Jump to content

Mistet landstrøm - feil på Mastervolt GI 3.5 skilletrafo?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har også en slik mass GI fra mastervolt 23062010426.jpg

 

Hos meg er den koblet inn etter den sikringsboksen som står til høyre for den på bildet, så er det enda en slik 30va ? sikringsboks etter mastervolten før 230v spres inn i båten. Men det kan vel ikke være noen av disse som er feil sålenge du får 230V inn på venstre side men ingenting ut på høyre side i mass GIèn.

I din båt så har du vel mulighet til å plugge til en PC i en USB og lese av hvordan ståa er inne i skilleboksen ?

Link to post

Takk for alle råd og tips så langt.

 

Fasiten er ikke så veldig langt unna. Jeg sendte mail til NordWest i går kveld om problemene våre. Jeg ringte de kl 815,og da holdt de på å pakke servicebilen sin. De er på vei til oss for å fikse problemet nå.

 

Jeg har ikke opplevd lignende service fra noen noen gang :smiley: Nå må vi skynde oss og sette over kaffen (dvs skaffe kaffe først da) og varme noen kanelboller. Litt må vi gi igjen for slik service.

 

Jeg holder dere oppdatert om løsningen så snart jeg vet mer.

Link to post

Nå er NordWest ombord. De mener at skilletrafoen er gått i stykker ettersom det er 220V inn og ingenting ut.

 

Bryteren på sikringspanelet som det er lys på sitter etter skilletrafoen. Overspenningsvernene sitter før skilletrafoen.

 

Er det noen som kjenner forhandler av Elrond i Norge?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Nå er NordWest ombord. De mener at skilletrafoen er gått i stykker ettersom det er 220V inn og ingenting ut.

 

Bryteren på sikringspanelet som det er lys på sitter etter skilletrafoen. Overspenningsvernene sitter før skilletrafoen.

 

Er det noen som kjenner forhandler av Elrond i Norge?

Da var konklusjonen min riktig med hensyn til hvordan dette er koblet.

Da mangler du et 10mA vern eller to, til kursen (e) i båten hvor et slikt vern kreves.

 

Vet du om båten din har Mastervolt 5 år systemgaranti?

Dette vil kunne ha økonomisk betydning for deg hvis båten er kjøpt direkte fra Sverige.

Link to post

Da var alt i orden igjen og vi har siste versjon av Mastervolt skilletrafo ombord. Dette er den som funker på Mastervolt sitt can bus system. Vi har ikke det ombord, men trafoen er kompatibel med det gamle systemet (men den er 2 cm bredere)

 

Jeg må få lov til å skryte litt av denne servicene. Jeg sendte mail i går kveld til NordWest. 830 ringte jeg - da sa de at de var på vei. Skulle bare pakke bilen. kl 10 var de her. Kl 12 er de ferdige.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg fikk gravd og spurt litt mer om overspennings/lynbeskyttelsen på båten vår.

 

Tanken er at strømmen fra et lyn eller en spike på landstrømmen ikke skal komme til skilletrafoen i det hele tatt. Derfor er det lagt opp med 2 overspenningsvern rett etter landstrøminntaket. Så er det lagt en veldig lang slynge med mange meter ledning videre til sikringspanelet. Det er en jordingsplate i bunnen av båten. Enkleste vei for den høye strømmen blir da til jordingsplata og ut av båten. Dersom strømmen mot formidning ikke går den veien er det et overspenningsvern til i sikringsskapet som hindrer skade.

 

Vet ikke om det blir klarere for dere som forstår dere på dette. For meg som legmann hørtes det fint ut :wink:

 

Jeg er spent på om den nye skilletrafoen gir mindre tæring på båten nå. Jeg byttet zinker for en uke siden (de ble også byttet i vinter). Det KAN være at det er mye krypstrøm der vi ligger. Eller kan det være at vi ikke har hatt galvansik skille i trafoen pga den feilen som kom nå.

 

På skilletrafoen jeg har nå (heter Mass GI 3.5 Multi Tap) er det noen dioder som viser noe som heter "current conversion". Denne øker fra 5% til 100%.Hva betyr disse tallene? Nå lyser den opp til 50% på min. Det står i bruksanvisningen at max imput er 16A. Nå tar jeg inn 9A.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Multitap betyr bare at trafoen er laget slik at man kan velge mellom tre forskjellige jordingssystemer. (Dette har igjen med at man har et fleksibelt produkt).

Diodene som viser current conversion forteller bare hvor stor belastning trafoen går med i forhold til den maksimale strømmen den er laget for.

 

Når det gjelder overspenningsbeskyttelsen så ligger sløyfen mellom grovvern og finvern der fordi man må ha en minimum avstand for å klare å bygge spenningen gradvis ned. Uansett vil man ha problemer med å få dette til å virke optimalt i en båt, og derfor burde alle marinaer ha installert grov og mellomvern på land.

Forklaringen med jordvern i kombinasjon med dynaplate er helt etter oppskriften, da vern på land virker akkurat på samme måte. (Bedre jord, bedre vern i den forstand at feilen blir dempet mer effektivt og overspenningen til neste vern blir mindre)

 

Med tanke på alt det kostbare utstyret som finnes i båtene og som kan gå i stykker, er dette en garantert billig forsikring. Jeg kjørte en informasjonskampanje på dette for noen år siden, -og responsen var lik 0,0.

 

Jeg var borti en sak for to år siden hvor til og med høyfaste metaller i motor var så kraftig magnetisert at hele motoren måtte byttes. Dette på toppen av at all elektronikk hadde tatt kvelden.

 

Den store skaden i dette tilfellet hadde med at anlegget på land hadde en relativt lang tilførsel og dårlig jord. (Båten var tilkoblet strøm på hytta, en hytte brant ned til grunnen og en hytte måtte totalrenoveres).

