Jump to content

Volvo Penta D2-75 på lager?


Akult

Recommended Posts

Prøv La Sa marine, de pleier å annonsere med motorer...

La Sa

 

Ser de har en D2-75 med gear og D2-55 med drev eller gear, mulig de selger dette bobtail da..

 

Men som andre har spurt, har motoren din alt tatt kvelden?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, den to år gamle velstelte motoren er "kondemnert" av autoriser Volvo-verksted. Revet sylinder, uten forklarlig årsak hverken i forhold til bruk, vedlikehold eller annet rent teknisk årsaksforhold. Denne motoren har hverken foringer, short- eller longblokk tilgjengelig. Ei heller overdimensjonerte stempel. Ny motor er angitt som eneste fornuftige alternativ.

 

Selve saksgangen kan jeg evt. komme tilbake til hvis denne viser seg å kunne være til nytte for andre båtfolk.

 

Nå er jeg mest opptatt av å skaffe en ny motor og berge noe av den planlagte sommerferien. D2-75 syns ikke å være "hyllevare", så håndfaste tips i forhold til ny motor er derfor det mest interessante for øyeblikket.

 

Takk for tips så langt.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

D2-75 (og 55) er bygget på en Perkins-motor. Ser ut til å være industrimotoren 404-D22TA. Denne er noe nedjustert i forhold til VP med ca. 66hk ved 2800rpm.

 

Mulig du kan få tips eller hjelp hos http://www.universal-diesel.no/ Hvis du har tid til å skru.

 

Var også en her som havarerte en VP D4-210. Der ble blokken frest opp og løs foring med standard diameter satt inn.

 

Edit: var en VP. Se link

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er mer enn bare LITT betenkelig hvis en slik "universal-motor" ikke finnes på lager noe sted i rimelig nærhet av Kongeriket. Er det enda et innspill fra VP i spare-nekte-reklamasjon-kampanjen?

 

Det må da finnes en eller annen båtbygger som har en de kan avse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Lundebåt sjekker Bavaria Yachts i Tyskland. For øvrig har jeg ikke tenkt på at andre båtbyggere kan han noen liggende. Logistikken deres er vel gjerne slik at de ikke har noen "på hylla" de heller...(?)

 

Når det gjelder Volvo, så er inntrykket så langt at de kanskje ikke er dem som bekymrer seg mest for mine sommerferieplaner. Som nevnt er årsaken til havariet ikke avdekket. De har derfor så langt ikke vært villige til å gi meg ny motor.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Volvo, så er inntrykket så langt at de kanskje ikke er dem som bekymrer seg mest for mine sommerferieplaner. Som nevnt er årsaken til havariet ikke avdekket. De har derfor så langt ikke vært villige til å gi meg ny motor.

 

Ikke noen stor bombe dessverre... :nonod: Det er nok i deres interesse at det forblir slik også. Stå på. Bruk båtpressen om nødvendig.

Ellers kan vel du bare forholde deg til Lunde båt om den er kjøpt der. Vet at båtforhandlerene helst sender kundene videre til VP, men iflg. loven er det de (Lunde) du skal forholde deg til.

Hva med og skru opp varmen litt ovenfor Lunde? De har sikkert også større slagkraft ovenfor VP enn det du har som privatperson.

 

Om ikke det løser seg rimelig fort, gå til Forbrukerrådet og klag inn Lundebåt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Så langt har jeg ikke noe å utsette på innsatsen hverken fra Lundebåt eller det lokale Volvo-verkstedet.

 

Nå kan det se ut til at Lundebåt ordner ny motor fra Bavaria i Tyskland. Jeg har ikke fått bekreftet at den er i budbilen enda, men håper at så er tilfelle om ikke så lenge.

Link to post
Share on other sites

Lundebåt har ikke ordnet med forsendelse av motor allikevel. De måtte avvente Volvo Penta sin konklusjon. Og Volvo Penta kan angivelig ikke gi en konklusjon uten at det foreligger en rapport som beskriver bakenforliggende årsak til havariet. Autorisert Volvo-verksted har ikke funnet noe som peker på årsak til havariet, og vil ikke fabrikere noe, selv om de gjerne vil hjelpe meg.

 

Jeg opplever derfor situasjonen som fastlåst. Og den videre gransking Volvo måtte ønske rokker uansett ikke ved det faktum at båten må ha ny motor, ref. innlegg 5. Motoren er skrudd helt i biter, vedlikeholdet er dokumentert, og jeg kan ikke se hva som nå kan forandre på de vurderinger som gjøres ift. reklamasjon.

 

Jeg har derfor gitt beskjed om at hvis hverken Volvo eller Lundebåt vil ta denne kostnaden, så gjør jeg det. Jo, jeg vil nok gjerne ta opp igjen det økonomiske rundt dette, for en motor skal vare mer enn to år, men det viktigste nå er å få båten klar.

