froesak Startet 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2010 (redigert) Kjøpte meg ny motor i mai (suzuki df 60) Den har nå gått litt over 100 timer. Når jeg tok den opp fra havna i går så jeg att lakken på propellbladene hadde flasset av på ei ca 3 cm bred stripe fra senter og utover. Er det riktig att dette skal skje?? og hva med aluminiumen når lakken blir borte? Går i ferskvann. Redigert 14.Juli.2010 av froesak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Tror jeg hadde tatt et bilde og sendt til forhandleren, med spørsmål om dette er normalt. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
froesak Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 sendte en mail til forhandleren men han mente att jeg hadde kjørt i noe gress da det ikke ble sånn uten ytre påvirkninger. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Kan være kavitasjonsskader også kanskje? lettere å si om du legger ut et bilde Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 kavitasjons skader hva er det?? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Det er vel små gassbobler som dannes rundt propellen når denne går rundt i stor hastighet og disse slår av malingen, helt vanlig på lakkert aluminiumspropeller og ikke allverdens å bry seg om i mine øyne. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KenBjork Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 bare det ikke kaviteter så mye at slik skjer: (var ikke kavitasjon i mitt tilfelle her da, men material/prod-feil) Men var kjipt når det skjedde Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
froesak Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Det er vel små gassbobler som dannes rundt propellen når denne går rundt i stor hastighet og disse slår av malingen, helt vanlig på lakkert aluminiumspropeller og ikke allverdens å bry seg om i mine øyne. Hvis det er dette som har skjedd er det pga att det er noe feil med motor i forhold til båt eller feil montering eller noe?? Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Kavitering kommer som følge av trykkfall på fremsiden av propellen. Det er dette trykkfallet som driver båten fremover, sammen med trykkøkning bak propellbladet. Trykkfallet er så stort at vannet begynner å koke, og når trykket stiger igjen, ettersom vannet beveger seg over propellen, så imploderer disse vann-damp-boblene, og det blir som "mini"-sandblåsing. Kavitering er nok ikke unormalt på en alu-propell, siden denne rent hydrodynamisk er mindre ideell enn f.eks. en stålpropell. Den er ikke like strømlinjeformet. Men kan jo også være dårlig kvalitet på lakk, event at når det begynner å flasse fortsetter det. Jeg hadde nok som mange over ikke brydd meg nevneverdig om det. Skulle det bli for ille, så kjøp en i stål, eller puss den lett ned, syregrunning og ny lakk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 enig i at det nok er kavitasjon som er mest sannsynlig årsak til at malingen forsvinner. Og det kan komme av skrogets utforming m.m Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
froesak Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 ok så da er det bare og kjøre da? det skjer vell ikke noe annet galt med motor og båt vell? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 faller lakken av i store flak eller er det i et buet mønster? hvis det arter seg som mønster helt likt på alle bladene ville eg sagt det er kavitasjonskader. Etterhvert vil aluminiumen tæres bort og der vil bli krater på samme plass på hvert blad. Har en propell liggende som har dette, har ikkje bilder av den men kan ta et om noen er interessert. Hvorfor dette skjer, vel om det hadde vært en billig propell så ville eg sagt det var en dårlig utformet propell men om det er en original suzuki propell så tjah.. Kansje motoren sitter for høyt? Er du plaget med ventilering? Kan også være en kombinasjon med bruksmønsteret om man tullkjører mykje med fullt pådrag fra stilleliggelige gang på gang på gang hver gang. Det blir som med dekkslitasje på bil mht kjøremønsteret. En annen sak er nå at en slik propell koster ikkje mange kronene så om du må bytte den etter er par tre år så er det nå det ikkje det som knekker lommeboka akkurat.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.