Link to post

For 3-4 år siden lå vi i Tanumstrand med vår Windy 37 (denne hadde ikke overspenningsvern og ikke skilletrafo). 2-3 båter som lå der hadde fått 400V inn i landstrømanlegget da en elektrikker koblet feil. Det var mye skader. Dette hadde skjedd samme morgens om vi kom inn.

 

Jeg forstår ikke helt de som bygger juletrær med kontakter på landstrøm kontaktene. Er jeg i tvil om kvaliteten på el anlegget på brygga lar jeg heller være. Men vi har el verk ombord som fungerer om vi ikke har landstrøm. Og det gjør oss mindre avhengige av landstrøm

 

Overspenningsvernet hos oss er av en slik art om de løses ut har vi fortsatt 220V ombord -men er ikke lenger beskyttet.

 

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe Elrond saker i Norge?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe Elrond saker i Norge?

Jeg har aldri brukt Elrond selv og kan dessverre ikke hjelpe deg der. (har vel ikke hørt om dem heller før du nevnte dem).

For meg virker det som om Elrond har et lite kjerneområde, og til tross for at produktene fra slike aktører ofte er bra så finner de kanskje ikke så lett importører i andre land.

 

Men man kan ju kolla dom og fråga om dom har nogra återforseljare i Norje.

 

Ellers om du har interesse for feltet generelt kan du søke på surge protection og se hva du finner av lesestoff.

 

Etter husken er det selve releene som koster å fremstille, og om det har skjedd noe i forhold til gassrør, metalloksid eller silikonreleer vet jeg pr. i dag lite om. Interessen var som tidligere nevnt blant båtfolk 0.0.

 

I løpet av dagen har interessen steget til 0.0001

Link to post
  • 11 år senere...

Låner denne tråden, har nesten helt identisk opplegg som Bitteliten hadde i sin NW.

 

Min utfordring er at landstrømsikringen slår ut og jeg forsøker nå å lokalisere feilen.

 

- Skjer på forskjellige brygger

- Kabel er testet og er OK

- Har koblet meg forbi de første sikringene (overspenningsvern) og sikringen ryker fortsatt

- Har slått av VVB + slått av alle sikringer i 220v sikringsskapet (samme som Bitteliten)

 

Har målt ved isolator og sikringer, men finner ikke en åpenbar kortslutning. Skal forsøke trikset med å by-pass på isolator og se om det kan hjelpe.

 

Ser forøvrig at ON Led på isolator ikke lyser, er det slik at den kun er på når 220v kommer inn? (Bruksanvisningen sier ikke noe der)

 

Mastervolt panelet rapporterer ikke noen feil og kommunikasjon med Isolator fremstår ok.

 

Lading via generatoren fungerer.

 

Noen gode tips en søndagsettermiddag før jeg starter jakten på en elektriker (tips til det er også velkomne, bor i Tønsberg)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Bitteliten skrev 18 minutter siden:

Sjekk hva power sharing på Micc panelet ditt er satt til. Dersom den er satt til 13a som du skal ha når du kjører generator kan det være at du tripper sikringen på land bare med laderen. 
 

mange år siden jeg hadde NordWest, så mulig jeg kommer på noe annet etterhvert ?

Den står på 16A såvidt jeg kan se.

 

Har også slått av generatoren mens jeg feilsøker.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Edit: Brygga er strømløs, så da går jo ihvertfall ikke sikringen på stolpen… 

Får kjøre litt generator til strømmen er tilbake og jeg kan fortsette feilsøkingen.
 

 

Testet nå med by-pass av Isolator og nå går ikke sikringen!

Men 220V sikringsskap er helt dødt og Kombi registrerer heller ikke landstrøm. 
 

Kan det bety at landstrøm først går inn i sikringsskap til jord-feil sikring og så til Isolator og så til Kombi?

Må få testet disse sikringene!
 

 

Redigert av BingoBonzo
Strømmen gikk på brygga (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Sett power sharing på feks 5amp og se om det hjelper. 
 

denne verdien skal settes tilsvarende sikringen på land. På generator 13 amp om du har whisper 3,5

 

220v landstrøm går først til landstrømsikringen, så  i en lang slynge  for å redusere farten på strømmen på et eventuelt lynnedslag. Mulig den går innom overspenningsvern på DIN skinna her. Så til skilletrafoen, så til kombien. 
 

du har et tidsstyrt relé som styrer valg av 220v kilde med en forsinkelse på 8 sekunder. Tror det ikke slår inn når du bypasser skilletrafoen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 6 minutter siden:

Sett power sharing på feks 5amp og se om det hjelper. 
 

denne verdien skal settes tilsvarende sikringen på land. På generator 13 amp om du har whisper 3,5

Generator powersharing er låst for redigering hos meg. 
 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Bitteliten skrev 1 minutt siden:

Du har nyere versjon enn jeg hadde. Men uansett så skal power sharing ikke settes høyere enn det sikringen på land tåler. Still denne til rett nivå før du kobler mer. 
 

 

Sikringen på land er 16A og jeg vil tro at dette ikke har noe med saken å gjøre da dette har fungert som det skulle både i hjemme -og bortehavn det siste året.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Bitteliten skrev 8 minutter siden:

Da hadde jeg startet med å sjekke landstrømkabel og inntaket. 

Som nevnt er kabel og inntak frikjent og nå må jeg vente til strømmen er tilbake på brygga også ?

 

Det er vel lite sannsynlig at jeg kan ha tatt hovedsikringen på piren? Er jo et ryddig opplegg med 10 stolper som hver har 4 uttak, 4 sikringer + to til for jordfeil..

 

Da kan jeg også montere den splitter nye Baatplassen vimpelen mens jeg venter ???

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...