 

Motoren ligger klar til forsendelse i Tyskland, men er altså enda ikke på vei. Jeg hadde håpet å få den avgårde i dag. Da kunne den kanskje være her til over helgen. Men det initiativet ble altså stoppet.

 

Jeg håper å få det ordnet på mandag. Jeg har kjøpt en båt som ferdig spekket kostet langt over 2 millioner. Da bør det også være ukomplisert å kjøpe deler til den. Særlig når "delene" ligger i hylla.

 

Av og til oppleves det som slitsomt å være båteier...

 

Noen som vet raskeste formaliserte måte å få sendt en slik motor fra Tyskland til Norge? Det ser ut til at UPS Express har en vektbegrensning på 70 Kg.

Link to post
Share on other sites

Rare greier at ting skal være så j.... vanskelig noen ganger.

 

Kan bare tipse deg om at dersom dette ikke løser seg så ring Ringens Varv i Marstrand. Beste VP verkstedet jeg vet om. Prat med Pernilla - hils fra Bitteliten. Vi er innom der hvert år - senest i dag kl 17 for å kjøpe nytt ekstraanker (de stengte kl 13 - men åpnet for oss. Har ikke vært borti maken til service noen sted)

 

Dersom du har tatt service på merkeverksted har VP 2 års garanti. Dersom dette er en reklamasjon, ikke garanti, er nok din utfording at du må bevise at det er en fabrikasjonsfeil.

Link to post
Share on other sites

Og hvordan skulle stakkar Akult kunne bevise det ?

Nei du snur tingene på hodet nå Bitteliten.

Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for.

Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

Nå sier jo Akult at bakenforliggende årsak ikke kunne finnes av verkstedet.

Med andre ord har Akult sterke kort på hånden.

Dette er en reklamasjonssak.

Jeg blir direkte forbannet på dine vegne Akult. Håper dette ordner seg, og det kjappt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hører hva du sier Mix, men jeg er ikke sikker på om Forbrukerkjøpsloven er så enkel for oss. Stemmer det? I så fall hva er da forskjellen på garanti og reklamasjon i Norge?

 

 

Sakset fra forbrukerportalens publikasjon ang. reklamasjonsrett:

 

" Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen."

Link to post
Share on other sites

Problemet kommer på spissen hvis saken kommer for retten og det er akkurat like sannsynlig at det er en feil VP hefter for, som at det er noe båteier selv hefter for. Hvem får svarteperi i så fall?

 

(For Akult ordner det seg nok. Det har jeg meget stor tro på).

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti mange slike saker da jeg også har jobbet hos en stor båtimportør med håndtering av reklamasjoner og ettermarkedsbiten. Det som er utfordringen hos deg som gjør at ting tar tid er

 

1. Volvo vil være helt sikre i sin sak om at båten trenger ny motor og at det ikke er hensiktsmessig å gjøre reparasjon på den gamle. Denne kontrollen må gjøres av et autorisert volvo-verksted, som igjen må ta masse bilder o.li. også utfylle en utrolig komplisert rapport på intranettet til motorleverandrøren (dette var i hvertfall et helvete med Mercruiser og en liten defekt vannpumpe el.li. kunne fort koste en halv arbeidsdag med papirarbeid). Etter rapporten er innsendt må den godkjennes av volvo, og hvis de godkjenner reparasjonen/bytte av motor er det klart for neste runde

2. Når motorleverandøren har godkjent eks. et motorbytte så blir dette utført etter et såkalt "flatrate"-system. Det betyr at verkstedet får kun godkjent et absurd lavt antall arbeidstimer som også gjerne er av et langt lavere beløp enn det andre kunder betaler på en slik jobb. Når jeg jobbet med mercruiser fikk vi godkjent 1,5 time for et motorbytte, uavhengig av om hele båten må demonteres. Mao. betyr det i praksis at verkstedene taper mye penger på motorreklamasjoner. Jeg vet ikke om Volvo er like firkanet, men det er et generelt problem i bransjen. I praksis betyr det at det er de færreste volvo-verksteder som vil utføre noen slik jobb midt i ferien da disse heller ikke har tjent noe penger på å selge motoren til deg. Du blir derfor i praksis mer eller mindre avhengig av at lundebåt enten utfører hele motorbyttet eller at de betaler et annet verksted for å gjøre jobben (Det forbauser meg ikke om de gjør det da de pleier å være veldig servicevennlige og løsningsorienterte). Lundebåt på sin side er løsningsorienterte og strekker seg langt, men jeg har forståelse for at heller ikke de ønsker å iverksette et motorbyttet før de vet at volvo godkjenner reklamasjonen og i hvertfall gir de noen få kroner for jobben og dekker delene (til innkjøpspris).

