Jump to content

Mjøsa-Minnesund-Vorma, noen som kjenner disse områdene?


Jori

Recommended Posts

Til dere som er kjent på traktene rundt Minnesund. Hvor langt ned i Vorma kan man kjøre før det blir stopp ved de nedlagte slusene?

Finnes det muligheter for å fylle drivstoff på de kantene av Mjøsa? Jeg tenkte på å ta en tur rundt Mjøsa, men kjekt å vite hvor det er drivstoff å få. Så vidt jeg vet er det kun Gjøvik og Hamar, stemmer det? I tillegg er det vanskelig med kort på Hamar ryktes det?

Fint om noen kunne legge inn svar, blir været bra til uken planlegger jeg en 2-4 dager utpå for denne turen.

Link to post
Share on other sites

Redline, takk for fin info. Er selv godt kjent fra Toten og nordover, men aldri vært sør for Toten eller Hamar før.

Savner egentlig nå bare info om hvor langt ned i Vorma man kan gå, før det er stopp. Ikke drivstoff å få på Minnesund skjønner jeg. Er nok bare Hamar og Gjøvik som har det.

Link to post
Share on other sites

Som jeg har skjønt er den slusa stengt mot Vormsund pga utbredelse av krabbepest.Så man kommer ikke så langt nedover.

 

Stopper ved Svanefoss sluser ja. Selv holder jeg til på "nersida" av slusene og flesteparten her er egentlig litt overrasket over at slusene ikke er gjenåpnet. Lokale folk har aldri sett kreps i Vorma og tror det er større sjanse for at noen skulle ta med seg kreps fra Glomma og slippe ut i Mjøsa, enn at den går opp til Mjøsa vannveien. Tror det jobbes med saken, men når det gjelder myndighetene, så tar ting tid.

Ønsker deg hjertelig velkommen i Glomma når slusene åpner.

Link to post
Share on other sites

Til dere som er kjent på traktene rundt Minnesund. Hvor langt ned i Vorma kan man kjøre før det blir stopp ved de nedlagte slusene?

Finnes det muligheter for å fylle drivstoff på de kantene av Mjøsa? Jeg tenkte på å ta en tur rundt Mjøsa, men kjekt å vite hvor det er drivstoff å få. Så vidt jeg vet er det kun Gjøvik og Hamar, stemmer det? I tillegg er det vanskelig med kort på Hamar ryktes det?

Fint om noen kunne legge inn svar, blir været bra til uken planlegger jeg en 2-4 dager utpå for denne turen.

 

Hei.

 

Du kommer ned til Svanfossen (ved slusa) før det blir stopp. Drivstoff i Mjøsa er litt krøkkete og det er bare på Gjøvik og Hamar de selger det fra pumpe og direkte i båt. På Gjøvik er det en selvbekjent "kortstasjon" mens på Hamar fyller en i åpningstiden til båtbutikken på Tjuvholmen. De tar selvsakt kort i åpningstia. Ellers så bruker det å komme tankbil med diesel en dag i uka i småbåthavna til Vorma båtforening, før var det på torsdag er ikke sikker hvordan det er i år. Har ikke fått ut båten i år p.g.a. et mororhavari så jeg har ikke vært der å sett når bilen kommer. Bensin må desverre bæres i kanner. Om du googler Vorma båtforening så vil du finne noen telefonnr. som du kan ringe for å finne ut av dette.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Stopper ved Svanefoss sluser ja. Selv holder jeg til på "nersida" av slusene og flesteparten her er egentlig litt overrasket over at slusene ikke er gjenåpnet. Lokale folk har aldri sett kreps i Vorma og tror det er større sjanse for at noen skulle ta med seg kreps fra Glomma og slippe ut i Mjøsa, enn at den går opp til Mjøsa vannveien. Tror det jobbes med saken, men når det gjelder myndighetene, så tar ting tid.

Ønsker deg hjertelig velkommen i Glomma når slusene åpner.

 

Hvor langt kan man gå etter Svanefoss sluser er passert, før det er stopp igjen?

Forøvrig sist gang jeg hadde båt (frem til år 2000) jobbet man også med å få de slusene åpnet, så dette lurer jeg på om jeg får oppleve i min levetid. Synd, hadde vært hyggelig å kunne gått kanaltur på den måten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du kommer ned til Svanfossen (ved slusa) før det blir stopp. Drivstoff i Mjøsa er litt krøkkete og det er bare på Gjøvik og Hamar de selger det fra pumpe og direkte i båt. På Gjøvik er det en selvbekjent "kortstasjon" mens på Hamar fyller en i åpningstiden til båtbutikken på Tjuvholmen. De tar selvsakt kort i åpningstia. Ellers så bruker det å komme tankbil med diesel en dag i uka i småbåthavna til Vorma båtforening, før var det på torsdag er ikke sikker hvordan det er i år. Har ikke fått ut båten i år p.g.a. et mororhavari så jeg har ikke vært der å sett når bilen kommer. Bensin må desverre bæres i kanner. Om du googler Vorma båtforening så vil du finne noen telefonnr. som du kan ringe for å finne ut av dette.

 

Hebbe, takk for svar. Da var det like "krøkkete" med påfylling på Hamar som det ryktes om. jeg har relativt stor tank, 280 liter, men det går jo også fort litt drivstoff, så alltid greit å være forberedt. Må vel ta med ett par kanner for sikkerhetsskyld på en slik tur.

Link to post
Share on other sites

Hvor langt kan man gå etter Svanefoss sluser er passert, før det er stopp igjen?

Forøvrig sist gang jeg hadde båt (frem til år 2000) jobbet man også med å få de slusene åpnet, så dette lurer jeg på om jeg får oppleve i min levetid. Synd, hadde vært hyggelig å kunne gått kanaltur på den måten.

 

Stemmer at det har tatt sin tid, ja. Bør vel kanskje kapre "slusevokteren" og åpne slusene. Kanskje få tilgivelse enn tillatelse, så kanskje de rette myndigheter får øya opp for at det ikke er så farlig likevel.

Da du har kommet ned Vorma og tar til venstre og opp Glomma, ender du ved Funnefossen. Der har du noen kjempefine sandstrender som ligger ved Frognerstranda og Hagen camping. I tillegg ligger Daskerud strand litt nærmere fossen. Men alle strandene har forbindelse og ligger innenfor ei strekke på ca 7-800 meter. På Hagen stranda har det også vært arrangert bokseturneringer i ring, i sommer.

Tar du til høyre ved utløpet og drar nedover kommer du til Årnes og båthavna der. Der har det vært kiosk og bensin/diesel-pumper, men den er nå stengt. Dog er det krefter i sving for å gjenåpne den og gjøre det til et aktivitets-senter, men det forutsetter at slusene åpner igjen. "Elvekongen" har også avganger derifra hver søndag i sommersesongen.

Du kan også fortsette videre nedover helt til Rånåsfoss ved Auli, noen km nord for Sørumsand.

 

 

Er vel egentlig båtfolket i Glomma som har mest og hente av at slusene åpnes og vi får tilgang til hele Mjøsa. :tongue:

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...