Jump to content


To dynamoer, en batteribank


Harald-

Recommended Posts

Har to dynamore på to seperate motorer.

Den ene  dynamoen har noe mindre kapasitet enn den andre.

Hadde planer om å koble disse i paralell, men en skillediode slik at de lader to batteribanker. Vil dette medøfre feil regulering på ladespenning/strøm når begge dynamoene produserer strøm?

 

 

Mvh.:

 

Celina

Link to post


Du trenger ikke å montere noe ekstra dioder for dette, det er bare å koble utgangene fra dynamoene sammen.

 

Det har vært skrevet endel om dette tidligere, f.eks.:

Mer batteri mas!!

Omlegging av elektrisk anlegg for to motorer  

 

Takker for den Ingar!!

Det som gjorde meg litt usikker var siden ene dynamoen er mye større enn den andre, om dette kunne lage krøll på spenningsregulatorene....

Link to post

Begge generatorene vil arbeide for å holde den spenningen som regulatorene er innstilte på, sånn sett skulle det ikke være noe problem. Det eneste jeg kan se for meg at kunne bli en overraskelse er hvis tidsresponsen på de to regulatorene er ulike så kunne man få en "pendling" / "jaging" i spenning  -  og strøm . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Skjønner.

Er det noe fordel å montere inn en ekstra spenningsregulator for å unngå slike ting som jagng i strøm/spenning?

Kan jeg i såfall ha en spenningsregulator før skilledioden, eller bør jeg ha en på hvert batteri etter skilledioden?

Link to post

Hei

Jeg har 2 motorer og 2 Ladac regulatorer.

I.flg. Ladac har jeg 1 for mye, og disse 2 jobber "mot" hverandre

og medfører at den ene ladelampa begynner å lyse når

batteribanken er fulladet.

Voltmeterne viser riktig ladespenning på begge motorer, og det er nok for meg.

Dette har nå funket i 3 år.

mvh

giver

Link to post

Skjønner.

Er det noe fordel å montere inn en ekstra spenningsregulator for å unngå slike ting som jagng i strøm/spenning?

Kan jeg i såfall ha en spenningsregulator før skilledioden, eller bør jeg ha en på hvert batteri etter skilledioden?

Det kan du bare glemme.  Batteribanken ligger der og tar imot det den kan få av strøm, du vil ikke få noen vandring av strøm mellom dynamoene.

 

Skal dynamoene lade både forbruk og startbank, bør du velge den ene dynamoen kun til forbruk, og den andre til både forbruk og start (du trenger ikke to dynamoer til å lade startbatteriet) med skillediode på den kretsen som lader begge bankene. Sensespenning til begge dynamoene tar du fra forbruksbanken inn til begge dynamoers regulatorer.

 

Dette er vel utprøvd i FLIII, og fungerer perfekt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...