Harald- Startet 7.September.2004 Del på Facebook Startet 7.September.2004 Har to dynamore på to seperate motorer. Den ene dynamoen har noe mindre kapasitet enn den andre. Hadde planer om å koble disse i paralell, men en skillediode slik at de lader to batteribanker. Vil dette medøfre feil regulering på ladespenning/strøm når begge dynamoene produserer strøm? Mvh.: Celina Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Du trenger ikke å montere noe ekstra dioder for dette, det er bare å koble utgangene fra dynamoene sammen. Det har vært skrevet endel om dette tidligere, f.eks.: Mer batteri mas!! Omlegging av elektrisk anlegg for to motorer Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 7.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2004 Du trenger ikke å montere noe ekstra dioder for dette, det er bare å koble utgangene fra dynamoene sammen. Det har vært skrevet endel om dette tidligere, f.eks.: Mer batteri mas!! Omlegging av elektrisk anlegg for to motorer Takker for den Ingar!! Det som gjorde meg litt usikker var siden ene dynamoen er mye større enn den andre, om dette kunne lage krøll på spenningsregulatorene.... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Begge generatorene vil arbeide for å holde den spenningen som regulatorene er innstilte på, sånn sett skulle det ikke være noe problem. Det eneste jeg kan se for meg at kunne bli en overraskelse er hvis tidsresponsen på de to regulatorene er ulike så kunne man få en "pendling" / "jaging" i spenning - og strøm . . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Harald- Svart 7.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2004 Skjønner. Er det noe fordel å montere inn en ekstra spenningsregulator for å unngå slike ting som jagng i strøm/spenning? Kan jeg i såfall ha en spenningsregulator før skilledioden, eller bør jeg ha en på hvert batteri etter skilledioden? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Hei Jeg har 2 motorer og 2 Ladac regulatorer. I.flg. Ladac har jeg 1 for mye, og disse 2 jobber "mot" hverandre og medfører at den ene ladelampa begynner å lyse når batteribanken er fulladet. Voltmeterne viser riktig ladespenning på begge motorer, og det er nok for meg. Dette har nå funket i 3 år. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Skjønner. Er det noe fordel å montere inn en ekstra spenningsregulator for å unngå slike ting som jagng i strøm/spenning? Kan jeg i såfall ha en spenningsregulator før skilledioden, eller bør jeg ha en på hvert batteri etter skilledioden? Det kan du bare glemme. Batteribanken ligger der og tar imot det den kan få av strøm, du vil ikke få noen vandring av strøm mellom dynamoene. Skal dynamoene lade både forbruk og startbank, bør du velge den ene dynamoen kun til forbruk, og den andre til både forbruk og start (du trenger ikke to dynamoer til å lade startbatteriet) med skillediode på den kretsen som lader begge bankene. Sensespenning til begge dynamoene tar du fra forbruksbanken inn til begge dynamoers regulatorer. Dette er vel utprøvd i FLIII, og fungerer perfekt. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.