesje, jordslag og vaselinolje?


ArvidKa

Recommended Posts

Har lest side opp og side ned om kalesjer, og spesielt JORDSLAG, som dessverre har inntatt innsiden av min offwhite kalesje til Draco 23. Har båten liggende ute hele året her i fuktige Rogaland, med denne ene kalesjen på. Markilux, fasongsydd, fra 2005. Innser jo at jeg snart må bestille ny.

Skal prøve å få at noe av jordslagsprikkene med tips fra forumet her, og her må jeg si meningene var mange! Alt fra vaskemaskiner, klor/ikke klor/ShipShape, BioTex, sitronsyre osv.

 

Til saken; Jeg har svært god erfaring med å rense plastvinduene med VASELINOLJE - de ble kvitt sin skitt og melkehvite belegg, ble helt klare, myke og "fete" igjen.

Etterhvert har jeg oppdaget at vaselinoljen, påført og tørket rett av igjen, er flott også til plast, skai, puter og seter etc. og jeg velger å tro at det tilfører det fettet som sol og saltvann fjerner.

 

Så kom jeg på den - muligens vanvittige - idèen: Hva om jeg etter den forestående kalesjevasken/impregnering med vanlig kalesjeimpregneringsmiddel gikk et hakk videre: hva med VASELINOLJE på selve kalesjeduken?? Jeg mener da å smøre på og prøve å tørke av umiddelbart. Jeg føler at min kalesje er tørr og "sprø", dvs. den knitrer og er hard og stiv når den rulles sammen. Kanskje jeg kunne forlenget levetiden på denne måten?? Kan ikke tenke meg annet enn at den ville hatt godt av dette. Ikke misfarger det kalesjen noe særlig heller, dvs. min offwhite blir noe mer lysegrå...

 

Hører gjerne fra dere med tanker omkring min ville idè med vaselinolje direkte på hele kalesjeduken!

Redigert av ArvidKa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Din "ville" idé er vel såpass ukonvensjonell at ingen andre har prøvd den-----men vaselinolje på plastvinduer er prøvd før med godt resultat. Del gjerne din erfaring med prosjektet her på BP. Kanskje det virker?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende!

Har brukt Ship Shape på mine kalesjer, men har blitt skeptisk til å få stoffet på sømmer og vinduer. Hadde litt jordslag i år også, men lot det være, vaska med Zalo og impregnerte med Biltema.

 

"Vestlending med plastpresenning i beredskap" :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ble det noe av forsøket ditt med vaselinolje på kalesjen? og evt hva er konklusjonen?

Jeg har også valgt å bruke vaselinolje på en litt utradisjonell måte, etter råd fra en onkel, nemlig å bytte ut teakoljeboksen til fordel for vaselinolje. Pusset ned en del teaklister for et noen uker siden, og har hatt de liggende i en 50/50 blanding av whitesprit og vaselinolje. Lagt et tykt strøk med ren vaselinolje for noen dager siden, og lot det ligge i 2 døgn før jeg tørket av det overskytende. Og resultatet er mildt sagt ganske overveldende. Synes faktisk det er penere med vaselinolje enn med teakolje. Nå venter alle vegger inne i båten på samme behandling.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Ble det noe av forsøket ditt med vaselinolje på kalesjen? og evt hva er konklusjonen?

Jeg har også valgt å bruke vaselinolje på en litt utradisjonell måte, etter råd fra en onkel, nemlig å bytte ut teakoljeboksen til fordel for vaselinolje. Pusset ned en del teaklister for et noen uker siden, og har hatt de liggende i en 50/50 blanding av whitesprit og vaselinolje. Lagt et tykt strøk med ren vaselinolje for noen dager siden, og lot det ligge i 2 døgn før jeg tørket av det overskytende. Og resultatet er mildt sagt ganske overveldende. Synes faktisk det er penere med vaselinolje enn med teakolje. Nå venter alle vegger inne i båten på samme behandling.

 

Vi er interesert i før og etterbilde ;)

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, det var jeg som i sin tid startet denne tråden.

Har fått melding om aktivitet i tråden pr. email, og det er jo et ganske smart system, da!

 

Vel, svaret er at det ble ikke noe av. Jeg så for meg at det ville bare tiltrekke ennå mer skitt, grønske og sur nedbør, så jeg turte ikke gå igang med vaselinolje på selve duken. Alle jeg spurte rynket også kraftig på nesen av min absurde tankegang...he he.

 

Vi har derimot satt i gang med måltaging til ny, identisk kalesje som skal være vår sommerkalesje. Samtidig har seilmaker nettopp gått over alle sømmer på vår gamle kalesje fra 2005, den som er full av jordslag, har byttet strikker og maljer etc. Den skal få være vår vinterkalesje i de nærmeste årene. Så bytter vi i mai og igjen i september.

Ellers går ikke akkurat tankene til det lykkelige båtliv med DETTE været utenfor dørene (orkanen Berit, nov/des.2011)

God julehøytid til alle!

 

Arvid

Link to post
Share on other sites

Vi er interesert i før og etterbilde ;)

 

Det skal du selvfølgelig få. Mesteparten av treverket ombord er i relativt bra stand, og ser ganske likt ut med hensyn til slitasje. Jeg er ikke så glad i lakkert teak, og vil heller ha en mattere oljet overflate. Spesielt med tanke på at det var sprekker i lakken, og det begynte å bli svart i sprekkene. Dette ble da selvfølgelig pusset vekk etter beste evne (heltre teak)

Dette bilde viser 2 av listene, den nederste før pussing, den øverste etter pussing.

20111110_192445_330.jpg

 

 

 

Alt av listverk ble påført et tynt lag med herdins lakkbeis farge mahogny, for å få tilbake en gyllen farge, og lagt i et bad med 50/50 whitesprit og vaselinolje. Bilde her viser etter at de ble tatt opp fra "badekaret"

20111117_153520_625_2.jpg

 

 

 

2 strøk med rein vaselinolje ble lagt på, og lot det trekke et par dager. overskytende olje ble tørket av med en tørr fille.

20111201_124424_726.jpg

 

Veldig fornøyd med resultatet. tok en liten test av plankebiten på nederste bilde, og helte en kopp kaffe over den. 10 minutter etterpå tørket jeg det av igjen med en tørr fille, og det satte ikke flekker.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...