 

Det er utrolig kjedelig å oppleve slike ting midt i ferien, men i praksis er du nok helt avhengig av å forholde deg til lundebåt, som igjen må legge press på Volvo slik at de kan godkjenne motorbyttet og jobben kan iverksettes. På Mercruiser fik jeg gjerne svar en dag eller to etter rapport var sendt inn, men ofte ble det også etterlyst ekstra dokumentasjon som igjen medfører at det drøyer ut i tid...

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

På Mercruiser fik jeg gjerne svar en dag eller to etter rapport var sendt inn, men ofte ble det også etterlyst ekstra dokumentasjon som igjen medfører at det drøyer ut i tid...

Lykke til!

Lundebåt har vært informert fra første stund, og hadde ingen innvendiger mot at jeg hadde direkte kontakt med det lokale Volvo verkstedet. Derimot fikk jeg inntrykk av at det var riktig vei å gå.

 

Ellers lyder sitatet ovenfor kjent.

 

Jeg overvar samtale mellom representant fra Volvo Penta og mitt lokale autoriserte Volvo-verksted. Der fant det sted en godkjennelse fra Volvo på å sette båten på land, ta ut motoren, demontere denne for å finne omfang og årsak.

 

Verkstedet gjorde så dette. De fant at feilen var som antydet fra starten av, men kunne ikke påvise årsak. Videre bekrefte at alt annet var ok. Ikke tegn på varmgang, olje på motoren, kjølevann ok, rent sjøvannsfilter, ren kjøler, ejektorer ok, servicer fulgt osv. I ettertid fikk verkstedet beskjed fra Volvo om at regningen for dette skulle sendes meg - ikke Volvo.

 

I forsettelsen har etter det jeg oppfatter Volvo spesifisert nye ting på motoren som skal demonteres og granskes. Og det altså på min regning. Mye av dette oppfatter jeg at dette velrenomerte verkstedet oppfatter som unødvendig. Og vi er i alle fall på et nivå som er forbi de punktene som eventuelt ville avdekke skjødesløs bruk av motoren.

 

Hvis Volvo vil gjøre skikkelig grundig "forskning" på denne hendelsen, så gjerne det. Det kan resultere i at neste generasjons motor kanskje får en svakhet mindre. Men jeg forstår ikke at jeg skal vente på - og betale for denne "utvidede granskingen" som søker feil hinsides potensielle årsaksforhold jeg kan lastes for.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt utrolig. Jeg merker det koker i meg av og lese om dette :headbang:

 

Dette må jo være god mat for båtpressen. Ikke noe god reklame for VP dette (heller) :nonod:

 

Jeg hadde skrudd opp varme betraktelig ovenfor Lunde Båt. Det er de du skal forholde deg til og ta rettslige skritt mot. Hvem hadde funnet seg i dette på f.eks en 2år gammel bil, uansett om den koster 200.000 eller 2 mill? Ingen!

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Problemet kommer på spissen hvis saken kommer for retten og det er akkurat like sannsynlig at det er en feil VP hefter for, som at det er noe båteier selv hefter for.

 

Jeg tillater meg å være uenig med deg. Såfremt det ikke kan bevises at eier ikke har unnlatt å vedlikeholde motoren etter fabrikantens anbefalinger, eller vanskjøttet motoren på andre måter, er jeg rimelig overbevist om at han ville fått medhold i en eventuell rettssak mot forhandler eller produsenten Volvo Penta. Og det må i tillegg være årsakssammenheng mellom eventuelt manglende vedlikehold og grunnen til havariet.

 

En slik motor det er snakk om her, er under normale omstendigheter ment å vare vesentlig lenger enn 2 år(og 5 år). Om ikke eier ville fått medhold i retten, ville forbrukerkjøpsloven knapt hatt noen verdi etter mitt syn. Og forbrukerkjøpsloven kommer i aller høyeste grad til anvendelse.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne saken høres vrien ut hvis det virkelig er slik at VP styrer prosessen og båteieren kan belastes for både feilsøking og skifte av motor. (Hvis det viser seg til slutt at skaden ikke dekkes på garanti eller faller inn under kjøpsloven).

 

Normalt vil man som eier av en motor uten garanti kunne stoppe feilsøkingen når kostnaden tilsa at dette ikke er lønnsomt.

 

Slik jeg ser det så har en brukt motor en verdi, en skadet motor en annen verdi og en ny motor en produksjonskostnad. Ville det ikke være bedre om man snakket sammen for å få noen alternativ på bordet?

 

Som Kraftein ØL nevner taper også forhandlerne penger på garantiarbeid på grunn av at forhandleravtalene inneholder Flat rate tider, og så lenge alle tre partene har en risiko burde det ikke være opp til bare en part å styre prosessen hvis man kunne fjernet risikoen mot at båteieren fikk et tilbud om å betale noe for en ny motor og berget ferien.

 

Bare en tanke da jeg har meglet i en del ”fastkjørte saker” som løses med talerett og sunn fornuft. Det er ofte lettere å leve med en avgjørelse man har bidratt til å komme frem til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...