Jump to content

Lakk på ny propell flasser

froesak

Recommended Posts

Kjøpte meg ny motor i mai (suzuki df 60) Den har nå gått litt over 100 timer. Når jeg tok den opp fra havna i går så jeg att lakken på propellbladene hadde flasset av på ei ca 3 cm bred stripe fra senter og utover. Er det riktig att dette skal skje?? og hva med aluminiumen når lakken blir borte? Går i ferskvann.

Redigert av froesak (see edit history)

Det er vel små gassbobler som dannes rundt propellen når denne går rundt i stor hastighet og disse slår av malingen, helt vanlig på lakkert aluminiumspropeller og ikke allverdens å bry seg om i mine øyne.

Hvis det er dette som har skjedd er det pga att det er noe feil med motor i forhold til båt eller feil montering eller noe??

Kavitering kommer som følge av trykkfall på fremsiden av propellen. Det er dette trykkfallet som driver båten fremover, sammen med trykkøkning bak propellbladet. Trykkfallet er så stort at vannet begynner å koke, og når trykket stiger igjen, ettersom vannet beveger seg over propellen, så imploderer disse vann-damp-boblene, og det blir som "mini"-sandblåsing.

Kavitering er nok ikke unormalt på en alu-propell, siden denne rent hydrodynamisk er mindre ideell enn f.eks. en stålpropell. Den er ikke like strømlinjeformet. Men kan jo også være dårlig kvalitet på lakk, event at når det begynner å flasse fortsetter det.

Jeg hadde nok som mange over ikke brydd meg nevneverdig om det. Skulle det bli for ille, så kjøp en i stål, eller puss den lett ned, syregrunning og ny lakk.

faller lakken av i store flak eller er det i et buet mønster? hvis det arter seg som mønster helt likt på alle bladene ville eg sagt det er kavitasjonskader. Etterhvert vil aluminiumen tæres bort og der vil bli krater på samme plass på hvert blad. Har en propell liggende som har dette, har ikkje bilder av den men kan ta et om noen er interessert.

Hvorfor dette skjer, vel om det hadde vært en billig propell så ville eg sagt det var en dårlig utformet propell men om det er en original suzuki propell så tjah.. Kansje motoren sitter for høyt? Er du plaget med ventilering? Kan også være en kombinasjon med bruksmønsteret om man tullkjører mykje med fullt pådrag fra stilleliggelige gang på gang på gang hver gang. Det blir som med dekkslitasje på bil mht kjøremønsteret.

En annen sak er nå at en slik propell koster ikkje mange kronene så om du må bytte den etter er par tre år så er det nå det ikkje det som knekker lommeboka akkurat..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...